BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ VE ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Ali RENÇBER Maliye Uzmanı Mayıs, 2015
SUNUM PLANI Bütçe Kavramı, İlkeleri ve Hukuki Alt Yapısı Bütçe Türleri ve Bütçe Hazırlık Süreci Analitik Bütçe Sınıflandırması 2015 Yılı MYB Kanunu Soru – Cevap ve Değerlendirme
BÜTÇE NEDİR? Kavram Özellikler İlkeler Hukuki Alt Yapı
Bütçe kavramı BÜTÇE KAVRAMI 1050 Sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu Md. 6: Bütçe, Devlet devair ve müessesatının senevi varidat ve masarifi muhammenatını gösteren ve bunların tatbik ve icrasına mezuniyet veren bir kanundur. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Md. 4: Belirli bir dönemdeki gelir ve gider tahminleri ile bunların uygulanmasına ilişkin hususları gösteren ve usulüne uygun olarak yürürlüğe giren belgedir.
BÜTÇE KAVRAMI Ülkelerin anayasalarında genel olarak şekillendirilir, Giderlerin yapılması ve gelirlerin toplanması için yasama organınca yürütme organına verilmiş bir ön izin niteliğindedir, Kamu gider ve gelirlerine ilişkin öngörü ve tahminleri yansıtır, Tüm öğeleriyle mutlaka geleceğe yöneliktir, Sınırlı süreli yetki veren bir belge olarak hazırlanır, Gösterilen kamu gider ve gelirlerinin denk olması beklenir, Yürütme organının programı niteliğini taşır, Uygulama sırasında ve sonrasında yasama, yürütme ve yargı organı tarafından denetlenir. …
Bütçe İlkeleri (5018 S.K./13) BÜTÇE İLKELERİ Gayri Safilik : Bütçede yer alan tüm gelir ve giderlerin gayrisafi (brüt) tutarlar olarak kaydedilmesini, kurumların gelirleri ve giderleri birbirinden mahsup etmeden kayıtlara geçirmesi, Ademi Tahsis : Belirli gelirlerin belirli giderlere tahsis edilmemesi, Denklik : Bütçelerde gelir ve gider denkliğinin sağlanması, Önceden İzin : Bütçeler ait olduğu yıl başlamadan önce TBMM veya yetkili organlarca kabul edilmedikçe veya onaylanmadıkça uygulanamaz. Açıklık : Bütçenin herkes tarafından anlaşılır olması, Doğruluk : Bütçenin gelir ve giderleri doğru yansıtacak şekilde hazırlanması ve uygulanması
Bütçe İlkeleri (5018 S.K./13) BÜTÇE İLKELERİ Mali Saydamlık : Kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında denetimin sağlanması amacıyla kamuoyunun zamanında ve yeterli biçimde bilgilendirilmesi, Alenilik : Bütçenin tüm kamuoyuna açık olmasıdır. Birlik : Kamu idarelerinin tüm gelir ve giderleri bütçelerinde gösterilir. Bütçeyi ilgilendirmeyen hususlara yer verilmemesi
Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Diğer Kanunlar İkincil Mevzuat BÜTÇENİN HUKUKİ ALT YAPISI 1982 Anayasası 5018 Sayılı Kanun Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Diğer Kanunlar İkincil Mevzuat
BÜTÇENİN HUKUKİ ALT YAPISI 1982 Anayasası Md. 87; TBMM’ye bütçe ve kesinhesap kanun tasarılarını görüşme ve kabul etme yetkisini, Md. 89; Cumhurbaşkanınca bütçe kanunlarının geri gönderilememesini, Md. 130; Üniversitelerin bütçelerinin yürürlüğe konulması ve denetlenmesini, Md. 161-163; Bütçenin hazırlanması, uygulanması ve görüşülmesine ilişkin hükümler ile bütçelerde değişiklik yapılabilme esaslarını düzenlemektedir.
BÜTÇENİN HUKUKİ ALT YAPISI Md. 161: Bütçenin hazırlanması ve uygulanması Bütçenin kapsamı, süresi, hazırlanması, uygulanması ve kontrolüne ilişkin hükümleri içermektedir. Md. 162: Bütçenin görüşülmesi Bütçe kanun tasarılarının Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması ve görüşülmesi sürecinin düzenlenmesine ilişkin hükümleri içermektedir.
BÜTÇENİN HUKUKİ ALT YAPISI Md. 163; Bütçelerde değişiklik yapılabilme esasları MYB ile verilen ödenek, harcanabilecek miktarın sınırını gösterir. Harcanabilecek miktar sınırının Bakanlar Kurulu kararıyla aşılabileceğine dair bütçelere hüküm konulamaz. Bakanlar Kuruluna KHK ile bütçede değişiklik yapma yetkisi verilemez. Cari yıl bütçesine mali yük getirecek nitelikteki kanun tasarı ve tekliflerinde, belirtilen giderleri karşılayabilecek mali kaynak gösterilmesi zorunludur.
BÜTÇENİN HUKUKİ ALT YAPISI Anayasa Md. 161; Mali yıl başlangıcı ile merkezi yönetim bütçesinin hazırlanması, uygulanması ve kontrolü Kanunla düzenlenir. 5018 Sayılı KMYKK Kapsam Hazırlanma Esasları Yasal İlkeler Mali Yıl
BÜTÇENİN HUKUKİ ALT YAPISI 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Md. 1 Amaç: Bu Kanunun amacı, kalkınma planları ve programlarda yer alan politika ve hedefler doğrultusunda ……., kamu bütçelerinin hazırlanmasını, uygulanmasını,…….. ve mali kontrolü düzenlemektir.
HUKUKİ ALTYAPISI BÜTÇENİN HUKUKİ ALT YAPISI Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin gelir ve gider tahminlerini gösteren, bunların uygulanmasına ve yürütülmesine yetki ve izin veren kanundur.
BÜTÇE TÜRLERİ
BÜTÇE TÜRLERİ ULUSAL EKONOMİ GENEL YÖNETİM?
SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI BÜTÇE TÜRLERİ ULUSAL EKONOMİ İŞ ALEMİ KAMU HANE HALKI GENEL YÖNETİM DİĞER MERKEZİ YÖNETİM SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI MAHALLİ İDARELER
Bütçe Türleri - Merkezi yönetim bütçesi, Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri; - Merkezi yönetim bütçesi, - Sosyal güvenlik kurumları bütçeleri, - Mahalli idareler bütçeleri olarak hazırlanır ve uygulanır. Kamu idarelerince bunlar dışında herhangi bir ad altında bütçe oluşturulamaz.
