MESLEK ANALİZİ YE DERS PROĞRAMLARININ HAZIRLANMASI AMAÇ:Bir eğitim ve öğretim faaliyetinin amacına ulaşması için neyin nasıl nerede ve ne zaman öğretileceğini.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MESLEK ANALİZİ VE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
M AKINE B ILIMINE G IRIŞ Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
Page  1 Hoşgeldiniz. TARİHODASAAT 14:00 SUNUM HAZIRLAYAN İzmir 60. Yıl Anadolu Lisesi İEÜ -EEM Konferans Salonu.
Mastarlar.
İMAL USULLERİ KAYNAK TEKNOLOJİSİ BÖLÜM 5 KESME. Esası? Oksijen saflığının etkileri? Kesme üfleci ve çalışma şekli? Yüzey kalitesi değerlendirmesi?
Betonarme Yapılarda Deprem Hasarları
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ATP MESLEK ALANLARINA GEÇİŞ KOŞULLARI
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
PAS PAYI ELEMANLARI Son yıllarda, “paspayı” olarak adlandırılan, donatı örtü tabakasının kalınlığının bazı ülkelerde (örneğin Almanya’da) 4-5 cm’ye kadar.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
ANADOLU MESLEK PROGRAMI ALAN SEÇİMİ Alan seçimiyle öğrenci geleceği ve kariyerini planlamada ilk adımı atmış olacaktır. Seçeceği alandaki başarısı.
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
Jominy (Uçtan Su Verme) Deneyi
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
PSİKOLOJİK DANIŞMAN H.YUSUF POLAT. İnsanların geçimlerini sağlamak için sürekli yaptıkları işe meslek denir.
ANKARA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ. Ankara’da orta öğretim çağ nüfusu ’dir öğrencimiz orta okullarımızın 8. sınıfından muzun oldu. 9. sınıf.
ÖZEL AKILLI OKUL SİNCAN MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Pazarlama İlkeleri.
Seraların sınıflandırılması
İLÇE MİLLî EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ILGAZ ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İşletmelerde Tesis Yönetimi
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
AMAÇ Bu faaliyette verilen bilgiler doğrultusunda, uygun ortam sağlandığında, alçı şekillendirmede kullanılan pim çeşitlerini tanıyarak, teknik resim kurallarına.
Öğretimin Uyarlanması
BARALAR.
MESLEK ANALİZİ VE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ.
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
MAKİNE ve METAL TEKNOLOJİSİ BÖLÜMÜ
TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU
ETİKET.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
Buluş nedir?.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ergonamik önlemler ve ilk yardım
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Mesleki Eğitimi Geliştirme Tanıtım ve Yönlendirme
S.Ü.ÇUMRA MESLEK YÜKSEKOKULU
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
2018 Yılı Devam Eden Projeler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

MESLEK ANALİZİ YE DERS PROĞRAMLARININ HAZIRLANMASI AMAÇ:Bir eğitim ve öğretim faaliyetinin amacına ulaşması için neyin nasıl nerede ve ne zaman öğretileceğini önceden tespit edilmesi başka bir deyişle bir plana bağlanması gerekir. Bir işin ya da mesleğin öğretilebilmesi için bu işin ya da mesleğin önce analiz edilmesi gerekir. Analiz sonunda ortaya çıkan ön bilgi beceri ve alışkanlıklar dersin muhtevasını oluşturur. hem de mantıklı bir öğretim sırasına göre dizilmesini mümkün kılar.

Tanımı ve Önemi: İşve meslek analizleri bir işi yada belirli bir mesleği gerektirdiği görevleri etkili olarak yapabilmek, bir kişinin sahip olması gereken bilgi beceri ve iş alışkanlıklarını tespit edebilmek için yapılır. Mal ve hizmet üretimi için gerekli olan hammadde,yarı mamul madde,makine alet ve cihazlar,uygulanacak yöntemler, finansman kaynakları ve bunun gibi unsurlar üretime başlamadan önce detaylı çalışmayı gerektirir. Üretimin verimliliği ile bu çalışmalar arasında sıkı bir ilişki vardır.

