Sonuca Dayalı Yönetimin “Neden”’i ve “Ne”’si Susan Stout, Danışman, İzleme ve Değerlendirme Geliştirme Projesi: MEDP 1 Haziran 2010.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

Uluslararası örnekler; İsveç Visa Paajanen,
Danışman, Sonuç Yönetimi
Temel Planlama Dokümanlarının Sonuç Oryantasyonu Hakkında Yorumlar.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Yerel Yönetim Reformuna Destek Projesi 1 MAHALLİ İDARE BİRLİKLERİNDE STRATEJİK PLANLAMA.
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
SUNUŞ KAPSAMI KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ DEĞİŞİM KAMU MALİ YÖNETİMİ GELİŞMELERİ STRATEJİK YÖNETİM ANLAYIŞI DIŞ DENETİMİN ROLÜ.
Stratejik Planlama Pilot Kuruluş Uygulamaları: Genel Bakış Nahit BİNGÖL DPT Müsteşarlığı 12 Ocak 2005.
Support to Local Administration Reform 1 Birlik için stratejik yönün tanımlanması.
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
KADINLARIN VE KADIN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ GÜÇLENDİRİLMESİ HİBE PROGRAMI GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ TOPLUM PROJESİ STRONG WOMEN STRONG SOCIETY PROJECT TR2009/ /69.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Bölgesel Kalkınma: Türkiye’de olmayan nedir? Güven Sak Ankara, 8 Eylül, 2006.
Performans ve performans ölçümü Belediyelerin Performanslarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Çalıştayı Şubat 2006 Ankara.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
PLANLAMA VE STRATEJİK PLANLAMA S.Nazik Işık Nisan 2008.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
Stratejik Yönetim.
STRATEJİK PLANLAMA.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Türkiye’de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi Paul Weide Ekip Lideri.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
OKUL/KURUMDA STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ “GELECEĞE YÖNELİM” MİSYON BİLDİRİSİ MANAVGAT İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Ar-Ge BİRİMİ Mart 2012.
MAHALLİ İDARELERDE PERFORMANS ÖLÇÜMÜ
OKUL/KURUMDA STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ “GELECEĞE YÖNELİM” VİZYON BİLDİRİSİ MANAVGAT İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Ar-Ge BİRİMİ KOORDİNATÖRÜ Mart 2012.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
ÖNCELİK 6 : HAYAT BOYU ÖĞRENME İZLEME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Visit Turkish delegation 6 juli 2010 Hollanda’da mali kontrolörlerin rolü Thijs Leijen Rogier Tesson.
İ ve D planı nedir. İ ve D çalışmasını Organize Etmek Bir İ ve D sistemi – Bir bütün olarak 12 bileşen – Ulusal düzeyde geniş bir vizyon oluşturur Bir.
SONUÇ ODAKLI İZLEME VE DEĞERLENDİRME SİSTEMLERİ Türkiye’de Kalkınma Plan ve Programlarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Projesi (MEDP) Proje Kapanış.
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
SAĞLIK SİSTEMLERİNİN VE HİZMETLERİNİN YENİDEN ÖRGÜTLENMESİ VE PLANLANMASI Prof. Dr. Haydar Sur Biruni Üniversitesi Öğretim Üyesi.
KAMUDA HASSAS GÖREV.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Sunum transkripti:

Sonuca Dayalı Yönetimin “Neden”’i ve “Ne”’si Susan Stout, Danışman, İzleme ve Değerlendirme Geliştirme Projesi: MEDP 1 Haziran 2010

Sunuma Genel bir Bakış MEDP için gözden geçirme kapsamı ve Türkiye’de İzleme ve Değerlendirme konusuna hızla artan ilgi Sonuçlar Neden Önemlidir’e makro bir bakış Sonuca Dayalı Yönetimde Temel Prensipler

Kapsam Türkiye Hükümeti, performans bilgisi kullanılan bütçeleme, daha iyi izleme ve değerlendirme vasıtasıyla politikaların ve programların ilgililiğini, etkinliğini ve etkililiğini (sonuçlar) güçlendirmeyi hedeflemektedir. Bu hedef, Dokuzuncu Kalkınma Planı ve 5018 sayılı Kanununda belirtilmektedir.

