eğitimde yeni yaklaşımlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
eğitimde yeni yaklaşımlar
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SÜRECİNDE EĞİTİM SİSTEMLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER Prof. Dr. Adil TÜRKOĞLU.
DEMOKRATİK VATANDAŞLIK VE İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN YETERLİLİKLERİ
TÜBİTAK NATIONAL PARTNER OF PLATON+ 28 Ocak 2010 TÜBİTAK, ANKARA.
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
SWOT ANALİZİ.
1. EĞİTİM SİSTEMİNİN ÜÇ TEMEL ÖGESİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
BUGÜN VE YARIN İÇİN ŞİMDİ DEĞİŞİM ZAMANI !
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
Dr.Vahap ÖZPOLAT, Mersin-2006
Bilgi ve Yenilik İktisadı
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR.
GELECEĞİN ODTÜ’SÜ ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 21 Mayıs
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
DEĞİŞME VE EĞİTİM.
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
YETKİNLİK NEDİR? Yetkinlik; mükemmel performansın elde edilmesinde ayırt edici bilgi, beceri ve tutumları kapsayan gözlemlenebilir davranışlardır. Yetkinlik;
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
“21.Y.Y. Araştırmalarını, bilgi, iletişim ve teknoloji ile bütünleştiren, stratejik hedeflerini halkına benimsetebilmiş ve bunları ciddiyetle uygulamaya.
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
ÖĞRETİM İLKELERİ ÖZCAN PALAVAN.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
1EROL YETER BUGÜNKÜ ÖĞRETİM ŞEKLİ ESKİ ve YENİ YAKLAŞIMLAR.
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
Dr.Vahap ÖZPOLAT1 EĞİTİMDE YENİLEŞME ve DENETİM Dr.Vahap ÖZPOLAT2 Değişim dinamiklerinin etkisi (1) ► Toplumsal paradigma değişmeleri ► Tarım toplumu-sanayi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
21. YÜZYIL BECERİLERİ VE ‘Z KUŞAĞI’NIN EĞİTİMİ
MÜFREDAT NEDİR, NEDEN GÜNCELLENMEKTEDİR?
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
PROF.DR.B.ESRA ASLANERTİK DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ REKTÖR YARDIMCISI
Programdan Sorular.
ORTAÖĞRETİM DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI DERSİ
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

eğitimde yeni yaklaşımlar “ d e ğ i ş m e v e e ğ i t i m ” İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu 20-21 Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi

Neden eğitimde yeni yaklaşımlar? Demokrasi ve ekonomideki gelişmeyi sürekli kılma, Bireysel ve ulusal değerlerin küresel değerler içinde geliştirilmesi, Bilgi toplumunun standardını yakalama Küresel dinamiklerin fırsata dönüştürülmesi, Öğretim programlarının bilimsel ve teknolojik gelişmeler ile uyumlu hale getirilmesi, Kalıcı ve katılımcı öğrenme arayışı, Stressiz, gerilimsiz, bir öğretim kültürü

FOTOĞRAFIMIZ Kim ne kadar memnun? Kime göre sorun nerede? Dünyadaki yerimiz. Çözüm nerede? Dünyada ve ülkemizde neler oluyor? Değişme-Yenileşme- Gelişme

DEĞİŞMEYİ ETKİLEYEN İTİCİ VE/VEYA ENGELLEYİCİ DİNAMİKLER Dış dinamikler Küreselleşme Modernleşme AB adaylığı Demokrasi İç dinamikler Ulusallaşma olgusu Kültür-Jeopolitik Eğitim Ekonomi

Değişim dinamiklerinin etkisi (1) Toplumsal paradigma değişmeleri Tarım toplumu-sanayi toplumu-bilgi toplumuna geçiş süreçleri Teknik-mekanik değişmenin hızlı oluşu, Sosyo-kültürel değişmenin yavaşlığı, Değişme dinamikleri arasında denge arayışı (Eğitimin rolü)

ÜLKEMİZ İÇİN FIRSATLAR VE TEHDİTLER Fırsatlar Bilişim alanındaki gelişmeler Küresel dinamizm Artan eğitim talebi Eğitilmiş genç nüfus Yardımlaşma kültürü Sivil inisiyatifin güçlenmesi Tehditler Finansman İnsan kaynakları Nüfus artış hızı Eğitim-istihdam ilişkisizliği Kontrolsüz sosyal mobilite-göç Tutarsız eğitim politikası

Eğitimde Neler Değişti?

1-Bilgi anlayışındaki değişmeler Bilgi geçicidir, Bilgi depolamak için değil, yeni bilgi üretmek için edinilir, Bilginin bir kullanım değeri ve özelliği vardır, Bilgi salt dışarıdan verili değildir. Öznel özellikler gösterebilir,

2-Okulun rolündeki değişmeler Minimum hiyerarşi, maksimum paydaşlık, Sosyalleştirme, kültürlendirme merkezi, Çoğulcu ve katılımcı karar süreci (Veli, öğretmen, öğrenci, STK katılımı vb.) Birlikteliğe dayalı öğrenme Velilerle işbirliği (Velilerin okulu), Özne ve paydaş öğrenci, Liderlik anlayışına dayalı yönetim.

