A. Ş ule YURTSEVER.  Sa ğ lık problemi olan hastanın hekime gitme kararı vermesi ileti ş im sürecini ba ş latacaktır.  Sa ğ lık kurulu ş larına müracaat.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TRAFİK PSİKOLOJİSİ.
Advertisements

UZAKTAN EĞİTİMDE ZAMAN YONETiMi Uzm.Nazime Tuncay.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
“ETKİLİ İLETİŞİM” Psikolog Hasan KAYA.
EKİP ÇALIŞMASI.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
Özel Güvenlik Görevlisi ve Hasta İlişkisini Düzenleyen Temel Kurallar
 HAZIRLAYAN : MEHMET RAC İ KILIÇ.  Anne ve babalar!  Genellikle çocuklarımızın çok zeki oldu ğ unu dü ş ünürüz; ancak okulda bazı derslerden ba ş.
JOHARİ PENCERESİ HAZIRLAYAN: BEDİİ DURMUŞ
 Günde üç ö ğ ün ve e ş it miktarlarda yemek yemelisiniz.Bir ö ğ ün de fazla yemeyin, yava ş yiyin, acele etmeyin.  Sizi üzen, sinirlendiren, kızdıran.
VER İ ML İ DERS ÇALI Ş MA YOLLARI. Her ş eyden önce kendinize güven duyun. "Yetersiz oldu ğ um için ba ş arılı olamam" gibi dü ş üncelerle de ğ erlendirmelere.
Hazırlayan : Yaşar DİLBER Psikolojik Danışman/Rehber Öğretmen
KÖTÜ HABERİ VERME “Giving a bad news”
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
ÖZGÜVEN; kendimize yönelik iyi duygular geliştirmemiz sonucu, kendimizi iyi hissetmemiz demektir. Başka bir deyişle kendimiz olmaktan memnun olmak ve bunun.
GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİYLE DERS PARTNERİ OLMAK
Olumlu Disiplin Yöntemleri
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ.
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
ANA-BABA / ÇOCUK İLETİŞİMİNE BAĞLI RUHSAL YAŞAM SENARYOLARI
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
Uzaktan Eğitim Kuramları
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
7. Hafta: Sözel Dil ve Konu ş ma Sorunları Giri ş İ leti ş im-Dil-Konu ş ma Dil ve Konu ş ma Sorunlarının Tanımı Yaygınlık Oranı Nedenleri Türleri Ö ğ.
Bipolar Duygudurum Bozukluğu
Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj
YAPI(PLAN).
ENGELLİ BİREYLERE BAKIM
8 DAKİKA (Yazarı bilinmiyor)
6-7 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 1.sınıf velilerine tavsiyeler
VE BAŞETMEDE ÖĞRETMEN ROLÜ
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
ÖFKE ve KONTROLÜ.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
“Öfke”.
ÇOCUKLARIMIZ VE SINAV. SINAV KAYGISI Daha önce öğrenilen bilgi Başarısızlık korkusu Sınav anı SINAV KAYGISI.
A İ LE VE İ LET İ Ş İ M: ÇATIŞMA ÇÖZME YÖNTEMLER İ Özhan Aytaç Rehberlik / Psikolojik Danışman.
Giri ş imcilik Fikrinin Geli ş mesi. Giri ş imcilik zorlu ve dikenli bir yol. Mutlak ba ş arı için; çok iyi bir planlamacı, detaycı bir ara ş tırmacı,
ÖFKENİ KONTROL ET 1. Üzgün olduğunuzda neler yaparsınız ? Söyleyiniz.
İlk Yardım Nedir ve İlk Yardımcı Kimdir?
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Sağlık PsikolojisiÖğr. Gör. Musa ŞAHİN 1 HASTA, YARALI VE YAKINLARININ TEDAVİ SÜRECİNE KATILIMI.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
ETKİLİ İLETİŞİM.
MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÇALIŞANIN MOTİVASYONU DEMEKTİR.
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
Hazırlayan : Atahan Aybars ERDEM Fatih ALBAYRAK yılında Bursa’da kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 360 bin otomobil ve 450 bin motor.
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Sunum transkripti:

A. Ş ule YURTSEVER

 Sa ğ lık problemi olan hastanın hekime gitme kararı vermesi ileti ş im sürecini ba ş latacaktır.  Sa ğ lık kurulu ş larına müracaat eden hastalarla birebir ileti ş im kuran, sa ğ lık personelidir.

