DEMİR-ÇELİK SANAYİ ve GELECEĞİMİZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEMİR-ÇELİK SANAYİ ve GELECEĞİMİZ
Advertisements

B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Samsung (Korece: 삼성 그룹, Samseong Geurup) Lee Byung- Chul tarafından, 1938 yılında kurulmuş olan Güney Kore merkezli bir şirkettir. Yönetim Kurulu Başkanı.
OEE ve KOBETSU KAIZEN EĞİTİMLERİ Yer : İzmir
Mastarlar.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 28/06/07. Akrilik Elyaf Talebi (t/yıl) ,637, ,560, ,691, ,685, ,778,000.
Enerji Taşımacılığı Erce Mola Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi.
YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI (2009) (2009) 07/05/10 1.
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
UNI-SET Toplantı Notları
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
Seyhan Havzası Sektörel Su Tahsis Planı Hazırlanması Projesi Seyhan Havzası Sektörel Su Tahsis Planı Hazırlanması Projesi Metodoloji 13 Nisan 2016 Su Yönetimi.
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
DÜNYADA SAĞLIK TURİZMİNE GENEL BAKIŞ Öğr.Grv. Dr. Funda AKDURAN.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tekstil Mühendisliği Bölümü
TÜM MOTORLU TAŞIYICILAR KARŞILIKLI SİGORTA KOOPERATİFİ
Aydın Ekonomi Zirvesi 11 Ekim 2014
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Makro İktisat.
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘j’
HAZIRLAYAN ve SUNAN Muhammed DÜNDAR
Uluslararası Pazarlama Araştırması
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
AŞAMALI PLAN MODELİ Tek Aşamalı Planlama Modeli
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
YATIRIM HARCAMALARI.
DÜNYADA ORGANİK TARIM Günümüzden yaklaşık 1,5-2 milyon yıl önce ilk insanların dünya yaşamı içinde yer aldığı sanılmaktadır. Bu zamanda dünyada insan yaşamı.
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
4. ÜNİTE : ÜRETTİKLERİMİZ
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
4. ÜNİTE : ÜRETTİKLERİMİZ
Uluslararası Sermaye Hareketleri
Aylık Ton Regenere Elyaf Aylık Ton Regenere Open End İplik
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
T.C. TİCARET BAKANLIĞI KOOPERATİFÇİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİM KOOPERATİFLERİ Turna TURNA KARABÜK, KASIM 2018.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YAĞ BİTKİLERİNDE DESTEKLEME POLİTİKALRININ
İş Hukukunun Kapsamı İSTİSNALAR.
Sayılarla Türkiye’de Atık Yönetimi
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Sunum transkripti:

DEMİR-ÇELİK SANAYİ ve GELECEĞİMİZ

23 Şubat 2004 Çarşamba günü, Maden Mühendisleri Odası 50 23 Şubat 2004 Çarşamba günü, Maden Mühendisleri Odası 50. Yıl Eğitim Merkezimde Doç. Dr. C. Sencer İmer ile 'Demir-Çelik Sanayimiz Ve Geleceği' konulu bir söyleşi gerçekleştirildi. Söyleşide; ülkelerde ekonomik kalkınma ve gelişme ile çelik üretimi arasında yakın bir ilişki bulunduğunu ancak salt üretimin bir ölçü olmayacağını ayrıca kişi başına düşen çelik tüketimini ve enerji tüketiminin de önemli parametreler olduğunu belirten Sayın İmer, Türkiye'deki Demir-Çelik Sektörünün kurulması, gelişimi ve geleceği üzerine ayrıntılı bir değerlendirme yapmıştır.

Türkiye için yaşamsal önemi olan DemirÇelik Sektörünün lokomotifi durumunda vurgu yapan Sayın imer'in bu konudaki değerlendirmesi aşağıdaki gibi olmuştur. "Erdemir'in özelleştirilmesi bugünlerde gündeme gelmektedir. Erdemir, zaten, özel bir kuruluştur. Sermayesinin takriben %46'sı kamuya aittir. Erdemir bir tekeldir ve başarılıdır. Başarısının sırrı, devlet, yabancı sermaye ve küçük tasarruf sahiplerinin iştiraki ile kurulmasına rağmen özel bir kanunu olmasıdır. Bu kanunda, 1990'lara kadar devletin %60 civarında olan hisselerine düşen karlar dağıtılmaz ve sürekli Erdemir'in büyümesi için gerekli yatırımlarda kullanılır, denilmektedir. Ayrıca kanun, yönetimde "kuvvetler ayrımı" prensibini getirerek Genel Müdür ve Yönetim Kurulunu, icra ve kararı kişi olarak ayırmaktadır.

1962'den 1965'e kadar yatırımı tamamlanarak, demir cevheri ve kömüre dayalı bir entegre tesis olarak üç yılda tamamlanmış, 570.000 ton/yıl sıvı çelik üretimi ile Türkiye'nin yegane yassı ürün üreten tesisi olmuştur. Erdemir'in kurulmasını müteakip Türkiye'de otomotiv sanayi kurulmuş, dikişli boru fabrikaları gemi inşa alanında ilerlemeler olmuş, dayanıklı tüketim malları üretimi başlamıştır. Bunlar bir tesadüf değildir, zira bu sanayilerin hepsi Erdemir'in ürettiği yassı ürünleri kullanmaktadır. 1963te Kıbrıs'ta Rumların adadaki Türklere karşı giriştiği yok etme hareketine Türkiye uluslar arası antlaşmalardan doğan haklarına dayanarak ancak havadan müdahale edebilmiştir. Zira Türkiye'ye gerekli çıkartma gemileri verilmiyordu. Erdemir'in üretime geçmesini müteakip 1965'ten sonra Türkiye, Erdemir'in ürettiği levhalar ile kendi çıkartma gemilerini imal edip 1974 Kıbrıs Barış Harekatını gerçekleştirmiştir.

