YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eser Çeker BÖTE CEIT610 Master Dersi
Advertisements

Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
Duran Uygur
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
ROL OYNAMA.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Problem Çözme Süreci.
DÜŞÜNME BECERİLERİ.
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Eğitimde Yeni Yaklaşımlar
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
Öğretmenlerin Mesleki ve Kişisel Gelişimlerine Yönelik Çalışmalar
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
16 - ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILMASI
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Bilimsel düşünme becerileri
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
Probleme Dayalı Öğrenme
Kişisel Rehberlik.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretmenlerin Mesleki ve Kişisel Gelişimlerine Yönelik Çalışmalar
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
YAZ DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMASI
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Öğretim Programı Tasarım Soruları
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

YANSITICI DÜŞÜNME

Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin, tutarlı ve dikkatli bir biçimde düşünme olarak tanımlamaktadır.

Ünver yansıtıcı düşünmeyi bireyin öğretme ya da öğrenme yöntemi ve düzeyine ilişkin olumlu ve olumsuz durumları ortaya çıkartmaya ve sorunları çözmeye yönelik düşünce süreci olarak tanımlar.

Bu açıklama ve tanımlardan yola çıkarak yansıtıcı düşünmeyi; kişinin öğrenme veya öğretme sürecini değerlendirip tespit ettiği hataları düzeltmesi olarak tanımlayabiliriz.

Yansıtıcı düşünce hem insan hem de gerçeğin değiştiğine bu yüzden bilginin de değiştiğine inanan pragmatik felsefenin ilerlemecilik akımının görüşleri ile örtüşen bir kavramdır. (Ünver,2003)

Dewey (1992),yansıtıcı düşünmenin anlamını dört boyutta sunmuştur: 1.Yansıtıcı düşünmede görüşler arasında anlamlı ilişkilere dayanan bir ardışıklık vardır. 2.Yansıtıcı düşünme duyguları olumlu duruma getirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. 3.Yansıtıcı düşünme inancı bazı temellere dayandırır.algılanan ya da düşünülen durumlar mantıksal olarak uygun olup olmama koşuluna göre kabul ya da reddedilir. 4.Yansıtıcı düşünme bir inancın doğasına koşullarına ve temellerine ilişkin bilinçli bir araştırma yapmayı gerektirir.

YANSITMA ALANLARI

Ölçülebilen sonuçlar üzerinde durulan yansıtma alanıdır. Çözüm yollarının uygulanması önemli bir süreçtir. Deneyimsiz öğretmenler sıklıkla bu yansıtma alanını kullanırlar. Çünkü eğitim sorunlarına ve çözümlerine ilişkin yeterli deneyimleri yoktur. Teknik alanda yansıtma: Ölçülebilen sonuçlar üzerinde durulan yansıtma alanıdır. Çözüm yollarının uygulanması önemli bir süreçtir. Deneyimsiz öğretmenler sıklıkla bu yansıtma alanını kullanırlar. Çünkü eğitim sorunlarına ve çözümlerine ilişkin yeterli deneyimleri yoktur. Uygulama alanında yansıtıcı düşünen birey hedef ve davranışlara ulaşıp ulaşılmadığını ve bunların nedenlerini anlamak için davranışları çözümler. Bu alanda birey öğrenmeyi etkileyen dış uyarıcılara karşı bilgi verir. Uygulamalı alanda yansıtma: Uygulama alanında yansıtıcı düşünen birey hedef ve davranışlara ulaşıp ulaşılmadığını ve bunların nedenlerini anlamak için davranışları çözümler. Bu alanda birey öğrenmeyi etkileyen dış uyarıcılara karşı bilgi verir.

Bu alanda birey, öğrenme sürecini etik açıdan ele alarak değerlendirir. Eleştirel alanda yansıtma: Bu alanda birey, öğrenme sürecini etik açıdan ele alarak değerlendirir.

YANSITICI DÜŞÜNMENİN ÖĞRETMENE SAĞLADIĞI YARARLAR  Öğrenmeyi arttıran öğrenme yaşantılarını yansıtmaya yönlendirir.  Sınıftaki olayları çözümleme ve anlama yeteneği geliştirir.  Etkili öğrenme ortamının oluşmasına yardım ederek sınıf yaşamını geliştirir.  Öğretmene kendi mesleki yaşamını geliştirme imkanı sağlar ve öğretimi, okul kültürünü yeniden düzenlemesi için destekler.

YANSITICI DÜŞÜNMENİN ÖĞRENCİYE SAĞLADIĞI YARARLAR 1-Öğrenme hedefleri belirlemeye yardımcı olur. 1-Öğrenme hedefleri belirlemeye yardımcı olur. 2-Kullandığı öğrenme strateji ve stillerinin etkililiği üzerinde düşünmeyi sağlar. 2-Kullandığı öğrenme strateji ve stillerinin etkililiği üzerinde düşünmeyi sağlar. 3-Öğrenme düzeyini belirlemeye yardımcı olur. 3-Öğrenme düzeyini belirlemeye yardımcı olur. 4-Öğrenme sorumluluğunu almasını sağlar. 4-Öğrenme sorumluluğunu almasını sağlar.

