A. Ş ule YURTSEVER
Sa ğ lık problemi olan hastanın hekime gitme kararı vermesi ileti ş im sürecini ba ş latacaktır. Sa ğ lık kurulu ş larına müracaat eden hastalarla birebir ileti ş im kuran, sa ğ lık personelidir.
Hastanın muayenesi sırasında hekim ve di ğ er sa ğ lık personelinin gülümsemesi, güven vermesi ve bilgi payla ş ımında bulunması gerekir. Hastanın anlatacaklarının dinlenmesi hastadaki memnuniyeti ve ileti ş imi arttırır.
HASTA B İ REYLER İ LE KURULAN İ LET İŞİ M İ ENGELLEYEN BAZI ETKENLER 1 İ leti ş im sırasında hastayı unutmak: Örne ğ in; sa ğ lık personellerinin hasta yanında o yokmu ş gibi davranması, onunla ilgili konu ş ması ve kararlarında onun fikrini almaması, Hasta ile konu ş urken tıbbi terimlerin kullanılması,
HASTA BIREYLER ILE KURULAN ILETI Ş IMI ENGELLEYEN BAZı ETKENLER 2 Hastane ortamındaki gürültü, ısı, ı ş ık ve havalandırma durumu, Rutin i ş lemler. Örne ğ in; viziteler, tedaviler, banyo saati vb. Servisin devamlı hareketli olması, yo ğ un atmosfer, Ekip elemanlarının birbirleriyle olan olumsuz ili ş kileri sayılabilir.
İ LET İŞİ M ENGELLER İ N İ A Ş MAK İ Ç İ N SA Ğ LIK PERSONEL İ N İ N D İ KKAT ETMES İ GEREKEN BAZI HUSUSLAR Hasta güler yüzle kar ş ılanmalıdır. İ çten ve samimi bir ilgiyle dinlemelidir. Empati yapmalıdır. Sa ğ lık personeli-hekim ve hasta üçlüsünün bulundu ğ u ortamda hasta unutulmamalı, sorular sorulmalı, gerekti ğ inde bazı açıklamalar yapılmalı ve hastanın tüm soruları özenle cevaplanmalıdır. Tıbbi terimler kullanılması gerekiyorsa bunlar hastaya anlayaca ğ ı dilde sadele ş tirilerek açıklanmalıdır.
İ leti ş im sırasında ısı, ı ş ık, havalandırma durumları dikkate alınmalı,bunların hastanın görme, i ş itme ve doku kanallarını etkileyece ğ i dü ş ünülmelidir. Rutin i ş ler sırasında ileti ş imin kopabilece ğ i dikkate alınmalı ve geribildirimden yararlanılmalıdır. Servisin devamlı ve yo ğ un atmosferinin hastayı yoraca ğ ı ve ileti ş imi etkileyece ğ i bilinmelidir. Servisteki di ğ er sa ğ lık personelleri ile iyi ili ş kiler kurulmalıdır. Olumsuz etkile ş imlerin hasta üzerinde "güvensizlik" yarataca ğ ı unutulmamalıdır.
Hasta ailesi de ileti ş im zincirine alınarak, onların da hasta bakımına katılımı sa ğ lanmalıdır. Hastanın konu ş masını cesaretlendirmek için zaman zaman sessiz kalınmalı, konu ş ması için fırsat verilmelidir. Hastaya ön yargısız bir yakla ş ımda bulunulmalıdır. Hastanın kendi bakımı ile ilgili alınacak kararlarda i ş birli ğ i yapması desteklenmelidir.
Hasta ile konu ş urken ses tonunu yükseltmemelidir. Hastanın yüz ifadeleri, mimikleri ve beden dili izlenerek anlamaya çalı ş ılmalıdır. Hastanın sa ğ lı ğ ına kavu ş masında ona yardımcı olacak inançları desteklenmelidir. Hasta ne kadar bilgi sahibi olmak istiyorsa o kadar bilgi verilmelidir. Hasta ile aranızda bir ortaklık oldu ğ unu vurgulamak için birinci ço ğ ul ş ahıs zamiri kullanılmalıdır. “Aynı fikirde oldu ğ umuzu sanıyorum”, “Önümüzdeki hafta tekrar görü ş ece ğ iz”gibi. Hastanın kendine olan inancı ve güveni güçlendirilmelidir.
