KÜLTÜR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
Advertisements

Farklı Kültürlerde Liderlik Yapmak Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş
KÜLTÜR.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
OKUL KÜLTÜRÜ.
X.BÖLÜM KÜLTÜR.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Toplumsal Tabakalaşma
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
Kültür.
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
KÜLTÜR.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Yeditepe Üniversitesi Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yüksek Lisans Cultural Barriers & Marketing Communication Sunumu YASEMİN KINAY
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Eğitimin ve Toplum.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Eğitim ve Toplumsal Değişme
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
KÜLTÜR NEDİR? İnsana ilişkin bir kavram olarak kültür, tarih içerisinde yaratılan bir anlam ve önem sistemidir. Bir grup insanın bireysel ve toplu yaşamlarını.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
Haklarımı Biliyorum, Düşüncelerimi Açıklıyorum
3. ÜNİTE: İLK TÜRK DEVLETLERİ
İNSAN & TOPLUM Hazırlayan= Beyza ER FİDAN
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
İLETİŞİM TÜRLERİ.
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YAYGIN EĞİTİM.
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Toplum ve Toplumsal Yapı
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
 Örgüt kültürü, bir örgütü diğer örgütlerden ayıran, örgüt üyeleri tarafından paylaşılan bir anlam sistemini ifade eder.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
KÜLTÜR ÇEŞİTLERİ.
GRUP İLETİŞİMİ.
KÜLTÜR Kitle Kültürü ve Dijital Çağda Kültür
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
KÜLTÜR I. KÜLTÜRÜN ANLAMI VE ÖĞELERİ  Kültür: Bir toplumun kendine özgü yaşama tarzına kültür denir. Yaşama tarzı içindeki davranış, düşünüş tarzı,
Sunum transkripti:

KÜLTÜR

KÜLTÜR “ Bir grup insanı diğerlerinden ayıran zihinsel programlamadır.” G. Hofstede “Bir toplumun üyesi olarak insanın kazandığı bilgi, sanat, gelenek- göreneklerle, beceri ve alışkanlıkları içeren karmaşık bir bütündür. “ F. Taylor “Bir toplumun tüm hayat biçimidir.” R. Linton

KÜLTÜR NEDİR? Kültür: İnanç, değer, norm, "davranışlar ve bir nesilden diğer bir nesile aktarılan maddi ve manevi öğelerden oluşan bir bütündür. Toplumda yaşayanların öğrendikleri ve paylaştıkları her şeyi kapsar. Toplumda yaşayan insanlara rehberlik eder, insanlar arasındaki ilişkileri yönlendirir. Kültür, Toplumda paylaşılan ortak ürünlerden oluşur. Toplum ise, ortak kültürü paylaşan ve birbirleriyle etkileşimde bulu­nan insanlardan meydana gelir.

Toplumda Kültür Öğeleri a) Maddi Kültür Öğeleri: Binalar, her türlü araç- gereç, giysiler, okullar, kitaplar, mimari eserler vb. b) Manevi Kültür Öğeleri: İnançlar, gelenekler, normlar, düşünce biçimleri, din, dil, eğitim, politik hayat, ahlak, estetik, yasalar, vb.

KÜLTÜR Maddî Kültür Ögeleri Manevî Kültür Ögeleri İnsan emeğinin toplumsal gelişme süreci içinde yarattığı araç ve ge- reçlerdir. İnsanların birbiriyle kurduğu ilişkiler sonucu yarattığı yazılı ve yazısız kurallardır. Toplumun herhangi bir gelişim aşamasındaki teknolojik ilerleme- sini, üretim, teknik, hüner ve becerilerini ifade eder. Toplumun yaşamını düzenleyen değer, yasa, gelenek, görenek, ahlâk ve inançlardır. Okullar, fabrikalar, kitaplar, oto- mobiller, giydiğimiz elbiseler vb.maddî kültür ögeleridir. Dil, sanat vb. manevî kültür öğeleridir.

Kültür öğeleri Kültür, bir toplumun yaşam tarzıdır. Her insan grubunun kendine özgü, diğer toplumların yaşam tarzlarından farklı, bir kültürü vardır. Bu farklılığın temelinde kültürü oluşturan öğelerin benzer olmaması yatmaktadır. Kültür öğeleri şu şekilde sıralanabilir; Maddi kültür öğeleri; teknoloji, mimari eserler, tabiatla mücadele yapıtları, Dil, Ahlak ve estetik, Eğitim, Din, inançlar, tutumlar, kaide ve değerler, Sosyal organizasyon, Politik hayat.