Erdemir'in ve Erdemir gibi tesislerin Türkiye'nin savunma Sanayisi için vazgeçilmez yönleri vardır. Türkiye Demir Çelikişletmeleri (TDÇİ) bünyesinde faaliyet gösteren Kardemir'in 1995 yılında özelleştirilmesinden sonra isdemir de 2002!de 50 milyon dolar karşılığında Erdemir'e verilmiştir, isdemir'in yeniden kurulma değeri 2.2 milyon ton/yıl sıvı çelik kapasitesine göre 4 milyar dolardır. Erdemir'in kendi 6milyar dolarlık kurulma değeri buna eklenirse, Erdemir ve isdemir'in toplam yeniden kurulma değeri 10 milyar dolar olur. Erdemir'e ayrıca, Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu(MKEK) Kırıkkale tesislerine ait "dikişsiz boru fabrikası" da verilmiştir.

AAKEK'nin "dikişsiz boru fabrikası” Türkiye'nin yegane dikişsiz boru üreten tesisidir. MKEK'de ürettiğimiz havan topları bu dikişsiz borulardan üretilmektedir. Ayrıca TDÇİ'ye ait olan ve bugün görünür rezervi takriben 60 milyon ton olan Divriği ve Hekimhan demir cevheri yatakları daErdemir'e verilmiştir. Jeologların tahminlerine göre bu havzada başka zengin demir cevheri yatakları da bulunmaktadır. Ayrıca Erdemir'in silisli sac yapan Romanya'da bir tesise iştiraki ve Gemlik'teki Borçel soğuk sac haddehanesinde de iştiraki bulunmaktadır. Bütün bu yapısı ile Erdemir, İMK borsasında 2 milyar dolar civarında bir değere sahip görünmektedir.

Eğer Erdemir öngörüldüğü gibi 2005 yılında %46 kamu hisseleri karşılığı bir yabancı demir-çelik şirketine verilirse, takriben 1 milyar dolar karşılığı yeniden kurulma değeri 10milyar doların üzerinde olan tekel konumundaki tesisler, yabancı bir tekele verilmiş olacaktır. Bu durum Türkiye'nin sanayileşme, demir çelik sanayiinin ilerleme hedeflerini tamamıyla yabancı bir tekelin eline bırakmak anlamına gelecektir ki, kabul edilmesi Türkiye'ye uzun yıllar kaybettirebilir. Şu anda Türkiye'nin önündeki en ciddi sorunlardan biri Erdemir'in kamu hisselerinin bir yabancı tekele bırakılması sorunudur. Bu kesinlikle kabul edilmemelidir. Erdemir, 1965'te kurulduğu kapasite olan 570.000 ton/yıl sıvı çelik üretim seviyesinden, kamu payına düşer karları yatırıma dönüştürerek 3 milyon ton/yıl sıvı çelik üreten bir tesis haline gelmiştir.

Erdemir'in yalnız 2004 yılı karı takriben 450 milyon dolardır Erdemir'in yalnız 2004 yılı karı takriben 450 milyon dolardır. Erdemir, kendi gücüyle ulusal düzeyde kendisine verilen hedeflere doğru büyüyebilir. Devletin, bu konuda Erdemir'e yardımcı olması gerekir. Yabancı bir tekele verilen bir Erdemir, yabancı tekelin ona biçeceği rolü oynar: yerinde sayabilir, belli üretimleri yapmayabilir, hatta küçülebilir. Erdemir'in yabancı tekel marifetiyle büyüyeceği ihtimaline göre hareket etmek, dünyadaki sanayileşme gelişmelerine, sanayileşmiş ülkelerin kendi ülkelerindeki sanayi üstünlüğünü korumak ilkesine ve gerçeğine aykırıdır.

Türkiye, Erdemir'i mevcut yapısıyla geliştirmeli, özelleştirmemeli, zaten özel ve özerk olan Erdemir‘i mevcut kapasitesinden, 7 milyon ton/yıl sıvı çelik kapasitesine kavuşturmalı, isdemir'i artan sıvı çelik kapasitesini 7 milyon ton/yıl kapasitesine çıkarmalı, 2025 yılına kadar yılda 45 milyon ton sıvı çelik üretebilecek şekilde çelik sanayiini geliştirmeli ve AKÇT ile yapılan antlaşmayı ulusal çıkarları açısından tekrar AB ile müzakere etmelidir. Türkiye'nin gelişmiş bir ülke olması için devletin, çelik sanayiinde tıpkı genel olarak sanayileşmede ve kalkınmada olduğu gibi ulusal çıkarları gözeten uzun vadeli politikalar geliştirmesi ve uygulaması şarttır,(*)“ (*) Üretim değerleri a) World Steel in Figures, IISI, 2004 Edition b) Demir-Çelik Üreticileri Derneği Bülteni, ocakmart 2004 kaynaklarından alınmıştır.