Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Soru Cevap yöntemi Mehmet Taş
Advertisements

HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
Uzaktan eğitim için çalışma rehberleri hazırlanması
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
4.ULUSLARARASI BİLİM ŞENLİĞİ
YGS ANALİZİ Bu sunumda aklınıza takılan noktalar varsa lütfen
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
BİTKİ KORUMA BÖLÜMÜ YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ Kasım 2009 Ziraat Fakültesi.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
Eğitimde Program Geliştirme Hedef
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
Ünite Ürün Dosyası Sunumu
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
TÜRKÇE Mızrap Ege Durakoğlu.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA-UYGULAMA) ÖĞRETİM ÜYESİ: PROF.DR.MUSTAFA ERGÜN HAZIRLAYAN: GÜLDEN SONGUN AFYONKARAHİSAR 2008.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA VE UYGULAMA)
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ÜNİTE 7: PROGRAM TASARISI HAZIRLAMA
Ders Kitabında Görsel Düzen
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Dayandığı felsefe ya da dünya görüşüne göre çeşitli değişiklikler göstermekle birlikte, eğitimin en yaygın kullanılan tanımlarından biri bireyin davranışlarında.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Probleme Dayalı Öğrenme
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Teknoloji ve tasarım dersi
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Herkese Açık Okul Adı Tarih.
SORU CEVAP YÖNTEMI MEHMET TAŞ SORU TÜRLERI Nitelikli Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme.
Zihin Haritası Bu sunumda yer alan ana başlıklar:
BİTİRME ÇALIŞMASI BAŞLIĞI
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Bloom ve Bilişsel Taksonomi
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
21. YY BECERİLERİ.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma

Soru hazırlarken en iyi bilinen ve en yaygın yöntem BLOOM'un sınıflandırma modelidir.

BİLGİ BASAMAĞI: Burada bilgi temel alınır. Öğrenciden sadece öğretilen bilgilerin hatırlanması istenir. Amaç düşünme ve yorumdan ziyade ezberlenen bilgilerin geri istenmesi şeklindedir. Öğrencinin zihinsel yeteneklerinin gelişmesine çok az katkıda bulunur. Anahtar Kelimeler; Kim, Ne, Nerede, Ne zaman , kim, söyleyiniz, tanımlayın ? sözcükleridir ve sorular bu eksende oluşturulur.

Örnekler; Hücre nedir? Kuvvet nedir? Malazgirt savaşı ne zaman olmuştur? Ülkemizdeki Boğazların isimlerini söyleyiniz? Gibi sorular bilgi basamağında yer alan sorulardır.

KAVRAMA BASAMAĞI:  Bu seviyedeki sorulardan amaç öğrencinin bir şekilde verilen bilgileri başka bir formda yorumlama yeteneğini ölçmektir. Bilgi düzeyinde kazanılmış kavramların özümsenmesi, kendine mal edilmesi,anlamının yakalanması, yorumlanması, bir durumdan başka bir duruma çevirme,geleceğe yönelik kestirimde (öteleme) bulunma,bilgiyi kendi cümleleriyle ifade etmek gibi süreçleri kapsar. Anlamanın en alt basamağını oluşturur. Tablolar, grafikler, karşılaştırmalı işlemler, bilgi sayfaları gibi kaynakları inceleyip kendi cümleleriyle yeniden ifade edebilir. Anahtar Kelimeler; göster, açıkla, karşılaştır,örnek ver, değiştir, çevir, özetle, genişlet,benzerlik ve zıtlıklarını bul

Bu paragrafı özetle. Bu yazıdan ne anladın? Bu gidişle çevre kirliliği hangi sonuçlar doğurur? Işığın kırılmasının ışığın dalga modeli ile mi açıklamak daha uygundur, yoksa tanecik modeli ile mi açıklamak daha uygundur? Gerekçeleri ile birlikte yazınız. Foto elektrik olayı ışığın hangi özelliğini açıklamada kullanılır? Bir cismin eğrisel bir yörüngede hareket edebilmesi için hangi şartların gerçekleşmesi gerekir? Türkiye’deki yağış durumuna ilişkin bilgileri grafiğe dönüştürebilme yeteneği. Nüfus artışıyla ilgili geleceğe dönük çıkarımda bulunabilme. Anne sütünün yararlarını farklı örneklerle açıklama. Yabancı bir dilde verilen bir cümleyi Türkçe’ye çevirebilme. Verilen bir ilkeyi kendi cümleleriyle açıklayabilme. Okuduğu metine uygun bir başlık bulma. Bu tür sorular öğrencilerin konuya ilgisini artırıcı özellikte taşımaktadır.