ÖFKE YA Ş AYAN HASTA İ LE İ LET İŞİ M Öfke; sadece insanlarda var olan bir duygu de ğ il, her canlı organizmanın tehdit kar ş ısında olaylara gösterdi ğ i do ğ al bir tepkidir. Bireysel tehdit hissetme, kırgınlık, engellenmi ş lik, anksiyete (kaygı-endi ş e), kızgınlık ve kendine olan saygısında azalma öfke sebeplerindendir. Öfke kar ş ısında ileti ş imi bozan tepki, öfkelendiren ki ş iye hesap sorma,haddini bildirme, ders verme ve savunmadır. Öfke, insanlar arasındaki sürtü ş me ve çatı ş maları alevlendirebilir.
Sa ğ lık personeli; öncelikle öfkeyi tanımalı, daha sonra kabul etmeli, anlamalı ve yanıtlamalıdır. Öfkeyi tanımak, hasta kızgın oldu ğ unu ifade ediyorsa kolaydır, ancak hastalar genellikle bunu söylemezler. Ses tonu ve ajite davranı ş ları, hastanın öfkeli oldu ğ unu gösterebilir. Hastanın istemeyerek sinirlendi ğ i durumlarda öfkenin nedeninin ara ş tırılması önemlidir. “Canınız sıkılmı ş gibi görünüyor” ş eklinde bir cümle hastanın duygularını sizinle payla ş masına yardımcı olur. Hasta size kızmı ş ya da sizinle ilgisi olmayan bir konuda ba ş kasına kızmı ş olabilir. Hasta kızmakta haklı ise sa ğ lık personeli özür dilemeli, ba ş ka birine kızdıysa empati yaparak onunla konu ş malıdır.
ÖFKE YA Ş AYAN HASTALARLA İ LET İŞİ M KURARKEN SA Ğ LIK PERSONEL İ N İ N D İ KKAT ETMES İ GEREKEN DURUMLAR.1 Kendi duygularını kontrol altına almalı, Sakin konu ş malı, gerekirse odayı terk etmeli, bir süre sonra tekrar geri gelmeli, Hastanın davranı ş larını ve beden dilini gözlemlemeli, Hastanın duygularını göstermesine olanak sa ğ lamalı,
Hastanın kızgınlık kayna ğ ı ara ş tırılmalı (Neye öfkelendi ğ ini ö ğ rendi ğ iniz zaman kızgınlı ğ ın sizinle ilgili olmadı ğ ını anlayacak ve daha kolay bireysel yakla ş ımda bulunacaksınız.), Hastaya ba ğ ırılmamalı ve onunla kavga edilmemeli, Hasta çok öfkeli ise ona yakla ş ılmamalı ve dokunulmamalı (Fiziksel saldırıda bulunmasına neden olabilirsiniz.), Hastanın duyguları yok sayılmamalı, bu durum öfke kayna ğ ının bulunmasını engeller,
Hastaların söyledikleri sabırla dinlenmeli, Hasta zarar verici davranı ş larda bulunuyorsa güvenli bir alana geçilmeli, Hasta için zaman ayrılmalı, bu sürede sabırlı olunmalı,
Öfkeli davranı ş larından dolayı yargılamamalı, öfkesini arttıracak küçümseyen tavır ve ifadelerden kaçınılmalı, Yapılması gereken tıbbi uygulamalarda, e ğ er beklemesi gerekiyorsa bunun nedeni açıklanmalı, Hasta yakınları, hastanın öfkesinin artmasına neden oluyorsa bulundu ğ u ortamdan uzakla ş tırılmalıdır
PANIK YA Ş AYAN HASTA ILE İ LETI Ş IM Panik bozukluk birçok psikiyatrik bozuklukta ve bazı fiziksel hastalıklarda (Tiroit bezinin a ş ırı çalı ş ması, kan ş ekeri dü ş üklükleri, enfeksiyon hastalıkları, kansızlık gibi...) görülebilir. Beklenmedik bir anda, herhangi bir yerde ortaya çıkabilen, yo ğ un kaygı, bunaltı, korku karı ş ımı bir nöbettir. Bu nöbet ki ş iye öylesine yo ğ un bir korku ve huzursuzluk duygusu ya ş atır ki, ki ş i kötü bir ş ey olaca ğ ını, sonunun geldi ğ ini veya ölece ğ ini hisseder.
