NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör
NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel teknolojiler do ğ rultusunda tasarlanması veya birbirine ba ğ lanmasıdır. Herhangi bir kurumda internet a ğ ı kullanılıyorsa, güvenli bir hizmet verebilmek için o a ğ ın belirli disiplinlerde ve uygun bilgi sistemi kullanılarak yönetilmesi gerekir. En genel biçimde alt ba ş lıkları; hata yönetimi, performans yönetimi, kurulum yönetimi, kullanıcı hizmetleri yönetimi, güvenlik yönetimidir. Gelecekte ileti ş im ve haberle ş menin daha geli ş en sistemlerle bilgisayar a ğ ları üzerinde gerçekle ş ece ğ i öngörülmektedir. Elektronik ticaret gibi gerçek zamanda yapılan ve para transferinin söz konusu oldu ğ u i ş lerde; performansın, do ğ rulu ğ un ve özellikle güvenli ğ in üst düzey olması gerekir. Bu sebeple network yönetimi eksiksiz, güvenli ve anla ş ılır olmalıdır.
HATA YÖNETIMI Hangi a ğ olursa olsun sistem, bilgisayarlar, cihazlar bozulabilir veya servis kesilebilir. Kullanıcılar sizden en ufak bir soruna anında çözüm bekleyecektir. Bunun için gerekli yakla ş ımlar; Hangi a ğ olursa olsun sistem, bilgisayarlar, cihazlar bozulabilir veya servis kesilebilir. Kullanıcılar sizden en ufak bir soruna anında çözüm bekleyecektir. Bunun için gerekli yakla ş ımlar; 1.Servis ortamındaki hataları anında tanıma 2.Hatayı di ğ er birimlerden hızlıca ayıklama 3.Bu tür hatalara anında cevap verebilme 4.Mümkün oldu ğ unca kısa sürede çözme Meydana gelen her hata ar ş ivlenmelidir. Böylece tekrarlanan hata daha çabuk tanımlanıp çözülebilir. Network sistemini iyi kavramak hataya en kısa zamanda çözüm bulabilmek açısından çok önemlidir. Meydana gelen her hata ar ş ivlenmelidir. Böylece tekrarlanan hata daha çabuk tanımlanıp çözülebilir. Network sistemini iyi kavramak hataya en kısa zamanda çözüm bulabilmek açısından çok önemlidir.
KURULMA YÖNETIMI A ğ ın durum bilgisini kapsamaktadır. A ğ ın mevcut topolojisi, a ğ elemanlarının listesi ve elemanların ba ğ lantı ş eklini içermektedir. Bu bilgilerin kurulma yönetimi altında incelenmesi a ğ tasarımı ve i ş levinin her defasında en ba ş tan ke ş fedilmesini engellemektedir. A ğ elemanlarının nasıl ve neden o ş ekilde tanımlandı ğ ının bilgisine gerekti ğ i anda ve en kısa sürede eri ş ilebilmedir. Hata yönetimi açısından da önemlidir. A ğ ın durum bilgisini kapsamaktadır. A ğ ın mevcut topolojisi, a ğ elemanlarının listesi ve elemanların ba ğ lantı ş eklini içermektedir. Bu bilgilerin kurulma yönetimi altında incelenmesi a ğ tasarımı ve i ş levinin her defasında en ba ş tan ke ş fedilmesini engellemektedir. A ğ elemanlarının nasıl ve neden o ş ekilde tanımlandı ğ ının bilgisine gerekti ğ i anda ve en kısa sürede eri ş ilebilmedir. Hata yönetimi açısından da önemlidir.
PERFORMANS YÖNETIMI A ğ ın en çok mücadele gerektiren alanlarından biridir. Bu sebeple a ğ ve servislerine ili ş kin performans ölçütlerinin saptanması, sonrada bunların farklı a ğ elemanlarından toplanan bilgilerle kar ş ıla ş tırılması gerekir. A ş amaları ş öyledir; A ğ ın en çok mücadele gerektiren alanlarından biridir. Bu sebeple a ğ ve servislerine ili ş kin performans ölçütlerinin saptanması, sonrada bunların farklı a ğ elemanlarından toplanan bilgilerle kar ş ıla ş tırılması gerekir. A ş amaları ş öyledir; 1.Veri toplama 2.Verinin mevcut performans ölçütleri ve e ğ ilimler için incelenmesi 3.Performans için e ş ik de ğ eri saptanması 4.Kapasite planlaması Amaç a ğ da meydana gelen sıkı ş maları, serviste meydana gelebilecek hizmet dü ş ü ş lerini en aza indirmektir. Amaç a ğ da meydana gelen sıkı ş maları, serviste meydana gelebilecek hizmet dü ş ü ş lerini en aza indirmektir. Veri toplamak için performans yönetiminin en temel kayna ğ ı SNMP’nin performans ölçütleri için sorgulanmasıdır. Bu sorgulamada verilen bir zaman sürecinde bilgisayar a ğ ı yöneticisinin gerekli buldu ğ u veriler toplanır. Bunu sa ğ lamak için yöneticinin hangi a ğ elemanlarından ne kadar süreyle hangi de ğ i ş kenlerin toplanaca ğ ına karar vermesi gereklidir.
KULLANıCı HIZMETLERI YÖNETIMI Hangi kullanıcının a ğ ı ne için, ne kadar süreyle, nasıl kullandı ğ ının bilinmesi için çe ş itli yöntemler kullanılmaktadır. Böylece bilgisayar a ğ ının hizmetlerinin ve kaynaklarının nasıl kullanıldı ğ ı hakkında bilgi sahibi olunur. Bu da kapasite planlamasında daha gerçekçi tahminler yapılmasını sa ğ lar. Hangi kullanıcının a ğ ı ne için, ne kadar süreyle, nasıl kullandı ğ ının bilinmesi için çe ş itli yöntemler kullanılmaktadır. Böylece bilgisayar a ğ ının hizmetlerinin ve kaynaklarının nasıl kullanıldı ğ ı hakkında bilgi sahibi olunur. Bu da kapasite planlamasında daha gerçekçi tahminler yapılmasını sa ğ lar.
GÜVENLIK YÖNETIMI İ nternet güvenli bir ortam de ğ ildir. Saldırıya maruz kalınabilir ve saldırıların bir kısmı ba ş arılı da olabilir. Bu saldırılara anında cevap verebilmek için:İ nternet güvenli bir ortam de ğ ildir. Saldırıya maruz kalınabilir ve saldırıların bir kısmı ba ş arılı da olabilir. Bu saldırılara anında cevap verebilmek için: 1.A ğ üzerinde korunmak istenen elemanların belirlenmesi 2.Nelerden korunmak istendi ğ inin belirlenmesi 3.Tehditlerin saptanması 4.Maliyeti de göz önüne alarak yöntemler geli ş tirilmesi 5.Saptanan çözümün takip edilmesi ve devamlı olarak güncellenmesi gerekmektedir.
KAYNAKLAR inet-tr.org.tr/inetconf5/oneri/zincir.doc