Temel Bilgi Teknolojileri Yrd. Doç. Dr. Doğan Aydoğan
SOSYAL MEDYA Artık herkes bir yayıncı. Küreselleşme ve Bilgi Toplumu kendini gerçekleştiriyor. Ulaşım ve İletişim teknolojilerinde muazzam hızlanma ve yayılma. Küresel bir köyde yaşıyoruz. İletişim Teknolojileri; demokratikleşme, iletişim özgürlüğü, katılım ve etkileşim Etkileşim: Alıcı ve kaynak yaklaşmakta ve yer değiştirebilmektedir. İnternet ve sosyal medya bu etkileşimin ana kaynağıdır. Herkese açık bir medya ve etkin kullanıcılar.
YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ, İNTERNET VE KÜLTÜR Sosyal medya dijitalleşme ve internetin sonucudur. Dijital teknolojiler hayatı aşağıdaki şekilde etkilemiştir. Kültürün standartlaştırılması ve farklılaşması Kültürün parçalı yapılara bölünmesi Kültürel kolaj Kültürün hızsal yaygınlaşması Kültürün görselleşmesi Yüksek miktarda kültür
YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE İNTERNET İnternetin yol açtığı gelişmeler Bilgi üretildiği yerden, zaman farkı olmaksızın küresel ölçekte yayılabilir. Bilginin üretilip, tüketilmesi arasındaki zamanın kısalması ve dağıtımın ucuzlaması Küresel iletişimin anlık hızı İnteraktivite ve çeşitli haberleşme teknikleri Metin, ses ve görüntünün paralel iletilmesi Mekanı aşmaya eğilimli ileti. Geribildirim anlık olarak toplanabilir. Kişiye özel içerik ve reklam sunumu İçerik ve reklamlara anında geri bildirim olanağı veren interaktif uygulamalar Habercilik 24 saat işleyen bir sürece dönüşmüştür
İNTERNETTEKİ BİLGİLERE GÜVENMELİ MİYİZ? İnternet gün geçtikçe enformasyon yığınına dönmektedir. Güven için dikkat edilmesi gerek hususlar. Sahiplik Siteyi kim hazırladı Siteyi kim destekliyor Sitenin sahibi doğrulatılabiliyor mu? Telif hakları kime ait Doğruluk Kaynak açıkça belirtilmiş mi Bilgini asıl kaynağına link var mı Güvenilir bir site mi Bilgi başka yerden doğrulatılabiliyor mu?
İNTERNETTEKİ BİLGİLERE GÜVENMELİ MİYİZ? Güven için dikkat edilmesi gerek hususlar. Yönelim Kişi ya da kurumun yönelimi belirgin mi İçerik olaylara mı yorumlara mı dayalı Güncellik İçeriğe ilişkin güncellemeler yapılıyor mu İçeriğin güncel olduğu belli mi
SADECE OKUMUYOR, PAYLAŞIYORUZ WEB 2.0 teknolojileri kullanıcıları yazar haline getirmiştir. Daha fazla katılım Daha fazla etkileşim Demokrasinin güçlenmesi Küresel iletişim
SOSYAL AĞLAR İnsanların oluşturduğu ağlar tarih kadar eskidir. Sosyal medya ise internet aracılığı ile insanların oluşturduğu ağlardır. Bilgi ve içerik klasik medyaya oranla daha paylaşılabilir hale gelmiştir Bilgi tarihsel ve etikete dayalı olarak arşivlenmektedir. Bilgi daha bireysel ve gündelik hale gelmiştir. Bilgi bir kimlik üretim aracına dönüşmüştür Her türlü bilgi küresel ulaşıma açık hale gelmiştir Bilgi daha bireysel dolayısıyla daha duygusal olabilmektedir. Bilgi paylaşımı bir topluluk üretme potansiyeli taşımaktadır.
SOSYAL AĞLAR Sosyal ağlar, kullanıcı ve çevre ilişkisine odaklanır. Sosyal ağların üyeleri arasında zayıf ikincil ilişkiler oluşur. Sosyal ağlar üyerlerin birçok gruba dahil olma izni verir. Sosyal ağlar etkinlik paylaşımı için uygun Sosyal ağlar çevreci ya da sanatsal eylemleri örgütlemek için daha az etkilidir. Sosyal ağlar kullanıcılarına topluluk kurma şansı verir.
SOSYAL AĞLARI NEDEN KULLANIYORUZ? Bilgi edinme Forumlar, bloglar ve değerlendirme siteleri önemli bilgi kaynaklarıdır. Sosyal amaçlar Duygusal destek, dışavurum, tartışma grupları v.b. Arkadaşlık Yeni arkadaşlar, etkinlik gruplarına dahil olmak
SOSYAL MEDYANIN ÖNEMİ Dijital bilgi paylaşımı ve yeni bakış açılarına ulaşmak Gazete, bilgisayar ve tv yayınları bir araya geldi AVANTAJLAR Geniş ölçekli ve erişilebilir teknolojilere dayanmaktadır İnsanların küresel olarak iletişim kurabilmesini sağlamaktadır. Toplumun belli konulara etki edebilmesini sağlamaktadır.
SOSYAL MEDYANIN TÜRLERİ İletişim Merkezli Sosyal Medya Web günlükleri (Bloglar) Mikrobloglar (Twitter) Sosyal ağ siteleri ve grupları (Facebook, Youtube) İşbirliği ve bilgi merkezli sosyal medya Wiki siteleri (wikipedia) Sosyal İşaretleme siteleri (Foursquare, booking) Zengin medya içeriğini hedef alan Sosyal Medya Flickr, Youtube, DeviantArt, Sanal gerçeklik uygulamaları
SOSYAL MEDYAYI DEĞERLENDİRMEK Küreselleşme gerçekleşmiştir. Pazarlama ve reklam faaliyetleri değişmiştir Kamusal Alan etkilenmiştir. Bireysel yaşamlar dijital içeriklerle dolmuş ve buna uygun hale gelmiştir. Kültür, dijital ekranlara aktarılmaktadır. Hız ve anındalık kültüre yerleşmektedir. Her şey, şimdi ve burada olmalı Politik olaylar sosyal medyadan etkilenmekte ve etkilemektedir. Kişisel yayımcılar içerikten sorumlu olmadıkları için kolayca yalan içerik üretebilmektedir.
GÖRÜŞMEK ÜZERE