GENEL YÖNETİM Genel Bütçe Özel Bütçe DDK BÜTÇE TÜRLERİ MERKEZİ YÖNETİM (I Sayılı Cetvel) MERKEZİ YÖNETİM (I,II,III Sayılı Cetveller) GENEL YÖNETİM Özel Bütçe (II Sayılı Cetvel) SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI (IV Sayılı Cetvel) DDK (III Sayılı Cetvel) MAHALLİ İDARELER (Belediyeler, İl Özel İdareleri…)
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇESİ BÜTÇE TÜRLERİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇESİ I- Genel Bütçe II- Özel Bütçe III- DDK
BÜTÇE TÜRLERİ Genel Bütçe Devlet tüzel kişiliğine dahil (I) sayılı cetvel Merkezi idare Tek B cetveli Hazine birliği
BÜTÇE TÜRLERİ 27) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı 1) Türkiye Büyük Millet Meclisi 2) Cumhurbaşkanlığı 3) Başbakanlık 4) Anayasa Mahkemesi 5) Yargıtay 6) Danıştay 7) Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu 8) Sayıştay 9) Adalet Bakanlığı 10) Millî Savunma Bakanlığı 11) İçişleri Bakanlığı 12) Dışişleri Bakanlığı 13) Maliye Bakanlığı 14) Millî Eğitim Bakanlığı 15) Sağlık Bakanlığı 16) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı 17) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı 18) Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı 19) Kültür ve Turizm Bakanlığı 20) Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 21) Avrupa Birliği Bakanlığı 22) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı 23) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 24) Ekonomi Bakanlığı 25) Gençlik ve Spor Bakanlığı 26) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı 27) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı 28 Kalkınma Bakanlığı 29) Orman ve Su İşleri Bakanlığı 30) Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği 31) Millî İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı 32) Jandarma Genel Komutanlığı 33) Sahil Güvenlik Komutanlığı 34) Emniyet Genel Müdürlüğü 35) Diyanet İşleri Başkanlığı 36) Hazine Müsteşarlığı 37) Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığı 38) Devlet Personel Başkanlığı 39) Türkiye İstatistik Kurumu 40) Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı 41) Gelir İdaresi Başkanlığı 42) Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü 43) Meteoroloji Genel Müdürlüğü 44) Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü 45) Türkiye Halk Sağlığı Kurumu 46) Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu 47) Göç İdaresi Genel Müdürlüğü
BÜTÇE TÜRLERİ Özel bütçe Bir bakanlığa bağlı veya ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek üzere kurulan, Gelir tahsis edilen, Bu gelirlerden harcama yapma yetkisi verilen, Kuruluş ve çalışma esasları özel kanunla düzenlenen, (II) sayılı cetvelde yer alan, Bir kısmı merkezde, büyük çoğunluğu ise ulusal düzeyde hizmet veren, Ayrı kamu tüzel kişiliğe haiz, her bir kamu idaresinin bütçesidir.
Özel Bütçeli İdareler BÜTÇE TÜRLERİ A) YÜKSEKÖĞRETİM KURULU, ÜNİVERSİTELER VE YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜLERİ 1) Yükseköğretim Kurulu 2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı 3) ÜNİVERSİTELER B) ÖZEL BÜTÇELİ DİĞER İDARELER 1) Savunma Sanayi Müsteşarlığı 2) Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu 3) Atatürk Araştırma Merkezi 4) Atatürk Kültür Merkezi 5) Türk Dil Kurumu 6) Türk Tarih Kurumu 7) Türkiye ve Orta-Doğu Amme İdaresi Enstitüsü 8) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu 9) Türkiye Bilimler Akademisi 10) Türkiye Adalet Akademisi 11) Yükseköğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu 12) Karayolları Genel Müdürlüğü 13) Spor Genel Müdürlüğü 14) Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü 15) Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü 16) Orman Genel Müdürlüğü 17) Vakıflar Genel Müdürlüğü 18) Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü 19) Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü 20) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 21) Türk Akreditasyon Kurumu 22) Türk Standartları Enstitüsü 23) Türk Patent Enstitüsü 24) Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü 25) Türkiye Atom Enerjisi Kurumu 26) Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı 27) Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı 28) GAP Bölge Kalkınma İdaresi 29) Özelleştirme İdaresi Başkanlığı 30) Kamu Denetçiliği Kurumu 31) Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu 32) Meslekî Yeterlilik Kurumu 33) Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı 34) Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı 35) Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 36) Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 37) Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 38) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü 39) Türkiye Su Enstitüsü 40) Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu 41) Türkiye İnsan Hakları Kurumu
BÜTÇE TÜRLERİ DDK Bütçesi Özel Kanunlarla Kurul, Kurum veya Üst Kurul Şeklinde Teşkilatlanan (III) Sayılı Cetvel Ayrı kamu tüzel kişiliğe haiz 5018 sayılı Kanunun belirli maddelerine tabi
BÜTÇE TÜRLERİ 1) Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu 3) Sermaye Piyasası Kurulu 4) Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu 5) Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu 6) Kamu İhale Kurumu 7) Rekabet Kurumu 8) Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu 9) Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu
SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI BÜTÇESİ BÜTÇE TÜRLERİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI BÜTÇESİ Sosyal güvenlik hizmeti sunmak üzere, kanunla kurulan ve (IV) sayılı cetvelde yer alan her bir kamu idaresinin bütçesidir. Sosyal Güvenlik Kurumu Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü
MAHALLİ İDARELER BÜTÇESİ BÜTÇE TÜRLERİ MAHALLİ İDARELER BÜTÇESİ Mahalli idare kapsamındaki kamu idarelerinin bütçeleridir. Belediyeler İl özel idareleri Bunlara bağlı veya bunların üye oldukları birlik veya idareler
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe Tekliflerinde, Bütçe Görüşmelerinde – Uzman Görüşünün Oluşturulmasında, Harcamaların gider kaydında, sınıflandırmanın bütün düzeylerini kapsayan detaylı kod yapısı kullanılır.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe; Gerek Plan ve Bütçe Komisyonu’nda gerekse Genel Kurul’da bölümler (fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyinde) halinde oylanmakta, Tertip düzeyinde kanunlaşmakta ve uygulanmaktadır.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçenin Kanunlaşma ve Uygulama Düzeyi – Tertip Düzeyi
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Maliye Bakanlığının Sorumluluğu 5018 Md 16: Maliye Bakanlığı, merkezi yönetim bütçe kanunu tasarısının hazırlanmasından ve bu amaçla ilgili kamu idareleri arasında koordinasyonun sağlanmasından sorumludur.