3-Öğretmenin rolündeki değişme Öğretimin düzenleyicisi ve kolaylaştırıcısı, Takımın sadece lideri değil aynı zamanda bir üyesi, Çözümün sahibi değil, çözümün ortağı, Öğrencinin ihtiyaçlarına ve durumsallığa bağlı konum alıcı, Bilgiyi veren değil, bilgiye ulaştıran,

4-Öğrenci profilindeki değişmeler Kuşaklar arası farklılaşma Kentlilik kültürü Popüler kültürden etkilenmişlik Bilgi yönünden donanımlı Özenilme beklentisi Haklarının farkında oluş Özgürlüğüne düşkünlük Sosyal kontrole karşı direnç Yönetici-öğretmen otoritesine karşı direnç Pragmatik (doğal ve sosyal çevre- yaratıcılık)

5-Velinin önceliklerindeki değişmeler Sosyalleşme Yaşam becerileri Zihinsel beceriler Kişilik eğitimi Değer eğitimi Vatandaşlık Mesleğe hazırlık Bilgi Etkili paydaş olma talebi “Eti de benim, kemiğim de benim”

4-Öğretim stratejilerindeki değişmeler Ansiklopedik bilgi verme yerine uzmanlığa dönük öğretim, Sonuç odaklılık yerine süreç temelli öğretim, Tekil öğrenme çabası yerine birlikteliğe dayalı öğretim, (Öğrenciler, öğretmenlerle, akranlarıyla ve gönüllü üyelerle çalışırlar, aktiviteleri birlikte planlar ve uygularlar) Didaktik yöntemler yerine, etkinlik tabanlı uygulamalar,

YENİ ÖĞRETİM ROGRAMLARININ TEMEL YAKLAŞIMI

Hedef ! İyi birey İyi insan İyi vatandaş Toplumsal bütünleşme

Programların Temel Referans Noktaları Atatürk’ün çizdiği vizyon ve belirlediği ilkeler, Bilimsel sonuçlar ve bilimsel yöntem, Pedagoji tarihi ve Türk eğitim tarihinin günümüze ulaşan birikimi Türk toplumunun ihtiyaç ve beklentileri Anayasal ve yasal çerçeve, Etkili ve geniş paydaş katılımı, Ülkemizin AB vizyonu,

N E D E Ğ İ Ş T İ ? (1) 1940’lardan beri ilk kez uluslararası mukayeseli, bütünsel bir değişim projelendirildi. Katı davranışçı programdan kognitif ve yapılandırıcı bir yaklaşıma geçildi. Sadece öğretim değil, eğitim de vurgulandı. Sekiz yıllık kesintisiz eğitime uygun hâle getirildi. AB standartları dikkate alındı. Felsefî temeli oluşturularak program yapıldı. Derslerin kavram analizleri yapıldı.

N E D E Ğ İ Ş T İ ? (2) Çocuklarımızda eksik olan sekiz ortak beceri saptandı. Spor kültürü, sağlık, çevre, rehberlik, kariyer, girişimcilik, afet bilinci konuldu. Yüzeysel davranış ifadesi yerine bilgi, beceri, anlayış ve tutumlar konuldu. Baskın lineer düşünce yerine, karşılıklı nedensellik ilkesi öne çıkarıldı.. Programlara etkinliklerle zenginleştirildi. Ölçme değerlendirme anlayışında süreci de değerlendiren bir anlayışa geçildi. Türkçe’ye duyarlılık tüm derslerin ana becerisi haline getirilmiştir.

YENİ ÖĞRETİM PROGRAMLARIN TEMEL ÖZELLİKLERİ

1-AKTİF ÖĞRENME Öğrencilerin çeşitli etkinlikler yoluyla öğrenme-öğretme sürecinde aktif rol almaları, Her kazanımın en az bir veya daha fazla sayıda etkinlik yoluyla işlenmesi, Öğretmen ve öğrencilerin etkinliklere dayalı dinamizmi ile öğretimde aktiflik ve katılımcılığın sağlanması, Her öğrencinin sürecin aktörlerinden biri olmasını sağlayıcı yapı, Psiko-sosyal doyum oranının yüksek olması,

2- YAPILANDIRICI PRPGRAM YAKLAŞIMI “Bilgi, bireye sadece dışarıdan verili değildir” varsayımı, Bireyin bilgi ile ilişkisinin çok yönlü değerlendirilmesi, Öğrencinin çevresiyle etkileşim içine girerek bilgiyi zihninde yapılandırması, Öğrencinin bilgiyi yeniden üreterek, onu öznelleştirmesi, önceki halinden farklılaştırması ve kendine ait hale getirmesi, Birey ile bilgi arasındaki aidiyet bağının güçlü olması,

3-BİLGİ-BECERİ-DEĞER-DAVRANIŞ Bilgi-beceri-değer ve davranış dengesi/ilişkisi, Her kazanımın bir bilgi, bir beceri, bir değer, ya da bir davranışı, ya da bunların bir kaçını veya bunların tamamını kapsamamsı, Temel yaşam becerileri ile ulusal ve evrensel değerlerin birlikte ele alınması, Türkçe’yi doğru, güzel ve etkili kullanma, eleştirel ve yaratıcı düşünme, iletişim kurabilme, problem çözme, araştırma, sorgulama, bilgi teknolojilerini kullanma, girişimci olabilme, kişisel ve sosyal değerlere önem verme becerileri,

4-ÖĞRENCİ MERKEZLİLİK Öğrencinin bakış açısı, “öğrenciye göre”lik ilkesi, Öğretmenin rehberlik ve kolaylaştırıcılık rolü, Öğrencinin okulun ve öğrenme-öğretme sürecinin bir paydaşı olarak kabul edilmesi, Her öğrencinin “özgün”, “biricik” ve “saygıdeğer” olarak değerlendirilmesi Okul kültüründe denk ve paylaşımcı ilişkilerin hedeflenmesi,

TEŞEKKÜRLER