10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
Advertisements

PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
Avrupa Birliği Ortak Tarım Planı -AB OTP-
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
FİZİKSEL DAĞITIM KANALLARI VE PLANLAMA DAĞITIM İŞLEMLERİ VE SÜREÇLERİ
Tarihi, geçmişi ve amaçları Üretim süreçleri ve yöntemleri
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
İşletmelerde Büyüklük ve Kapasite
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
BOSCH ‘’ Yaşam İçin Teknoloji ‘’. Dünyanın üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi ve Avrupa’da beyaz eşya pazarı lideri olan BSH Grubu, 700 milyon Euro yatırımla.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
İŞLETMELER TEMELDE DÖRT BAŞLIK ALTINDA SINIFLANDIRILIR;
Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılması Prof. Dr. Davut AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Mart 2010 Asya Thermal Resort Otel.
Hızlı Tüketim Ürünleri
İŞLETME İLKELERİ İşletmelerin Sınıflandırılması
Bölüm 10 KOBİ’LERİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
İlhan AYDIN Kocaeli İl Müdürü.
Hızlı Tüketim Ürünleri
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
STOK MALİYETİ.
İşletmeyi neden kurarız ?
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
PROJE BAŞLIĞI ENDÜSTRİYEL DANIŞMANAKADEMİK DANIŞMAN STAJYER Firma Logosu ‘’PTS Proje Posteri’’ Powerpoint şeklinde adresine.
CUSTOMER TO CUSTOMER (TÜKETİCİDEN TÜKETİCİYE) E-TİCARET
FOET (ISCED F) (EĞİTİM VE ÖĞRETİM ALANLARI SINIFLAMASI)
Büyüklüğüne Göre İşletmeler
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Rabia BORAZANCI.
Pazarlama Ve Perakende Bölümü Alan Tanımı
KOSGEB ve KOBİ’ler. KOSGEB KOSGEB, 1990 yılında 3624 sayılı Kanun ile kuruldu. Amacı; ülkenin ekonomik ve sosyal ihtiyaçlarının karşılanmasında küçük.
Mühendislik Ekonomisi
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Girişimcilik.
Modern bir konaklama işletmesinde genel yönetim fonksiyonunun yanı sıra üç temel fonksiyon daha vardır. Bunlar satın alma, mal ve hizmet üretme ve son.
Proje Hazırlama Eğitimi Dr. Necati VARDAR KTO Karatay Üniversitesi Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Mühendisliği Öğretim Üyesi.
İktisadi ve hukuki sistem ve politikalar Jasmina Guric, MA.
İşletmenin Kuruluş Çalışmaları
Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL
EKONOMİK FAALİYETLERİN SINIFLANDIRILMASI
KONAKLAMA İŞLETMECİLİĞİ
Erasmus + Programı Erasmus + Programı. Erasmus + Programı Avrupa’nın hem şimdi karşılaştığı hem de gelecek on yılda karşılaşacağı temel sorunların üstesinden.
KOBİLERDE AR-GE ve İNOVASYON
KÜRESEL TİCARET.
Uluslararası Örgütler
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
İŞLETMELERDE BÜYÜKLÜK VE KAPASİTE
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
İşletme Yönetimi.
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜNE HOŞGELDİNİZ
6. İŞLETMENİN PERFORMANSI
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Küresel Kamusal Mallar
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖZENDİRİLMESİ
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması ve satılması birer ekonomik işlevdir. Bunları üç ana başlıkta toplarsak; mal üreten işletmeler, hizmet üreten işletmeler ve pazarlama işletmeleridir Mal Üreten İşletmeler İnsan ihtiyaçlarını gidermeye yarayan ürünleri üreten işletmelerdir. Üretilen ve pazarlanan mallar direkt olarak kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayabilecek özellikler taşımakta, kimi zaman da işletmenin ürettiği nihai ürünler bir başka işletmenin üretim sürecinde gerekli olan özellikler taşımaktadır. O halde bu işletmeler, sanayi malı üreten işletmeler ve tüketim malı üreten işletmeler olarak incelenebilir Sanayi Malı Üreten İşletmeler Genel olarak bu işletmeler, hammadde ve malzemeyi üretim sürecinde, şekil, fiziki özellik ve kimyasal özellik yön ünde değişikliğe tabi tutarak yeni ve farklı bir mal haline dönüştürmektedir. Örneğin; demir-çelik, petro-kimya işletmeleri kendisinden sonraki işletmelerin üretimde bulunabilmeleri için üretim yaparlar Tüketim Malı Üreten İşletmeler Bu tür işletmeler kendinden sonraki işletmeler için değil, tüketiciler için üretim yapan en son işletmelerdir. Gıda, giyim, beyaz eşya gibi ürünler bu gruptaki mallara örnek olarak verilebilir.

Hizmet Üreten İşletmeler İnsan ihtiyaçlarını karşılamada önemli bir araçtır. Hizmet sektörü çok geniş alanı kapsamaktadır. Oteller, eğlence merkezleri, spor kulüpleri, elektrik, gaz, su dağıtım,özel doktorlar, özel öğretim kurumları, kamu kurum ve kuruluşları hizmet üreten kuruluşlar içinde yer alırlar Pazarlama ve Satış İşletmeleri Bu tür işletmeleri hizmet işletmelerinden ayıran satış özelliğidir. Genellikle ticaret sektöründe faaliyet gösteren, toptancılık ve perakendecilik yapan işletmelerdir. Bunlar üretici işletmelerden de farklı olarak, üretici işletmelerin ürettikleri malları satan işletmelerdir.