Kapsam (2) 2007’de DPT, Kalkınma Plan ve Programlarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Projesini (MEDP) başlatarak bu kararlılığı eyleme dönüştürmek istemiştir. – 3 Bakanlık (Sağlık, Çevre ve Orman, ve Ulaştırma) nezdinde çalışma grupları oluşturulmuştur. Bu gruplar, PYDAD/DPT’deki proje ekibi ile çalışmaktadırlar. – Proje Ekibi, bir Hazırlılık Değerlendirmesi ve Temel Planlama Dokümanlarının Sonuç Oryantasyonu çalışması hazırlamıştır. – Bir sonraki önemli adım,daha da ileriye giderek İzleme ve Değerlendirme anlayışını oluşturmak ve sistemin inşası için geniş bir çerçeve oluşturmak.

Neden Sonuçlara Odaklanılmalıdır? Amaçlar motive eder. – Etkili olmakla neyi kastettiğimiz konusunda spesifik olmak yöneticileri, personeli ve vatandaşları motive eder. Performans ölçüleri kilit işaretlerdir – İnsanlar en iyisini yapmayı istediklerinden, karşılığında ödül olmasa bile,performans ölçüleri şeklindeki geri besleme kaynakların daha iyi kullanılmasını ve müdahalelerin zamanında yapılmasını sağlar.

İyi yönetim için sonuçların değerlendirilmesi önemlidir Sonuçlar ve Perfomans Bilgisi Kullanılan Bütçeleme şeffaflığı ve hesap verebilirliği sağlar – Performans hedeflerinin konulması ve gelişmenin izlenmesi. Stratejik ve seçici öncelikler belirleme konusunda Türk Hükümetine faydalı olacaktır. – Performans hedeflerinin ve ölçülerinin spesifik olması Türk Hükümeti yöneticilerine yardımcı olacak ve bu hedefleri paylaşanları belirleyecektir. Sonuç yönetimi sayesinde harcamalar konusundaki siyasi baskılar sonuçlar alındıkça dengelenecektir. Halkın zihniyetini sonuçlara ve hesap verebilirliğe odaklayın. İsraf ve yetersiz etkinliği belirleyerek para tasarruf edilebilir. Etkinliğin takip edilmesiyle işe yarayan ve yaramayanlar ortaya çıkar. – Tekrardan kaçınılmasını ve doğru politika ve programların yayılmasını sağlar – Vatandaşlara Hükümetin onlar için bir şeyler yaptığı güvencesini verir. Sonuçların yönetilmesi ve ölçülmesi ülke çapında güçlü kurumların inşasını sağlar. – Net hedefler konulması ve somut ilerleme raporlarının hazırlanması sürecine katılım sağlar. – Halk ve temsilcileri arasında daha iyi bilgilendirilmiş kararlılık uyandırır.

Sonuçlar hakkında bilgiler kamu için önemli olan kilit unsurları bağdaştırır… Çevreyi Yetkilendirmek - Politika ve Mali öncelikler Hükümetin operasyonel kapasitesi Vatandaşlar için kamu değeri “Sonuç Yönetimi” sanatı hem sağlayıcılar hem de müşteriler için anlamlı olan çıktıların tanımlanması ve elde edilmesidir. Bunlar güvenilir bir şekilde ölçülebilmekte ve karar vermede kullanılabilmektedir.