 Hastanın muayenesi sırasında hekim ve di ğ er sa ğ lık personelinin gülümsemesi, güven vermesi ve bilgi payla ş ımında bulunması gerekir.  Hastanın anlatacaklarının dinlenmesi hastadaki memnuniyeti ve ileti ş imi arttırır.

HASTA B İ REYLER İ LE KURULAN İ LET İŞİ M İ ENGELLEYEN BAZI ETKENLER 1   İ leti ş im sırasında hastayı unutmak: Örne ğ in; sa ğ lık personellerinin hasta yanında o yokmu ş gibi davranması, onunla ilgili konu ş ması ve kararlarında onun fikrini almaması,   Hasta ile konu ş urken tıbbi terimlerin kullanılması,

HASTA BIREYLER ILE KURULAN ILETI Ş IMI ENGELLEYEN BAZı ETKENLER 2   Hastane ortamındaki gürültü, ısı, ı ş ık ve havalandırma durumu,   Rutin i ş lemler. Örne ğ in; viziteler, tedaviler, banyo saati vb.   Servisin devamlı hareketli olması, yo ğ un atmosfer,   Ekip elemanlarının birbirleriyle olan olumsuz ili ş kileri sayılabilir.

İ LET İŞİ M ENGELLER İ N İ A Ş MAK İ Ç İ N SA Ğ LIK PERSONEL İ N İ N D İ KKAT ETMES İ GEREKEN BAZI HUSUSLAR   Hasta güler yüzle kar ş ılanmalıdır.   İ çten ve samimi bir ilgiyle dinlemelidir.   Empati yapmalıdır.   Sa ğ lık personeli-hekim ve hasta üçlüsünün bulundu ğ u ortamda hasta unutulmamalı, sorular sorulmalı, gerekti ğ inde bazı açıklamalar yapılmalı ve hastanın tüm soruları özenle cevaplanmalıdır.   Tıbbi terimler kullanılması gerekiyorsa bunlar hastaya anlayaca ğ ı dilde sadele ş tirilerek açıklanmalıdır.

  İ leti ş im sırasında ısı, ı ş ık, havalandırma durumları dikkate alınmalı,bunların hastanın görme, i ş itme ve doku kanallarını etkileyece ğ i dü ş ünülmelidir.   Rutin i ş ler sırasında ileti ş imin kopabilece ğ i dikkate alınmalı ve geribildirimden yararlanılmalıdır.   Servisin devamlı ve yo ğ un atmosferinin hastayı yoraca ğ ı ve ileti ş imi etkileyece ğ i bilinmelidir.   Servisteki di ğ er sa ğ lık personelleri ile iyi ili ş kiler kurulmalıdır.  Olumsuz etkile ş imlerin hasta üzerinde "güvensizlik" yarataca ğ ı unutulmamalıdır.

  Hasta ailesi de ileti ş im zincirine alınarak, onların da hasta bakımına katılımı sa ğ lanmalıdır.   Hastanın konu ş masını cesaretlendirmek için zaman zaman sessiz kalınmalı, konu ş ması için fırsat verilmelidir.   Hastaya ön yargısız bir yakla ş ımda bulunulmalıdır.   Hastanın kendi bakımı ile ilgili alınacak kararlarda i ş birli ğ i yapması desteklenmelidir.

  Hasta ile konu ş urken ses tonunu yükseltmemelidir.   Hastanın yüz ifadeleri, mimikleri ve beden dili izlenerek anlamaya çalı ş ılmalıdır.   Hastanın sa ğ lı ğ ına kavu ş masında ona yardımcı olacak inançları desteklenmelidir.   Hasta ne kadar bilgi sahibi olmak istiyorsa o kadar bilgi verilmelidir.   Hasta ile aranızda bir ortaklık oldu ğ unu vurgulamak için birinci ço ğ ul ş ahıs zamiri kullanılmalıdır.  “Aynı fikirde oldu ğ umuzu sanıyorum”,  “Önümüzdeki hafta tekrar görü ş ece ğ iz”gibi.   Hastanın kendine olan inancı ve güveni güçlendirilmelidir.

