Uzman Sistemleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uzman Sistemleri.
Advertisements

Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ARDA KIRTASİYE. İ nsano ğ lunun ilk hesap makinesi abaküsdür ve abaküse benzeyen ilk araçlar bundan 3,000 sene önce kullanılmı ş tır. Otomatik hareketlerden.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Uluslararası Pazarlama Araştırması
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
Kişisel-Sosyal Rehberlik
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Yapay Zeka ve Uzman Sistemler
Problem Çözme ve Algoritmalar
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Program Tasarım Modelleri
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMA
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Yazılım Mühendisliği Ders 1: Giriş.
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Test Geliştirme Süreci
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Karar Yapıları İle Problem Çözme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İşlemciler.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hata ayıklama da denilen programlama hatalarını bulma ve düzelme işlemine ne denir? a) Veri b) Yazılım c) Bug d) Debugging e) Donanım.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
MTM216 GÖRSEL PROGRAMLAMA
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Uzman Sistemleri

Konular Bilgi Bilgi Edinme Uzman Sistemlerinin geliştirilmesi Kurallar ve Bilginin tasviri Kural Tabanlı Uzman Sistemleri Uzman Sistemlerinin nitelikleri

Bilgi Nedir? Bilgi (Knowledge) özne veya alanın teori ve pratik anlaşılmasıdır. Bilgi aynı zamanda güncel bilinenlerin toplusudur Bilgi güçtür Alanında çok iyi bilgi ve deneyime sahip olan kişiye uzman (expert) denir Her hangi bir alanda derin bilgisi (olgular ve kurallar) ve ciddi pratik deneğimi olan her kez alan uzmanı sayıla biler. Alanın kapsamı sınırlı ola bilir. Genelde, uzman başka kişilerin düşüne bilmediklerini de düşüne bilme,anlaya bilme yeteneği bulunan bir insandır

Bilgi Edinme Bilgi edinme bir yöntemdir ki, bununla bilgi mühendisi bilgileri belirli kaynaklardan ediniyor (esasen uzmanlardan, ama kitaplardan , teknik talimatlardan ,araştırma makalelerinden ve diğer kayda değer kaynaklardan da ). Bu bilgiler makine ve insan tarafından anlaşıla bilen bilgi tabanına (dönüştürülerek) aktarılır. Bilgi edinmesi ile meşgul olan kişi bilgi mühendisidir ve edinen bilgileri bilgisayarın kullana bileceği elektronik biçime dönüştürmelidir.

Bilgi edinme (devamı) Bilginin önemli özellikleri: deneysellik;-tecrübe ile kazanılır tanımsallık; - kesin tanımlana,belirlene bilmelidir niteliksellik; - niteliği ve değeri ile farklıdır Belgelendirilmelidir- diğerleri tarafından da kabul edilebilirliği için Bazı alanlar için bu özelliklerin hepsi,bazıları için ise bir kaçı geçerlidir Bilgi edinme çok emek ve zaman gerektiren süreçtir Bilgi tabanlı sistemler için bilgiler elle oluşturulur ki, bu da sistemlerin hızla geliştirilmesini sınırlandırıyor Bilgi mühendisi bu bilgileri etkili ve yararlı biçimde çıkarmak ve belgelemek için özel yöntemler buluyor.

Uzman sistemlerini geliştirme grubu Alan uzmanı Bilgi mühendisi Programcı Proje Yöneticisi Son kullanıcı Uzman sisteminin başarısı büyük ölçüde bu gruptaki üyelerin birlikte nasıl çalışacağına bağlıdır

Uzman Sistemleri Geliştirme Grubu (devamı)

Alan Uzmanı Alan uzmanı özgül alanda sorunları çözme yeteneği bulunan bilgili ve başarılı insandır. Uzmanın kendi alanında büyük deneyimi vardır. Uzman aşağıdakileri yapa bilmelidir: Bilgilerini aktara bilmelidir; Uzman sistemi geliştirilmesinde istekli olmalıdır Projeye önemli zaman ayırmalıdır. Alan uzmanı, uzman sistemlerini geliştirme grubunda en önemli kişidir

