Şizofreni Nedir? Şizofreni zihinsel bir hastalıktır. Hastalar genelde gerçekle hayal dünyasını ayırt edemezler. Mantıksal düşünce kaybı,normal duygusal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RUH SAĞLIĞI Zafer Zengin Özel Fatih Fen Lisesi Biyoloji Zümre Başkanı
Advertisements

DEPRESYON VE ANKSİYETE BOZUKLUKLARI Dr. Mehmet KONYA
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
YAŞLILARDA ALZHEİMER HASTALIĞI
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
ROL OYNAMA.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Psikoanalitik Aile Terapisinin Hedefleri
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ŞİZOFRENİDE PSİKOSOSYAL TEDAVİLER PROJESİ
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Şizofreni Pratiği Prof. Dr. Ali Kemal Göğüş
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
REHBERLİK DERSİ III.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
YaşlılıkPsikiyatrisi
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Sağlık Ortamlarında İletişim
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Hekim-Hasta İletişimi
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
SAĞLIK TEDBİRİ UYGULAMALARININ ETKİNLİĞİNİN ARTTIRILMASI KONUSUNDA ANKARA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜNÜN ÇALIŞMALARI Tülay ERÇİN ŞAHİN, Özlem GÜLER AYDIN, A.Çiğdem.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
PROBLEM ÇÖZME YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI Genel Hedef : Problem çözme becerisini kazanabilme. Düzey : İlköğretim ikinci kademe Üye sayısı : 12 Süre.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
Bilimsel düşünme becerileri
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
Grubun Süresi Grubun Planı Grup Ortamı Gruba Üyelerin Seçimi Grubun Büyüklüğü 1 2 ANA BAŞLIKLAR 5 3 Grubun Süresi Grubun Planı 4 Grup Ortamı.
Hasta eğitimi terimi 1950’lerde kullanılmaya başlanmıştır. Van den Borne tarafından hasta eğitimi şöyle tanımlanmıştır: Bir takım durumlarla baş etmeyi.
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Suisit-İntihar-Özkıyım
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
Agorafobinin Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Yaratıcı Drama.

Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kariyer Danışmanlığı Uygulaması
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
AİLEDE İLETİŞİM.
REHBERLİK DERSİ III.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gruplarla Sosyal Hizmet Dersi (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri)
EMPATİK İLETİŞİM.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Şizofreni Nedir? Şizofreni zihinsel bir hastalıktır. Hastalar genelde gerçekle hayal dünyasını ayırt edemezler. Mantıksal düşünce kaybı,normal duygusal tepkiler verememe ve toplumsal kurallara uyamama görülür. Aynı zamanda hatırlama ve normal konuşma yeteneği kaybolur.

Hastalık genellikle yaş arasında başlamaktadır.Orta yaşlarda başlaması da mümkündür. Bu ciddi hastalık yeryüzünde her yüz kişiden birinde görülmekle birlikte sayıları dünyada 60 milyon Türkiye’de ise 600 bin kadardır.

Nedenleri Diğer bedensel ve ruhsal hastalıklarda olduğu gibi organik nedenleri vardır. Ortaya çıkışında dopamin ve serotonin sistemi gibi beyinde yer alan taşıyıcı sistemlerin rol oynadığı araştırmalarla gösterilmiştir. Şizofreniye eğilim aynı zamanda kalıtımsaldır. Ebeveyni şizofrenik olan bir çocukta bu hastalığın gelişme olasılığı %10’dur.

Tedavinin Bileşenleri Belirtileri iyileştirmeye ve yeniden hastalanmayı önlemeye yarayan ilaç tedavisi Hastalara ve ailelere yönelik eğitsel ve psikososyal müdahaleler. Hastaların eğitsel yada mesleki işlevlerini yeniden kazanmalarına yönelik toplumsal rehabilitasyon

Grup tedavisi ve tarihçesi İlk grup uygulamaları 1920’lerde ders biçiminde teorik olarak verilmekte iken 1930’larda gündeme gelen analitik yönelimli gruplarda hastalığın psikolojik yönleri işlenmeye başlanmış; 1950’lerde hastalığın sosyal boyutu üzerinde odaklanan kişiler arası model benimsenmiştir.

Neden Grup Tedavisi? Şizofreni hastaları grup ortamında sosyal ilişki kurabilme imkanı bulurlar. Grup hastanın sorunlarla baş etme kapasitesini arttırır. Hastaya içinde yaşadığı ve zorlandığı toplumun küçük bir modelini sunar. Aynı anda 8-12 hastanın yararlanabileceği bir tedavi türü olarak ekonomiktir.

Neden Bütüncül Yaklaşımlı Grup Tedavisi? Hastaların psikotik belirtilerle baş etmeyi önemsemesine yardımcı olur. Tartışmaların tedavicilerin girişimiyle sağlanan, regresyonu önleyici bir ortamda olmasını sağlar.

Hastaların seçtiği konuların gündeme getirilmesi söz konusudur. Yalıtılmışlık duygusunu azaltarak ilişkileri geliştirir. Gerçeği değerlendirme yeteneği, gerçeklik duygusu gibi ego işlevlerinin güçlendirilmesi mümkün olur.