Analizde Kullanılan Terimlerin Anlamları: 1-İş ve meslek analizi: İş mesleklerin öğretilebilecek unsurları belirlemek amacıyla yapılan sistemli bir öğretim envanteri çalışmasıdır. 2-Meslek: Bir kişinin kazanç sağlamak amacıyla yaptığı çeşitli seviyede bilgi ve beceri ve iş alışkanlıklarını gerektiren faaliyetlerinin bütünüdür.

3-Üretim meslekleri: Ham ve yarı mamul maddeleri bir dizi üretim sürecinden geçirerek mamul maddeye dönüştüren mesleklerdir. 4-Hizmet meslekleri: Esasta bir mamul üretmeyen ancak bir ürünün istenilen görevlere yerine getirebilmesi için gerekli bakım onarım, muayene, kontrol, montaj ve bunun gibi faaliyetlerini yapan mesleklerdir.

5-iş (üretim Mesleklerinde): En az iki hareketten meydana gelen tamamlanmış bir mamul eşyadır. 6-İş (hizmet mesleklerinde): Tamamlanmış bir bakım onarım, muayene, kontrol, montaj faaliyetleridir. 7-İşlem: İşi meydana getiren başlıca hareketlerin her birisidir.

8-İşlem basamağı: İşlemin tamamlanması için gerekli sınırlı hareketlerdir. 9-Teknik bilgi: Mesleğinde yeterli olan bir kişinin bilmesi gerekli olan konulardır. 10-İş alışkanlığı: İş hayatında çalışan bir kişide bulunması gerekli olan iş ile alakalı alışkanlıklarıdır.

İŞ VE MESLEK ANALİZİNDE İZLENEN SIRA A)meslekleri Ana Bölümlere Ayırma: Endüstriyel mesleklerin analizinde yapılacak ilk iş bu meslekleri bölümlere ayırmaktır. Bölümlemede iki temel hedefin gerçekleşmesi esas alınmıştır. 1-Öğretim için yapılacak analiz çalışmaları bir faaliyet alanı ile sınırlı tutarak muhtemel yanılgıları asgariye indirmek. 2-Analiz çalışmalarının makul bir süre içerisinde tamamlanmasına imkan vermek.

B)Mesleklerin Bölümlere Ayrılmasında Ölçütler: 1-Bölümleme o mesleğin endüstri ya da iş hayatındaki tabi iş bölümüne uygun olmalıdır. 2-Bölüm öğretim muhtevası mesleğe hazırlık safhasında olan bir kişinin bir bölümde yetiştirilmesi 6-9 aylık bir eğitim gerektirmektedir. 3-Bir bölümde yetişen kişinin endüstri yada iş hayatında bir işe giriş yapabilmelidir.

c)Bölümleme metotları: Mesleklerin bölümlemelere ayrılmasında değişik metotlar uygulanır. Bu metotların başlıcaları şunlardır. 1-Makine Ve Aletler: Bazı mesleklerde kullanılan makine ve aletlerdeki değişmeler muhtevada önemli değişiklikler meydana getirebil ir. Örneğin tesviyeciliğin bölümlenmesinde temel ölçü makine ve alet çeşitleridir.

TORNACILIK EL TESVİYECİLİĞİ VARGEL- PLANYA TORNAFREZE TAŞLAM ALET BİLEME ÖZEL İŞ MAK.

