OHSAS İŞ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ TEMEL EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RİSK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ-1
Advertisements

4857 SAYILI İŞ KANUNU MADDE 77 İşverenler işyerinde alınan iş sağlığı ve güvenliği önlemlerine uyulup uyulmadığını denetlemek, işçileri karşı karşıya bulundukları.
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
MODÜL 4 Organizasyon.
MODÜL 3 Ekipman Yönetimi.
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
6. Kaynak Yönetimi 1-İnsan kaynakları (görevlendirme, yeterlilik, eğitim) 2-Enformasyon 3-Alt yapı (işyeri, ekipman, devamlılık, destek hizmetler) 4-Çalışma.
ISO Çevre Yönetim Sistemi ve Çevresel Risk Analizi
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
KAZA/OLAY/MESLEK HASTALIĞI
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
KALİTE Hizmetin sunum standartlarının belirlenmesi, ve hizmete insanlar tarafından duyulan inanç, güven ve memnuniyetinartırılmasıdır.
Bingöl Kamu Hastaneleri Birliği
ISO 9001:2008 Değişiklikleri Mart Madde No ve Değişiklikler Madde 1.2 “ürünün veya kuruluşun yapısı gereği bu standardın bir veya birkaç maddesinin.
7.1 GENEL Kuruluş, güvenli ürünler gerçekleştirmek için ihtiyaç duyulan süreçleri planlamalı ve geliştirmelidir.

OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
ISO 9001 standardı Maddelerinin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite Yönetim Sistemlerinde Dokümantasyon 4. Hafta.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
ISO- 9001:2008 Standardı - 8. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite İyileştirme Araçlarına Bakış 7. Hafta.
. ISO- 9001:2008 Standardı - 7. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
ISO 9001 standardı maddelerinin tanıtımı ve yorumlanması
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİNDE RİSK YÖNETİMİ VE DEĞERLENDİRMESİ
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 9) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
İş Sağlığı ve Güvenliği
6331 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU BİLGİLENDİRME SUNUSU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
GENEL İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
T. C. DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İşyeri Sağlığı ve Güvenliği İlçe Milli Eğitim Müdürleri Bilgilendirme/Değerlendirme Toplantısı 20/10/2015 DENİZLİ.
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
YÖNETİM SİSTEMLERİ Yönetim Sistemi Modelleri:
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
URUN GELıSTıRME KALıTE GUVENCESı VE STANDARDLARı SUMEYRA CELıK ZıRVE UNıVERSıTESı DıSTıCARET BOLUMU 1 NıSAN 2016.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
KALİTE GÜVENCESİ VE STANDARTLARI
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
İstanbulUzman İSG Kültürü DRUZ.
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
ÇEVRE NEDİR ? Doğada canlı ve cansız varlıkların bulunduğu ve karşılıklı ilişkilerin gerçekleştiği ortamdır.
Periyodik Kontroller-Ölçümler
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ YÖNETİM SİSTEMLERİ
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
1. isgsis Nedir ? 2. isgsis Özellikleri 3. Kurumunuzda İSGSİS.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ RİSK DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ MUSTAFA ARİF BAŞKÖYLÜ A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı.
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

OHSAS 18001 İŞ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ TEMEL EĞİTİMİ EMEL HACER AYAZ – 2016 1

İş Sağlığı ve İş Güvenliği Tanımı ve Önemi Tüm dünyada üretim faktörünün temel öğesi olan çalışanların sağlığı ve güvenliği endüstriyel gelişmelere paralel olarak, ön plana çıkmaya başlamıştır. Böylece “İş Sağlığı ve İş Güvenliği” kavramı çalışma ortamının sağlıklı ve güvenli olması anlamını kazanmış ve çalışma ortamının sağlıklı ve güvenli olması ile çalışanların sağlıklı, güven içinde ve daha verimli çalışmaları mantığı benimsenmiştir. “İş Sağlığı ve Güvenliği” tanımı ortaya çıkmıştır. Bu alanda eskiye kıyasla; Daha planlı Sistematik Standardize edilmiş oluşumlarla karşılaşılmaktadır. 2

