İKİNCİ KAYNAKLAR VE BİRİNCİL NİTEL KAYNAKLAR
PAZAR ARAŞTIRMASININ İKİNCİL KAYNAKLARI İkincil kaynaklar, mevcut problemimiz ortaya çıkmadan önce birilerinin o konuda araştırıp yayınladığı veri ve bilgilerdir.
İkinci Kaynakların Sınıflandırması İkincil Veriler Kurumİçi Kullanıma Hazır İşlem Gerektiren Kurum Dışı Yayınlanmış Bilgisayarlı Veritabanı Şirketleşmiş
İkincil Verilerin Üstünlükleri Çabuk elde edilebilir. Kolay erişilebilir. Daha ucuzdur. Bazen kaçınılmazdır. Birincil verilere destek olabilir. Zaman serili olabilir.
İkincil Verilerin Sakıncaları Verilerin uygunluğu. Ölçme birimleri Veri aralıklarının tanımlanması Yayınların güncelliği Verilerin doğruluğu Yayımlayan merci. Yayının amacı. Yayının kalitesi
PAZARLAMA ARAŞTIRMASININ BİRİNCİL KAYNAKLAR İkincil kaynaklardan elde edemediğimiz ya da eksik elde ettiğimiz verileri bulmak ve tamamlamak için birincil kaynaklara başvurulur.
Pazarlama Araştırması Verilerinin Sınıflandırılması
Nitel Araştırma Sürecinin Sınıflandırılması
Nitel Araştırma Türleri Odak Grup: Odak grup, uzman bir kişinin başkanlığında, cevaplayıcıların pazarlama problemiyle ilgili, önceden hazırlanmış belirli bir konuyu tartıştığı resmî olmayan toplantıdır. Amaç Fikir üretmek. Tüketicilerin düşüncelerini anlamak. Tüketicilerin ihtiyaçlarını, güdülerini ve tutumlarını belirlemek. Nicel araştırmaların bulgularını anlamak.
Nitel Araştırma Türleri Derin Görüşme: Derin görüşme, doğrudan bir nitel veri toplama yöntemidir. Odak grup toplantısından en önemli farkı, derin görüşmede görüşmecinin cevaplayıcılarla teke tek mülâkat yapmasıdır
Odak Grup ve Derin Görüşme Yöntemlerinin Karşılaştırması Karşılaştırma Konuları Odak Grup Derin Görüşme Grup etkileşimi Yüksek Yok Grup baskısı Var Cevaplayıcılar arası rekabet Cevaplayıcının hassasiyeti Az Görüşmecinin yorulma durumu Elde edilen bilgi miktarı Çok Orta Maliyet Daha yüksek Teşvik unsurları Limitli Doyurucu Görüşme programı düzenleme Zor Kolay Toplantıyı yürütme
Gösterim (Projeksiyon) Yöntemleri Kelime Çağrışım Testi Cümle Tamamlama Testi Öykü Tamamlama Testi Temel Algılama (Resim) Testi Karikatür (Balon) Testi Rol Oynama (Üçüncü Kişi) Testi
Nitel Yöntemler ve Teknolojik Gelişmeler Video Konferanslar Sosyal Ağlar İnteraktif Medya ve Çevrimiçi Odak Gruplar
VERİ KAYNAKLARININ KARŞILAŞTIRILMASI
İkincil Kaynakların Türleri Kurum içi kaynaklar Kurum dışı kaynaklar
Kurum İçi Kaynaklar Muhasebe kayıtları Bayi kayıtları Personel kayıtları Halkla ilişkiler Reklâm bilgileri
Kurum Dışı Kaynaklar Dış Kaynaklar Bilgisayara Dayalı Veri Tabanı Yayınlanmış Kaynaklar Şirketleşmiş Veri Kaynakları
Bilgisayara Dayalı Veri Tabanları Kurum İçi Veri Tabanları Kurum Dışı Veri Tabanları Çevrimiçi Çevrimdışı Bibliyografik Veri Tabanları Sayısal Veri Tabanları Tam Metin Veri Tabanları Rehber Veri Tabanları
Hânehalkı/ Tüketiciler Ölçekleme Birimi Elektronik Tarayıcı Servisleri Gözatımlar Peraken-deciler Satın Alma Günlük Paneller Endüstriyel Firmalar Toptancılar Hânehalkı/ Tüketiciler Kurumlar Medya
İKİNCİL VERİLERİN ÜSTÜNLÜKLERİ Çabuk elde edilebilir. Kolay erişilebilir. Daha ucuzdur. Bazen kaçınılmazdır. Birincil verilere destek olabilir. Zaman serili olabilir.
