ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Maliye Tarihi Doç. Dr. Temel GÜRDAL SAÜ /Maliye.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

BELEDİYELERDE FAALİYET RAPORU
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
T.C. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Kurum Hissesi 1.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
Yerel Yönetimler Maliyesi
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
İç Kontrol Ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
MUHASEBE EĞİTİMİ.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
DEÜ İİBF MALİYE BÖLÜMÜ MALİYE SOSYOLOJİSİ
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
olarak tanımlanmıştır.
Nakit Yönetimi Dairesi
Harcama Yetkilileri.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
İstasyon Tekniği.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Malların Zekât Miktarları Kimlere Zekât Verilmez?
TOPRAKTAN GELEN YAŞAM Erdoğan GÜL.
YETKİNLİKLERİNİ ARTIRMA EĞİTİMİ
Uzm.Öğr.Muzaffer GARİP 1 GENEL KURULDA KABUL EDİLEN TAHMİNİ BÜTÇENİN SONRAKİ YILLARA UYARLANMASI.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
KASIM 2015 / İSTANBUL İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI BURHAN ORMANOĞLU İç Denetim Birimi Başkanı 1/32.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
22 Aralık 2010 Maliye Bakanlığının Planlama ve Kontrol Çemberi Rogier Tesson Thijs Leijen.
YEREL YÖNETİM BELEDİYE VE GÖREVLERİ.
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 1. ÜNİTE:
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
HARCAMA.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2008 KRİZİ SÜRECİNDE AB’DE MALİYE POLİTİKASI Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
OTELLERDE MUHASEBE Şenol YAZICI.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
VARLIKLARIN İZLENMESİ Dönem Ayırıcı Hesaplar Diğer Dönen Varlıklar
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ HİBE PROGRAMI
TEK DÜZEN HESAP PLANI PROF. DR. METİN SABAN YRD. DOÇ. DR. HAKAN VARGÜN
Afet Zararlarının Azaltılmasında Türkiye’deki Yerel Yönetimlerin Rolü
Toprak Yönetimi Toprak İslam Hukukuna göre Öşri,Haraci ve Miri arazi olmak üzere üçe ayrılır. 1-Öşür Arazi:Müslümanlara ait olan topraklar.Öşür vergisi.
AB’DEVERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
BÜTÇENİN UYGULANMASI Bütçenin uygulanma aşamasında iki esas mevcuttur:
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Maliye Tarihi Doç. Dr. Temel GÜRDAL SAÜ /Maliye

Öğrenme Hedefleri Bu konuyu çalıştıktan sonra: Ortaçağ İslam ülkelerinde mali olayların gelişimini öğrenecek, Ortaçağ İslam ülkelerinde kamu gelir ve harcamalarının yönetimini kavrayacak, Ortaçağ İslam ülkelerinde maliye örgütünü tanıyacak, Ortaçağ İslam ülkelerinde hazinenin işlemlerini öğreneceksiniz.

İçindekiler 7. ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ 7.1.Kamu Gelir ve Harcamalarının Yönetilmesi  7.1.1. Başlıca İlkeler 7.1.2. Uygulama Biçimi 7.2. Maliye Örgütü 7.3. Hazine İşlemleri Konunun Özeti Değerlendirme Soruları

Ortaçağ İslam ülkelerinde mali olayların gelişimini öğrenecek ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ İslam devletinin ilk dönem uygulamasında, kamu gelir ve harcamalarının yapılmasında günümüzde olduğu anlamda “bütçe” söz konusu olmamıştır. Ancak, gerek gelirlerin toplanmasında ve gerekse harcamaların yapılmasında hukuki kurallara uyulması zorunludur. Başlıca İlkeler Kamu gelir ve harcamalarının yönetilmesinde uyulması zorunlu olan başlıca ilkeler olarak, tahsis, çokluk, denklik, yıllık olma ve iktisadilik ilkeleri belirtilebilir.

Ortaçağ İslam ülkelerinde kamu gelir ve harcamalarının yönetimini kavrayacak ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Tahsis İlkesi Tahsis ilkesi, belli gelirlerin belli harcama alanlarına karşılık tutulmasını ifade eder. Bu ilkeye göre çeşitli kamu gelirlerinin harcama yerleri aşağıda belirtilmiştir. Tüm zekât gelirleri ancak yedi alana harcanabilir. Bunlar: Fakirler Miskinler Köleler Borçlular ve (darda kalmış) yolcular (savaş donanımını tedarik edemeyen, fakir) mücahitler Kalpleri İslâm’a ısındırılmak istenenler (müellefei kulup) Zekât işinde görevli maliye memurları

Ortaçağ İslam ülkelerinde kamu gelir ve harcamalarının yönetimini kavrayacak ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Çokluk İlkesi Tahsis ilkesinin doğal sonucu olarak, kamu gelir ve harcamalarının tek bir “ortak havuz” esprisi içinde yönetilmesi uygun düşmemiş; tahsis ilkesinin gerektirdiği sayıda havuzcuklar (bütçeler) kullanılması benimsenmiştir. Genellik İlkesi İslam devletlerinde bütçenin hazırlanmasında «safi yöntem» kullanılmaktadır. Tahsil edilen vergilerden, mahalli hizmetlerin maliyeti ve diğer askeri giderler çıkarıldıktan sonra kalan net tutar hazineye aktarılır.