Dil Önemine Örnekler Fransa’da piyasaya sürülen ‘CUE’ isimli diş macunu (Colgate). Cue Fransa’da kötü ün yapmış pornografi dergisinin ismi. Reebok İngiltere’de koşu ayakkabısı Incubus’u piyasaya sürdüğünde pazarlama fiyaskosu olur, çünkü bu isim kadınlara uyurken tecavüz eden bir mitoloji kahramanın adıdır. Türkçede aptala malum olurmuş = Abdal’a malum olurmuş (Abdal= Ermiş) Zürefanın düşkünü beyaz giyer kış günü= Zürefa zerafetine düşkün manasını taşır. Eşşek hoşaftan ne anlar= Eşşek hoş laftan ne anlar.

KÜLTÜRÜN ÖZELLİKLERİ Kültür öğrenilir. Kültür değişkendir. Kültür tarihsel bir boyuta sahiptir ve süreklidir. Kültür ihtiyaçları karşılayıcı ve tatmin sağlayıcıdır.

Özellikleri Kültür görelidir. Yani her toplumun kendine özgü kültürü vardır. Kültür tarihseldir. Yani geçmişten günümüze süregelmektedir. Kültür insan eseridir. İnsanlar hem kültürü oluştururlar hem de kültürden etkilenirler. Kültür durağan değildir. Zaman içinde değişir. Maddi öğeler daha hızlı değişir. Ayrıca her toplumda kültürel değişim hızı birbirinden farklıdır.

Kültürün işlevleri Birey davranışlarını yönlendirerek toplumsal düzeni sağlar Topluma kimlik kazandırır. Toplumu diğer toplumlardan farklı kılar Toplumsal dayanışma ve birlik duygusu verir. “Biz bilinci” Toplumsal kişiliğin oluşmasını sağlar. sosyalleşme

Kültürün kazanılması İnsanların toplumları, ülkeleri birbirinden farklı da olsa biyolojik olarak birbirlerine benzerler, ama inanç, düşünce, tutum ve olayları algılayış tarzı bakımından farklıdırlar. Bu farklılığı ortaya çıkaran etkenlerin başında içinde yetiştikleri kültürel yapıdır. Bireyler, kültürü sosyalleşme süreciyle kazanırlar.

Sosyalleşme (Toplumsallaşma): Birey, içine doğduğu kültürel ortamın özellikleri ana-babasından, yakınlarından, arkadaşlarından, okuldan, sokaktan ve iş ortamından öğrenir. Ömür boyu süren bu öğrenme ve uyma sürecine sosyalleşme denir.

Birey sosyalleşme süreciyle içinde yaşadığı toplumun bir üyesi olur Birey sosyalleşme süreciyle içinde yaşadığı toplumun bir üyesi olur. Olayları algılayış tarzından giyim tarzına, düşünüş tarzından davranış biçimine kadar her konuda kültürden etkilenir. Sosyalleşme süreci, aynı toplumdaki bireyleri genel olarak birbirine benzetir. Ancak aynı kültürel ortamda da yaşasa her insanın yaratılış özellikleri farklı olduğu için kişilikleri birbirinin aynısı değildir.

Temel kavramları 1- GENEL (Üst) Kültür: Bir toplumda geçerli olan genel kültür özellikleridir. Toplumun her kesiminde bilinir ve benimsenir. Örnek: Genel Türkiye kültürü, genel Çin kültürü, genel İtalyan kültürü gibi… 2- Alt kültür: Üst kültür içindeki din, dil, töre ve etnik köken bakımından kendine özgü özelliklere sahip toplulukların kültürüdür. Örnek: Türkiye’deki Kürt, Laz, Alevi, Yörük kültürü, Amerika’daki Kızılderili, Zenci, Göçmen kültürü gibi…

3- Kültürleme: Toplumun, kendi kültürel özelliklerini yeni kuşaklara sosyalleşme yoluyla aktarmasıdır. Örnek: Türk toplumunda yetişen bir kişi Türk gibi düşünür, davranır ve giyinir.

