Tarih Felsefesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hz. Muhammed’in Sözleri
Advertisements

KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
İNSANI HAM MADDE OLARAK ELE ALMAK
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
RAHMAN'IN HAS KULLARINDAN
KUR’AN AKLIMIZI KULLANMAMIZI İSTER
Vahiy Süreci- Anlam arayışı
AHİRET İNANCI.
ADALET.
AYDINLANMA ÇAĞI.
KUL HAKKI BAŞKALARINA ZARAR VERMEK:
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 11. Sınıf 1. Ünite
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ 15 Ekim 2014, Çarşamba Kur’an’ı anlamada izleyeceğimiz yöntem DERS 3
ENDÜSTRİYEL TASARIM.
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
KADER VE EVRENDEKİ YASALAR 1
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
Kur’an’a Göre Cin ve Şeytan
Kötü Davranışlar Karşısında Duyarsız Kalmayalım
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
İslam’da Bilginin Kaynakları
Şeytanın kötülüğünden korunma konusunda Kur'an'ın öğütleri
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
HUKUK VE ADALET Hukuk Nedir? Adalet Nedir? Hukukun Ve Adaletin Önemi
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
İLK TÜRK DEVLETLERİNDE DİN
1.1 GİRİŞ Bu kitap, çevre psikolojisi (environmental psychology) konusunda temel bilgileri kazandırmak amacıyla hazırlanmıştır. Çevre psikolojisini,
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
SÛRELER : CÛZ : 29 Mülk Sûresi (1 – 30)
ZARFLAR.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
Kaderle İlişkilendirilen Bazı Kavramlar
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ
İnsan ve sorumluluk Bu dünyayı ayakta tutmamız için sorumluluklarımızı yerine getirmemiz gerekmektedir.

Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
Sınava hazırlanırken …. 2. Sınav Müfredatı: Toplam 5 Üniteden sorumluyuz. 1. ÜNİTE: KAZA VE KADER ÜNİTE: ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ ÜNİTE:
Peygamberlere İman “Peygamber kendisine Rabbi tarafından indirilene iman etti, müminler de. Her biri Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine.
İYİLİK YAP DENİZE AT
ECEL VE ÖLÜM BEHÇET GÜNDÜZ İZMİR
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bugün neler öğreneceğiz?
Pozitivizm A. Comte.
Kurgusal Tarih Tasarımları
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ DERS SUNUSU
RAMAZAN VE ORUÇ İBADETİ
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
Tarih Nedir?.
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Kurgusal Tarih Tasarımları
TARİHSEL VARLIK ALANI Doğal varlık alanının tam karşıtı olan bir varlık alanı da “tarihsel varlık alanı”dır. Bu varlık alanına tarihsel varlık alanı adının.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Ünitemizden Öğrendiklerimiz
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
KUR’AN VE SÜNNETULLAH(TARİH YASALARI)
SOSYOLOJİK TAHAYYÜL VE WRIGHT MILLS
 BİR VARLIK OLARAK İNSAN (FELSEFİ ANTROPOLOJİ)  19. yüzyılın ikinci yarısında felsefe; insanı, onun varlık yapısında ortaya çıkan fenomenleri, soru.
Sunum transkripti:

Tarih Felsefesi

Hümanizm ve Aydınlanmada Tarih Kavramı: Ortaçağ, insanlara her şeyin Tanrı tarafından belirlendiği bir dünya tablosu sunmuştu. İnsan edilgindi. Rönesans hareketi ile birlikte farklı bakış açıları oluştu.Rönesans dönemine karakteristiğini veren en önemli akımlardan Hümanizm insanin birey olma çabalarını içerir. (16. yüzyıl). Bu yüzyıl aynı zamanda dinde reformasyon çağıdır. Bu anlamda tarih yazıcılığında bir laikleşme süreci görülür.Ancak teolojik tarih yazıcılığı da etkinliğini sürdürür. N. Machiavelli(1469-1527): Tarih yazıcılığının ahlakçılıktan ve öğütçülük sıyrılıp, olayları gerçek nedenleriyle anlatılması gerektiğini ileri sürer. Reformcular historia’yı hümanistlerden farklı yorumladılar. Tarih yeniden Tanrı’nın yapıtı olarak görüldü. Mesela Luther tarihi Tanrı ile Şeytan arasındaki savaş alanı olarak tanımladı.

16. Yüzyılda üç türlü historia’dan sözedilir. Historia divina (Tanrısal tarih) Historia Naturalis (Doğal olayların bilgisi) Historia Civilis ya da Historia Humana( İnsani ve toplumsal olayların bilgisi) 17. Yüzyıl: Rasyonalizm yüzyılıdır.G. W. Leibniz tipik temsilcisidir. Leibniz bir rasyonel bilme yanında bir historik bilme olduğunu kabul eder. Ona göre esas varlık bilgisi rasyonel bilgidir. Historik bilgi genel değil genelleştirilmiş bilgidir. 17.yy Formulü: Historik bilme olgusal bilmedir, felsefi bilme ise temel nedenleri bilmedir. 18. Yüzyıl: Tarih felsefesi terimini kullanan ilk yüzyıl olmuştur. Bu terimi ilk kullanan filozof F.M. Voltaire’dir.