ÖFKE YA Ş AYAN HASTA İ LE İ LET İŞİ M  Öfke; sadece insanlarda var olan bir duygu de ğ il, her canlı organizmanın tehdit kar ş ısında olaylara gösterdi ğ i do ğ al bir tepkidir.  Bireysel tehdit hissetme, kırgınlık, engellenmi ş lik, anksiyete (kaygı-endi ş e), kızgınlık ve kendine olan saygısında azalma öfke sebeplerindendir.  Öfke kar ş ısında ileti ş imi bozan tepki, öfkelendiren ki ş iye hesap sorma,haddini bildirme, ders verme ve savunmadır.  Öfke, insanlar arasındaki sürtü ş me ve çatı ş maları alevlendirebilir.

 Sa ğ lık personeli; öncelikle öfkeyi tanımalı, daha sonra kabul etmeli, anlamalı ve yanıtlamalıdır.  Öfkeyi tanımak, hasta kızgın oldu ğ unu ifade ediyorsa kolaydır, ancak hastalar genellikle bunu söylemezler.  Ses tonu ve ajite davranı ş ları, hastanın öfkeli oldu ğ unu gösterebilir.  Hastanın istemeyerek sinirlendi ğ i durumlarda öfkenin nedeninin ara ş tırılması önemlidir.  “Canınız sıkılmı ş gibi görünüyor” ş eklinde bir cümle hastanın duygularını sizinle payla ş masına yardımcı olur.  Hasta size kızmı ş ya da sizinle ilgisi olmayan bir konuda ba ş kasına kızmı ş olabilir.  Hasta kızmakta haklı ise sa ğ lık personeli özür dilemeli, ba ş ka birine kızdıysa empati yaparak onunla konu ş malıdır.

ÖFKE YA Ş AYAN HASTALARLA İ LET İŞİ M KURARKEN SA Ğ LIK PERSONEL İ N İ N D İ KKAT ETMES İ GEREKEN DURUMLAR.1   Kendi duygularını kontrol altına almalı,   Sakin konu ş malı, gerekirse odayı terk etmeli, bir süre sonra tekrar geri gelmeli,   Hastanın davranı ş larını ve beden dilini gözlemlemeli,   Hastanın duygularını göstermesine olanak sa ğ lamalı,

  Hastanın kızgınlık kayna ğ ı ara ş tırılmalı (Neye öfkelendi ğ ini ö ğ rendi ğ iniz zaman kızgınlı ğ ın sizinle ilgili olmadı ğ ını anlayacak ve daha kolay bireysel yakla ş ımda bulunacaksınız.),   Hastaya ba ğ ırılmamalı ve onunla kavga edilmemeli,   Hasta çok öfkeli ise ona yakla ş ılmamalı ve dokunulmamalı (Fiziksel saldırıda bulunmasına neden olabilirsiniz.),   Hastanın duyguları yok sayılmamalı, bu durum öfke kayna ğ ının bulunmasını engeller,

  Hastaların söyledikleri sabırla dinlenmeli,   Hasta zarar verici davranı ş larda bulunuyorsa güvenli bir alana geçilmeli,   Hasta için zaman ayrılmalı, bu sürede sabırlı olunmalı,

  Öfkeli davranı ş larından dolayı yargılamamalı, öfkesini arttıracak küçümseyen tavır ve ifadelerden kaçınılmalı,   Yapılması gereken tıbbi uygulamalarda, e ğ er beklemesi gerekiyorsa bunun nedeni açıklanmalı,   Hasta yakınları, hastanın öfkesinin artmasına neden oluyorsa bulundu ğ u  ortamdan uzakla ş tırılmalıdır

PANIK YA Ş AYAN HASTA ILE İ LETI Ş IM  Panik bozukluk birçok psikiyatrik bozuklukta ve bazı fiziksel hastalıklarda (Tiroit bezinin a ş ırı çalı ş ması, kan ş ekeri dü ş üklükleri, enfeksiyon hastalıkları, kansızlık gibi...) görülebilir.  Beklenmedik bir anda, herhangi bir yerde ortaya çıkabilen, yo ğ un kaygı, bunaltı, korku karı ş ımı bir nöbettir.  Bu nöbet ki ş iye öylesine yo ğ un bir korku ve huzursuzluk duygusu ya ş atır ki, ki ş i kötü bir ş ey olaca ğ ını, sonunun geldi ğ ini veya ölece ğ ini hisseder.