4- Kültürleşme: Farklı kültürlerin karşılıklı etkileşime girmesiyle gerçekleşen kültür alış- verişidir. Kültürleşme süreci sonunda her iki toplum da yavaş ya da hızlı değişir. Örnek: Aynı mahallede oturan Türk ve Kürt toplulukların zamanla birbirini etkilemesi, Avrupa birliğine üye ülkelerin kültürel etkileşime girmesi

5- Kültürel Yayılma: Bir kültürde ortaya çıkan maddi veya manevi kültür öğesinin dünyadaki başka kültürlere yayılmasıdır. Örnek: Spagettinin İtalya’dan, ulusçuluk fikrinin Fransa’dan, tütün içmenin Kuzey Amerika yerlilerinden, yoğurdun Türklerden dünyaya yayılması gibi…

Türk kültürü çok eski ve köklü bir kültürdür Türk kültürü çok eski ve köklü bir kültürdür. Türk kültürü hem göçebe hem de yerleşik özellikler taşır. Türk kültürü karasal özelliklerin etkisinde kalmıştır. Türk kültürü, yayılış alanının coğrafi konumu nedeniyle birçok kültürden etkilenmiş ve bu kültürleri etkilemiştir. Dedelerin adları genellikle torunlara verilir.  Pek çok yörede her adın bir sıfatı vardır. Türk ahlakı yiğitlik, kahramanlık üzerine kuruludur. Alp ve gazilikten, yüksek karakterli ve temiz kalpli, korkusuz, inanç ve irfanlı, milliyetperverliktir. Ayrıca cesaret, onur, gurur,şeref,misafirperverlik,dürüstlük ve merhamettir.

1-Türk kültürünün ocağı yani ilk ortaya çıktığı bölge Orta Asya'dır 1-Türk kültürünün ocağı yani ilk ortaya çıktığı bölge Orta Asya'dır. (Bu bölge; kuzeyde Sibirya, güneyde Himalayalar, doğuda Kingan Dağları ve batıda Hazar Denizi ile çevrelenen geniş bir bölgedir.) 2 - Türkler, çeşitli bölgelere göç etmişlerdir. (Bu göçler sonucunda Türk boylarının önemli bir bölümü Anadolu'ya gelmiş ve yeni kültürlere komşu olmuşlardır. Bu kültürler; İslâm kültürü, Yunan kültürü ve İran - Pers kültürüdür. ) 3- Türkler, tarih boyunca asla esaret altında yaşamayı kabul etmemiş ve 16 bağımsız devlet kurmuş bir millettir. 4 - Türklerin İslâmiyet ile şekillenen karakterinin en dikkat çeken özelliği, haksızlığa ve zulme karşı olan tepkisidir.

5 - Türk halkı, tarih boyunca birçok imparatorluklar ve süper devletler kurmuş, üç kıtaya nizam vermiştir. 6 - Tarih sahnesinde Müslüman Türkler hemen her dönemde, yönetici vasıflarıyla boy göstermişler, adaletli ve merhametli yönetimleriyle örnek teşkil etmişlerdir. 7 - Farklı kültürlere ve inançlara sahip, farklı dilleri konuşan birçok milleti aynı bayrak altında ve büyük bir hoşgörü çerçevesinde sevgi ve saygı hudutları içinde yaşatabilmişlerdir. 8 - Orta Asya'daki göçebe hayat tarzından kalma Türk kültür simgelerini günümüzde de görmek mümkündür. 9 - Çadır, at, halı ve kilim dokumacılığı o dönemlerden günümüze ait simgelerdir.

6- Kültürel Gecikme: Bir toplumdaki maddi kültür öğelerinde meydana gelen değişim hızına, manevi kültür öğelerinin ayak uyduramaması oluşan uyumsuzluk ve görgüsüzlük durumudur. Örnek: Cep telefonu (maddi kültür) hızla yaygınlaşmaktadır ancak onu kullanma görgüsü (manevi kültür) aynı hızda gelişmemektedir. Bunun sonucu olarak toplu mekânlarda yüksek sesle konuşulmakta, tiyatro, cami gibi yerlerde kapatmaya özen gösterilmemektedir. Ayrıca, apartman, kredi kartı, belediye otobüsü, sonradan görme zenginlik vb.

7- Kültürel Şok: Kendi kültür ortamından başka bir kültür ortamına katılan bireylerin yaşadıkları bunalım ve uyumsuzluk durumudur. Örnek: Almanya’ya giden ilk Türk işçilerin uyum sorunları, kentten köye gelin olan bir kızın uyum sorunu, Doğuda bir köye atanan yeni İzmirli öğretmen vb…

8- Kültür Emperyalizmi: Emperyalizm, bir ülkenin başka bir ülkenin kaynaklarını sömürmesi demektir. Kültür emperyalizmi, gelişmiş ülkelerin az gelişmiş diğer kültürleri özellikle kitle iletişim araçlarıyla etkilemesi ve kendine benzetmesidir. Kültür emperyalizmi, sömürgeciliği kolaylaştırır. Örnek: Batı kültürü, TV programları ve filmleriyle diğer kültürleri giyim, eğlence ve tüketim alışkanlıkları bakımından kendine benzetmektedir. Böylece Batı, ürettiği ürünlere daha çok pazar bulacaktır.