Ala n Sıra No Dal Sıra No Güncellenen Alan ve Dal Isimleri İlköğr etim MÇS (Yıl) Orta Öğreti m MÇS (Yıl) Ustalı k Eğt. S (Yıl) Alan ve Dal Eski İsimleri Kapsama Alınma Tarihleri 1 AHŞAP TEKNOLOJİSİAĞAÇ İŞLERİ 1Ahşap Doğrama İmalatı31,52Doğramacılık Ahşap İskelet İmalatı212Mobilya İskeletçiliği Ahşap Üst Yüzey İşlemleri212Üst Yüzey İşlemleri Ahşap Süsleme212Ağaç Oymacılığı Mobilya İmalatı31,52Mobilyacılık AYAKKABI VE SARACİYE TEKNOLOJİSİAYAKKABI VE SARACIYE TEKNOLOIİSİ 6Ayakkabı Modelistliği31, Ayakkabı Üretimi31,52Ayakkabı İmalatçılığı Sayacılık Saraciye Üretimi212Çanta ve Saraciye Saraciye Modelistliği BAHÇECİLİKÇİÇEKÇİLİK 10Çiçek Düzenlemeciliği31,52Çiçekçilik Dış Mekân Bitkileri Yetiştiriciliği31, İç Mekân Bitkileri Yetiştiriciliği31, Kesme Çiçek Yetiştiriciliği31, Meyve Yetiştiriciliği31, Peyzaj31, Sebze Yetiştiriciliği31, BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİELEKTRIK ELEKTRONIK TEKNOLOJİSİ 17Ağ İşletmenliği31, Bilgisayar Teknik Servisi31,52Bilgisayar Teknik Servisçiliği Veri Tabanı Programcılığı31, Web Programcılığı31,

5 DÖŞEMECİLİK 21Mobilya Döşemeciliği31, Oto Döşemeciliği ELEKTRİK-ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİELEKTRIK ELEKTRONIK TEKNOLOJİSİ 23Bobinaj31,52Bobinajcılık Büro Makineleri Teknik Servisi31,52Büro Makineleri Teknik Servisçiliği Elektrik Tesisatları ve Pano Montörlüğü31,52Elektrik Tesisat ve Pano Montörlüğü Elektrikli Ev Aletleri Teknik Servisi31,52Elektrikli Ev Aletleri Teknik Servisçiliği Elektromekanik Taşıyıcılar Bakım Onarım31,52Elektromekanik Taşıyıcılar Bakım ve Onarımcılığı Endüstriyel Bakım Onarım31,52Endüstriyel Bakım Onarım Görüntü ve Ses Sistemleri31,52Görüntü ve Ses Sistemleri Güvenlik Sistemleri31,52Güvenlik Sistemleri Haberleşme Sistemleri31,52Haberleşme Sistemleri Otomasyon Sistemleri31,52Otomasyon Sistemleri Yüksek Gerilim Sistemleri31,52Yüksek Gerilim Sistemleri ELSANATLARI TEKNOLOJİSİEL DOKUMA 34Dekoratif Ev Tekstili31, Dekoratif El Sanatları31, El Dokumacılığı31,52Kirkitli Dokuma El ve Makine Nakışçılığı31, Halı Desinatörlüğü31, Sanayi Nakışçılığı31,

8 FOTOĞRAFÇILIK 40Fotoğrafçılık GEMİ YAPIMI (Deniz Araçları Yapımı)GEMİ YAPIMI-AĞAÇ İŞLERİ 41Çelik Gemi Yapımı31,52Gemi İnşa Gemi Ressamlığı31, Gemi Boru Donatımı31, Tekne ve Yat Yapımı31,52Ahşap Yat ve Tekne Yapımı GİYİM ÜRETİM TEKNOLOJİSİGİYİM ÜRETİMİ TEKNOLOJİSİ 45Çocuk Giyim Modelistliği31,52Çocuk Giyim Modelistliği Deri Giyim31,52Deri Giyim Erkek Giyim Modelistliği31,52Erkek Giyim Modelistliği Erkek Terziliği31,52Erkek Terziliği Hazır Giyim Model Makineciliği31,52Model Makinecilik İç Giyim Modelistliği31,52İç Giyim Modelistliği Kadın Giyim Modelistliği31,52Kadın Giyim Modelistliği Kadın Terziliği31,52Kadın Terziliği Kesim31,52Kesimcilik Konfeksiyon Makineleri Bakım Onarım31, GIDA TEKNOLOJİSİ 55Çay Üretimi veİşleme31, Hububatİşleme31, Sebze ve Meyve İşleme31, Zeytin İşleme31, Sütİşleme31,52 Yiyecek Içecek Hiz. Süt ve Süt Ürünleri İşlemeciliği