 Bu korku fırtınasını ya ş ayan insan, do ğ al olarak o ortamdan ve durumdan kaçma, uzakla ş ma davranı ş ı gösterir.  Bir an önce sa ğ lık kurulu ş una müracaat eder.  Ço ğ u kez hastaneyi, doktoru gördü ğ ünde, ki ş ide rahatlama olur ve nöbet geçebilir.  Ki ş i, sa ğ lık kurulu ş una geldi ğ inde panik içerisindeyse o ki ş iyi rahat edebilece ğ i ve etrafında kimsenin olmadı ğ ı bir yere götürünüz.  Olabildi ğ ince sakin ve serinkanlı olmalısınız.  Panik atak geçiren ki ş iye bu durumun 10 dakika ile 20 dakika arasında geçece ğ ini, sakinle ş mesi gerekti ğ ini söylemek ve nefes egzersizi yapmasını sa ğ lamak çok yerinde ve rahatlatıcı bir davranı ş tır.

YA Ş LI HASTA İ LE İ LET İŞİ M  Ya ş lanma her canlıda görülen, tüm i ş levlerde azalmaya neden olan, süregelen ve evrensel bir süreç olarak tanımlanabilir.  Ya ş lılık, iç ve dı ş çevredeki de ğ i ş ikliklere uyum yetene ğ inin azalması sonucu, problemlerle ba ş a çıkmanın zorla ş tı ğ ı ve pek çok hastalı ğ ın kar ş ımıza çıktı ğ ı bir ya ş am dönemidir.

 Ya ş lı hastalarla ileti ş im kurarken daha dikkatli olunmalıdır; çünkü bu ya ş amsal dönem içerisinde duygusal tepkiler daha derindir.  Ya ş ilerledikçe yanlı ş algılamalar ve kırılganlıklar artar.

YA Ş LI HASTALARLA İ LET İŞİ M KURARKEN D İ KKAT ED İ LECEK HUSUSLAR 1   Ya ş lı hastalarla ileti ş im kurarken sizi anlayamayaca ğ ı dü ş üncesiyle yakla ş mayınız.   Ya ş lılar, di ğ er bireylere göre manevi açıdan daha hassas ve kırılgan olabilirler.  O nedenle, ya ş lı hastalara ba ğ ırmadan onların duyabilece ğ i ş ekilde sakin ve yava ş konu ş unuz.

YA Ş Lı HASTALARLA ILETI Ş IM KURARKEN DIKKAT EDILECEK HUSUSLAR 2   Hastanın öyküsünü ve ş ikâyetlerini çok iyi alabilmek için sorularınızı açık, anla ş ılır bir ş ekilde sorun ve yanıtlamaları için zaman tanıyınız.   Tıbbi terimleri a ş ırı kullanmaktan kaçınınız.   Hiçbir zaman ya ş lılarla, çocukla konu ş ur gibi konu ş mayınız.

YA Ş Lı HASTALARLA ILETI Ş IM KURARKEN DIKKAT EDILECEK HUSUSLAR 3   Ya ş lılıkta kas yapıları zayıfladı ğ ından ani ve hızlı hareketler yaptırmayınız.   Ya ş lı hastaların e ş lerinin de yardıma gereksinimi vardır.  E ş inin sa ğ lık kurulu ş una getirilmesi, özellikle acil durumlarda korkutucu ve endi ş e verici olaca ğ ından birkaç dakikanızı ayırarak, neyi niçin yaptı ğ ınız konusunda ailesini bilgilendiriniz. 