Sorular Yoluyla Sorun Çözmek

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
©McGraw-Hill Education, 2014
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
O R T L G İ M A A Ve Problem çözme.
/ 91 Beyin Fırtınası Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Program Tasarım Modelleri
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
ARDA KIRTASİYE. İ nsano ğ lunun ilk hesap makinesi abaküsdür ve abaküse benzeyen ilk araçlar bundan 3,000 sene önce kullanılmı ş tır. Otomatik hareketlerden.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Neden Yabancı Dil Öğreniriz?
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
Planlı Yaşamak.
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
1. Bernoulli Dağılımı Bernoulli dağılımı rassal bir deneyin sadece iyi- kötü, olumlu-olumsuz, başarılı-başarısız, kusurlu-kusursuz gibi sadece iki sonucu.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çizge Teorisi ve Algoritmaları
Nerede O Mis Gibi Taze Kitap Kokusu?
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Çizge Teorisi ve Algoritmalari
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
SAYI ÖRÜNTÜLERİ ANAHTAR KAVRAMLAR MODELLEME ÖRÜNTÜ SAYI ÖRÜNTÜSÜ ÜS
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
ÖĞRETİM İLKELERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Sunum transkripti:

Sorular Yoluyla Sorun Çözmek Doğru Sorular Cevaplardır!

©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008 Her Soru Aynı Değil! “Sorular”, bilinmeyen cevapları bulabilmek için kullanılan birer “arama aleti” gibidir. Her kullanışsız alet gibi, bazı “sorular” da bunu yapamaz. Buna göre sorular 2’ye ayrılıyor: Doğru sorular, Kısır sorular. Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008 Ne demek? Bir soru, çözülmesine çalışılan problemin doğrudan çözülmesine ya da daha iyi anlaşılmasına yol açabiliyorsa ona “doğru” (akıllı, doğurgan, zihin açıcı, akıl netleştirici) soru denilmelidir. Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008 Ne demek? Eğer bir soru, ortadaki meseleyi daha anlaşılır kılmıyor, hatta daha da içinden çıkılmaz hale getiriyorsa bu tür soruya da “kısır” (yararsız, akıl karıştırıcı vbg) denilebilir. Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

Soru Sormak Niye Önemli? Bir sorun’un çözümüne odaklandığımızda ister istemez bazı kalıplaşmış çözüm alışkanlıklarımızın etkisinde kalırız. Ve bu arada, “sorunun çerçevesi” ile meşgul olmaz, meseleyi o çerçeveden ibaret sayarız. O halde, öncelikle “sorun çerçevesi”ni kurcalayıp sandığımızdan daha geniş olup olmadığından emin olmalıyız. Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

Eksik “sorun çerçevesi”ne bir örnek! Rüşvet sorunu için şöyle bir soru sorulsa: Rüşvet sorunu nasıl çözülür? Maaşların artırılması, cezaların ağırlaştırılması, ahlaki bariyerler oluşturulması gibi fikirler akla gelir. Bunlar, normal çerçevedir. Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

Eksik “sorun çerçevesi”ne bir örnek! (devam) Bu defa şöyle bir soru sorulsa: Rüşvete yol açan sebepler nelerdir? Daha cevap verilmeden dahi, bir önceki cevaplara yol açan nedenlerden başka sebepler de olabileceği hemen anlaşılır. Nitekim, yapılan bir araştırma sebepler içinde hiç akla gelmeyebilecek nedenlerin de bulunduğunu göstermiştir. Örneğin eğitimdeki “ezber”! Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008 Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008 O halde! “Sorun Çerçevesi” yanılgısına karşı soru sorarak, sorun kapsamının iyice test edilmesi gerekir. Sorunun –ilk anda veya çoğu kimsece- görülemeyen nedenlerini ortaya çıkarabilen nitelikli sorulara Doğru Sorular denilmesinin nedeni budur. Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

Peki, “doğru soru”nun özellikleri nedir ve de nasıl sorulmalıdır? Tekil olmalı: Birbirinden farklı / aykırı cevapları olabilecek sorular tek soru halinde birleştirilmemeli. Belirli olmalı: Her bağlamdaki anlamı farklı ifadeler içermemeli. Net olmalı: Ne denildiği anlaşılmalı! Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

Tekil’lik için örnek: Trafik sorunu nasıl çözülür? Toplu taşıma araçlarının azlığı mıdır? Trafik yönetimi yetersizliği midir? Trafikteki ölümlü kaza sayısının fazlalığı mıdır? Kara nokta sayısının fazlalığı mıdır? Bilimin yetersiz kullanımı mıdır? Bunların tümü ve daha başkalarının da katılımından oluşan “paket” midir? TS nedir? TS ne(ler) değildir? Trafikte gereğinden çok zaman harcamak mıdır; “gereği”nin ölçüsü nedir? Sürücülerin saygısızlığı mıdır? Sürücülerin bilgisizliği midir? Yolların azlığı mıdır? Araçların çokluğu mudur? Kamunun ortak malı olan yolların bedava park yeri olarak kullanılması mıdır? Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008 Belirlilik’lik için örnek: Yİ Taşıma firmaları kârlarını nasıl artırırlar? Kârlılık, tek başına ifade edildiğinde belirsiz bir kavramdır. Ne kadarlık bir zaman süresi içinde? Neler pahasına? gibi 2 parametreye göre farklı kârlılıklar ortaya çıkar. Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008 Net’lik için örnek! “Yİ ve UA taşımacılık sorunlarının sistem bütünlüğü içinde tartışılması ve bir kuantum sıçraması oluşacak şekilde demokratik bir uzlaşı içinde ele alınmalıdır!” Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

“Doğru soru” nasıl sorulabilir? Birkaç ipucu!! Zekice, başkalarını şaşırtacak, kıskandırabilecek soru sormayı düşünmeyin, Kısa, basit olsun, “Çocuğum olsaydı ne sorardı?” diye bir düşünün, Sorular tekerlek çukurlarına benzer; giderek derin izler yaparlar; arkadan gelenler de aynı izlere kapılmak eğilimindedir. Siz de başkalarının açtığı izlerin dışına çıkmaya çalışın, Başkalarının sorularına ekler yaparak yeni sorular üretmeye çalışın (bu kopya çekmek değildir) Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

“Doğru soru” nasıl sorulabilir? Birkaç ipucu!! (devam) Mümkün olan hallerde grup halinde “soru fırtınaları” yapın, Telefon defterinizi gözden geçirip “iyi soru soran” kişileri işaretleyin, Yeni tanıştığınız kişilerin IQQ (Intelligent Questioning Quotient) düzeyine bakın, bunlar en büyük kazancınızdır. Kasım 2008 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®. 2008

Teşekkür Ederiz www.tinaztitiz.com