12 GÜZELLİK VE SAÇ BAKIM HİZMETLERİBERBERLIK -CILT BAKIMI VE GÜZELLİK 60Cilt Bakımı ve Güzellik31,52Cilt Bakımı ve Güzellik Erkek Berberliği31,52Erkek Berberliği Kuaförlük31,52Kuaförlük İNŞAAT TEKNOLOJİSİ 63Ahşap Doğrama ve Kaplamacılığı31,52Ahşap Doğrama ve Kaplamacılığı Betonarme Demir, Kalıpçılık ve Çatıcılık31,52 Betonarme Demirciliği Betonarme Kalıpçılığı ve Çatıcılık Çelik Yapı Teknik Ressamlığı31, Harita ve Kadastro31,52Harita ve Kadastro İç Mekan Teknik Ressamlığı31, Mimari Yapı Teknik Ressamlığı31,52Yapı Teknik Ressamlığı (Mimari) PVC Doğramalmalat ve Montajcılığı31,52PVC Doğrama İmalat ve Montajcılığı Restorasyon31,52Restorasyon Statik Yapı Teknik Ressamlığı31,52Yapı Teknik Ressamlığı (Statik) Yapı Dekorasyonculuğu31,52Boyacılık ve Yüzey Hazırlama Yapı Duvarcılığı31,52Duvarcılık Yapı Zemin ve Beton Laboratuvarcılığı31, Yapı Yalıtımcılığı31, Yapı Yüzey Kaplamacılığı31,52Döşeme ve Duvar Kaplamacılığı Sıvacılık

14 KAGIT TEKNOLOJISI 77Kâğıt Üretimi KİMYA TEKNOLOJİSİDERİCİLİK 78Deri İşleme KONAKLAMA VE SEYAHAT HİZMETLERİKONAKLAMA HİZMETLERİ 79Kat Hizmetleri Elemanı212Kat Elemanlığı Operasyon Elemanı Ön Büro Elemanı212Ön Büro Elemanlığı Rezervasyon Elemanı KURU TEMİZLEMECİLİK 83Kuru Temizlemecilik KUYUMCULUK TEKNOLOJİSİ 84Takı Imalatı (Kıymetli Metal ve Taş İşlemeciliği)31,52Kuyumculuk (Altın-Gümüş İşlemeciliği) Vitrin Kuyumculuğu

19 MAKİNE TEKNOLOJİSİ MAKINE TEKNOLOJISI-MERMERCİLİK VE SÜSLEME TAŞÇILIĞI- ANAHTARCILIK VE ÇİLİNGİRLİK- SAATÇİLİK 86Bilgisayar Destekli Endüstriyel Modelleme31,52Endüstriyel Modelleme Bilgisayar Destekli Makine Ressamlığı31,52Makine Ressamlığı Bilgisayarlı Makine Imalatı İşlemleri (CNC)31,52 Tornacılık Taşlama ve Alet Bilemeciliği Tesviyecilik Frezecilik Endüstriyel Kalıp31,52Endüstriyel Kalıpçılık Mermer İşleme31,52Mermercilik ve Süsleme Taşçılığı Makine Bakım Onarım31, Anahtarcılık Ve Çilingirlik Saat Tamirciliği MATBAAMATBAA TEKNOLOJİSİ 94Baskı Baskı Öncesi31,52Baskı Öncesi Baskı Sonrası31,52Baskı Sonrası Flekso Baskı31, Ofset Baskı31, Serigrafi ve Tampon Baskı31, Tifdruk Baskı31,

21 METAL TEKNOLOJİSİ METAL IŞLERI-AVIZE İMALATÇILIĞI- AHŞAP KAROSERCİLİĞİ 101Avizecilik31,52Avizecilik Çelik Konstrüksiyon31,52Çelik Yapılandırmacılığı Isıl İşlem31,52Isıl İşlemciliği Kaynakçılık31,52Kaynakçılık Karosercilik31,52Ahşap Karosercilik Metal Doğrama31,52Metal Doğramacılığı Metal Levha İşlemeciliği31,52Metal Levha İşlemeciliği (Bakırcılık) Sac İşleri31,52Sac İşleri Tarım (Ziraat) Alet ve Makineleri Bakım ve Onarımcılığı METALURJİ TEKNOLOJİSİDÖKÜM TEKNOLOJİSİ 110Döküm31,52Dökümcülük İzabe31,