Mali Aktörler TBMM Bakanlar Kurulu YPK Maliye Bakanlığı BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Mali Aktörler TBMM Bakanlar Kurulu YPK Maliye Bakanlığı Kalkınma Bakanlığı Hazine Müsteşarlığı Kamu İdareleri
Mali Araçlar Kalkınma Planı Yıllık Programlar Hükümet Programı OVP BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Mali Araçlar Kalkınma Planı Yıllık Programlar Hükümet Programı OVP OVMP Rehberler Stratejik Plan Performans Programı Diğer
OVP-OVMP BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ MYB’nin hazırlanma süreci, Bakanlar Kurulunun Eylül ayının ilk haftası sonuna kadar toplanarak Kalkınma Bakanlığınca hazırlanan OVP’yi kabul etmesiyle başlar. Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan OVMP, en geç Eylül ayının on beşine kadar YPK tarafından karara bağlanarak Resmî Gazetede yayımlanmaktadır.
Orta Vadeli Program BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Orta Vadeli Program; kalkınma planları, stratejik planlar ve genel ekonomik koşulların gerekleri doğrultusunda makro politikaları, ilkeleri, hedef ve gösterge niteliğindeki temel ekonomik büyüklükleri kapsamaktadır. Programda; Dünya ve Türkiye Ekonomisindeki Gelişmeler Temel Amaç Makroekonomik hedefler ve politikalar Temel ekonomik büyüklüklere, genel dengeler ve merkezi yönetim bütçesine ilişkin veriler yer almaktadır.
Orta Vadeli Mali Plan BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Orta Vadeli Mali Plan; Orta vadeli program ile uyumlu olmak üzere, gelecek üç yıla ilişkin toplam gelir ve gider tahminleri ile birlikte hedef açık ve borçlanma durumu ile kamu idarelerinin ödenek teklif tavanlarını içermektedir. OVMP; Merkezi yönetim bütçesinin dayandığı temel makroekonomik göstergeler ve politikalar Merkezi yönetim bütçe büyüklükleri Merkezi yönetim bütçe açığının finansmanı Kurumsal ödenek teklif tavanları ve bütçe sürecine ilişkin hususlar bölümlerinden oluşmaktadır.
2006-2012 Arası Dönemde OVP-OVMP Takvimi BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ 2006-2012 Arası Dönemde OVP-OVMP Takvimi
Bütçe Çağrısı ve Rehberler BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe Çağrısı ve Rehberler Bütçe Hazırlama Rehberi ile Yatırım Programı Hazırlama Rehberi, Bütçenin hazırlanmasında izlenecek yol ve yöntemler, teknik ayrıntı ve standartlar ile bütçenin hazırlanması esnasında kullanılacak formları içerir. OVP ve OVMP yayımlandıktan sonra kamu idarelerinin bütçe tekliflerini ve yatırım programını hazırlama sürecini yönlendirmek üzere; Bütçe Çağrısı ve eki Bütçe Hazırlama Rehberi Maliye Bakanlığınca, Yatırım Genelgesi ve eki Yatırım Programı Hazırlama Rehberi ise Kalkınma Bakanlığınca hazırlanarak Eylül ayının on beşine kadar Resmî Gazetede yayımlanır.
Bütçe Hazırlama Rehberi BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe Hazırlama Rehberi Bütçe hazırlama rehberinde; Genel ilkeler Analitik Bütçe Sınıflandırması Diğer hususlar ABS Cetvelleri Standartlar Bütçe hazırlık çalışmalarında kullanılacak formlar ABS’ye ilişkin rehber yer almaktadır.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe hazırlama rehberinde yer alan formlar idareler tarafından bütçe hazırlık çalışmalarında kullanılmakta ve bütçe tekliflerinin sunumu açısından idarelere yol göstermektedir. Bütçe tekliflerinin değerlendirilmesi sırasında tavanı aşan ilave ödenek teklifleri formu ile gelir ve gider bütçe fişleri özellikle önem arz etmektedir.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe hazırlama rehberindeki standartlar arasında; Giyecek yardımı standardı 237 sayılı Kanuna tabi taşıtların işletme ve bakım-onarım maliyetlerine ilişkin standartlar Hasta yatak maliyetine katkı Memurların öğle yemeğine yardım yer almaktadır.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Standartlar
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Rehberde, idarelerin bütçe teklifleri sırasında dikkate alması gereken temel ilkeler yer almaktadır. Örneğin; Ekonomik sınıflandırmada, ihtiyacın nereden ve hangi usulle temin edileceğine bakılmaksızın her bir alım için vergiler dahil olmak üzere; - Menkul mal alımlarında 21 bin TL kadar, - Gayrimaddi hak alımında 17 bin TL kadar, - Menkul malların bakım ve onarımlarında 21 bin TL kadar, - Gayrimenkullerin bakım ve onarımlarında 50 bin TL kadar, olan ödenek ihtiyaçları mal ve hizmet alımları altında teklif edilecektir.
Bütçe Tekliflerinin Hazırlanması BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe Tekliflerinin Hazırlanması Gelir ve gider tekliflerinin hazırlanmasında; OVP ve OVMP’de belirlenen temel büyüklükler ile ilke ve esaslar, Kalkınma planı ve yıllık program öncelikleri ile kurumun stratejik planları çerçevesinde belirlenmiş ödenek tavanları, Kamu idarelerinin stratejik planları ile uyumlu çok yıllı bütçeleme anlayışı, İdarenin performans hedefleri, dikkate alınır.