Bu korku fırtınasını ya ş ayan insan, do ğ al olarak o ortamdan ve durumdan kaçma, uzakla ş ma davranı ş ı gösterir. Bir an önce sa ğ lık kurulu ş una müracaat eder. Ço ğ u kez hastaneyi, doktoru gördü ğ ünde, ki ş ide rahatlama olur ve nöbet geçebilir. Ki ş i, sa ğ lık kurulu ş una geldi ğ inde panik içerisindeyse o ki ş iyi rahat edebilece ğ i ve etrafında kimsenin olmadı ğ ı bir yere götürünüz. Olabildi ğ ince sakin ve serinkanlı olmalısınız. Panik atak geçiren ki ş iye bu durumun 10 dakika ile 20 dakika arasında geçece ğ ini, sakinle ş mesi gerekti ğ ini söylemek ve nefes egzersizi yapmasını sa ğ lamak çok yerinde ve rahatlatıcı bir davranı ş tır.
YA Ş LI HASTA İ LE İ LET İŞİ M Ya ş lanma her canlıda görülen, tüm i ş levlerde azalmaya neden olan, süregelen ve evrensel bir süreç olarak tanımlanabilir. Ya ş lılık, iç ve dı ş çevredeki de ğ i ş ikliklere uyum yetene ğ inin azalması sonucu, problemlerle ba ş a çıkmanın zorla ş tı ğ ı ve pek çok hastalı ğ ın kar ş ımıza çıktı ğ ı bir ya ş am dönemidir.
Ya ş lı hastalarla ileti ş im kurarken daha dikkatli olunmalıdır; çünkü bu ya ş amsal dönem içerisinde duygusal tepkiler daha derindir. Ya ş ilerledikçe yanlı ş algılamalar ve kırılganlıklar artar.
YA Ş LI HASTALARLA İ LET İŞİ M KURARKEN D İ KKAT ED İ LECEK HUSUSLAR 1 Ya ş lı hastalarla ileti ş im kurarken sizi anlayamayaca ğ ı dü ş üncesiyle yakla ş mayınız. Ya ş lılar, di ğ er bireylere göre manevi açıdan daha hassas ve kırılgan olabilirler. O nedenle, ya ş lı hastalara ba ğ ırmadan onların duyabilece ğ i ş ekilde sakin ve yava ş konu ş unuz.
YA Ş Lı HASTALARLA ILETI Ş IM KURARKEN DIKKAT EDILECEK HUSUSLAR 2 Hastanın öyküsünü ve ş ikâyetlerini çok iyi alabilmek için sorularınızı açık, anla ş ılır bir ş ekilde sorun ve yanıtlamaları için zaman tanıyınız. Tıbbi terimleri a ş ırı kullanmaktan kaçınınız. Hiçbir zaman ya ş lılarla, çocukla konu ş ur gibi konu ş mayınız.
YA Ş Lı HASTALARLA ILETI Ş IM KURARKEN DIKKAT EDILECEK HUSUSLAR 3 Ya ş lılıkta kas yapıları zayıfladı ğ ından ani ve hızlı hareketler yaptırmayınız. Ya ş lı hastaların e ş lerinin de yardıma gereksinimi vardır. E ş inin sa ğ lık kurulu ş una getirilmesi, özellikle acil durumlarda korkutucu ve endi ş e verici olaca ğ ından birkaç dakikanızı ayırarak, neyi niçin yaptı ğ ınız konusunda ailesini bilgilendiriniz.