İş Sağlığı ve İş Güvenliği Tanımı ve Önemi Unutulmamalıdır ki; İSİG tanımı sadece kazaların önlenmesinden ibaret değildir. “İSG Yönetimi” aynı zamanda İSG’de yüksek standartlaşmayı hedeflemelidir. Bu sebeple sırasıyla; Tehlikeler tanımlanmalı Tespit edilmeli Değerlendirilmeli Kontrol altına alınmalı ve Tekrar değerlendirilmelidir. 3

NEDEN ? 4

Çalışanlarla İlişkiler NEDEN ? Kalite Fiyat Çalışanlarla İlişkiler Sağlık Emniyet Üretim İş ve Başarı 5

OHSAS TARİHÇESİ 6

OHSAS TARİHÇESİ 1993’de İngiliz Standartları Enstitüsü BS 8750 standardını geliştirmeye başladı 1996’da ISO S&G için standart önerisini reddetti, BSI 8800:1996 standardını geliştirdi. 8800 standardı, birkaç gelişmiş ülke tarafından kabul edildi veya uyarlandı. 7

OHSAS TARİHÇESİ Nisan 1999 BSI OHSAS 18001’i yayımladı ( BSI 8800 ve ISO 14001’e dayandırılmış şekilde) Kasım 1999 BSI OHSAS 18002 yayımlandı OHSAS STANDARTLARI HENÜZ ISO STANDARDI DEĞİLDİR ! 8

OHSAS TARİHÇESİ / GELİŞİMİ SİSTEM İYİLEŞTİRME “Kendinize Bakın”; Çalışanın Sorumluluğu Çalışanı Koruma “PPE” Problemi Önleme dolayısı ile problemin olmaması veya problemin azaltılması 9

UYGULAMADA KARŞILAŞILAN ENGELLER Yönetimin taahhüdü eksik – zaman, para, katmadeğer Konuya yasak savma gözüyle bakma Sorumluluk – Yetki ilişkilerinin iyi kurulamaması Profesyonellerin, geleneksel emir ve kontrol sistemine dayanmayan yeni bir yaklaşıma istekli olmamaları (değişim yönetimi) Prosedürlerin yazılmasında direnç Dökümantasyon sistemindeki mevcut hatalar 10

UYGULAMADA KARŞILAŞILAN ENGELLER Mevzuatta kazayı önlemeye yönelik caydırıcı cezalar yok Kaza olduktan sonra ise cezalar çok ağır Kaderci kişiliğimizden kaynaklanan riskleri görmeme veya hesaplamama alışkanlığımız Kaza maliyetlerini yeterince hesaplayamama Sınırlı İnsan Gücü Eğitime zaman ve kaynak aktarılmaması 11

YARALANMA SEBEPLERİ Kazaların %98’i emniyetsiz davranıştan oluşur 12

Ölüm Kayıp zaman Tıbbi müdahale İlk yardım Emniyetsiz Davranış 13

İş Kazalarında Maliyet Görünen Maliyetler: (%30) Tedavi harcamaları İki günlük ücret Kaza sonucu ödenen tazminatlar Dava giderleri, mali mesuliyet sigorta Kazada zarar gören tesis onarımı Gizli Maliyetler : (%70) Yerine geçen işçinin öğrenim süresi Verim kaybı, ekibin morali ve zaman kaybı Fazla mesai Tesisteki hasar Yöneticilerin harcadıkları zaman Soruşturmada üst düzey zaman kaybı Prestij kaybı 14

İSG’nin Kuruluşa ve Ülkeye Faydaları İşçi sağlığında iyileşme Ölüm ve yaralanmalarda azalma Hasarlı kazalarda ve hastalıklarda azalma Üretim kaybında azalma Verimlilik artışı 15

Yaralanmaların %96’sı emniyetsiz davranış Yaralanma Kaza Buz dağını erit! Yaralanmaların %96’sı emniyetsiz davranış Safe Work Practices 16