Yatırım Programı Hazırlama Rehberi BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Yatırım Programı Hazırlama Rehberi Yatırım Programı Hazırlama Rehberinde; Amaç ve kapsam 2015-2017 dönemi yatırım politikasının genel çerçevesi 2015-2017 dönemi kamu yatırım politikasının öncelikleri Yatırım programı hazırlama sürecinde uyulacak esaslar Tablolar Fizibilite Rapor Formatı – Proje Teklif Formu Yatırım ödenek teklif tavanları bölümleri yer almaktadır.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçelerin Maliye Bakanlığına Gönderilmesi Genel ve özel bütçeli idareler, bütçe gelir ve gider tekliflerini gerekçeli olarak hazırlar ve yetkilileri tarafından imzalanmış olarak en geç Eylül ayı sonuna kadar Maliye Bakanlığına gönderir. Kamu idareleri yatırım tekliflerini değerlendirilmek üzere aynı süre içinde Kalkınma Bakanlığına gönderir.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ DDK Bütçelerinin TBMM’ye Gönderilmesi DDK’lar bütçelerini Eylül ayı sonuna kadar doğrudan TBMM’ye, Bir örneğini MYB Kanunu Tasarısına eklenmek üzere Maliye Bakanlığına (BÜMKO), Yatırım tekliflerini Yatırım Programı ile ilişkilendirilmek üzere Kalkınma Bakanlığına gönderirler.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Maliye Bakanlığı’nın Teklifleri İncelemesi İdarelerce oluşturulan bütçe tekliflerine son şekli Maliye Bakanlığı (BÜMKO) verir. Bütçe tekliflerinin; Hükümetin ve kurumların hedefleri ile uyumlu olup olmadığı, Bütçe çağrısı ve bütçe hazırlama rehberinde belirtilen ilke ve standartlara uygun hazırlanıp hazırlanmadığı, Ödenek istemlerinin yasal dayanaklarının ve ekonomik gerekçelerinin yeterli olup olmadığı incelenir. Bu safhada Maliye Bakanlığı ve Kalkınma Bakanlığı koordinasyon içinde çalışır.
Bütçe Hazırlama Sürecinin Diğer Aşamaları BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe Hazırlama Sürecinin Diğer Aşamaları Bütçe kanun metni çalışmaları, (Maliye Bakanlığı - BÜMKO) Yatırım büyüklükleri koordinasyon toplantısı; (Kalkınma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı) Bütçe büyüklükleri toplantısı; (Yüksek Planlama Kurulu) Bütçe rakamlarına son şeklinin verilmesi; (BÜMKO ve Kalkınma Bakanlığı) Bütçe kanun tasarısına son halinin verilmesi; Bütçe kanun tasarısının TBMM’ ye sevki; (Bakanlar Kurulu)
Bütçe’nin TBMM’ye Sunulması BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe’nin TBMM’ye Sunulması Anayasa 162; Bakanlar Kurulu, merkezi yönetim bütçe tasarısı ile millî bütçe tahminlerini gösteren raporu, malî yıl başından en az 75 gün önce, TBMM’ye sunar. 5018 Sayılı Kanun; Makroekonomik göstergeler ve bütçe büyüklüklerinin en geç Ekim ayının ilk haftası içinde YPK’da görüşülmesinden sonra, Maliye Bakanlığınca hazırlanan Bütçe Tasarısı ile millî bütçe tahmin raporu, malî yıl başından en az 75 gün önce (17 Ekim) Bakanlar Kurulu tarafından TBMM’ye sunulur.
Bütçe’nin TBMM’ye Sunulması BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe’nin TBMM’ye Sunulması Merkezî yönetim bütçe kanun tasarısına, Türkiye Büyük Millet Meclisinde görüşülmesi sırasında dikkate alınmak üzere; a) Orta vadeli malî planı da içeren bütçe gerekçesi, b) Yıllık ekonomik rapor, c) Vergi muafiyeti, istisnası ve indirimleri ile benzeri uygulamalar nedeniyle vazgeçilen kamu gelirleri cetveli, d) Kamu borç yönetimi raporu, e) Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin son iki yıla ait bütçe gerçekleşmeleri ile izleyen iki yıla ait gelir ve gider tahminleri, f) Mahallî idareler ve sosyal güvenlik kurumlarının bütçe tahminleri, h) Merkezî yönetim kapsamında olmayıp, merkezî yönetim bütçesinden yardım alan kamu idareleri ile diğer kurum ve kuruluşların listesi, Eklenir
Bütçe Gerekçesi BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçe Performansı OVMP (2015-2017) 2015 MBYK Tasarısı Gelir Politikası ve Uygulamaları Gider Politikası ve Uygulamaları Borçlanma Politikası ve Uygulamaları Kamu Personel Sistemi Sağlık ve Sosyal Güvenlik Sistemi Kamu Sermayeli Kuruluş ve İşletmeler Özelleştirme Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa Eklenecek Belgeler Diğer Hususlar
Yıllık Ekonomik Rapor BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ - Merkezi yönetim bütçe hazırlığında dikkate alınan ekonomik gelişmeleri ortaya koymayı, - Bütçe sürecinde ekonomik ve mali değerlendirmeler yapılmasına zemin oluşturmayı ve - Politika yapıcılar ile ekonomi ile ilgili paydaşları saydamlık ve hesap verebilirlik ilkeleri çerçevesinde bilgilendirmeyi amaçlamaktadır.
Vazgeçilen Kamu Gelirleri Cetveli BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Vazgeçilen Kamu Gelirleri Cetveli
Kamu Borç Yönetimi Raporu BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Kamu Borç Yönetimi Raporu - Hazine Müsteşarlığı - 4749 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde üçer aylık dönemler itibarıyla hazırlanarak TBMM’ye gönderilmesi yönünde hüküm yer almaktadır. - İlgili bütçe yılı içinde sağlanan iç ve dış finansman imkânları, sağlanan Hazine garantileri, Risk Hesabı, alınan ve verilen hibeler, dış borcun devri, dış borcun ikrazı ve dış borcun tahsisine ilişkin bilgilerle finans piyasalarına ve borç yönetimine ilişkin değerlendirmeler yer alır.