KUR’AN VE TARİHSEL DEĞİŞİM Tarihsel Süreç Tarafsız Değildir. “Allah kendisinden korkanlardan ve iyilik yapanlardan yanadır.” ( Nahl, 128) Tarihsel Sürecin Seçmeci Özelliği: “ Gökten bir su indirdi de dereler kendi ölçüsünce çağlayıp aktı, Sel üstüne çıkan köpüğü yüklenip götürdü. Süs, yahut eşya yapmak için ateşte yakıp erittikleri madenlerde de bunun gibi bir köpük vardır. Allah, hak ile batılı böyle bir benzetme ile anlatır. Köpük yok olup gider. İnsanlara yararlı olan ise yeryüzünde kalır. İşte Allah böyle meseller verir.(Ra’d, 17) “ İnkar edenler, kendilerine vermiş olduğumuz mühletin sakın kendileri için hayırlı olduğunu sanmasınlar. Biz onlara ancak, günahları çoğalsın diye mühlet veriyoruz. Küçültücü azap onlaradır. Allah inananları sizin durumunuzda bırakacak değildir, temizi pisten ayıracaktır.” (Al-i İmran, 178-179)

Tarihsel Değişimde Zaman Faktörü: “ Senden başlarına acele azap getirmeni istiyorlar. Allah sözünden asla caymayacaktır. Rabbinin katında bir gün, saydıklarınızdan bin yıl gibidir. Nice kasabalara haksız oldukları halde mühlet vermiştim. Sonunda onları yakalayıverdim. Dönüş ancak banadır.” (Hac, 47-48) “ Eğer Allah insanları zulümleri yüzünden hemen cezalandırsaydı, yeryüzünde hiçbir canlı bırakmazdı. Fakat Allah onları belli bir vakte kadar erteler. Vadeleri geldiğinde onu ne bir an erteleyebilir, ne de bir an önceye alabilirler.” (Nahl, 61) Ceza Biçimleri: “ De ki: “ Üstünüzden veya ayaklarınızın altından size azap göndermeye veya sizi parçalara bölüp bir bölümünüzün kötülüğünü diğer bir bölümünüze tattırmaya kadir olan O’dur.” (En’am, 65)

Toplumsal Çöküntü: “Rabbin kasabalıları, haksız yere, halk gaflette iken helak etmez.” (En’am, 131) Tarihsel Değişimin Mekaniği: “Eğer, Allah’ın kimi insanları diğerleriyle yok etmesi olmasaydı, yeryüzü mutlaka fesada boğulurdu.” (Bakara, 251) Tarihte Manevi Gücün Üstünlüğü: “Kafirlerin diyar diyar dolaşmaları seni aldatmasın. Bu az bir geçimliliktir. Sonra onların varacakları yer Cehennemdir. O ne kötü bir döşektir.” (Al-i İmran, 195- 196)

Sünnetullah: Allah’ın ötedenberi süregelen ve sürecek olan, kendine özgü, değişmeyen bir davranış tarzı.Tarih yasaları.

TARİH NEDİR? ☻Birey için hafızasındaki deneyimler ne ise toplum için de tarih odur. Tarihin, geçmişteki bütün mekanlara ve dönemlere ait insan deneyimini kucakladığı söylenebilir. Tarih insanların geçmişini inceleyen ve onların sosyal kapsamlı eylemlerinin bir tablosunu takdim eden bir disiplin olmaktadır. Tarih, bir çeşit araştırma ya da soruşturmadır. Tarih geçmiştir, tarih geçmişin hafızasıdır. Tarih gerçekte ne olduysa onu göstermek ister. Tarih, insanların geçmişini inceleyen ve onların sosyal kapsamlı eylemlerinin bir tablosunu takdim eden bir disiplindir.

TARİHTEN ÖĞRENECEĞİMİZ BİR ŞEY VAR MI? Gelecekte oluşacak kalıpların ana hatları, tarihin bugüne kadar izlemiş olduğu doğrultudan çıkarsanabilir. Tarih, geçmişin muhakemesini yapma, gelecek çağların yararına bugün için dersler çıkarma görevini üstlenmiştir. Tarih, zihniyetlerin ne denli çeşitli olabileceğini anlamamızı sağlar. Tarih, insan başarılarının kaydıdır. Sonraki kuşakların hakkını verebileceği değerleri gösteren bir envanterdir. Tarihle birlikte geçmişteki eğilimleri tespit eder geleceğe ilişkin projeksiyonlar yapılır. Tarihsel bilinci ve tarihsel perspektifi sağlar. Tarih, zihnin eğitilmesini sağlar.