İSG Temel Prensipleri Kazadan ve Hastalıklardan Temel Prensip ÖNLEME ve KORUMA İnsanı Makineleri Ürünleri Kazadan ve Hastalıklardan 17

İSG Temel Prensipleri İş yeri faktörü Güvenli Çevre ve Güvenli İşyeri Sağlam olmayan bina Korumaları olmayan makineler Yetersiz ışıklandırma Aşırı kalabalık Sıkışıklık ve kaygan zeminler Kişisel koruyucu aletlerin olmaması 18

İSG Temel Prensipleri İnsan Faktörü Karakter / Kişisel davranışlar Eğitimlere katılmama veya dikkate almama Kişisel koruyucularını kullanmama Kural ve uyarılara uymama 19

İSG Temel Prensipleri Tehlikeleri ve Zararlı Faaliyet/Materyal tanımlaması yapmak Bunları kontrol altına almak Periyodik sağlık kontrolleri Sağlık eğitimleri Doğru kişileri doğru işlere yerleştirmek 20

4.2 POLİTİKA İSİG POLİTİKASI, kuruluşunuz yönetiminin İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ konusundaki taahhütlerinin deklarasyonudur. 21

4.2 POLİTİKA Tüm çalışanlara duyurulmuş Amaç ve hedeflere çerçeve oluşturan Halka açık Çalışma ortamının sağlıklı ve güvenli olması Sürekli gelişme Yasalara uyum Üst yönetim tarafından onaylanmış 22

POLİTİKA – Grup Çalışması Gün sonunda yapılacaktır. 23

4.3.1 TEHLİKE TANIMLAMA VE RİSK ANALİZİ RİSK YÖNETİMİ “Risk Yönetimi” en geniş anlamı ile organizasyonu, insan grubunu veya kişileri tehdit eden her türlü zarar ve kaybın kontrolü anlamına gelir. SAYISAL RİSK DEĞERLENDİRMESİ Bu tür bir risk değerlendirmesi, söz konusu riskin sayısallaştırılması ve sonuçların tanımlanan risk kriterine göre değerlendirilmesidir. 24

4.3.1 TEHLİKE TANIMLAMA VE RİSK ANALİZİ EMNİYET VEYA EMNİYETLİ Genellikle güvenlik seviyesi ve zarardan uzak olma olarak algılanır. Tamamen emniyetli olma gibi bir durum yoktur ve uygun tanım “kişinin kabul etmeye hazır olduğu maksimum risk seviyesi” dir. RİSK DEĞERLENDİRMESİ Tehlikeyle ortaya çıkan zarar görme ve kayıp riskini değerlendirme ve tehlikeleri belirleme süreci. 25

4.3.1 TEHLİKE TANIMLAMA VE RİSK ANALİZİ “Tehlike” potansiyel olarak zarara sebep olabilecek durumdur. Bunlar, maddeler veya makineler, çalışma metotları, iş organizasyonunun diğer konuları olabilir. ZARAR “Zarar” fiziksel yaralanma, ölüm, hastalık, mal mülk ya da ekipman hasarı ve bunlardan kaynaklanan her türlü kayıp olarak tanımlanır. 26

4.3.1 TEHLİKE TANIMLAMA VE RİSK ANALİZİ “Risk” meydana gelebilecek zararlı bir olayın sonuçları ve oluşma olasılığının bileşkesidir. “Risk” çok önemsiz bir olaydan (kağıt kesiği), felaket düzeyinde bir kazaya kadar çok geniş aralıkta tanımlanır. 27

4.3.1 RİSK DEĞERLENDİRMESİ KAYIP KONTROLÜ & RİSK DEĞERLENDİRMESİ İş Kazası, hastalık ve mala-mülke zararı önlemek için kazaların sebeplerini tespit etmek gerekmektedir. Bu: Kaza araştırmasının hemen ve derinlemesine yapılması veya Önceden risk değerlendirmesi yapılması yolu ile gerçekleştirilebilir. Risk değerlendirmesi, zarara sebebiyet verebilecek aktivite veya olayların önceden tesbit edilmesi ve ilgili risklerin gözden geçirilmesine imkan verir. 28