Bilgi Mühendisi Bilgi Mühendisi uzman sistemini tasarlayan, geliştiren ve deneyen kişidir Bilgi Mühendisinin görevleri: Somut bir sorunun çözüm yolunun bulunması için alan uzmanı ile konuşmak Uzmanın olguları ve kuralları kullandığı zaman hangi muhakeme yöntemlerine dayandığını anlamak ve bu muhakemelerin uzman sisteminde nasıl ifade edile bileceğine karar vermek Yazılım geliştirmek veya uzman sistemi kabuğu (expert system shell) seçmek veya bilgileri ifade etmek için hangi programlama araçlarının kullanıla bileceğini araştırmak uzman sisteminin denenmesi, gözden geçirilmesi ve iş ortamına bütünleşmesinde sorumluluk taşımak

Programcı Programcı alan bilgilerinin ,bilgisayarın anlayacağı dilde ifade etmek için programlar yazmakta sorumludur. Programcı mantıksal programlama dillerinden birisini bilmelidir ve kabuk sistemlerin geliştirilmesinde belirli bir deneyimi bulunmalıdır. Programcının yordamsal dilleri de bilmesi gereklidir

Proje Yöneticisi Proje Yöneticisi uzman sistemi geliştirme grubunun başkanıdır ve projenin plan üzere geliştirilmesinde sorumludur. Proje yöneticisi proje için gerekli olan tüm araçların alınmasında, sorunların giderilmesinde, uzmanla, bilgi mühendisi,programcı ve son kullanıcı ile etkileşimlerin gerçekleştirilmesinde sorumludur

Son Kullanıcı Son kullanıcı (kısaca kullanıcı) uzman sistemini kullanan kişidir Kullanıcı uzman sistemini kendinden emin biçimde kullana bilmelidir. Sistemin kullanışı onun için kolay olmalıdır. Bu anlamda uzman sistemleri için kullanıcı arayüzünün tasarımı da çok önemli etkendir. Bu yönde son kullanıcının proje geliştirmeye önemli katkısı ola bilir.

Uzman sistemi kabuğu Uzman sistemlerinin başlıca özelliklerinden birisi, dar alan bilgilerinin, genel çıkarım mekanizmalarından ve bilgileri ifade yöntemlerinden ayrı tutulmasıdır. Genel yapısı olan ve alan bilgileri bulunmayan sisteme uzman sistemi kabuğu (shell) denir. Kabukların kullanılması US geliştirilmesi sürecini kolaylaştırır.

Kural Tabanlı Uzman Sistemleri 70.ci yılların başlarında Carnegie-Mellon University Üniversitesinden Newell ve Simon üretim sistemi ( production system) modelini önerdiler ki, bu da çağdaş kural tabanlı uzman sistemlerinin temelini oluşturuyor Üretim modeli, insanın sorunları çözmek için uygun alandaki bilgileri eğer- o zaman biçiminde ifade etmesi düşüncesine dayanıyor Üretim kuralları uzun süreli bellekte tutuluyor ve soruna özgü bilgiler veya olgular kısa bellekte yer alıyor

Bilgi ve Kurallar İnsanın düşünme süreci çok karmaşıktır ve onu algoritmalarla ifade etmek zordur. Ama pek çok sorunun çözümü için bilgileri kurallarla ifade etmek mümkündür: IF “trafik ışığı” yeşil THEN harekete devam et IF “trafik ışığı” kırmızı THEN hareketi durdur

Kurallarla bilginin tasviri Kurallar IF-THEN yapısı ile ifade edile bilir ve IF kısmında verilmiş bilgi ve olgular, THEN kısmında hareket (yapılması gereken) gösteriliyor Kural sorunun nasıl çözüleceğini gösteriyor. Kuralların anlaşılması ve oluşturulması kolaydır. Her bir kural 2 kısımdan oluşuyor: IF kısmı (ön,sebep,koşul- (antecedent- (premise , condition) THEN kısmı (sonuç,hareket- consequent (conclusion , action).

Kurallarla bilginin tasviri (devamı) Bir kuralın IF kısmında mantık işlemleri ile birleştirilmiş birkaç koşul ola biliyor. IF <koşul 1> IF <koşul1> AND <koşul 2> OR <koşul2> . . AND <koşul n> OR <koşul n> THEN <sonuçt> THEN <sonuç>

Kurallarla bilginin tasviri (devamı) Kuralın solu iki kısımdan oluşuyor: nesne ve onun değeri. Nesne ve değeri işlemle ilişkilendiriliyorlar. İşlem (operator) nesneye değer atıyor.işlemler dilsel ve matematiksel ifadeler ola bilir. NESNE İŞLEM DEĞER IF ‘müşterinin yaşı’ < 18 AND ‘çekilen para’ > 1000 THEN ‘ebeveynin imzası’ gerekiyor