23 MOTORLU ARAÇLAR TEKNOLOJİSİ 112 Dizel Motorları Yakıt Pompası ve Enjektör Ayarcılığı İş Makineleri Bakım Onarımcılığı31,52İş Makineleri Bakım Onanmcılığı Motorlu Araçlar LPG Sistemleri Bakım ve Onarımcılığı Motosiklet Tamirciliği Otomotiv Boyacılığı31,52Otomotiv Boyacılığı Otomotiv Elektrikçiliği Otomotiv Elektromekanikerliği31,52Otomotiv Elektromekanikerliği Otomotiv Gövdeciliği31,52Otomotiv Gövdeciliği Otomotiv Mekanikerliği Otomotiv Motor Yenileştirmeciliği Ön Düzen Ayarcılığı ve Lastikçilik

24 PAZARLAMA VE PERAKENDESATIŞ ELEMANLIĞI 123 Satış Elemanlığı (15 uzmanlık) 1. Ayakkabı, Deri ve Yan Ürünleri Satış Elemanlığı 2. Elektrik ve Elektronik Malzemeler Satış Elemanlığı 3. Giyim ve Giyim Aksesuarları Satış Elemanlığı 4. Ġnşaat Malzemeleri Satış Elemanlığı 6. Kırtasiye ve Kitap Satış Elemanlığı 7. Meyve ve Sebze Satış Elemanlığı 8. Mobilya Satış Elemanlığı 9. Oto Yedek Parça Satış Elemanlığı Saat, Elektrikli Aletler ve Elektronik Araçlar Satış Elemanlığı 10. Sanayi Makineleri Satış Elemanlığı 11. Su ve Deniz Ürünleri Satış Elemanlığı 12. Şarküteri, Bakkal Ve Gıda Pazarları Satış Elemanlığı 13. Tarım Ürünleri Satış Elemanlığı 14. Tıbbi Araçlar ve Malzemeleri Satış Elemanlığı Kantin İşletmeciliği Sigortacılık

25 PLASTİK TEKNOLOJİSİPLASTİKÇİLİK 125Plastik İşleme31,52Plastik İşlemeciliği Plastik Kalıp31, REKLAM TABELACILIĞI 127Reklam Tabelacılığı SERAMİK VE CAM TEKNOLOJİSİCAM TEKNOLOJİSİ-SERAMİK 128Alçı Model Kalıp31,52Model ve Kalıp Hazırlama Cam Şekillendirme31,52Cam Ürün İşlemeciliği Cam Ürün Üretimi31,52Cam Ürün Üretimi Çinicilik31,52Çini Dekorlama İndirme31, Serbest Seramik Şekillendirme31,52Seramik Şekillendirme Sır Üstü Dekorlama31,52Seramik Dekorlama Tornada Form Şekillendirme31, Tezyinat31, Vitray31, SOĞUTMA VE İKLİMLENDİRME 138Soğutma ve İklimlendirme31, TESİSAT TEKNOLOJİSİ VE İKLİMLENDİRMEGAZ VE TESİSAT TEKNOLOJİSİ 139Isıtma ve Doğalgaz İç Tesisatı31,52Isıtma ve Doğal Gaz İç Tesisatçılığı Isıtma ve Gaz Yakıcı Cihazlar (Servis)31,52Isıtma ve Gaz Yakıcı Cihazlar Servisçiliği Isıtma ve Sıhhi Tesisat31,52Isıtma ve Sıhhi Tesisatçılık Kalorifercilik21,52Kalorifercilik

30 TEKSTİL TEKNOLOJİSİTEKSTİL 143Endüstriyel Dokuma31,52Dokumacılık Endüstriyel Örme31,52Örmecilik İplik31,52İplikçilik Tekstil Laborantlığı31, Terbiye Teknolojileri31,52Tekstil Terbiye YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ 148Aşçılık31,52Aşçılık Barmenlik Et ve Et Ürünleri İşlemeciliği Fırıncılık Pastacılık, Tatlıcılık ve Şekerlemecilik31,52Pastacılık, Tatlıcılık ve Şekerlemecilik Servis Elemanlığı

2-Kullanılan Malzeme: Bazı mesleklerde kullanılan makine ya da aletlerin değişmesi öğretim muhtevası yönünde önemli değişikliğe neden olmaz. Buna karşılık o meslek alanında kullanılan malzemenin değişmesi bölümlemede aranan ölçüye uygun değişikliği meydana getirir. Buna örnek olarak modelciliği gösterebiliriz. Model yapımında kullanılan malzemenin ağaç,metal ya da plastik olması 3 temel meslek bölümünü oluşturmaktadır.