9- Kültürel asimilasyon: Bir kültürün, kendi içindeki azınlık kültürü eritmesi ve kendine benzetmesidir. Asimilasyon normal bir süreçle olabildiği gibi devlet eliyle zorla da olabilir. Örnek: Bulgar Türklerinin zamanla Slavlar içinde erimesi, Anadolu’daki Türklerden önceki eski halkların Türk kültürü içinde erimesi, Azteklerin Meksika kültürü içinde erimesi vb…

10- Kültürel Yozlaşma: Yabancı kültürlerin olumsuz etkisi ve toplumun kendi öz değerlerine yeterince sahip çıkmaması sonucu meydana gelen kültürel bozulmadır. Örnek: Gençlerin batı kültürüne özenmesi, yardımlaşmanın yerini çıkarcılığın ve duyarsızlığın alması, anadilin yabancı kelimelerle yozlaşması, dini bayramların özünden uzaklaşıp tatile dönüşmesi, işyeri isimlerinin yabancı kelimelerden seçilmesi

Kültür değişmeleri Kültür çevresi içinde bulunan insanlar belli kültür değerlerini üretirler ve özellikle dördüncü öğede hiçbir gelişme olmazsa ve kendi içlerine kapanıp yaşarlarsa yüzlerce yıl aynı değerleri saklarlar; kültür değerleri, başka bir deyişle, üretilen değerler, özlerinde ve niteliklerinde hiçbir önemli değişme olmadan kuşaklar boyu sürer gider. İçine kapalı kültürler kendilerini, yenileyemezler. Bunun sonucu er geç başka ve ileri kültürlerin etkisi altına girip onların içinde erirler.

Kültür Değişmeleri Kültürler kendi hallerine bırakılır ve her türlü etkileşime kapalı kalırlarsa bir değişimin söz konusu olabilmesi çok zordur. Olağanüstü bazı olaylar cereyan etmezse kültür çevresi kapalı olan toplumlarda gelişme hissedilmeyecek derecede ağır, hem de çok ağır olur. Kültür gelişmesinde en önemli etken ise "etkileşim"dir. İnsanlığın ilerlemesi, başka bir deyişle uygarlıkların yüksek düzeylere ulaşması, kültürler arası etkileşimin sonucudur ve bu etkileşim hele günümüzde hızını hiç umulmayan biçimde arttırmaktadır.

Kültürler Arası Etkileşim Doğal akışı içinde yaşayan çeşitli kültürlerin birbirleriyle etkileşim içinde bulunmalarından kaçınılmaz. Çünkü hiçbir kültür ürettiği değerler açısından tek başına gelişme için yeterli bir düzeyde değildir. Kültür etkileşimi çeşitli yollarla sağlanır. Bu yolları iki ana grupta toplayabiliriz. a) insanların barış içinde özellikle ekonomik zorunluklar nedeniyle başka kültürlerden gelenlerle ilişki kurmalarıdır. b) insanların savaş, zorunlu göç gibi nedenlerle, birbirleriyle istekleri dışında ilişki içine girmeleridir.

Kültürel kimlik, bireyin, yaşadığı toplumun genel ve özel kültürel unsurlarına katılması ve kişisel özelliklerini katmasıyla edinilir. Böylelikle birey, kendini içinde yaşadığı toplumun bir üyesi olarak tanımlar. Bireye, “Kimsiniz?” “Kimlerdensiniz?” gibi sorular sorulduğunda verdiği cevaplar bireyin kültürel kimliği hakkında bilgi verir. 

• Kültür nasıl kazanılır?   Kültürel Katılma: İnsanın içinde yaşadığı toplumun, kültürünü kazanma ve kazandırma sürecini ifade eder. Bir derneğe üye olma veya zorunlu eğitim süreci kültürel katılma örnekleridir.  Kültürel katılma genellikle üç şekilde gerçekleşir:  Kültürün genel unsurlarına katılma: Kültüre katılma ana dilin öğrenilmesiyle başlar. Birey, içinde bulunduğu toplumun giyim tarzını, inanç sistemini, genel davranış kalıplarını öğrenerek bu genel unsurlara katılır. Kültürün genel unsurlarına katılma kendiliğinden gerçekleşir ve uyulması zorunludur.

