1 ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR. 2 Öğretim Aşamaları Bilginin Sunulması Öğrencinin Yönlendirilmesi Uygulama Değerlendirme Öğretici Programlar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Advertisements

ALIŞTIRMA-UYGULAMA PROGRAMLARI
Resimlerin Kullanımı.
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Eğitsel Yazılım Türleri
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖZEL DERS YAZILIMLARI (Tutorials)
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
Görev Analizi Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Öğrenme-Öğretme Süreci
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
ALIŞTIRMA-UYGULAMA YAZILIMLARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ALIŞTIRMA UYGULAMA PROGRAMLARI Bilgisayar Destekli Öğretim
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR.
SİMULASYONLAR (BENZETİŞİM) (Simulations)
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
ALIŞTIRMA YAZILIMLARI (Practice and Drills)
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
OKUL KÜTÜPHANELERİNİN ÖNEMİ
Öğretim Durumlarını Planlama
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
BİRE-BİR UYGULAMA PROGRAMLARI (TUTORIALS)
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
TESTLER. 2 Değerlendirme  Öğretim sürecindeki değerlendirme basamağı etkili öğretim için vazgeçilmezdir.  Değerlendirme; Konunun ne düzeyde anlaşıldığını.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
Bilgisayar Destekli Eğitimin Gelişimi ve Kuramsal Dayanakları
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
SINIF YÖNETİMİ.
Çalışma Yaprağı.
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ARCS Modeli.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
1 BDE Türleri Dr. Hüseyin Arak. 2 Öğretici Programlar/Bire-bir Uygulama Alıştırma Uygulama Programları Benzeşim (Simülasyon) Programları Eğitsel/Öğretici.
YAZILIM DEĞERLENDİRME
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Öğretim Teknolojisi & Materyal Geliştirme
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
ARAÇLAR VE AÇIK-UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
ACCESS GRUBU 5.SINIF MATEMATİK ÜÇ BOYUTLU GEOMETRİK CİSİMLER
GÖREV ANALİZİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretimin Planlanması
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SİMULASYONLAR (BENZETİŞİM) (Simulations)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

1 ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR

2 Öğretim Aşamaları Bilginin Sunulması Öğrencinin Yönlendirilmesi Uygulama Değerlendirme Öğretici Programlar

3 Öğretici Programların Genel Yapısı Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama

4 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Programa Giriş

5  Hedeflerin Sunulması  Bu dersin sonunda 2 basamaklı sayıları çarpmayı öğreneceksiniz.  Bu dersten sonra, 2. Dünya Savaşının çıkma nedenlerini açıklayabileceksiniz.  Bu ders size bir resmin modern, empresyonist veya klasik dönemlerden hangisine ait olduğunu öğretecek.  Bu dersin sonunda 2. Dünya Savaşına neden olan olayları anlayacaksınız.  Farkı dönemlere ait resimleri belirleyerek ayırt etmeyi öğreneceksiniz. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Programa Giriş Davranışsal Olmayan

6  Ön Bilginin Hatırlatılması İnsanlar ancak yeni öğrendikleri bilgi ile eski bildikleri arasında ilişki kurabilirlerse öğrenirler. Programın ön bilgiyi detaylı sunması gerekmez, ancak hatırlatma amacı ile genel bir bakış açısı verebilir. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Programa Giriş

7  Öntest 1. Öğretici programdan önce kullanılmak üzere ayrı bir programda 2. Öğretmene kullanma veya kullanmama opsiyonu tanıyarak program içerisinde 3. Öğrenciye testi yanıtlama veya atlama opsiyonu tanıyarak program içerisinde kullanılabilir. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Programa Giriş

8  Öntest  Öntest  Ön koşul bilgilerini değerlendirme Öğrenciler yeni materyal için hazır mı?  Hedeflenen öğrenme çıktılarını değerlendirme Öğrencilerin içeriği ne düzeyde biliyorlar?  Hem önkoşul bilgilerini hem de öğrenme çıktılarını değerlendirme Öğrenciler içerikte hangi konuya yönlendirilmeli? Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Programa Giriş

9 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması

10  Bilgiyi Derleme Türleri Bilgi, sunulan içeriğin doğasına bağlı olarak 4 yaygın şekilde sunulur:  Sözel Bilgi  Kavramlar  Kurallar ve İlkeler  Beceriler Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması

11  Sözel Bilgi  Geçişken  A’dan sonra B’yi yapın  Nedensel  A B’ye neden olur  Kategorik  A B’nin bir parçasıdır  Örneksel  A B’ye bir örnektir  Özellik  A B’nin bir özelliğidir  Karşılaştırmalı  A ile B arasındaki benzerlik ve farklılıklar Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması

12  Kavramsal Bilgi  Önce kavrama ait özellikler sunulur.  Sonra kavrama benzerlik gösteren yada parçası olduğu diğer kavramlar örnek olarak verilir.  Daha sonra kavrama benzerlik gösteren ama örnek olmayan kavramlar sunulur.  Öğrenci kavramı ayırt etme düzeyine geldiğinde yeni kavramlar ile ilişkilendirilir. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması

13  Kurallar ve İlkeler  Kural-Örnek  Önce kural veya ilke direkt olarak verilir, sonra örnek uygulama gösterilir.  Örnek-Kural  Önce örnek uygulamalar verilerek öğrencinin kuralı veya ilkeyi kendi keşfetmesi sağlanır. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması

14  Beceriler  Genellikle adım-adım açıklamalar ile verilir. Çünkü pek çok beceri alt boyutlarında daha basit becerileri kapsar.  Bu nedenle önce basit beceriler, sonra daha karmaşık beceriler anlatılır, gösterilir ve uygulattırılır. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması

15  Bilginin Akışı Hangi bilginin hangi sırada sunulacağına karar verilmesi sonucu bilgi akışı oluşur. Öğretici programlar genel olarak 3 türlü yapılandırılabilir:  Doğrusal yapı  Dallanan yapı  Düzeyi öğrenci başarısına göre ayarlayan yapı Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması

16  Doğrusal (Linear) Yapı Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması Giriş SayfasıYönlendirmelerBitki Nedir?İlk Soru İkinci Soru Bitkiler nasıl Oluşur? SoruSonraki adım...