10.2. Büyüklüklerine Göre İşletmeler İşletmeleri büyüklüklerine göre sınıflandırmada literatürde değişik ölçüler kullanılmaktadır. Çalışan insan sayısına, sermayeye, dönem içindeki toplam satış tutarı gibi değişik ölçütlerle sınıflandırma yapılabilir. Genel olarak bu ölçütleri nicelik ve nitelik olarak iki kısımda ele alabiliriz. Nicelik belirten ölçütler; daha çok rakamsal bilgilerle belirlenir. Çalışan sayısı, ücret miktarı, satış miktarı, kullanılan alet ve makine sayısı bu ölçütler içinde yer alır. Nitelik belirten ölçütler ise, yönetim yapısı ve gelişmişliği, iş bölümü ve uzmanlaşma derecesi, modern yönetim tekniklerinin işletmelerde uygulanması büyüklüğü belirlemede önemli göstergeler olan ölçütlerdir. Bu bilgiler ışığında işletmeleri, çok küçük işletmeler, küçük ve orta ölçekli işletmeler ve büyük işletmeler başlıklarında inceleyebiliriz.

Küçük İşletmeler Bu tür işletmelerin çok fazla sermaye ihtiyacı olmaz ve işletme faaliyetlerini gerçekleştirmek bir kişinin getirebileceği kadar küçük çaptadır. O halde çok küçük işletmeleri genel olarak bir meslek veya bir sanat yardımıyla faaliyette bulunan kişilerin oluşturduğu işletme olarak tanımlayabiliriz. Ülkemizde bir çok işletme bu gruba girmektedir. Ayakkabı tamircileri, mahalle bakkalları, gibi örnekler verilebilir. Bilgisayar teknolojisinin gelişmesi ile evinde tek kişilik işletme gibi bilgisayar programı, web sayfası tasarlamak gibi giderek yaygınlaşmaya başlayan işler de bu gruba dahil olabilir. Çalışan sayısı 1-50 arasındadır Orta Ölçekli İşletmeler Küçük ve orta ölçekli işletmeleri belirlemede, ülkeden ülkeye, veya ülkedeki farklı coğrafi bölgelerde bile farklılıklar göstermektedir. Her ülke ekonomik faaliyetleri içerisinde küçük ve orta ölçekli işletmelerin bulunmasını ister. Çünkü bu işletmeler, ülkedeki bölgesel dengelerin sağlanmasında hayat standardının yükseltilmesinde, ülke kaynaklarının etkin kullanılmasında ve kültürel yapının gelişmesinde önemli bir fonksiyonu vardır. Ülkemizde Türkiye İstatistik Kurumu’nun yapmış olduğu sınıflandırmaya göre; 1-24 arası çalışanı olan işletme küçük; 25 – 100 arası çalışanı olan orta ölçekli ve 100’den daha fazla çalışanı olan işletme de büyük işletme olarak belirlenmiştir. Bunun yanında KOSGEB (Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı) çalışma sayısı 50 ve daha aşağı olanları küçük, 51 – 150 arasını orta ve 150’den fazla çalışanı olan işletmeyi de büyük ölçekli işletmeler olarak belirlemiştir. Avrupa Birliği’nde ise (AB / EU) 21 – 99 arası çalışanı olan işletmeleri orta ölçekli, 100’ün üzerinde çalışana sahip olan işletme büyük işletme sayılırken; Amerika’da (ABD / USA) ise çalışan sayısı 100’ü aştığında büyük işletme sayılır.

Küçük işletmelerin büyük işletmeler karşısındaki kuvvetli yönlerini ve ekonomiye katkıları şu şekilde sıralayabiliriz: Esnek bir yapı ve kolay uyum sağlama kabiliyetine sahiptirler. Yeniliklere daha yatkındırlar. Teknik değişiklerle daha az miktarda daha çok çıktı alabilmektedirler. Gelişmiş beşeri ilişkiler ve örgüt iklimine sahiptirler. Üretimdeki boşlukları çeşitli birimler arasında daha hızlı olarak doldurabilmektedirler. Daha az kurmay personel ve bürokrasi vardır. Ferdi tasarrufların teşvik edilmesine yardımcı olurlar. Büyük işletmelere gerekli olan temel malzemeleri daha çabuk üretirler.. Rekabetin teşvik edilmesine yardımcı olurlar. Bölgeler arası dengeli kalkınmaya katkıda bulunurlar. Sınırlı pazar alanına sahiptirler. Çabuk karar verme ve rekabet fırsatı elde edilmesini sağlarlar.

Bunun yanında, küçük ve orta ölçekli işletmelerin bir takım zayıflıkları da söz konusudur: Satış dalgalanmalarından etkilenirler. Olumsuz rekabet ortamından etkilenirler. Karar almada tek yöneticiye bağlıdırlar. Bağımsızlığını kaybetme ve batma riski vardır. İşletme içi yapısal yetersizlikleri bulunmaktadır. Mali açıdan gerekli olan rakamları temin etmede güçlük çekerler. Pazarlamaya sadece satış olarak bakılır. Yönetim, muhasebe ve üretim konularında yeterli olmamaktadırlar.