Seçenekler yoluyla kültürel unsurlara katılma: Kültüre katılmanın zorunlu olmayıp isteğe bağlı olarak gerçekleştiği durumlar da vardır. Bireye birçok kültürel seçenekler sunulmaktadır. Birey ekonomik, sosyal, siyasal çıkarları doğrultusunda bu değişkenleri seçer. Bireyin, yeteneği ve ilgisi doğrultusunda çeşitli mesleklere yönelme özgürlüğü vardır. Birey ilgisi, zevkleri, çıkarları doğrultusunda toplumsal gruplar aracılığıyla istediği kültürel unsurlara katılabilir. Örneğin; bireyin istediği bir partiye, bir sendikaya, bir sanatsal etkinliğe katılması

KÜLTÜR Kültür bir milletin kimliğidir. Onu diğer toplumlardan ayırır. İnsanların dilleri, inançları, giyim şekilleri, yemek kültürleri,sanat eserleri ve yaşam biçimleri farlı farklıdır. Bu farklılıklar milletlerin zenginlikleridir. Milletlerin kültür birikimleri o milletlerin mirasıdır. Sahip çıkılıp korunmalıdır.

Örgütsel kültür Her örgüt var olduğu toplum içinde, kendine özgü bir kültüre, kültürel yapıya sahiptir. Örgütün kültürel yapısı genelde parçası olduğu toplumun kültürel yapısına benzer; özelde ise örgütün kendince yaratılan öğeleri vardır. Bir genel kültüre sahip olan toplumdan (üst sistem) kaynak alan örgüt, bunları kendi ortamına uygun olarak şekillendirerek bir alt kültür (alt sistem) meydana getirir. Böylece örgütün kültürel yapısı, toplumun kültürel yapısına genel hatlarıyla uymakla birlikte, kendine has özellikleri içerir. Örgütler birer sosyal sistemdirler. Bunun doğal bir sonucu olarak dış çevreyle sürekli bir etkileşim içinde bulunmaktadırlar. Bu etkileşim teknik ve mali kaynaklarda olduğu kadar beşeri kaynaklarda da söz konusudur. Örgütleri dinamik hale getiren insanlar, yaşadıkları çevreden edindikleri bilgi, görgü, tecrübe, düşünce ve inançlarıyla bir başka deyişle kültürleriyle örgüte gelir, kabul görür ve çalışırlar. Bu bireyler bir takım mesleki ölçütlerle bir araya gelirler, diğer örgütlerden farklı, kendi içlerinde nispeten ortak bir inanç ve değerler sistemi oluştururlar. Bu değerler sistemi örgütün kültürü olarak adlandırılmaktadır

Örgütsel kültür https://www.youtube.com/watch?v=G9P00Xmq3_ I https://www.youtube.com/watch?v=c2xZVT45qBI

Örgüt kültürünün oluşumu ve yerleşmesi Örgüt kültürünün dış etkenlerle veya bizzat örgütün kendisi tarafından oluşturulduğuna dair farklı görüşler bulunmakla beraber her iki boyutun da örgüt kültürünün oluşumuna katkısının olduğu bir gerçektir. Yeni kurulan bir örgüt, bünyesinde topladığı içsel unsurlarla, etkisinde kaldığı bütün dışsal unsurların katkısıyla kendine has bir kültür oluşturmaya başlar. Örgüt kültürünün oluşumunda etkili olan faktörler örgütün kendi içindeki veya dışındaki farklı sistem ve unsurlardır.

ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN KADEMELERİ Görülebilen belirtiler Örtülü değerler Temel varsayımlar E H Schein, Organizational Culture and Leadership, 2nd ed (San Francisco: Jossey-Bass, 1992), p 17. Prof. Dr. Cem Tanova

ÖRGÜT KÜLTÜRÜ NE İŞE YARAR Anlam kazandırma aracı Kurum kimliği Sosyal düzen Ortak bağlılık Prof. Dr. Cem Tanova

Örgütsel kültürün oluşumu Kurum felsefesi, misyonu, vizyonu ile ilgili yazılı deklerasyonlar. Çalışma düzeni, binalar, ofisler Kullanılan dil, hitap şekilleri Eğitim programları, tecrübeli kişilerin tavsiyeleri Ödüller, statü sembolleri, yükseltmeler için kullanılan kriterler Kişiler ve olaylarla ilgili anlatılan hikayeler (Vehbi Koç ve Sakıp Sabancı)

