Osmanlının yıkılı ş ına do ğ ru devleti ve milleti kurtarmak için birtakım fikir akımları olu ş mu ş tur. Bunlar Osmanlıcılık, İ slamcılık, Batıcılık ve Türkçülük akımlarıdır. Fikir akımlarının ortak noktası hepsinin Osmanlının kötü durumunu düzeltmek amacını ta ş ımasıdır.
Tehlike : Fransız ihtilalinden dolayı milliyetçilik akımı Kimler destekliyor : Jön Türkler, Namık Kemal, Ziya Pa ş a, Âgâh Efendi, Ali Suavi Formül : Osmanlıcılı ğ a ba ğ lı olanların amacı dil, din, ırk, mezhep farkı ne olursa olsun herkesin Osmanlı kimli ğ i altında birle ş mesi
Tehlike : Rusya’nın Panslavizm politikası, azınlık isyanları Kimler destekliyor : Mehmet Akif Ersoy, Said Halim Pa ş a, M. Ş emsettin Günaltay Formül : İ slam’ın temel de ğ erlerine ba ğ lı kalmak, öze dönmek, din çatısı altında birle ş mektir.
Tehlike : Batının fen, teknoloji, sanat gibi alanlarda Osmanlıdan ileri olması ve Osmanlıya kar ş ı bunları kullanması Kimler destekliyor : Abdullah Cevdet, Tevfik Fikret, Celal Nuri Formül : Temel dü ş üncesi, Avrupalı gibi olmak için Avrupa’nın kültür ve ya ş ama biçimini almaktır.
Tehlike: Balkan sava ş ları sonrasında Osmanlıcılık akımının çökmesi, Türk olmayan azınlıkların Osmanlıdan ayrılması Kimler destekliyor : Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul, Enver Pa ş a, Ömer Seyfettin, Ali Canip Yöntem, Halide Edip Formül : Amacı yeryüzünün Türklerini bir çatı altında toplamaktır. Dilde, dinde, ülküde birlik dü ş üncesi temel dü ş üncesidir.
Milli Edebiyat, yılları arasında somut milli konuların ve sade bir dilin işlendiği edebiyat döneminin adıdır. Milliyetçi edebiyat ise soyut Türkçü ideolojinin işlendiği edebiyattır. Milli Edebiyat, yılları arasında somut milli konuların ve sade bir dilin işlendiği edebiyat döneminin adıdır. Milliyetçi edebiyat ise soyut Türkçü ideolojinin işlendiği edebiyattır.
1908’den sonra Türk Derne ğ i, Türk Yurdu gibi dernekler; Türk Yurdu, Genç Kalemler gibi dergiler milliyetçilik ideolojisinin geli ş mesine katkıda bulunmu ş lardır.
Milliyetçili ğ in edebiyata yansıması Nisan 1911’de Selanik’te çıkarılan Genç Kalemler Dergisi’nde Ömer Seyfettin’in “Yeni Lisan Makalesi” ile ba ş lar.
1- Arapça ve Farsça dil bilgisi kurallarının kullanılmaması, bu kurallarla yapılan tamlamaların kaldırılması
2- Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçede söylendikleri gibi yazılması,
3- Ba ş ka Türk Lehçelerinden kelimeler alınmaması,
4- İ stanbul konu ş ması esas alınarak yeni bir yazı dilinin meydana getirilmesi,
5- Dil ve edebiyatın do ğ u- batı taklitçili ğ inden kurtarılması…
6- Milli Edebiyat’ın öncüleri Ömer Seyfettin, Ali Canip Yöntem ve Ziya Gökalp olmu ş tur.