POTENSİYEL KAYIPLARIN BELİRLENMESİ 4.3.1 RİSK DEĞERLENDİRMESİ POTENSİYEL KAYIPLARIN BELİRLENMESİ Risk Değerlendirmesi aşağıdaki sorulara cevap arar: - Ne yanlış gidebilir? - Bunun olasılığı nedir? - Olursa ne tür sonuçlar doğurabilir? - İlgili riskler nelerdir? - Bu riskler kabul edilebilir düzeyde midir? - Riskler nasıl azaltılabilir? 29

4.3.1 RİSK DEĞERLENDİRMESİNE HİYERARŞİK YAKLAŞIM BERTARAF ETMEK Yapılan işi,görevi ya da aktiviteyi yapmamak ya da kullanılan maddeleri, ekipmanları kullanmamak DEĞİŞTİRMEK İkame etmek/modernleştirmek AZALTMAK Kişileri/Kullanım Sayısını/Kullanılan Miktarı KONTROL ETMEK Engel koymak/Çalışabilme İzni/Emniyetli Çalışma Teknikleri Kişisel Koruyucular (en son önlem) 30

Yasanın Gerekleri: Yasaya Uygunluk Risk Değerlendirmeler 4.3.2 YASAL ve DİĞER ŞARTLAR YASA OHSAS 18001 Yasanın Gerekleri: Yasaya Uygunluk Seçilen Risk Değerlendirmeler Eğitim programı Gerekli ilave: Tüm tehlikeler, risk gözden geçirme İyileştirme programı Eğitim ihtiyaçlarının değerlendirilmesi İletişim Sistem denetim, Uyg, Düz.F. Yönetim gözden geçirme 31

4.3.2 YASAL ve DİĞER ŞARTLAR 4857 Sayılı İş Kanunu 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu Binalarda yangın güvenliği….. SSK Kanunu Deprem Yönetmeliği Makinelerdeki Koruyucular İnşaat İşleri…… Gürültü Kontrolü 32

4.3.3 HEDEFLER Firma İSİG performansının artırılması, risklerin azaltılması ve tehlikelerin ortadan kaldırılmasına yönelik hedefler belirlemelidir. Bu hedefler; Uygulanabilir Makul Mantıklı Üst yönetim tarafından kabul edilmiş Ölçülebilir Mümkün olduğu her konuda sayılarla ifade edilmiş Olmalıdır. 33

4.3.3 HEDEFLER 2004 – 2005 yılı içinde iş kazası adedinin azaltılması 2004 – 2005 yılı içinde 3 günden fazla iş günü kaybına sebep olabilecek iş kazası adedinin/çalışma saatine oranının azaltılması 34

4.3.4 YÖNETİM PROGRAMLARI Faaliyet Faaliyet Adımları Sorumlu(lar) Termin Kaynak 35

EĞİTİM KİTAPÇIKLARINIZDA EK-2’Yİ KULLANINIZ. GRUP ÇALIŞMASI - 3 EĞİTİM KİTAPÇIKLARINIZDA EK-2’Yİ KULLANINIZ.

4.4.1 YAPI VE SORUMLULUK ORGANİZASYON GÖREV TANIMLARI Kim ? Hangi işten sorumlu? Yetkisi nedir? 37

4.4.1 YAPI VE SORUMLULUK ORGANİZASYON GÖREV TANIMLARI Yönetimce Onaylanmış İlgililere iletilmiş Görevler arası yetki ve sorumluluk çatışmalarına mahal vermeyen özellikte olmalıdır. 38

4.4.2 EĞİTİM, BİLİNÇ VE YETKİNLİK Firma görev tanımları ile sorumluluk ve yetki vermiş olduğu personelinin bu göreve uygunluğundan emin olmalıdır. Minimum yeterlilikler yasal şartlar da göz önüne alınarak belirlenmeli Personel alınması durumunda ya bu yeterliliğe sahip eleman alınmalı Ya da Alınan eleman bu yeterliliklere sahip olacak şekilde eğitilmeli 39