HOFSTEDE’İN DEĞER BOYUTLARI Bireycilik-toplulukçuluk (individualism- collectivism), Güç aralığı (power distance), Erkeksilik-kadınsılık (mascunality-femininity), Belirsizlikten kaçınma (uncertainty avoidance), Uzun dönem odaklılık (long-term orientation). HOFSTEDE’İN DEĞER BOYUTLARI

1.BİREYCİLİK-TOPLULUKÇULUK BOYUTU, Bireylerin kendi gereksinimlerini veya bağlı oldukları toplum ve/veya grubun gereksinimlerini ön planda tutmalarına göre oluşmaktadır. Bireycilik değerinin baskın olduğu toplumlarda kişiler, kendilerini bağlı oldukları gruptan / toplumdan daha önemli olarak görmektedirler. Toplulukçuluk değerinin baskın olduğu toplumlarda ise, bireyler kendilerinden önce bağlı oldukları grubun ya da toplumun çıkarlarını gözetmektedirler. Ayrıca, bireycilik değeri baskın olan toplumlarda; bireysel kararlar, grup kararlarına göre daha yüksek değere sahiptir 1.BİREYCİLİK-TOPLULUKÇULUK BOYUTU,

Toplumlarda güce ve hiyerarşiye dayalı eşitsizliğin ne derece kabul edilebilir olduğunu ifade etmektedir. Güç aralığı geniş olan toplumlarda, güç dağılımında ve buna bağlı olarak fırsat eşitsizliğindeki dengesizlik kabullenmektedir. Güç aralığı dar olan toplumlarda ise, güç sahibi kişilere yakınlaşmak daha kolaydır. 2.GÜÇ ARALIĞI,

3.ERKEKSİLİK-KADINSILIK DEĞER BOYUTU, Kültürün toplumdaki cinsiyetlere yüklediği rolleri ifade etmektedir. Erkeksilik değeri, “kendini öne çıkarmak, başarımı sergilemek, herkes tarafından görülebilir bir başarı sağlamak ve para kazanmak” üzerinde odaklanırken; Kadınsılık değerleri, “kendini öne çıkarmamak, insan ilişkilerine maddi kazançlardan daha fazla önem vermek, yaşam kalitesini arttırıcı eylemler üzerinde çalışmak, çevreyi korumak, insanlara yardımcı olmak ve güç gösterisinde bulunmamak” gibi eylemlere yansımaktadır. 3.ERKEKSİLİK-KADINSILIK DEĞER BOYUTU,

4.BELİRSİZLİKTEN KAÇINMA, Bir topluluğun; bilginin yetersiz olduğu veya açık olmadığı, karmaşıklığın yaşandığı, değişimlerin hızlı ve kestirilemez bir biçimde geliştiği ortamlardan duyduğu tedirginliğin düzeyi ile ilgilidir. Belirsizlikten kaçınma oranının yüksek olduğu kimi toplumlarda, herhangi bir durumda ortaya çıkan risk veya belirsizlik, stres ve kaygıya yol açabilmektedir. 4.BELİRSİZLİKTEN KAÇINMA,

Gelecekteki ödüllere, kararlılığa ve tutumluluğa yönelimi açıklamaktadır. Bu bağlamda; uzun döneme yönelik kültür, dinamik ve geleceğe yönelik olarak daha geniş bir görüş açısına sahipken; Kısa döneme odaklı bir kültür, durağan bir özelliğe sahip, geçmiş ya da şimdiki zamana odaklı daha dar bir görüş açısına sahiptir 5.Uzun dönem odaklılık;

Sosyal Tabakalaşma Aynı ya da benzer statüde olan kişilerin bir yer işgal ederek oluşturdukları topluluğa sosyal tabaka denir. Bunların hiyeraşik bir yapı meydana getirmesi sosyal tabakalaşmadır. Tabakalaşma bir eşitsizlik hiyeraşisidir. Tabakanın kendi içindeki farklılaşmalara ve eşitsizlik durumlarına sosyal sınıf denir. Bir toplumun mensupları arasında nesneler veya değerler şeklindeki bütün imkan ve kaynakların eşitsiz ve farklı olarak dağıtımıdır. Tabakalaşma kendi içinde sosyal mesafe kavramını da içerir. Sosyal mesafe, tabakalar arasındaki sosyal farklılığı ve uzaklığı ifade eder. Hizmetli ile müdür arasında fiziki mesafe yok ama sosyal mesafe var. İnsanlar arasında değişik düzey ve derecelerde eşitsizlikler vardır. 1- ekonomik düzeyde: malların eşit olmayan dağılımı 2- siyasal düzeyde: iktidarın eşit olmayan dağılımı 3- toplumsal düzeyde: statülerin eşit olmayan dağılımı