Sonuçları Ölçmenin Gücü Sonuçları ölçmezseniz, başarı ile başarısızlığı ayırt edemezsiniz. Başarıyı göremezseniz, bunu ödüllendiremezsiniz. Başarı ödüllendirilmezse, muhtemelen başarısızlığa ödün verirsiniz. Başarıyı göremezseniz, bundan bir şey öğrenemezsiniz. Başarısızlığı anlamazsanız, bunu düzeltemezsiniz. Sonuçları gösterebilirseniz, halk desteğini kazanabilirsiniz. From Kuzek and Rist “Ten Steps”, 2008

9 Kurum ve kuruluşlar Yerel yönetim Tabandaki vatandaşlar ve tüketiciler Sivil Toplum ve Özel Sektör Ulusal Hükümeti Merkezi Bakanlıklar Uluslararası kuruluşlar Küresel İzleme ve değerlendirme için iyi bir ülke sistemine sahip olmak dış kaynaklar açısından güvenirliliği artırır. Daha iyi sonuç yönetimi ülkenin kapasitesine olan güveni artırır ve “iyi yönetimin” kilit unsurudur. Hükümetlerarası Transferler Ülkenin mali/siyasi kurumları performansı teşvik edebilir/etmeyebilir. Performansa dayalı bütçe oluşumu ve daha iyi İ ve D sayesinde kaynaklar ve sonuçlar arasında daha iyi bir bağlantı gelişir. İyi yapılanmış İ ve D daha iyi bir etkinliğe ve geri beslemeye teşvik olur. Kurum Sonuçlardan bir şey öğrenme ve rapor etme kapasitesi Kilit politika ve proje enstrümanlarında sonuçlara odaklanmak. Sonuçlar hakkında bilgi toplarken ve kullanırken mali/bilgi enstrümanlarından faydalanmak at all levels Sonuçlar her düzeyde ele alınmalıdır

Sonuca Dayalı Yönetim nedir? Odak noktası Sonuçlar/Performanstır – Mal ve hizmetlerin tabanda bir fark yaratıp yaratmadığı yönünde geri besleme. Planlama süreci etki-tepkiyi vurgular sadece girdileri ve ümitleri değil. İlerlemeyi izlemek, sonuca gitmek Verilerin izlenmesi ile proje ve program planlaması, yönetim ve raporlama bilgiyle desteklenir.

Sonuçlar: Kilit Sorular Sonuç derken neyi kastediyoruz? Devamlılık arz iyileşmeye yönelik etkiler (hedefler), neticeler, çıktılar ve girdiler Daha iyi sonucu nasıl elde edebiliriz? Strateji planlama sürecinde ve çalışmayı planlama süreçlerinde sonuçlara olan ilgiyi artırarak Girdileri, çıktıları ve neticeleri ölçerek Verilerin yönetim, öğrenme ve karar vermede kullanıldığını temin ederek – sadece raporlama ve hesap verme yeterli değildir

Girdi Faaliyet Çıktı Sonuç/Netice Etki/Amaç! “Sonuç Zinciri” Arz Talep

Etki/AmaçHedef kitle tarafından faydalar ve elde edilenler Onlar ne elde ettiler Netice/ Sonuç Hedef kitlede davranış değişikliği veya yeni imkanların kullanılması, sistemde değişiklikler Onlar ne yapıyor ÇıktıYeni imkanla (bilgi, beceri ve ekipman) Biz ne elde ettik FaaliyetYapılan spesifik eylemlerBiz ne yapıyoruz Girdiİnsani ve mali kaynaklarBiz ne yatırımı yapıyoruz Sonuç Zinciri

Nedene dayalı mantık – sonuç zinciri HEDEF: Çevreyi korumak ve şehir altyapısını geliştirmek HEDEF: Çevreyi korumak ve şehir altyapısını geliştirmek NETİCE: Yer altı ve yer üstü suları kirlilikten korunur NETİCE: Yer altı ve yer üstü suları kirlilikten korunur ÇIKTI 3: Atık su işleme tesisleri inşa edilir ÇIKTI 3: Atık su işleme tesisleri inşa edilir ÇIKTI 1: Su yolarını koruma planları mevcut ÇIKTI 1: Su yolarını koruma planları mevcut ÇIKTI 2: Belediyeler arındırma ağlarına bağlanır ÇIKTI 2: Belediyeler arındırma ağlarına bağlanır