17  Dallanan (Branching) Yapı Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması Giriş Sayfası Yönlendirmeler Menü Bitki Nedir? Birinci Soru Bitkiler nasıl Oluşur? Öğrenci Seçimi Çıkış İkinci Soru Bitkilere ilişkin detaylı bilgiler Sorular Doğru mu? Devam Hatırlatma Bilgileri Evet Hayır Evet Hayır

18  Düzeyi öğrenci başarısına göre ayarlayan yapı Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Bilginin Sunulması Giriş Sayfası Kurallar ve Örnekler Derece - Orta Problem Çıkış 5 problem oldu mu? Başarı %90 + Derece Zor? Derece - Zor Başarı %50 - Derece Kolay? Dereceyi azalt - Kolay Öğretmeni bilgilendir

19 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt

20  Öğrenci ile etkileşim kurmadan bilgiyi sunan bir yazılım etkin olamaz.  Öğretici programlarda bu etkileşimi sağlamanın en yaygın metodu, sorular sorarak öğrenciden yanıt almaktır. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt

21  Sorular; öğrencinin programa olan ilgisini artırır, uygulama olanağı sağlar, bilgiyi detaylı öğrenmeye teşvik eder ve öğrencinin ne düzeyde olduğunu belirleyerek bir sonraki adıma karar vermeyi sağlar.  Sorular hedeflere uygun biçimde tasarlanmalıdır. Ayrıca hedefin ne derece başarıya ulaştığını da ölçmelidir. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt

22  Soru Türleri Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt Doğru-YanlışDoğru-Yanlış Çoktan Seçmeli EşlemeEşleme AçıklayıcıAçıklayıcı Kısa Yanıtlı KlasikKlasik

23 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Soru Türleri Doğru-YanlışDoğru-Yanlış

24 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Soru Türleri Çoktan Seçmeli

25 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Soru Türleri EşlemeEşleme

26 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Soru Türleri Kısa Yanıtlı KlasikKlasik

27 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Soru Türleri AçıklayıcıAçıklayıcı

28 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Diğer Soru Türleri Simülasyon Soruları

29 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Diğer Soru Türleri Boşluk Doldurma

30 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Diğer Soru Türleri Bulmaca

31 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Soru ve Yanıt  Diğer Soru Türleri Karışık Bulmaca

32 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Yanıtı Yargılama

33 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Yanıtı Yargılama  Yanıtı yargılama dönüt vermek amacı ile öğrencinin verdiği yanıtın değerlendirilmesi, programdaki sonraki adımlara karar verilmesi ve öğrenci performans kayıtlarının tutulması sürecidir.  Bir yanıt için olası bir kaç yargıya varılabilir.

34  Olası yargılar:  Yanıt beklenen bir hata içeriyor.  Yanıt beklenmeyen bir hata içeriyor.  Yanıt kısmen doğru.  Yanıt doğru yada yanlış. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Yanıtı Yargılama

35 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Dönüt ve Hatırlatma

36 Dönüt  Dönüt, programın öğrencinin yanıtına verdiği tepkidir. Metin, grafik, ses ve video gibi farklı formatlarda sunulabilir.  Dönüt anında mı, yoksa bir süre bekledikten sonra mı verilmelidir? Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Dönüt ve Hatırlatma

37 Nasıl bir dönüt? (olumlu ve düzeltici)  Yanıtın doğruluk nedenini açıklayan pekiştirici  Yanlış yanıtı doğru düşünceye yönlendirme  Yanlış yanlış olduğuna ilişkin özel nedenleri belirtme  Hatırlama için uygun yöntemler önerme  İstendiğinde uygun içerik sağlama ve yardım sunma Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Dönüt ve Hatırlatma

38 Hatırlatma  Verilmiş olan bilgi tekrar sunulabilir.  Verilmiş olan bilgiye ait özet bilgi sunulabilir.  Bilgiler farklı cümlelerle ve daha basit biçimde sunulabilir. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Dönüt ve Hatırlatma

39  Öğretici programların amacı öğrenci başarısını değerlendirmek değil, içeriği anlama aşamasında yönlendirmektir.  Bu nedenle dönüt ve hatırlatmanın ardından öğrenciye tekrar deneme olanağı sunulmalıdır. Ancak bu denemeler öğrencinin moralini bozmayacak ve motivasyonunu yitirmeyecek düzeyde sınırlandırılmalıdır. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Dönüt ve Hatırlatma

40 Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Programdan Çıkış

41  Öğretici programlarda öğrencinin her çıkışı geçici çıkıştır. Yani programa bir sonraki girişinde öğrenciye kaldığı yerden devam etme olanağı sağlanmalıdır.  Öğrenci programı tamamladığında özet bilgi ve performansına ait rapor sunulabilir. Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama Programdan Çıkış

42 KAYNAKLAR  Alessi, S. M. & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for Learning: Methods and Development. Allyn and Bacon, USA.  William Horton Consulting  Price, R. V. (1990). Computer-Aided Instruction.  500 Business and Computer Cartoons