4.4.2 EĞİTİM, BİLİNÇ VE YETKİNLİK Temel Eğitimler Standart eğitimleri Acil durumlar Özel görevler (yangıncı, ilk yardım uzmanı vb) Uygulamaya yönelik emniyet eğitimleri İşbaşı Eğitimleri Yönetim sistemleri Firma genel kuralları Göreve yönelik teknik eğitim Periyodik Eğitimler Örnek uygulamalar Alınan dersler Bilgi tazeleme Tatbikatlar 40

4.4.2 EĞİTİM, BİLİNÇ VE YETKİNLİK Kanun ve Yönetmeliklerin belirlediği eğitimler 41

4.4.2 EĞİTİM, BİLİNÇ VE YETKİNLİK Planlanmalı Tüm eğitimler kayıt altına alınmalı Verimlilik analizi yapılmalı (eğitimin katmadeğeri) 42

4.4.3 İletişim İSG ile ilgili iç ve dış iletişim kanallarının yazılı olarak belirlenmesi Üçüncü taraflara ilgili bilgi vermenin kurallarının tanımlanması Acil Durum İletişimi

4.4.3 İletişim Etkin bir iletişim kuruluşunuza; Yönetimin İSİG konusundaki taahhüdünün sergilenmesinde, İş gücünün motive edilmesinde, Planlarınızın ve çabalarınızın kabulünün sağlanmasında Kuruluş içinde ve dışında politikanın ve onun kuruluşun vizyonu ve stratejileri ile nasıl ilişkili olduğunun açıklanmasında, Görevlerin ve beklentilerin anlaşılmasının sağlanmasında, Performansın izlenmesinde ve değerlendirilmesinde; ve Sistemdeki potansiyel gelişmelerin tanımlanmasında yardımcı olacaktır.

4.4.3 İletişim Çalışanlar “hattın önünde” olduklarından fikirleri, ilgi alanları, bilgileri açısından mükemmel bir bilgi kaynağı olabilirler.

4.4.3 İletişim Komşuların, sivil toplum örgütlerinin, müşterilerin, vb. paydaşların görüşlerinin alınması kuruluşunuzun diğerleri tarafından nasıl algılandığını anlamanızda size yardımcı olacaktır.

İletişim Stratejileri Oluşturulması Gerekenler: Kuruluş Dışında İletişim Stratejileri Oluşturulması Gerekenler: Komşular Sivil Toplum örgütleri Diğer ilgili gruplar Yerel resmi daireler İtfaiye vb. acil durumla ilgili kuruluşlar

4.4.3 İletişim Tavsiyeler: Mevcut iletişim mekanizmalarının listesini yapınız. Çalışanların katılımı için öneri kutuları vb. yollar bulunuz. Çalışanlara yalnızca neye ihtiyaçları olduğunu değil, niçin ihtiyaçları olduğunu açıklanması faydalıdır. Mesajın basit olmasına dikkat ediniz. Şikayetlere karşılık verme yönetimi sıkıcı bir iş olmayabilir.

4.4.4 Dokümantasyon Standardın ana unsurlarının dokümante edilmesi İlgili diğer dokümanlara atıfta bulunması Dokümanların basılı kopya veya elektronik ortamda tutulması

Daha kolay takip ve anlama 4.4.4 Dokümantasyon Daha kolay okuma = Daha kolay takip ve anlama

4.4.4 Dokümantasyon Kağıt üzerinde Bilgisayarda güncelleştirme kolay kontrol imkanı

4.4.4 Dokümantasyon Politika El Kitabı Prosedürler Yardımcı Dokümanlar Formlar, Çizimler, vb.

4.4.4 Dokümantasyon El Kitabını; Sistemin ana elemanlarını (ve bu elemanların birbirleri ile nasıl ilişkili olduğunu) ve ilgili dokümanlara yönlendirmeleri (referansları) içeren bir şekilde hazırlayabilirsiniz.

4.4.4 Dokümantasyon İlk olarak İSİG kriterini karşılamak için kullanılan süreçler dokümante edilmelidir. Bu dokümantasyon genellikle prosedürler şeklinde olmaktadır.