Nedene dayalı mantık – sonuç zinciri Etki ( amaç ) Netice/Sonuç Çıktı Faaliyet Girdi Faaliyet Girdi Faaliyet Girdi Faaliyet Girdi

Kombine Edilmiş Program Sonuçları, etki düzeyinde stratejik sonuçlara yol açar Sonuç

Perspektife Bağlıdır

Girdi Faaliyetler Çıktı Netice Etki (hedef) Sonuç Zinciri Ulusal Düzeyde Göstergeler Anında Uygulamadan sonra 6 ay – 1 yıl Anında5 yıl ve fazlası2 ila 5 yıl Proje / Departman Düzeyinde Göstergeler

Sonuca-dayalı yönetimin unsurları 1.Ölçülebilen spesifik sonuçlar 2.Hedeflenen sonuçların elde edilmesini sağlayacak izlenebilir ve gerekli kaynaklar 3.Yetki ve sorumlulukların,planlamadaki sonuç ve kaynak süreci ile birlikte yürütüldüğünü temin eden örgütsel düzenlemeler 4.Organizasyonun, kaynakları arzu edilen sonuçlara dönüştürmesini sağlayacak izleme, haberleşme ve kaynak

İyi bir sonuç ifadesi…. Bir organizasyonun gerçekleştirebileceği en büyük etkiyi ifade eder. Proje ile ilgili sorumluluğu mantık ölçüleri dahilinde üstlenebilecek en üst düzeyi ifade eder. Kolaylaştırmak, geliştirmek ve desteklemek gibi terimleri kullanarak daha nitelikli hale getirilmesi gerekebilir ve böylece projenin gerçekçi bir sonucu amaçladığını temin eder. Bu sonucu elde etme araçlarını kapsamaz. Mümkün olduğunca spesifik olur İnsanların koşullarındaki değişiklikleri tarif eder Başarı için kesin kriterler ortaya koyar. En basit şekliye sonuç, başarı olarak ifade edilmiş bir amaçtır. Source: Kusek and Rist, 2005

21 M ve E planı ile Ulusal Strateji Planları arasındaki bağlantı

SOY hakkında bazı genel dersler Bir sonuç yönetim sistemi kurmak, bir liderlik ve yönetim meselesidir İzleme ve değerlendirmenin geliştirilmesindeki teknik hususlar, destek sağlayan bir çevreyi gerektirir – Üst düzey yönetim, sonuç yönetimi konusundaki kararlılığına dair bariz işaretler sunmalıdır – Bilginin kullanılması için teşvik edici şeyler olmalıdır kaynak planlaması kaynak tahsisatı ile ilişkilendirilmelidir – Çoğulcu aktörler arasında koordinasyon sağlanmalıdır

Dersler (2) Teknik konular da önemlidir: – Yaklaşım, ortak dil ve terminoloji konusunda birleştirici bir çerçeve oluşturulmalıdır ve bununla bizzat İ ve D’nin koordinasyonu ve izlenmesi kolaylaştırılacaktır. – Sektörel ihtisas harekete geçirilecektir– planlayıcılar, ilişkili kuruluşlar ve istatistik ve akademik kaynaklar arasında – Temel planlama ve bütçe süreçleri ve dokümanları arasında yakın ve açık bir işbirliği sağlanmalıdır

Dersler (3) Liderlik, kararlılık ve doğru teknik çalışmalar dışındaki kilit unsurlar şunlardır: SABIR – Sonuca dayalı yönetimin ve İ ve D’nin tanıtılması ZAMAN alır, gerçekçi bir zaman çizelgesi gereklidir ADAPTASYON – Global ve diğer ülke deneyimleri çok şey öğretmekle birlikte, sistemin tasarımı; ulusal kapasite ve sistemlere adapte edilmelidir – her beden herkese UYMAZ