İKİNCİL VERİLERİN SAKINCALARI Verilerin uygunluğu Verilerin doğruluğu Yayımlayan kurum kimdir ve ne kadar güvenilir? (Varsa) yazar(lar) kim(ler)dir? Örnekleme plânı nasıl hazırlanmıştır? Veri toplama sürecinasıl oluşturulmuştur? Araştırma yürütenlerin, eğitimi ve uzmanlıkları ne düzeydedir? Uygulanan araştırma yöntemi hangisidir? Veriler nasıl ve hangi teknikle analiz edilmiştir?
PAZARLAMA ARAŞTIRMASININ BİRİNCİL NİTEL KAYNAKLARI
BİRİNCİL KAYNAKLARIN TASNİFİ - Nitel (kalitatif, keyfî) araştırmalar. - Nicel (kantitatif, kemmî) araştırmalar. - Karma (pluralistic) araştırmalar.
Pazarlama Araştırması Verileri İkincil Veriler Birincil Veriler Nicel Veriler Nitel Veriler Tanımlayıcı Gözatım Verileri Deneysel Veriler Gözlem Verileri Nedensel
Nitel Araştırma Süreci Yapılandırma Teknikleri Etkileyici Teknikler İzdüşel Teknikler Odak Gruplar Derin Görüşme Dolaylı Araştırmalar Doğrudan Araştırmalar Birlik Analizleri Tamamlama Analizleri
NİTEL ARAŞTIRMALAR
Odak Grupları Tanım Nitel araştırmaların doğrudan bir yöntemi olan odak grup, uzman bir kişinin başkanlığında, cevaplayıcıların pazarlama problemiyle ilgili, önceden hazırlanmış belli bir konuyu tartıştığı resmî olmayan toplantıdır. Amaç Pazarlama ile ilgili bir problemi kullanıcılarla enine-boyuna tartışarak, önemli ipuçları yakalamaktır. Bu tür toplantılar düzenlemek dört amaca hizmet eder
Odak Grupların Kullanıldığı Alanlar - Fikir üretmek. -Tüketicilerin düşüncelerine yaklaşmak. -Tüketicilerin ihtiyaçlarını, güdülerini ve tutumlarını belirlemek. - Nicel araştırmaların bulgularını anlamak.
Odak Gruplarının Planlanması ve Yürütülmesi Amaçları belirle ve problemleri tanımla Bulguları özetle ve öneriler getir Verileri gözden geçir ve analiz et Odak grup görüşmelerini yürüt Başkan için konu taslağı hazırla Nitel araştırmanın amaçlarını belirle Odak grupların cevaplandıracağı soruları hazırla Tartışma rehberi hazırla
Bir Odak Grubunun Toplanabileceğini Mekanın Tasarımı Odak Grup Odası Ofis Gözlem Odası İkram Odası Kabul Bölümü
Üç ayrı alanda odak grup toplantısının başarılı olduğu görülmüştür[. O Tüketicileri anlamak. O Yeni ürün planlamak. O Reklâm.
ODAK GRUP SINIFLANDIRMASI Keşfedici Odak Grupları Klinik Odak Grupları Deneysel Odak Grupları
DERİN GÖRÜŞME
Derin görüşmenin üç ayrı yöntemi vardır: Basamaklı yöntem Saklıyı sorgulama yöntemi Simgesel yöntem
GÖSTERİM (PROJEKSİYON) YÖNTEMLERİ Cevaplayıcıların araştırma konusundaki şuuraltı güdülerini, inançlarını, tutumlarını ve duygularını yansıtmak için düzenlenmiş dolaylı sorgulama yöntemidir.