4.4.4 Dokümantasyon İSG dokümantasyonu sisteminizin nelerden oluşmakta olduğunu (bir başka deyişle, neyi nasıl yapmakta olduğunuzu) açıklamakta, İSG kayıtları ise dokümantasyonun size yapmanızı söylediği işleri yapmış olduğunuzu sergilemektedir.

İş ve emniyet talimatları 4.4.4 Dokümantasyon İş ve emniyet talimatları Açık ve hassas olmalıdır. Talimatlardaki her bir adım numaralandırılmalı, yöntemler sırasıyla verilmeli ve talimatın dili kullanıcının anlayacağı şekilde olmalıdır. Kelimelerin yeterli olmadığı durumlarda şekiller kullanılmalıdır.

4.4.5 Doküman Kontrolü Kullanım yerlerinde dokümanların son kopyalarının bulunması. Geçersiz dokümanların kullanımdan kaldırılması, saklananların işaretlenmesi. Dokümanların gözden geçirilmesi ve değiştirilmesi ile ilgili kurallar. Bizi hala dağıtım listesinden çıkarmamışlar...

4.4.6 İŞLETME KONTROLÜ

MESLEK HASTALIKLARI

MESLEK HASTALIKLARI Kimyasal Etmenler (Yutma, Soluma, Emilme) Cilt Hastalıkları Ciğer Hastalıkları Göz Hastalıkları Sinirsel Hastalıklar Birden fazla sistemi etkileyen hastalıklar 60

MESLEK HASTALIKLARI Mekanik Etmenler (Titreme, ağır kaldırma, ısı ve ışıma) Ayaklar Eller Omurga Bel Gözler 61

MESLEK HASTALIKLARI 1- Acute 2- Chronic Olarak ta sınıflandırılırlar Meslek hastalıkları etkileme sürelerine göre 1- Acute 2- Chronic Olarak ta sınıflandırılırlar 62

4.4.6 İŞLETME KONTROLÜ KAZALARDAN KORUNMA

İŞ KAZASI Ramak kala kazalar da kayıt altına alınmalıdır. Kaza olmadan tedbir almak. Ramak kala kazalar da kayıt altına alınmalıdır. 64

TAŞERON VE TEDARİKÇİ KÖNTROLÜ Taşeron ve tedarikçilerinizi kendi çalışanlarınızdan ayırmayınız. 65

4.4.7 Acil Durumlar Olası acil durumların belirlenmesi Acil durumlarda yapılacak işler Etkilerin azaltılması Acil durum planlarının periyodik olarak denenmesi Planların gerektiğinde güncellenmesi

4.4.7 Acil Durumlar Olası Acil Durumlar: Yangın Kimyasalların büyük miktarda dökülmesi Patlayıcı maddeler Deprem Sel Her türlü kaza

ACİL DURUM PLANLAMASI Olası acil durumların belirlenmesi Önlemlerin belirlenmesi ACİL DURUM PLANLAMASI Müdahale Planları Testler / Tatbikatlar Testlerin/Tatbikatların değerlendirmesi Acil durum sonrası planların değerlendirmesi Planlarda değişiklik

4.4.7 Acil Durumlar Mevcut acil durum plan ve prosedürleri gözden geçirilmelidir. Geçmiş tecrübelerden yararlanılmalıdır. “Ne olur eğer?” sorusu sorulmalıdır. Acil hal hazırlığı prosedürleri günlük faaliyetlere entegre edilmelidir. Kuruluşta herkes acil durumda ne yapılması gerektiğini biliyor mu?

4.4.7 Acil Durumlar Yerel itfaiye, hastane, vb. kuruluşlarla iletişim kurulmalıdır. Kazaların oluştuğu yerde nasıl önlenebileceğine odaklanılmalıdır. Tatbikatlar yapılması faydalıdır. Planın son kopyaları ve aranabilecek telefon numaraları ilgili alanlara konulmalıdır.

4.4.7 Acil Durumlar Faydalı Bilgiler: Tesis çizimleri Proses akış diyagramları Boru hatları ve enstrümantasyon diyagramları Proje standartları Emniyet sistemlerinin pesifikasyonları (alarmlar, vb.)