Sosyal Piramit Üst Tabaka Orta Tabaka Alt Tabaka

Sosyal tabakalaşma tipleri Kölelik:köle efendisinin malıdır. Feodal zümreler Köylüler-zanaatkarlar-elitler Kastlar: eşitsizlik kalıtımsaldır. Sosyal sınıflar: toplumda servet, eğitim ve mesleksel statü bakımından benzer insanların diğerlerinden ayrılması Sosyal sınıfın özellikleri (Joseph Kahl) 1- saygınlık: bazı insanlar toplumda daha fazla saygı görür. 2- servet-gelir 3- Toplumsal etkileşim: geniş bir toplumda herkes herkesle etkileşimde bulunmaz. Kendi çeşidinden olana karşı daha rahat olunur. 4- Meslek: bazı meslekler daha önemli görülür 5- sınıf bilinci: ait olunan grubun farklı olduğunun bilincinde olma 6- değer yönelimleri:bireyler için değerli olan şeyler farklıdır. 7- iktidar: gücü elinde bulundurma, diğerlerini denetimi altına alabilme

Hareketlilik : Mobilite Toplumdaki birey veya grupların fiziksel ya da toplumsal çerçevedeki hareketi. 1- fiziksel hareketlilik: göç-coğrafi hareketlilik 2- sosyal hareketlilik: sosyal statü değişmeleri: Yatay: aynı sosyal düzeyde kalmak koşuluyla benzer grup veya durumdan diğerine geçme. Aynı saygınlıktaki bir meslekten diğerine geçme. Dikey hareketlilik: bir toplumsal sınıftan diğerine geçiş.

GELİŞMİŞ VE AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERDE SOSYAL PİRAMİT Üst Tabaka Orta Tabaka Alt Tabaka

Global Yönetici Kimdir? 25 Mart 2006 Global Yönetici Kimdir? Her yönetici “Global Yönetici” olabilir mi? Yerel yöneticilerin “Global Yönetici” olma yolunda sahip olması ve geliştirmesi gereken özellikler nelerdir? Türkiye’deki “Global Yöneticiler” ne kattı? Nasıl bir araştırma yaparak, “Global Türk Yöneticileri” anlarız?

Uluslararası Deneyime Sahip Türk Yöneticilerin Başarıları 25 Mart 2006 Uluslararası Deneyime Sahip Türk Yöneticilerin Başarıları Uluslararası deneyime sahip Türk Yöneticiler, 22 kriter ve 4 kategori özelinde değerlendirildi: 1. Uluslararası iş bilgisi 2. Kültürel Adaptasyon 3. Farklı Perspektiflerden bakma 4. Yenilikçi rolünü oynayabilme

ULUSLARARASI DENEYİME SAHİP TÜRK YÖNETİCİLERİN ULUSLARARASI İŞ BİLGİSİ 25 Mart 2006 ULUSLARARASI DENEYİME SAHİP TÜRK YÖNETİCİLERİN ULUSLARARASI İŞ BİLGİSİ I. ULUSLARARASI İŞ BİLGİSİ Aritmetik Ortalama 1. Çok yönlü karar verebilmek için yerel ve küresel bilgileri bütünleyebilirim. 1,7 2. İş Faaliyetlerinde ve pazarlamada kültürel etkilerin farkına varıp bu etkileri yönlendiririm. 1,8 3. Kültürel temelli bilgi yoluyla yeni ürün ve hizmet üretimi sağlamak için yenilikçi kurum kültürü yaratabilirim. 1,9 4. Jet lag problemi yaşasam ya da tercüman aracılığı ile iletişim kursam da farklı iş çevrelerinde etkili bir şekilde müzakere ederim. 5. İş faaliyetlerinde kültürel etkilerin farkına varıp yönetirim. 1,5 6. Çok sayıda ülkede hukuk bilgisini uygulayabilirim 3,5 7. Dünyanın belli bir bölümünde işin başarıyla nasıl yürütüleceği konusunda tedbirli seçimler yapabilirim Toplam Aritmetik Ortalama: Uluslararası İş Bilgisi 1: En güçlü özelliklerimden biri; 2: İyiyimdir; 3: Yapabildiğim ancak geliştirmem gereken özellik; 4: Yapabildiğim ancak çok geliştirmem gereken bir özellik; 5: Yapamadığım bir özellik 2,0/5,0