YANSITICI DÜŞÜNME İÇİN NELER GEREKLİDİR? Temel düşünme becerileri Temel düşünme becerileri Yansıtıcı düşünmeyi destekleyen bir ortam Yansıtıcı düşünmeyi destekleyen bir ortam Zaman Zaman Sabır Sabır Hedeflere dayandırma Hedeflere dayandırma Çaba Çaba

YANSITICI DÜŞÜNEN ÖĞRETMENİN ÖZELLİKLERİ Öğretimini sürekli ve amaçlı düşünür.Öğretmen eğitim hedeflerini, araç-gereçleri ve yöntemlerini sürekli olarak gözden geçirir Açık düşüncelidir.Uygulamalara karşı soru ve tepkilere açıktır.Sınıf içi uygulamaları sorgular Öğretimin sorumluluğunu alır.Öğrencilerinin gereksinimlerinden sorumludur, her öğrencisini sürekli kontrol eder Öğretimini incelerken içten davranır.Yansıtmayı önemser çünkü yansıtma sayesinde nasıl bir öğretmen olduğunu anlar Yansıtıcı düşünen öğretmen geleceği görür ve öğrencilerin de geleceği görmesini sağlar

 Karşılaştığı problemleri mesleki hayatını geliştirmek için bir fırsat olarak görür.  Öğretmenliğe karşı olumlu tutum sergiler.  Eleştiriye,yardımlaşma ve işbirliğine açıktır.

YANSITICI DÜŞÜNMEYİ GELİŞTİRME YAKLAŞIMLARI 1) Öğrenme yazıları: Öğrencilerin kişisel tepkilerini, sorularını duygularını, değişen görüşlerini, düşüncelerini, öğrenme süreçlerini ve içeriğine ilişkin bilgilerini kaydettikleri materyallerdir. 1) Öğrenme yazıları: Öğrencilerin kişisel tepkilerini, sorularını duygularını, değişen görüşlerini, düşüncelerini, öğrenme süreçlerini ve içeriğine ilişkin bilgilerini kaydettikleri materyallerdir. 2) Kavram haritaları: Kavram haritaları, kavramları görsel yolla öğretmenin yanında, öğrencilerin kavramları öğrenme düzeyini değerlendirme aracı olarak da kullanılır. 3) Soru Sorma: Öğrencinin öğretmene, öğretmenin öğrencilere ve öğrencilerin birbirine sordukları üst düzeyde düşünmeye yönlendiren sorular yansıtıcı düşünmeyi geliştirir.

4) Kendine Soru Sorma: Öğrenciler öğrenme süreçleri boyunca kendileri sordukları sorular ile süreci değerlendirir.Sorulan sorular ile neyi, ne zaman, neden ve nasıl öğreneceklerine karar verir ve eksiklerini tamamlar. 5) Anlaşmalı öğrenme: Öğrencilerin öğrenme sürecine ilişkin kararlara katılımıdır.Bu sürece katılan öğrenciler öğrenme sürecinde daha etkili olurlar.Anlaşmalar tüm sınıf ya da kümeler ile yapılabilir. 6) Kendini değerlendirme: 6) Kendini değerlendirme: Yansıtıcı düşünmeyi geliştirmek için öğrenciler süreç içine ve sonunda arkadaşlarını ve kendini değerlendirme imkanı sağlanmalıdır.

YANSITICI DÜŞÜNMEYİ GÖSTERME YOLLARI Sözel yansıtma: Gerekli olduğunda kısa olarak kullanılmalıdır. Açık uçlu sorular ile sözel yansıtma sağlanır. Küme çalışmaları uygulanabilir. Sözel yansıtma: Gerekli olduğunda kısa olarak kullanılmalıdır. Açık uçlu sorular ile sözel yansıtma sağlanır. Küme çalışmaları uygulanabilir. Drama-müzik: Öğrenme yaşantılarını yansıtmak için mimik, jest ve rol oynamadan yararlanılabilir. Öğrenci öğrenme yaşantısına ilişkin duygularını müzikal olarak sunabilir. Drama-müzik: Öğrenme yaşantılarını yansıtmak için mimik, jest ve rol oynamadan yararlanılabilir. Öğrenci öğrenme yaşantısına ilişkin duygularını müzikal olarak sunabilir. Görsel sunumlar: Bu amaçla birçok görsel materyal kullanılabilir. Örneğin gazeteler, kalemler, karalama kağıdı, dergi resimleri görsel sunu olarak kullanılabilir. Görsel sunumlar: Bu amaçla birçok görsel materyal kullanılabilir. Örneğin gazeteler, kalemler, karalama kağıdı, dergi resimleri görsel sunu olarak kullanılabilir.

Yansıtıcı düşünmeyi geliştiren bir eğitim programının öğeleri ; hedefler içerik öğrenme etkinliği ve değerlendirmeden oluşmaktadır.

Son olarak; öğrenci duygularını ön plana çıkaran, öğrenci öğretmen iletişimini artıran, kalıcı öğrenme sağlayan, öğrenci ve öğretmenin güdülenmesini arttıran, kişilerin ilgi ve yeteneklerini keşfetmesini sağlayan yansıtmacı öğretme metodu, diğer çağdaş metodlar gibi gelecek nesil öğretmen ve öğrencilerinin başvurması gereken önemli bir yoldur.