Grupta Uygulanan Teknikler 1. Rol oynama ve problem çözmeyi kapsayan sosyal beceri eğitimi 2. Hastanın yalıtılmışlık hissini giderip ait olma hissini güçlendiren, dış dünyada sorunlarla başa çıkma kapasitesini arttırmayı amaçlayan destekleyici tedaviler 3. Üyelerin tepkilerindeki uyumsuzluğu kavramalarını amaçlayan iç görü kazandırmaya yönelik yaklaşımlar

1. Sosyal Beceri Eğitimi Sosyal beceri eğitimi karşılaşılan sorunun net biçimde tanımlanmasını daha sonra da rol oynama çalışmasıyla davranış değişikliği oluşturmayı hedefler. Hasta rol oynama çalışması yaptıktan sonra tedavici uygulamanın başarılı yönlerini, en azından üyenin göz teması, ses tonu, beden duruşu gibi temel iletişim elemanlarını kullanmış olmasını vurgulayarak destekler.

2. Destekleyici Yaklaşım Destek şizofrenin tedavisinde en temel bileşendir. Destek hastaya tedavicinin ilgili ve tutarlı olduğunu, hastanın sorunlarını anlamak için çaba göstereceğini hissettirir. Hastaların tedirginliğini anlayışla karşılamak, teşvik etmek ve değişme ümidi aşılamak esastır.

3. İçgörü Kazandırmaya Yönelik Yaklaşım Şizofrenilerde hastalıklarını kabullenme, doktoruyla bağlantıyı sürdürme ve ilaç tedavisine uyum konusunda ciddi güçlükler yaşanmaktadır. Grup oturumlarında bu konularda bilgi verilmekte, hastalığın özellikleri belirli aralıklarla gündeme getirilerek genel tedavi ilkelerine uyumları arttırılmaya çalışılmaktadır.

Şizofreni Grubu İçin Temel Gereksinimler Grubun toplanacağı ortam yeterince geniş ve aydınlık olmalıdır. Fazla miktarda eşya gibi dikkati dağıtabilecek etkenlerden uzak olmalıdır. Grubun bir sehpa ya da tercihen bir masa etrafında toplanması uygundur. Hastaların oturacağı sandalyelerin aynı özellikte olması önemlidir.

Grubu bir terapist diğeri koterapist olacak şekilde iki kişi yürütmelidir. Grubu yöneten terapist; psikiyatrist, psikolog, sosyal çalışmacı veya psikiyatri hemşiresi olabilir. Mümkünse terapistler farklı cinsiyette olmalıdır.

Terapistlerin işlevleri Üyeler arasındaki iletişimi kurar ve tartışma konularını belirler. Sorun çözme becerilerini geliştirir ve içgörü kazandırmaya teşvik eder. Üyelerin duygularını ifade etmelerine yardımcı olur. Seanslar arasında devamlılığı sağlar ve ayrıca tartışılan soruna her üyenin kendi deneyimlerini eklemesi için fırsat yaratır.

Güven ortamı oluşturarak hastanın anksiyetesini en aza indirmeye çalışır. İlaç kullanmanın tedavideki önemi sık sık hatırlatır. Üyelerin grup içinde edindikleri sosyal becerileri grup dışında da kullanmalarını teşvik eder.

Gruba hasta seçiminde temel ölçütler Hasta seçiminde öncelik psikiyatristlerin kendi izledikleri hastalara verilmelidir. Adaylar gruba alınmadan önce terapist tarafından görüşmeye alınmalı, başlıca güçlükleri, semptomları, kullandığı ilaçları hakkında bilgi edinilmelidir. Aktif olarak alkol/madde kullanan hastalar bu sorun tedavi edildikten sonra gruba alınmalıdır. Antisosyal özellikleri olan hastalar gruba alınmamalıdır. Grubu oluşturacak üyelerin cinsiyet dağımı da dikkate alınmalıdır.

Tedavi süreci Terapistler ilk olarak grubun toplanma saatini ve süresini belirler. Ortalama süre dakika kadardır. Bazı hastaların gruptan ayrılma olasılığı dikkate alınarak 6 dan az üyeyle gruba başlanmamalıdır. Bir şizofreni grubunun toplam üye sayısının olması uygundur.

Üye sayısının azaldığı durumlarda gruba yeni üye kabul edilebilir. İlk oturum tanışma oturumudur; terapistler kendini tanıtıp grubun amacını anlatırlar. İkinci oturumda güven ortamı sağlanmışsa üyeler yavaş yavaş birbirlerinin sorunlarıyla ilgilenmeye başlar. Bir sonraki aşamada üyelerin birbirleriyle etkileşime girdikleri görülür.

Grup oturumlarında sık tekrarlanan bazı temalar Hasta olmak, ilaç kullanıyor olmak, hastaneye ya da gruba geliyor olmanın günlük yaşamda yol açtığı güçlükler Grubun gerçek hayattan farklı olduğu Konsantrasyon bozukluğunun günlük yaşam üzerine etkileri (örneğin; okuduğunu anlamama) Dinsel temalar Somatik uğraşı ya da yakınmalar İntihar düşünceleri

Grup tedavisinin süresi Yatan hasta grupları için, ortalama yatış süresinin bir ay olduğu düşünülürse haftada üç oturum olacak şekilde 8-12 oturum süren kapalı uçlu gruplar planlanabilir. Ayaktan tedavi gruplarında ise başlangıçta bir süre sınırı koymak yerine grubun açık uçlu olarak planlanması uygun görülmektedir Grup tedavisinin bütünleyici bir tedavi seçeneği olarak ruh sağlığı çalışanlarının zihninde yer edebilmesi için grubun uzun süre devam etmesi yararlı olacaktır.

D İ NLED İĞİ N İ Z İ Ç İ N TE Ş EKKÜRLER