Sosyal güvenlik kurumlarının bütçe tahminleri BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Sosyal güvenlik kurumlarının bütçe tahminleri
Mahalli İdarelerin bütçe tahminleri BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Mahalli İdarelerin bütçe tahminleri
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Merkezî yönetim kapsamında olmayıp, merkezî yönetim bütçesinden yardım alan kamu idareleri ile diğer kurum ve kuruluşların listesi
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ TBMM Sayıştay DDK’lar, Bütçelerini Eylül ayı sonuna kadar doğrudan TBMM’ye, bir örneğini de Maliye Bakanlığına gönderirler
Bütçenin Yasalaşması BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Plan ve Bütçe Komisyonu Bakanlar Kurulu tarafından TBMM’ne sunulan bütçe tasarısı; Meclis Başkanı tarafından PBK’ya gönderilir. Bu komisyon bütçe tasarısı üzerinde teknik incelemeyi yapan komisyon olup, buradaki çalışmaların 55 gün içerisinde tamamlanması gerekir.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Plan ve Bütçe Komisyonu Plan Bütçe Komisyonunda en az 25 iktidardan olmak üzere toplam 40 üye bulunmaktadır. Üyeler komisyon gündemindeki bütçe tasarısı üzerinde önergeler vererek, kabul edilmesi halinde, geliri azaltacak ve gideri artıracak değişiklik yapma imkânına sahiptirler
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Plan ve Bütçe Komisyonu Komisyon, merkezi yönetim bütçesine dahil kuruluşların bütçe tasarılarını tek tek görüşür. Tasarı, onaylanıp gerekli değişikliklerle kabul edildikten sonra yapılan değişiklikleri ve ekleri içeren bir komisyon raporu ile birlikte TBMM Genel Kurulu’na sunulur.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Genel Kurul Anayasa Md. 162; Milletvekilleri Genel Kurulda, kamu idare bütçeleri hakkında düşüncelerini, her idare bütçenin tümü üzerindeki görüşmeler sırasında açıklarlar; bölümler ve değişiklik önergeleri, üzerinde ayrıca görüşme yapılmaksızın okunur ve oylanır. Milletvekilleri, bütçenin Genel Kurulda görüşülmesi sırasında, gider artırıcı veya gelirleri azaltıcı önerilerde bulunamazlar.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Genel Kurul Genel Kurulda bütçe görüşmelerine, Maliye Bakanı’nın konuşmasıyla başlanır. Bütçenin Genel Kurulda görüşülmesi için 20 günlük süre vardır. Bütçenin bütünü üzerine yapılan görüşmelerden sonra, merkezî yönetim bütçe kanun tasarısının metnini maddeler, gider ve gelir cetvellerini kamu idareleri itibarıyla görüşür ve bölümler halinde oylar.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Merkezi Yönetim Bütçesi; gerek Plan ve Bütçe Komisyonunda gerekse Genel Kurulda fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyinde oylanır.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Merkezi Yönetim Bütçesinin konsolidesi ve koordinasyonu tarafımızca sağlandığından; En son bağlanan, En son görüşülen (PBK ve Genel Kurul), En son oylanan, En son onaylanan bütçe MALİYE BAKANLIĞI bütçesidir.
BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Bütçenin Onaylanması ve Yayınlanması Genel Kuruldaki görüşmelerin bitiminden sonra bütçenin tümü açık oya sunulur. Kabul oyları red oylarından fazla ise bütçe TBMM’ce kabul edilmiş olur. TBMM tarafından kabul edilen bütçe tasarısı onaylanmak üzere Cumhurbaşkanlığı’na gönderilir. Cumhurbaşkanı bütçe tasarısını yeniden görüşülmek üzere TBMM’ne iade edemez. Cumhurbaşkanı tarafından onaylanan bütçe tasarısı malî yılbaşından önce Resmî Gazetede yayımlanarak mali yılbaşında yani 1 Ocak’ta yürürlüğe girer.
Geçici Bütçe BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Zorunlu nedenlerle bütçe kanununun süresinde yürürlüğe konulamaması halinde, geçici bütçe kanunu çıkarılır. Bir önceki yıl bütçe başlangıç ödeneklerinin belirli bir oranı, En fazla altı aylık süre için yapılabilir Cari yıl bütçesinin yürürlüğe girmesiyle geçici bütçe uygulaması sona erer
Ek Bütçe BÜTÇE HAZIRLAMA SÜRECİ Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerindeki ödeneklerin yetersiz kalması halinde veya öngörülmeyen hizmetlerin yerine getirilmesi amacıyla, karşılığı gelir gösterilmek kaydıyla, kanunla ek bütçe yapılabilir.
MYB Tasarısı ve Performans Programları PBK OVP 17 Ekim Eylül İlk Hafta 17 Ekim – 12 Aralık MYB Tasarısı ve Performans Programları OVMP Eylül 15 Ekim İlk İki Hafta GK Bütçe Çağrısı Rehber Ekim İlk Hafta Eylül Sonu Görüşmeler Yatırım Genelgesi Rehber Teklif YPK
Analitik Bütçe Sınıflandırması BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Analitik Bütçe Sınıflandırması ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Uluslararası Standartlar (GFS: Government Finance Statistics ve ESA 95: European System of Integrated Economic Accounts) temel alınarak oluşturulmuştur.
Harcamanın sınıflandırılması Gelirin sınıflandırılması BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Harcamanın sınıflandırılması Gelirin sınıflandırılması Finansmanın sınıflandırılması
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması - Kurumsal sınıflandırma - Fonksiyonel sınıflandırma - Finansman Tipi sınıflandırma - Ekonomik sınıflandırma
HANGİ KAYNAKLARI KULLANARAK? BÜTÇE SINIFLANDIRMASI KİM? HANGİ AMAÇLA? HANGİ KAYNAKLARI KULLANARAK? NE İÇİN? HARCAMANIN TÜRÜ TERTİP deyimi; kurumsal, fonksiyonel ve finansman tipi kodların bütün düzeyleri ile ekonomik sınıflandırmanın ilk iki düzeyini ifade eder.
Kurumsal Sınıflandırma BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Kurumsal Sınıflandırma 01-37 Genel Bütçe Kapsamındaki Kurumlar 38-39 Yükseköğretim Kurumları 40-41 Özel Bütçeli Kurumlar 42 Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
Fonksiyonel Sınıflandırma BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Fonksiyonel Sınıflandırma Fonksiyonel sınıflandırma Devlet faaliyetinin türünü göstermek üzere tasarlanmıştır. Dört düzeyli ve altı haneli kod grubundan oluşmaktadır. Birinci düzey (fasıl ve bölüm), Devlet faaliyetlerini 10 ana fonksiyona ayırmaktadır. ikinci düzeyde (kesim) ana fonksiyonlar, alt kesimlere bölünmektedir. Üçüncü düzey (madde) kodlar ise nihai hizmetleri göstermektedir. Dördüncü düzey, muhtemel ihtiyaçlar için boş bırakılmıştır.