Ortaçağ İslam ülkelerinde kamu gelir ve harcamalarının yönetimini kavrayacak ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Denklik İlkesi Kamu gelir ve harcamalarının uygulanmasında dikkati çeken ilkelerden biri de denklik olmuştur. Buna göre kamu gelirleri kadar harcanma yapılmalıdır. Yıllık Olma İlkesi İslam devleti, normalde olduğu gibi, kamu gelir ve harcamalarını yıllık dönemler itibarıyla izlemiştir. Ancak bu uygulamada güneş ve ay yılları birlikte kullanılmıştır. Örneğin toprak ürünlerinden alınan vergiler güneş yılı itibarîyle tarh ve tahsil edilirken, diğer gelirler ve harcamalarda esas itibarîyle ay yılından hareket edilmiştir.

Ortaçağ İslam ülkelerinde kamu gelir ve harcamalarının yönetimini kavrayacak ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ İktisadilik İlkesi Kamu gelirlerinin, israfa sapmadan ve kısıntıya gitmeden yerli yerince harcanmasını ifade eder. Bu sorumluluk İslam devlet başkanına aittir. Uygulama Biçimi İslam devletinin ilk dönem uygulamalarında, kamu gelir ve harcamalarının, günümüz bütçe tekniğinin esprisi içinde, önceden hazırlanarak kabul edilip uygulanmasına izin verilmiş belli bir plan içinde yürütülmesi söz konusu olmamıştır. İslam devletlerinde hazırlanan bütçelerde önce gelir miktarı belirlenir sonra giderleri bu gelirlere bağlı olarak belirlenir.

Ortaçağ İslam ülkelerinde kamu gelir ve harcamalarının yönetimini kavrayacak ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ İlk dönem uygulamalarında bütçe benzeri planlar hazırlanmamasının nedenlerinden bir olarak, ‘kamu gelir ve harcamalarının esas itibarîyle Kitap ve Sünnet tarafından belirlenmiş ve dolayısıyla yöneticilere sınırlı bir alan bırakılmış olması’ belirtilebilir. Diğer taraftan ekonomik hayatın basit olması, konjonktürel hareketlerin olmaması, ekonominin belli bir istikrar içinde olması gibi etkenler geleceğin tahminine yönelik sıkı çalışmalar yapılması ihtiyacına yer vermemiştir.

Ortaçağ İslam ülkelerinde maliye örgütünü tanıyacak ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Maliye Örgütü İlk maliye memurları, Peygamber döneminde atanmaya başlanmıştır. Maliye örgütünün klasik şeklini alması ise İkinci Halife Ömer zamanına rastlamaktadır. Mali örgüt, Beytülmal ile divan adını taşıyan bürolardan oluşmaktaydı. Beytülmal, kamu gelir ve harcamalarının sonuç hesaplarının kendisiyle ilişkilendirildiği ana hazinedir. Beytülmalin çeşitli görevlerinin bölüştürüldüğü çeşitli maliye büroların her birine de Divan denir.

Ortaçağ İslam ülkelerinde hazinenin işlemlerini öğreneceksiniz ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Hazine İşlemleri Kamu gelirleri yetki ve alanları belirli divanlar tarafından toplandığı gibi, toplanan gelirleri harcayan divanlar da bulunmaktaydı. Beytülmal, genellikle, bütün divanlarca toplanan, harcanan ve bakiye kalan miktarların kayıtlarını tutmak suretiyle, gelir ve giderler arasında dengeyi sağlamaya çalışmaktaydı.

Konunun Özeti ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Kamu gelir ve harcamalarının yönetilmesinde uyulması zorunlu olan başlıca ilkeler olarak, tahsis, çokluk, denklik, yıllık olma ve iktisadilik ilkeleri belirtilebilir. İslam devletinin ilk dönem uygulamalarında, kamu gelir ve harcamalarının, günümüz bütçe tekniğinin esprisi içinde, önceden hazırlanarak kabul edilip uygulanmasına izin verilmiş belli bir plan içinde yürütülmesi söz konusu olmamıştır. İlk maliye memurları, Peygamber döneminde atanmaya başlanmıştır. Maliye örgütünün klasik şeklini alması ise İkinci Halife Ömer zamanına rastlamaktadır. Mali örgüt, Beytülmal ile divan adını taşıyan bürolardan oluşmaktaydı. Kamu gelirleri yetki ve alanları belirli divanlar tarafından toplandığı gibi, toplanan gelirleri harcayan divanlar da bulunmaktaydı. Beytülmal, genellikle, bütün divanlarca toplanan, harcanan ve bakiye kalan miktarların kayıtlarını tutmak suretiyle, gelir ve giderler arasında dengeyi sağlamaya çalışmaktaydı. Gelirlerin harcamalara yetmemesi halinde yer ve zaman bakımından karşılaşılabilen dengesizlikleri gidermek, Beytülmalin görevleri arasında yer almaktaydı.

DEĞERLENDİRME SORULARI Soru 1. Ortaçağ İslam ülkelerinde kamu gelir ve harcamalarının yönetimini açıklayınız? Soru 2. Ortaçağ İslam ülkelerinde maliye örgütünü ve hazinenin işlemlerini açıklayınız?

DEĞERLENDİRME SORULARI 1. Belli gelirlerin belli harcama alanlarına karşılık tutulmasını ifade eden ilke aşağıdakilerden hangisidir? a) Çokluk b) Tahsis c) Denklik d) Yıllık olma e) İktisadilik   2. Kamu gelir ve harcamalarının sonuç hesaplarının kendisiyle ilişkilendirildiği ana hazineye verilen ad aşağıdakilerden hangisidir? a) Divan b) Lonca c) Beytülmal d) Ahilik e) Öşür

Haftaya görüşmek üzere iyi çalışmalar dilerim