Uluslararası deneyime sahip Türk yöneticilerin kültürel adaptasyonu 25 Mart 2006 Uluslararası deneyime sahip Türk yöneticilerin kültürel adaptasyonu II. KÜLTÜREL ADAPTASYON Aritmetik Ortalama 8. Farklı kültür ortamlarında insanları etkin bir şekilde seçip geliştirebilirim. 1,5 9. Kültürel olarak tarafsız bir gözle diğerlerinin çalışmalarını değerlendirebilirim. 1,7 10. Farklı kültürlerden oluşan takımları etkin olarak motive edebilirim. 1,6 11. Birbirini görmeyen ve farklı kültürleri temsil eden bireyler arasında bilgi paylaşımını telkin edebilirim. 1,8 12. Yönetim şeklini kültürel beklentilere gore uyarlayabilirim. 1,9 Toplam Aritmetik Ortalama: Kültürel adaptasyon 1: En güçlü özelliklerimden biri; 2: İyiyimdir; 3: Yapabildiğim ancak geliştirmem gereken özellik; 4: Yapabildiğim ancak çok geliştirmem gereken bir özellik; 5: Yapamadığım bir özellik 1,7/5,0

25 Mart 2006 Uluslararası deneyime sahip Türk yöneticilerin farklı perspektiflerden bakabilmesi III. FARKLI PERSPEKTİFLERDEN BAKABİLME Aritmetik Ortalama 13. Değişimi etkilemeye çalışırken insanların endişelerini göz önünde bulundururum. 2,1 14. Bir durumu başkalarının gözünden görebilirim. 1,8 15. Kendi bakış açımın sınırlarını fark ederim. 2,0 16. İyi bir dinleyiciyimdir. 1,9 Toplam Aritmetik Ortalama: Farklı Perspektiflerden bakabilme 1: En güçlü özelliklerimden biri; 2: İyiyimdir; 3: Yapabildiğim ancak geliştirmem gereken özellik; 4: Yapabildiğim ancak çok geliştirmem gereken bir özellik; 5: Yapamadığım bir özellik 2,0/5,0

IV. YENİLİKÇİ ROLÜNÜ OYNAYABİLME 25 Mart 2006 Uluslararası deneyime sahip Türk yöneticilerin yenilikçi rolünü oynayabilmesi IV. YENİLİKÇİ ROLÜNÜ OYNAYABİLME Aritmetik Ortalama 17. Sorunları çözmemizi sağlayacak yeni yollar yaratacak yeni fikirler oluşturabilirim. 1,5 18. Gerektiğinde grubun kabul edilmiş düşünce ve davranış normlarını terk edebilirim. 1,6 19. Yeni yaklaşımlar deneyebilirim. 1,7 20. Girişimciyimdir; yeni fırstları yakalarım. 21. Sürekli yeni fikirler üretirim. 2,0 22. Bir fikri ya da vizyonu teşvik etmede ve ikna etmede iyiyimdir. Toplam Aritmetik Ortalama: Yenilikçi Rolünü Oynayabilme 1: En güçlü özelliklerimden biri; 2: İyiyimdir; 3: Yapabildiğim ancak geliştirmem gereken özellik; 4: Yapabildiğim ancak çok geliştirmem gereken bir özellik; 5: Yapamadığım bir özellik 1,7/5,0

Uluslararası Türk Yönetici 25 Mart 2006 Uluslararası Türk Yönetici Artıları: Kültürel etkilere göre yönetebilir Yerel ve küresel bilgileri kullanabilir Farklı kültür ortamlarında insanları seçip, geliştirebilir Farklı kültürlerden oluşan takımı motive edebilir... KÜLTÜREL ADAPTASYON Bir durumu başkalarının gözünden görebilir Yeni yollar yaratacak yeni fikirler oluşturabilir Bir vizyon teşvik etmede ve ikna etmede etkin, Girişimci, yeni fırsatları yakalayabilen, Yeni yaklaşımlar deneyebilen.. YENİLİKÇİ Gelişecek Yanları: Farklı ülkelerde hukuk bilgisini uygulayabilme Değişimi etkilemeye çalışırken insanların endişelerini göz önünde bulundurabilen