FONKSİYONEL SINIFLANDIRMANIN BİRİNCİ DÜZEYİ BÜTÇE SINIFLANDIRMASI FONKSİYONEL SINIFLANDIRMANIN BİRİNCİ DÜZEYİ 01 GENEL KAMU HİZMETLERİ 02 SAVUNMA HİZMETLERİ 03 KAMU DÜZENİ VE GÜVENLİK HİZMETLERİ 04 EKONOMİK İŞLER VE HİZMETLER 05 ÇEVRE KORUMA HİZMETLERİ 06 İSKAN VE TOPLUM REFAHI HİZMETLERİ 07 SAĞLIK HİZMETLERİ 08 DİNLENME, KÜLTÜR VE DİN HİZMETLERİ 09 EĞİTİM HİZMETLERİ 10 SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ
FONKSİYONEL SINIFLANDIRMANIN İKİNCİ DÜZEYİ BÜTÇE SINIFLANDIRMASI FONKSİYONEL SINIFLANDIRMANIN İKİNCİ DÜZEYİ I II 04 EKONOMİK İŞLER VE HİZMETLER 1 Genel Ekonomik İşler ve Hizmetler 2 Tarım, Ormancılık, Balıkçılık ve Avcılık Hizmetleri 3 Yakıt ve Enerji Hizmetleri 4 Madencilik, İmalat ve İnşaat Hizmetleri 5 Ulaştırma Hizmetleri 6 İletişim Hizmetleri 7 Diğer Endüstriler 8 Ekonomik Faaliyetlere İlişkin Araştırma ve Geliştirme Hizmetleri 9 Sınıflandırmaya Girmeyen Ekonomik İşler ve Hizmetler
FONKSİYONEL SINIFLANDIRMANIN ÜÇÜNCÜ DÜZEYİ BÜTÇE SINIFLANDIRMASI FONKSİYONEL SINIFLANDIRMANIN ÜÇÜNCÜ DÜZEYİ I II III 04 EKONOMİK İŞLER VE HİZMETLER 5 Ulaştırma Hizmetleri 1 Karayolu inşaat işleri ve hizmetleri 2 Karayolu sistemi işletme işleri ve hizmetleri 3 Suyolu taşımacılığı tesisleri inşaat işleri ve hizmetleri 4 Suyolu taşımacılığı işletme işleri ve hizmetleri Demiryolu inşaatı ve işletme işleri ve hizmetleri 6 Havayolu taşımacılığı tesisleri inşaat ve işletme işleri ve hizmetleri 7 Boru hattı ve diğer nakil tesislerinin inşaat işleri ve hizmetleri 8 Boru hattı ile nakletme ve diğer taşımacılık sistemi işletme işleri ve hizmetleri 9 Sınıflandırmaya girmeyen ulaştırma hizmetleri İletişim Hizmetleri
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
Finansman Tipi Sınıflandırma BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Finansman Tipi Sınıflandırma Harcamanın hangi kaynakla finanse edildiğini gösterir. Harcamanın nereye ve hangi amaçla yapıldığıyla ilgili değildir! Tek haneli koddan ibarettir. Genel Devlet tanımına giren bütün kurumları kavrayabilmek için ihtiyaç duyulmuştur. Özel ödenek, şartlı bağış ve yardımlar gibi farklı finansman kaynaklarını da kapsayacak şekilde düzenlenmiştir.
Finansman Tipi Sınıflandırma BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Finansman Tipi Sınıflandırma FİNANSMAN TİPİ SINIFLANDIRMA 1 Genel Bütçeli idareler 2 Özel Bütçeli İdareler 3 Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar 4 Sosyal Güvenlik Kurumları 5 Mahalli İdareler 6 Özel Ödenekler 7 Dış proje Kredileri 8 Şartlı Bağış ve Yardımlar
Ekonomik Sınıflandırma BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Ekonomik Sınıflandırma Devlet faaliyetlerinin, milli ekonomi üzerindeki etkilerine göre gruplanmasıyla oluşturulmuştur. Devlet faaliyetlerinin, milli gelir ve piyasa ekonomisi üzerindeki etkilerinin ölçülmesini amaçlar. Altı haneli ve dört düzeyli kod grubundan oluşur. Bütçe politikalarının seçici bir şekilde uygulanmasını sağlar.
EKONOMİK SINIFLANDIRMA BÜTÇE SINIFLANDIRMASI EKONOMİK SINIFLANDIRMA 01 PERSONEL GİDERLERİ 02 SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARINA DEVLET PRİMİ GİDERLERİ 03 MAL VE HİZMET ALIM GİDERLERİ 04 FAİZ GİDERLERİ 05 CARİ TRANSFERLER 06 SERMAYE GİDERLERİ 07 SERMAYE TRANSFERLERİ 08 BORÇ VERME 09 YEDEK ÖDENEKLER
03- MAL VE HİZMET ALIM GİDERLERİ BÜTÇE SINIFLANDIRMASI 03- MAL VE HİZMET ALIM GİDERLERİ 03.1 ÜRETİME YÖNELİK MAL VE MALZEME ALIMLARI 03.2 TÜKETİME YÖNELİK MAL VE MALZEME ALIMLARI 03.3 YOLLUKLAR 03.4 GÖREV GİDERLERİ 03.5 HİZMET ALIMLARI 03.6 TEMSİL VE TANITMA GİDERLERİ 03.7 MENKUL MAL,GAYRİMADDİ HAK ALIM, BAKIM VE ONARIM GİDERLERİ 03.8 GAYRİMENKUL MAL BAKIM VE ONARIM GİDERLERİ 03.9 TEDAVİ VE CENAZE GİDERLERİ
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI HARCAMA! Harcama, geri ödenmeyen bir başka deyişle herhangi bir mali hak yaratmayan veya mevcut bir mali hakkı ortadan kaldırmayan Devlet ödemeleridir. Cari Sermaye Cari ya da sermaye nitelikli harcama tanımına giren ödemelerin kapsamına, bu mal veya hizmetlerin alımları/yapımları sırasında ve bunlarla birlikte mutat olarak yapılan vergi, resim, harç, depo-antrepo ücreti gibi mütemmim ödemeler aynı ekonomik koduna kaydedilir.