3-Yapım tipi:Yapım tipi de mesleklerin bölümlere ayrılmasında bir diğer yöntemdir. Bu yönteme örnek olarak kalıp ve takım yapımcılığı gösterilebilir. Bu meslekte kalıp yapım tipine göre, 1-Hacim kalıpları 2-Biçimlendirme kalıpları 3-Bağlama ve delme aparatları olmak üzere üç bölüme ayrılabilmektedir.

4-Ürün Veya Hizmet Çeşidi: Ürünün veya hizmetin çeşidinin de bölümleme için aranan ölçünün bazı meslek alanlarında meydana gelmesinde etkili olmamaktadır. Hizmet çeşidi esas alınarak yapılan bir bölümleme şeklinde gösterilmiştir.

5-Temel İşlemler: Mesleklerin ana bölümlere ayrılmasında diğer bir yöntemde temel işlemlerdir. Metal işleri buna örnek olarak gösterilebilir. Bu mesleği 1-Soğuk şekillendirme 2-Sıcak şekillendirme 3-Kaynakçılık şeklinde bölümlendirebiliriz. Bu ana bölümler kendi içlerinde de ayrıca bölümlenirler.

d) Bilgi Konularının Analizi: Sanayide belirli görevleri gerektirdiği becerilerin analiz edilerek tespit edilmesi, öğretimin geliştirilmesi için yeterli değildir. Öğretimin etkili olarak yapılabilmesi için bilgi konularının da analiz edilmesi gerekir. Bu analizde teknik elemanların ne bilmesi gerekir? Sorusuna cevap aranmalıdır. Bilgi konuları yönünden analiz edilmesi gereken başlıca alanlar şunlardır.

1 -İşlemlere İlişkin Konular: Beceri analizi ile tespit edilen işlemlerin doğru ve etkili olarak yapılabilmesi için bu işlemlere ilişkin bilgi konuları tespit edilmesi ve öğretim programlarında bu konulara yer verilmelidir. Örneğin tornada konik tornalama işleminin yapılışı ile ilgili olarak; 1-Konik tornalama yöntemlerinin, 2-Konik hesaplarının bilinmesi gerekir. Analizle belirlenen işlemler bilgi konuları yönünden incelenmelidir.

Makine ve Alet Bilgisi: Endüstriyel görevlerin yapılışı sırasında değişik nitelikte makine ve aletler kullanılır. Bu makine ve aletlerin bir kısmı basit bir kısmı da ileri teknolojinin ürünüdür. Makine ve alet konuları yönünden analizinde şu unsurlar dikkate alınır. a) Yapıları (konstrüksiyon) b) Çalışma esasları c) Muayene ve kontrol yöntemleri d) Çeşitleri ve standartları e) Emniyet düzenleri

3-Malzeme Bilgisi: Üretim ve hizmet veren işyerlerinde kullanılan malzemeye ilişkin bilgi konularının da tespiti gerekir. Bu analizde aşağıdaki sorulara cevap aranır. a)Malzeme üretme yöntemleri b)Özellikleri c)Muayene ve kontrol yöntemleri d)Çeşitleri ve standartları e)Endüstride kullanılma esasları 4-Meslek Matematiği: Görevin gerektirdiği teknik hesaplamaların yapılabilmesi için gerekli matematik bilgiyi içerir.

5-Uygulamalı Fen: “Endüstriyel uygulamaların dayandığı bilimsel esaslar nelerdir?”Sorusuna cevap aranır. Uygulamalı fen konuları fizik, kimya ve biyolojinin analizi yapılan özel uygulamaları ile ilişkilidir. Örneğin; araçlardaki akümülatörlerde enerji değişiminin esaslan bir uygulamalı fen konusudur.