Acil Hal Hazırlığı ve Bu Hallerde Gerekenlerin Yapılması Kontrol Listesi Hazırladığınız plan aşağıdaki hususları açıklamakta mıdır? Potansiyel acil durum halleri Sahada kullanılan zararlı maddeler ve bulundukları yerler Anahtar organizasyonel sorumluluklar Yerel acil durum destek sağlayıcıları ile olan düzenlemeler Acil durum iletişim prosedürlerini de içerecek şekilde acil durumda yapılması gerekenlerle ilgili prosedürler Acil durumda kullanılacak olan ekipmanların türleri ve yerleri Acil durumda kullanılacak olan ekipmanın bakımı Personelin eğitilmesi ve tatbikat yapılması Alarm vb. sistemlerin denenmesi Tahliye güzergahı ve çıkışlar (harita) ve toplanma noktaları

4.5.1 SİSTEM PERFORMANSININ DEĞERLENDİRMESİ Performans ölçümü İSİG yönetim sisteminin verimini göstermek için anahtar bir yoldur.

4.5.1 SİSTEM PERFORMANSININ DEĞERLENDİRMESİ Performans ölçümü “İZLEME” anlamındadır. Hangi politika ve amaçların gerçekleşebileceğini gösterir.

4.5.1 SİSTEM PERFORMANSININ DEĞERLENDİRMESİ Performans ölçümü iki yolla yapılır : Proaktif Performans Ölçümü İnceleme ve gözlemler ile yapılır. Örneğin; yapılacak işin güvenlik sistemleri, çalışma izinleri gibi. Reaktif Performans Ölçümü Kazaları, kazaya ramak kalma durumlarını, hastalık, sağlık ile diğer sağlık ve güvenlik faaliyetlerinin performans takibi gibi.

4.5.1 İzleme ve Ölçme İSİG’in önemli unsurlarının ölçülmesi ve izlenmesi Amaç ve hedeflere ulaşmanın izlenmesi İzleme ve ölçmeye ilişkin kayıtlar Yasalara uygunluğun izlenmesi Ölçüm cihazlarının kalibre edilmiş olması

4.5.1 İzleme ve Ölçme Faydaları İSİG Performansının ölçülmesi Problemlerin kaynağındaki sebeplerin analizi Düzeltici faaliyetlerin gereksinim duyulduğu alanların tanımlanması Performansın iyileştirilmesi/ verimliliğin artırılması

4.5.1 İzleme ve Ölçme Kaza istatistikleri Sağlık raporları Periyodik sağlık kontrolleri Gürültü ölçümleri Işık ve ısı ölçümleri Vibrasyon ölçümleri İç ortam ölçümleri Yasal izinler

4.5.2 Uygunluğun Değerlendirilmesi Yasal düzenlemeler uyumun sağlanması ve periyodik olarak kontrol edilmesi için tanımlamalar, Prosedür isteniyor Periyodik değerlendirmelerin sonuçları kayıt altına alınmalı 79

4.5.2 Uygunluğun Değerlendirilmesi Yasal şartlar harici belirlenmiş şartlar içinde aynı faaliyetler yapılmalı Bu aynı prosedürde veya yeni bir prosedürde tanımlanabilir 80

4.5.3 UYGUNSUZLUK VE DÜZELTİCİ ÖNLEYİCİ FAALİYET Bir problemle karşılaştığınızda ne yaparsınız?

4.5.3 Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Uygunsuzlukların belirlenmesi ve raporlanması Oluşan etkinin azaltılması Düzeltici-önleyici faaliyetlerin başlatılması ile ilgili yetki Bu faaliyetlerin sonucunda dokümanlarda oluşan değişikliğin kaydedilmesi ve uygulanması

4.5.3 Düzeltici ve Önleyici Faaliyetler Uygunsuzluk durumunda kuruluşunuz; Uygunsuzluklar da dahil olmak üzere problemlerin araştırıldığını Problemlerin kaynağının belirlendiğini Düzeltici faaliyetlerin tanımlandığını ve yürütüldüğünü ve Düzeltici faaliyetlerin izlendiğini ve dokümante edildiğini göstermelidir.