03 Mal ve hizmet alım giderleri BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Toplam Cari Giderler 01-02 Personel giderleri 03 Mal ve hizmet alım giderleri (Normal ömrü bir yıldan az veya limitlerin altında) 04 Faiz giderleri 05 Cari Transferler
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Personel Giderleri Kamu personeli ile kamu personeli olmasa bile bunlar gibi çalıştırılan veya hizmetinden faydalanılan kişilere veya diğerlerine bordroya dayalı olarak nakden yapılan ödemeler ile personele ilişkin prim ödemeleridir. 01.1 Memurlar 01.2 Sözleşmeli Personel 01.3 İşçiler 01.4 Geçici Personel …
03 Mal ve hizmet alım giderleri BÜTÇE SINIFLANDIRMASI 03 Mal ve hizmet alım giderleri Mal ve Hizmet Alım Giderleri Faturalı olarak veya ilgili mevzuatına uygun şekilde belgelendirilerek alınan mal ve hizmet bedelleridir. Elektrik, su, yakacak, yolluk, temizlik hizmeti alımları, temsil ağırlama gibi bir yıldan az kullanım ömrü olan mal ve hizmetlere yönelik giderlerdir. Menkul mal alım, bakım-onarım ile gayri menkul bakım-onarım giderlerinde Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa ekli E Cetvelinde belirlenen limitlerin altında kalan tutarlar mal ve hizmet alım giderleri kodundan karşılanır. Parasal limitlere bakılmaksızın rutin bakım-onarım ödemeleri bu koddan yapılır.
03 Mal ve hizmet alım giderleri BÜTÇE SINIFLANDIRMASI 03 Mal ve hizmet alım giderleri 04- Faiz Giderleri Devlet borçlarına ilişkin faiz ödemeleri (iskonto giderleri dâhil) bu bölümde yer alır. Borçlanmaya ilişkin olarak ödenen komisyon ve ihraç giderleri ise mal ve hizmet alımları kapsamında 03.5.6 bölümünde gösterilir ve bu ödemeler sadece Hazine Müsteşarlığı bütçesinden yapılır. 05- Cari Transferler Sermaye birikimi hedeflemeyen ve cari nitelikli mal ve hizmet alımını finanse etmek amacıyla karşılıksız olarak yapılan ödemelerdir. Ayni işlemler analitik bütçe sınıflandırmasının kapsamı dışında olduğundan ayni nitelikteki transferler bu kapsamda yer almayacaktır. Transferler nihai olarak kimin yararlandığına göre değil kime ödendiğine göre sınıflandırılmalıdır.
Toplam Sermaye Giderleri BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Toplam Sermaye Giderleri 06 Sermaye Giderleri (Normal ömrü bir yıldan fazla) 07 Sermaye Transferleri (Sermaye birikimi amacıyla karşılıksız yapılan kaynak aktarımları)
03 Mal ve hizmet alım giderleri BÜTÇE SINIFLANDIRMASI 03 Mal ve hizmet alım giderleri 08- Borç Verme Bir mali hakka dayanan veya Devletin teşebbüs mülkiyetinde hisse (sermaye) katılımına neden olan ve likidite yönetimi veya kazanç sağlama amaçları dışında kamusal amaçlarla yapılan ödemeleri ifade eder. Devlet tarafından verilen krediler – EYY kredileri gibi. 09- Yedek Ödenekler
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI GELİR
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Gelirlerin Ekonomik Sınıflandırması 01- Vergi Gelirleri - Devletin; kamu otoritesine dayanarak ve kamu amaçları için, zorunlu, karşılıksız ve geri ödemesiz olarak yaptığı tahsilatlardır. 02- Sosyal Güvenlik Gelirleri - Sosyal Güvenlik Kurumlarının ihtiyacına göre oluşturulmuştur. Diğer idarelerce kullanılmamaktadır. 03- Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri - Devletin sahip olduğu mülklerden, teşebbüslerden, mali ya da gayri maddi aktiflerden sağlanan gelirler ile idarelerin sundukları belirli hizmetler karşılığında tahsil ettikleri gelirler gibi gelirler bu bölüme kaydedilir. 04- Alınan Bağış ve Yardımlar - Alınan bağış ve yardımlar, karşılıksız, geri ödemesiz ve zorunluluk esasına dayanmayan tahsilatları kapsar. 05- Diğer Gelirler – Sınıflandırmanın alt kodlarında yer alan muhtelif gelirler bu bölümde izlenmektedir.
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Gelirlerin Ekonomik Sınıflandırması 06- Sermaye Gelirleri - Devletin sahip olduğu sabit sermaye varlıklarının, stokların, arsa, arazi ve gayri maddi varlıkların satışından elde edilen gelirler sermaye geliri olarak bu bölüme kaydedilir. 08- Alacaklardan Tahsilat - Daha önce verilen kredi ödemesi karşılığı olarak devlete yapılan geri ödemeler ile alınmış olan hisselerin satılmasından elde edilen gelirler bu bölüme kaydedilir. 09- Red ve İadeler - Devletçe tahsil edilen gelirlerden red ve iade yapılması durumunda bu işlem gider kabul edilebilecek ödeme niteliğinde olmadığından bütçelerde bu ödemeler için ödenek tahsis edilmemekte ve iadesi gereken tutarlar muhasebe sisteminden yapılmaktadır. Red ve iade hangi gelir türünden kaynaklanıyorsa detayda aynı gruba negatif (-) gelir olarak kaydedilir. Sonuçta gelirlerin toplamından red ve iadeler düşülerek net gelir rakamına ulaşılmış olur.