Kurallarla Bilginin tasviri( devamı) Kurallar ilişkileri, tavsiyeleri, yönergeleri,stratejileri ve sezgiselliyi … ifade etmek içindir: ilişki IF “yakıt deposu” boştur THEN motor çalışmaz Tavsiye IF güz mevsimidir AND hava bulutludur AND yağmur bekleniyor THEN ‘şemsiye almak’ tavsiye olunur Yönerge IF motor çalışmıyor AND ‘yakıt deposu’ boştur THEN yakıt deposunu doldurmalı Strateji THEN ‘yakıt deposunu’ kontrol etmeli; adım1 tamamlandı IF adım 1 bitmiştir AND ‘yakıt deposu’ doludur THEN ‘akü’yü kontrol etmeli; adım2 tamamlandı

Kural Tabanlı Uzman Sistemi

Kural Tabanlı Uzman Sistemlerinin yapısı Bilgi tabanı (knowledge base) sorunların çözümü için yararlı olacak bilgileri içeriyor. Kural tabanlı uzman sistemlerinde bilgiler, kurallar kümesi ile ifade ediliyor. Kuralın koşul kısmı sağlanırsa, kural tetiklenecek ve kuralın hareket kısmı yürütülecek. Veri Tabanı (database) bilgi tabanındaki kuralların koşul kısmında kullanılan veri kümelerini içeriyor.

Kural Tabanlı Uzman Sistemlerinin yapısı (devamı) Çıkarım birimi (inference engine) çözüm almayı gerçekleştiriyor, ki bunun sayesinde de uzman sistemi karara ulaşıyor. Çıkarım birimi bilgi tabanındaki kurallarla veri tabanındaki verileri ilişkilendiriyor. Açıklama birimi (The explanation facilitie) kullanıcının, her hangi sorunun çözümüne nasıl ulaştığı, bu veya diğer olguları,kuralları neden kullandığı hakkında uzman sisteminden bilgi almasını sağlar. Uzman sistemi karara nasıl vardığını açıklaya bilmeli, tavsiyelerini, çözümleme ve sonuçları savuna bilmelidir. Kullanıcı arayüzü (user interface) soruna çözüm arayan kullanıcı ve uzman sistemi arasında iletişim aracıdır..

Kural Tabanlı Uzman sistemi (genel yapı)

Uzman sistemlerinin özellikleri Uzman sistemleri, dar, ihtisaslaşmış bir alanda insan-uzmanın davranışlarını, mantığını çalıştırmak içindir.Bu bakımdan uzman sistemlerinin en önemli özelliği yüksek nitelikli başarımıdır. Sistemin soruyu her ne kadar hızlı çözmüş olsa da, sonuçlar yanlış olduğu zaman kullanıcıyı tatmin etmez. Öte yandan, çözüme ulaşma hızı da önemlidir. En kesin çözüm veya tanı da ,uygulamaya geç koyulduğunda hiçbir anlam taşımaz.

Uzman Sistemlerinin özellikleri (devamı) Uzman sistemleri sonuca ulaşmak için sezgisellik kullanıyor ve bununla da çözüm alanını küçültmüş oluyorlar. Uzman sistemlerinin eşsiz özelliği açıklama yeteneğinin bulunmasıdır. Bu yetenek, uzman sistemine sonuca ulaşma yolunu özetlemek ve çözüm kararını açıklamak imkanı veriyor.

Uzman Sistemlerinin özellikleri (devamı) Uzmanlar da her bir insan gibi hata yapa bilir ve bu sebepten, uzman sistemlerinin hata yapmalarına “müsaide” edile bilir. Uzman sistemlerinde bilgilerin tanımlanması ve işlenmesi ayrı yapılmaktadır (bilgi tabanı ve çıkarım birimi). Geleneksel programlar ise bilgi ve bu bilgiyi işlemek için gereken kontrol bir yerdedir. Uzman sistemi kabuğu (shell) kullanılıyorsa, uzman veya bilgi mühendisi sadece kuralları bilgi tabanına dahil ediyor. Her bir kural yeni bilgilerle uzman sistemini zenginleştirerek daha akıllı yapar.

Uzmanlar, Uzman sistemleri ve Programlar

Uzmanlar, Uzman sistemleri ve Programlar olmadığı

http://www.lpa.co.uk/wfs_dem.htm Kaynağından basit uzman sistemlerini çalıştıra ve kaynak kodlarına erişe bilersiniz