6-grafik İletişim: Endüstride geniş ölçüde kullanılma alanı bulunan evrensel bir teknik değildir. Bu alanda çalışan bir teknik elemanın a)Yapım resimlerini b)Projeleri c)Şema ve diyagramları doğru olarak okuyabilmesi ve yorumlayabilmesi için neler öğretilmelidir? Sorusuna cevap aranır.

7-İş Güvenliği Ve İşçi Sağlığı:İş güvenliği ve işçi sağlığı ile ilgili ne gibi davranışların geliştirilmesi gerektiğini belirleyebilmek için özetle şu unsunlar incelenmelidir. a) İş kazalarını önlemek için gerekli tedbirler b) Meslek hastalıkları ve korunma yöntemleri c) İlk yardım

E)Beceri Elemanlarının Analizi: Beceri ile ilgili unsurları üçe ayırmak mümkündür. l-İş: Üretim mesleklerinde en az iki hareketten meydana gelen tamamlanmış bir mamul eşyadır. İş, işlemlerinin öğretilmesinde araçtır. 2-İşlem:İşi meydana getiren başlıca hareketlerden her birisidir. İş şu ana guruplarda toplanabilir. - Çizgi ile gösterme. - Talaş kaldırarak biçimlendirme. - Talaş kaldırmadan biçimlendirme. - Ölçme ve kontrol. - Sökme, takma, birleştirme, arıza teşhisi, montaj vb.

Bir hareketin işlem niteliğinde olup olmadığına karar verebilmek için ölçülerin var olup olmadığına bakılmalıdır. 1-Hareket eğitimi gerektiren yeterli unsurlara sahip bulunmalıdır. 2-Hareket diğer hareketlerle birleşerek daha anlamlı bir bütün olan iş ya da hizmet oluşturabilmelidir. 3-Hareketin başlangıç ve bitiş noktalan kolaylıkla ayırt edilebilmelidir. 3-İşlem basamağı:İşlemin tamamlanabilmesi için gerekli sınırlı hareketlerdir.

F)İş Alışkanlığı Konularının analizi: Kişinin iş içerisinde başarılı olabilmesi için bilgi ve beceri yanında iş hayatında benimsenen doğru iş alışkanlıklarına da sahip olması gerekir. İş alışkanlığı kişinin belirli durumlar karşısında önceden benimsenen davranışları otomatik olarak göstermesidir.

İş alışkanlıları başlıca 5 gurupta toplanabilir. 1-İş alışkanlığı ve işçi sağlığı 2-Düzenli çalışma 3-Ekonomik çalışma 4-Teknik işbirliği 5-Değer takdir etme

ÖRNEK İŞ ALIŞKANLIKLARI (TORNACILIK) 1- Torna tezgahının bakımını imalatçı katalogunda belirtilen esaslara göre düzenli olarak yapmak. 2- Torna tezgahı,aynası üzerinde, anahtarı takılı bırakma. 3- Tornada çalışırken koruyucu siperleri yerinde muhafaza etme. 4- Ölçü ve kontrol aletlerini periyodik olarak kontrol etmek.

5- Ölçü ve kontrol aletlerini temiz ve düzenli kullanmak. 6- Dönen parçalara özellikle keskin köşelere dokunmamak. 7- Tornada çalışırken talaşları hiçbir zaman elle çekmemek. 8- Tornada çalışırken emniyet kurallarına uygun giyinmek. 9- Torna tezgahı ve çevresini daima temiz tutmaya çalışmak. 10- Mekanik ve elektrik arızaları derhal noksansız olarak gidermek.

İş ve İşlemlerin Öğretim İçin Düzenlenmesi 1-Bir işlemin sıralanmasında dikkat edilecek temel hususlar şunlardır. A)İşlemin güçlük derecesi B)İşlemin öncelikle öğretilmesinden fayda C)Kişinin gelişmişliğine uyumun? D)İşlemin tekrar sayısı.

2-İşlerin Sıralanması: Öğretim için yaptırılacak işlerin sıralanmasında temel ölçütler işin basitliği ve karmaşıklığıdır. İşler basitten karmaşığa doğru sıralanmalıdır.