Gösterim (Projeksiyon) Türleri ▲ Kelime Çağrışım Testi ▲ Cümle Tamamlama Testi ▲ Öykü Tamamlama Testi ▲ Temel Algılama (Resim) Testi
Kelime Çağrıştırma Uyarıcılar Bayan A Bayan B Çamaşır günü Her gün Ütüleme Zindelik Ve tatlı Temizlik Saf (pür) Hava Kirlenme Fırçalama Koca işi Pislik Komşum Kirlilik Sabun kabarcığı Banyo Sabun, su Aile Çekişme Çocuklar Havlu Kir Yıkama
CÜMLE TAMAMLAMA Beğendik’ten alışveriş yapanlar genelde .... dır. Beğendik’in en çok sevdiğim tarafı.................dır. Beğendik’in en çok sevmediğim tarafı................... dır. Beğendik’in en çok uğradığım departmanı ........... dır. Beğendik’ten en çok beklediğim husus................ dır.
ÖYKÜ TAMAMLAMA TESTİ Hülya ve Hakan yeni evlenmiş bir çifttir. İkisi de öğretmen olup, tayinleri yeni Konya’ya çıkmıştır. Okullarına yakın bir yerden ev kiralarlar. Komşuları Fatma Hanım, orta yaşlı, çok tatlı, aynı zamanda pazar kurdu denecek kadar tecrübeli bir kadındır. Hülya ona sorar: - Fatma Abla, Konya’da bir kaç büyük market varmış? Acaba hangisinden alışveriş yapsak bilemiyoruz, nerede ne ucuzdur, nerede ne kalitelidir bize öğüt verir misiniz? Fatma Hanım acaba bu çifte ne tavsiyede bulundu? ............................................................
TEMEL ALGILAMA Burada cevaplayıcıya, önceden uzmanlarca hazırlanmış bir dizi fotoğraf ve/veya resim sırayla gösterilir. Cevaplayıcının görüş ve kanaatlerini söylemesi ya da bir kâğıda yazması istenir
KARİKATÜR (BALON) TESTİ Karıcığım, bugün alışverişimizi Migros’tan yapalım, ne dersin? .................
ROL OYNAMA (ÜÇÜNCÜ KİŞİ) Cevaplayıcının görüşlerine dolaylı bir şekilde ulaşma amacı güden diğer bir test şeklidir.
PAZARLAMA ARAŞTIRMASININ BİRİNCİL TANIMLAYICI KAYNAKLARI
GÖZLEM Her hangi bir soru yöneltme söz konusu olmadan insanları, nesneleri ve olayları sistematik bir şekilde gözleyerek teşhis ve not etme sürecidir.
GÖZLEM TÜRLERİNİN SINIFLANDIRILMASI Doğal-Yapay Gözlem Türleri Tertiplenmiş-Tertiplenmemiş Gözlem Türleri Doğrudan-Dolaylı Gözlem Beşerî-Mekanik Gözlem
BEŞERİ GÖZLEM TÜRLERİ Gizli Alışverişçi. Tek Taraflı Ayna. Alışverişçi Şablonları İçerik Analizi Dalma (Hümanistik) Araştırma A.C. Nielsen Perakende Dizini (Endeksi)
ELEKTRONİK GÖZLEM YÖNTEMLERİ Trafik Sayaçları Odimetre Psikolojik Ölçme
GÖZATIM (SURVEY) Önceden test edilerek hazırlanan ve birtakım sorulardan oluşan bir anketin görüşmeciler tarafından cevaplayıcılara uygulanarak bilgi toplanmasıdır.
Bilgisayar Destekle Telefonla Gözatım Yöntemleri Yüzyüze Telefonla Posta Ofiste Alışveriş Merkezinde Ev İçinde Mektupla Posta Paneli E. posta ve Internet Otomatik Telefonla Geleneksel Telefonla Bilgisayar Destekle Telefonla