İSİG Yönetim Sisteminizin çalıştığını nasıl 4.5.4 Kayıtlar İSİG Yönetim Sisteminizin çalıştığını nasıl kanıtlayabilirsiniz?

4.5.4 Kayıtlar Tanımlı Kolayca ulaşılabilir Okunaklı Saklama süreleri ve yerleri belirli olmalıdır. Sisteme uygunluğu kanıtlar

4.5.4 Kayıtlar Doğru bir şekilde kayıt tutulmaksızın bir prosesin veya sistemin düzgün bir şekilde işletildiğini anlamak güçtür.

4.5.4 Kayıtlar Anahtar Sorular: Hangi kayıtlar muhafaza edilmelidir? Kim muhafaza etmelidir? Nerede muhafaza edilmelidir? Nasıl muhafaza etmelidir? Ne kadar süre ile muhafaza etmelidir? Nasıl ulaşılabilir? Nasıl imha edilmelidir?

Yapabiliriz dediğiniz her şeyi 4.5.5 Denetim Yapabiliriz dediğiniz her şeyi yapıyor musunuz?

4.5.5 Denetim Amaç: İSİG’e uygunluğun ve sürekliliğin doğrulanması Üst yönetime bilgi sağlanması

4.5.5 Denetim Denetim kapsamı ve planlaması Kalifiye ve bağımsız Denetçiler Denetimin raporlanması ve sonuçların takibi

4.5.5 Denetim İSİG’deki eksikliklerin sistematik olarak tanımlanması ve yönetime raporlanması ile Yönetimin dikkatinin İSİG konularına çekilmesi, İSİG’in geliştirilmesi, ve Ekonomik yönden etkenliğinin garanti altına alınması sağlanmaktadır.

4.5.5 Denetim Denetim planlanmalı Denetçiler belirlenmeli Denetim için ön hazırlıklar yapılmalı Doküman inceleme Soru listeleri hazırlanmalı Raporlanmalı Uygunsuzlukların giderilmesi sağlanmalı

4.6 YÖNETİMCE YÜRÜTÜLEN GÖZDEN GEÇİRME İSİG Yönetim Sisteminizin varlığını sürdüreceğinden nasıl emin olabilirsiniz?

4.6 Yönetimin Gözden Geçirmesi İSİG’in uygunluğu ve sürekliliğinin üst yönetimce periyodik olarak gözden geçirilmesi Gerekli bilginin üst yönetime aktarılması Gerekirse amaç hedef veya politikada değişiklik yapılması.

4.6 Yönetimin Gözden Geçirmesi Yönetimce Gözden Geçirme Sırasında Cevaplanması Gereken Sorular Amaçlarınızı ve hedeflerinizi gerçekleştirdiniz mi? (eğer hayır ise, niçin). Amaçlarınızı modifiye etmeli misiniz? Politikanız hala yaptığınız işle ilgili midir? Roller ve sorumluluklar açık mı ve uygulamada problem var mı? Kaynakları uygun şekilde kullanıyor musunuz? Prosedürler açık ve yeterli mi? Diğerlerine ihtiyacınız var mı? Bazılarını elimine etmeli misiniz? İSİG’nizi izliyor musunuz ? Denetim sonuçları size ne söylemektedir?

4.6 Yönetimin Gözden Geçirmesi Yönetimce Gözden Geçirme Sırasında Cevaplanması Gereken Sorular  Malzemelerinizdeki, ürünlerinizdeki veya hizmetlerinizdeki değişiklikler İSİG’izi ve onun etkinliğini nasıl etkiler? Kanun ve yönetmeliklerdeki değişiklikler bazı yaklaşımlarınızı değiştirmenizi gerektiriyor mu? Son gözden geçirme toplantısından bu yana kuruluşun paydaşlarla ilgili konularda bir değişiklik oldu mu? Daha iyi bir yol var mıdır? Gelişme için daha ne yapılabilir?