TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM
İtfaiye Hizmetleri Alanındaki Yenilikler TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM İtfaiye Hizmetleri Alanındaki Yenilikler Osmanlı Devleti’nin başkenti İstanbul için yangın büyük bir afet idi. 18. yüzyıla kadar yangınlarla mücadele edecek bir teşkilatın olmaması ve İstanbul’daki evlerin genellikle ahşap olması nedeniyle şehirde çok sayıda yangın çıkıyor, yangınlara zamanında müdahale edilememesi binlerce ailenin evsiz kalmasına yol açıyordu. Bunu önlemek için 1714 yılında yeniçerilerden bir itfaiye bölüğü kuruldu. Yangınları söndürmek için de “tulumba” denilen bir araç kullanılmaya başlandı.
Haberleşme Alanındaki Yenilikler TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM Haberleşme Alanındaki Yenilikler Resmi evraklar, gazeteler, mektup, paket ve paralar düzenli bir şekilde halka ulaştırılmaya başlanmıştır Avrupa’daki gelişmelerden etkilenen Osmanlı Devleti 1840 yılında haberleşme için Posta Nezaretini kurmuş ve illere de Postaneler açmıştır Uzak yerlere anında haberleşmek amacı ile 1854 yılında Telgraf kullanılmaya başlanmıştır. İlk hat Edirne-İstanbul arasına kurulmuştur
Haberleşme Alanındaki Yenilikler TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM Haberleşme Alanındaki Yenilikler -Osmanlının ilk telgrafı 1854 yılında Kırımın Rus işgalinden kurtarıldığını belirten telgraftı. -Abdulmecit, Samuel Mors’u icadı konusunda ilk tebrik eden Avrupalı büyük kişi olmuştur
Ulaşım Alanındaki Yenilikler TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM Ulaşım Alanındaki Yenilikler 19.yy.da bilimdeki gelişmeler ve Sanayi İnkılabının sonunda Avrupa ulaşım alanından buharlı gemiler ve buharlı trenler ile ulaşımı hızlandırmıştı. Osmanlı Devleti 1827 yılında ilk buharlı gemiyi satın aldı. Ulaşım işlerini düzene sokmak amacı ile Şirket-i Hayriye kuruldu.
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM İlk demiryolumuz İlk demiryolumuz 1856 yılında İzmir Aydın arasına bir İngiliz şirketi tarafından yapılmıştır. İzmir ve çevresinin kalabalık olması, ticaretin gelişmiş olması ve İngilizlerin ihtiyacı olan hammaddelerin burada bulunması yüzünden ilk demiryolumuz buraya yapılmıştır.
Günümüzde demiryollarımız TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM Günümüzde demiryollarımız
Osmanlı Devleti’nde Gazetecilik hareketleri TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM Osmanlı Devleti’nde Gazetecilik hareketleri Bu ilk gazete; iç haberler, dış haberler, askerlik işleri, bilimler, tayinler, ticaret ve fiyatlar bölümlerinden oluşurdu. Lale Devri’nde İbrahim Müteferrika ve Sait Efendi matbaayı ülkemize getirmişti Bu matbaalarla 1831 yılında Osmanlının ilk resmi gazetesi olan Takvim-i Vakayi haftalık olarak basılmaya başlanmıştır
Osmanlı Devleti’nde Bankacılık hareketleri TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM Osmanlı Devleti’nde Bankacılık hareketleri Osmanlı Bankası, 1856'da İngiliz ortaklar ile İngiltere'de kurulmuş, daha sonra, 1863 yılında Fransız, İngiliz ve Osmanlı Devleti'nin de bulunduğu Türk hissedarlarca Bank-ı Osmani-i Şahane adı altında özel bir ferman ile çok ortaklı hale gelmiştir. Sultan Abdülaziz tarafından imzalanan bu özel ferman Osmanlı Bankası'na imparatorluk toprakları üzerinde banknot ihraç etme imtiyazına sahip oldu ve böylece 1874 yılında Merkez Bankası görevini üstlendi. 1881’de Düyun-u Umumiye idaresinin kuruluşunda aktif olarak rol oynadı. 1933’de Resmi devlet bankası kimliğini T.C. Merkez Bankası'na devretti ve özel ticari banka oldu. 2001’de Garanti Bankası ile birleşerek bankacılık faaliyetlerini noktaladı.
Osmanlı Devleti’nde Bankacılık hareketleri TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM Osmanlı Devleti’nde Bankacılık hareketleri Osmanlı Devleti’nde halkın çoğu çiftçilikle uğraşıyordu. Çiftçiler bazen paraları bitince borç para alma ihtiyacı duyuyorlar, bunun için de şahıslardan çok yüksek faizlerle borç alıyorlardı. Hasat zamanı da borçlarının tamamını ödeyemiyorlardı. Bu şekilde tefeciler tarafından soyuluyorlardı. Bu durumun önüne geçmek yani çiftçilere düşük faizle borç para yani kredi vermek için Mithat Paşa’nın önderliğinde imece usulü ile toplanan paralarla 1863’de “Memleket Sandıkları” adlı banka kurulmuştur. 1883’de Menafi Sandıkları, 1888’de de Ziraat Bankası adını alarak değişimler göstermiştir. Lütfen Ziraat Bankası logosuna dikkatlice bakınız.