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI FİNANSMAN A=< B+F
Gelir-Gider Kodlarında Değişiklik BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Gelir-Gider Kodlarında Değişiklik Yeni gider, gelir veya finansman kodları ihtiyacı hasıl olur veya değişiklik gerekirse? Talepler gerekçeleri ile birlikte BÜMKO’ya iletilmektedir…
Gelir-Gider Kodlarında Değişiklik BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Gelir-Gider Kodlarında Değişiklik BÜMKO Kod Çalışma Grubu N. Selcen HANÇER Ali RENÇBER Çetin ALCEYLAN Yasemin ÖZDEMİR ILGAZ Çiğdem F. GÖNCÜ Resul AĞKEMİK butcesiniflandirma@bumko.gov.tr www.bumko.gov.tr → Bütçe → Analitik Bütçe Sınıflandırması → Analitik Bütçe Sınıflandırmasının Ekonomik Kodlamasına İlişkin Değişiklik / Yeni Kod Teklifleri Görüş Formu
Gelir-Gider Kodlarında Değişiklik BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Gelir-Gider Kodlarında Değişiklik
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU 6583 sayılı 2015 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu 22.12.2014 tarihinde Meclis Genel Kurulunda kabul edilerek 26.12.2014 tarihinde R.G.’de yayımlanmış ve 01.01.2015 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu şekil bakımından iki kısımdan oluşmaktadır: Metin Kısmı Bağlı Cetveller
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU I-METİN KISMI Birinci Bölüm Gider, Gelir, Finansman ve Denge İkinci Bölüm Bütçe Düzenine ve Uygulamasına İlişkin Hükümler Üçüncü Bölüm Yatırım Harcamaları, Mahalli İdareler ve Fonlara İlişkin Hükümler Dördüncü Bölüm Çeşitli Hükümler II-BAĞLI CETVELLER
Kapsamı MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU Merkezi yönetim bütçe kanununda; Yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, Varsa bütçe açığının veya fazlasının tutarı, açığın nasıl kapatılacağı veya fazlanın nasıl kullanılacağı, Vergi muafiyeti, istisnası ve indirimleri ile benzeri uygulamalar nedeniyle vazgeçilen vergi gelirleri, Borçlanma ve garanti sınırları, Bütçelerin uygulanmasında tanınacak yetkiler, Bağlı cetveller, Mali yıl içinde gelir ve giderlere yönelik olarak uygulanacak ve kısmen veya tamamen uygulanmayacak hükümler yer alır.
Madde 1: Gider MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU (I) sayılı cetvelde yer alan genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerine 464.163.399.000 TL, (II) sayılı cetvelde yer alan özel bütçeli idarelere 53.069.588.000 TL, (III) sayılı cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici kurumlara 3.212.692.000 TL, ödenek verilmiştir.
Madde 2: Gelir ve Finansman MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU Madde 2: Gelir ve Finansman (1) Gelir: (I) sayılı cetvelde yer alan genel bütçenin gelirleri 442.586.345.000 TL, (II) sayılı cetvelde yer alan özel bütçeli idarelerin gelirleri 7.789.211.000 TL öz gelir, 45.894.085.000 TL Hazine yardımı olmak üzere toplam 53.683.296.000 TL, (III) sayılı cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici kurumların gelirleri 3.192.332.000 TL öz gelir, 20.360.000.000 TL Hazine yardımı olmak üzere toplam 3.212.692.000 TL, olarak tahmin edilmiştir. (2) Finansman: Bu Kanuna bağlı (F) işaretli cetvellerde gösterildiği üzere, 5018 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı cetvelde yer alan özel bütçeli idarelerin net finansmanı 55.964.000 TL olarak tahmin edilmiştir.
Madde 3: Denge MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU (1) 1 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen ödenekler toplamı ile 2 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan tahmini gelirler toplamı arasındaki fark, net borçlanma ile karşılanır.
Bağlı Cetveller MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU (A) Kanunun 1 inci maddesi ile verilen ödeneklerin dağılımı (Gider Cetveli), (B) Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından ilgili mevzuata göre tahsiline devam olunacak gelirler (Gelir Cetveli), (C) Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin gelirlerine dayanak teşkil eden temel hükümler, (E) Bazı ödeneklerin kullanımına ve harcamalara ilişkin esaslar,
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU (F) 5018 sayılı Kanuna ekli (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan idare ve kurumların nakit imkânları ile bu imkânlardan harcanması öngörülen tutarlar (Finansman Cetveli) (H) Harcırah Kanunu hükümleri uyarınca verilecek gündelik ve tazminat tutarları (Harcırah Cetveli), (İ) Çeşitli kanunlara göre bütçe kanununda gösterilmesi gereken parasal sınırlar (K) Ek ders, konferans ve fazla çalışma ücretleri ile diğer ücret ödemelerinin tutarları ,
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU (M) Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yönetilen okul pansiyonlarının öğrencilerinden alınacak pansiyon ücretleri , (O) Milli Müdafaa Mükellefiyeti Kanunu uyarınca milli müdafaa mükellefiyeti yoluyla alınacak hayvanların alım değerleri , (P) Milli Müdafaa Mükellefiyeti Kanunu uyarınca alınacak motorlu taşıtların ortalama alım değerleri ile günlük kira bedelleri, (T) 5018 sayılı Kanuna ekli (I), (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerinin yıl içinde edinebilecekleri taşıtların cinsi, adedi, hangi hizmette kullanılacağı ve kaynağı ile 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanununa tabi kurumların yıl içinde satın alacakları taşıtların azami satın alma bedelleri, (V) Kanunlar ve kararnamelerle bağlanmış vatani hizmet aylıkları.
2015 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE BÜYÜKLÜĞÜ??? 2015 YILI MYB KANUNU Bütçe Büyüklüğü Hesaplaması 2015 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE BÜYÜKLÜĞÜ??? BÜTÇE DENGESİ
Merkezi Yönetim Bütçesi 2015 YILI MYB KANUNU Merkezi Yönetim Bütçesi 472.943.000.000 Gelirden Ayrılan Pay 47.503.000.000 Hazine Yardımı ve 464.163.399.000 Genel Bütçe 53.069.588.000 Özel Bütçe 3.212.692.000 DDK 520.445.679.000
Gelir-Gider-Finansman-Denge 2015 YILI MYB KANUNU Gelir-Gider-Finansman-Denge Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri Ödenek = Gelir + Net Borçlanma Özel Bütçeli Kamu İdareleri Ödenek =< Gelir (Özgelir + HY) + Net Finansman Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar Ödenek =< Gelir (Özgelir+HY) + Net Finansman
İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…