UYGULAMA BASAMAĞI: Anahtar kelimeler: Öğrencinin kavrama düzeyindeki öğrenmelerine dayanarak,yeni problemleri çözüme ulaştırması,bilgileri işlemlere uygulaması, hesaplaması,yapıp göstermesi gibi süreçlerden oluşur. Yani bir takım soyutlamaları,somut bir biçime dönüştürme,somut olarak yapıp gösterebilme özelliğini içerir. Anahtar kelimeler: Göster,uygula, seç, kullan, çöz, biçimlendir, değiştir, boya, hazırla vb.. Bu seviyedeki sorulardan amaç, öğrencilerin bilgi birikimlerini karşılaştıkları yeni durum ve problemlerin çözümlemede kullanabilme yeteneklerini ölçüp değerlendirmektir.

Örnekler; Harita üzerinde enlem ve boylamları gösteriniz? Elektrik zilinin şemasını çizerek devreyi tamamlayınız ? Yağmurun nasıl yağdığını basit deneyle gösteriniz ? Model üzerinde hücrenin ana kısımlarını gösteriniz? Yarım bırakılan kan dolaşım şemasını tamamlayınız? Ekosistem modeli oluşturunuz? Dört işlemle ilgili bir problemi çözme. Bilimsel yöntemleri kullanarak ödev hazırlama. Fizikte kuvvet konusuyla ilgili problemleri çözme. İlk yardım dersinde aldığı bilgileri, spor yaralanmalarında kullanma. Düzeyine uygun bir metni dil kurallarına uygun olarak okuma. Yeni öğrendiği İngilizce kelimeleri bir İngiliz’le iletişim kurmak için kullanabilme.

ANALİZ BASAMAĞI: Bu tür sorular ” yüksek düzeyde soru “ kapsamındadır. Bu tip sorular öğrencilerin daha derin ve üst düzey düşünmesini gerektirir. Parçalara ayırma, parçalar arasındaki ilişkileri bulma, bütünü oluşturan ilke ve kuralları tahlil etme, benzerlik ve farklılıkları ortaya koyma gibi süreçlerden oluşur. Analiz sorularının bir tek cevabı yoktur. Muhtemel cevapları içerebilir. Anahtar Kelimeler: Niçin, neden,hangi etkenler, analiz edin, parçalara ayır, açığa çıkartın ,sonuca var, ilişki kur ?

Örnekler; Hücre neden bölünmeye ihtiyaç duymaktadır? Bağışlılık sistemi zayıfladığında kişi neden hasta olur? Kurtuluş Savaşında düzenli ordunun kurulmasına neden ihtiyaç duyulmuştur? Yeniçeri Ocağının bozulması Osmanlı Devletinin çöküşünde nasıl etkili olmuştur? Bir cümleyi doğru olarak öğelerine ayıra bilme. Çevre kirliliğine yol açan nedenleri ortaya koyma.

SENTEZ BASAMAĞI: Öğeleri,parçaları belli ilişki ve kurallara göre birleştirip,yeni bir bütün oluşturma,özgün fikirlere ulaşabilme. Yeni bir biçime ve formüle kavuşturabilme,yeni şeyler yaratma süreçlerinden oluşur. Üretme, buluş, icat ve yaratıcılık ön plandadır. Anahtar kelimeler: Tahmin et, üret, birleştir, ne olurdu, eğer olsaydı,yapılandır.

Örnekler; Evinizin bulunduğu alandaki çevre temizliği ile ilgili bir rapor hazırlayınız ? Duraklama dönemindeki isyanların Osmanlı Devletinin zayıflamasına hangi yönleriyle etkisi olmuştur? Size göre bu olayın etkisi nedir? Çevre kirliğini gösteren bir rapor hazırlayınız? Az su içmek insan sağlığını nasıl etkiler? Kültür konusunda orijinal bir makale yazınız? Deniz kirliliğini önlemek için bir takım projeler tasarlayıp geliştiriniz? Parçacıklara ayırdığı bilgilerden farklı birleştirmeler yaparak yeni bilgiler üretebilir.

DEĞERLENDİRME BASAMAĞI: Soru basamaklarının en üst basamağı olup “yüksek düzey soru”lardan oluşur ve üst düzey düşünmeyi gerektirir. Bir ürünü, bir görüşü iç ve dış ölçütlere göre eleştirme, taktir etme sonuç çıkarma, özetleme, destekleme, yargılama, tutarsızlıkları gösterme v.b. süreçlerden oluşur. Özellikle öğrenicinin kendi görüş ve değer yargısını ön plana çıkarma yeteneğini geliştirir. Anahtar kelimeler : Fikrin nedir, hangisi en iyi, bu görüşe katılıyor musun, değerlendir, karar ver, haklılığını savun.

Örnekler; Laiklik kavramını günümüz Türkiye’si açısından değerlendiriniz ? Milli mücadele yıllarında “ manda fikri” niçin gündeme gelmiştir ? Küresel ısınmanın ülkemizdeki yansımalarını nasıl değerlendiriyorsunuz? Türkiye’de insanlar yeterice besleniyor mu? Ülkemizin Avrupa Birliğine girme çabalarını nasıl buluyorsunuz? Basit makineleri kullanarak tuz ile şekeri ayrıştıran bir düzenek nasıl oluşturulabilir?