TERKİB-İ BEND Bentlerle kurulan uzun bir nazım biçimidir. En az 5, en fazla 10 bentten oluşur. Her bent 5 ile 10 beyit arasında değişir.(Sonraki dönemlerde.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYAN BAYRAM KARAAYTU TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2.SINIF 1.ÖĞRETİM
Advertisements

2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Çoşku ve Heyecanı Dile Getiren Metin : Şiir
HAZIRLAYAN VE SUNAN: HAYATİ İBRAHİM GÜVEN. HOŞGELDİNİZ… Konuşmamı ülkemizde misafir ettiğimiz sayın temsilcilere hoş geldiniz diyerek başlamak istiyorum.Ayrıca.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
MED İ NEL İ LERLE GÖRÜ Ş ME VE AKABE ANLA Ş MALARI.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Ramazan ayı girdiği zaman Cennet kapıları açılır, Cehennem kapıları kapanır, Şeytanlar zincire vurulur. (Hz.Muhammed)
Hazırlayan: Filiz BİLİCİ Hatice Seyit Çeker İlkokulu Nizip/Gaziantep
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
GÜNLÜK HAYATTA HZ. MUHAMMED 2. ÜNİTE: GİYİM KUŞAM 1
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
PEYGAMBERİMİZ HZ.MUHAMMED (sav)’İN HAYATI BİLGİ YARIŞMASI
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İBADETİ OLARAK ZEKAT
Sözsüz İletişimin Özellikleri
RAMAZAN. ÖYLE BİR AY Kİ O !!! RAMAZAN.
ASR SURESİ MEALİ VE TEFSİRİ
M Ü ŞRİKLERİN BOYKOT İLÂNI. Mekke m ü şrikleri, İslâm n û runun s ö nmesi i ç in, ellerinden gelen her şeyi yaptılar. Alay, hakaret ve işkencenin her.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
SON PEYGAMBER HZ. MUHAMMED. HZ. MUHAMMED’IN DOĞUMU Hz. Muhammed; 571 yılında fil yılında fil olayından gün sonra Rebiul-evvel ayının 12. günü Pazartesi.
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
İran ile birlikte Mısır ve Suriye’de de faaliyet gösteren Haşhaşiler, dinî tarikat ve aynı zamanda siyasi hedefleri olan bir terör örgütü gibi hareket.
Zaten onlarla adaştı... Adı : Gül 'dü...
Metinlerin Sınıflandırması
Hızlı Okuma Egzersizleri
Gözlerimi açtığımda duvardaki saati göremedim ama.
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
MURATHAN MUNGAN’ DAN.
klasik mantik önermeler
ZAMANIMIZIN ALTI HASTALIĞI
İNSANHAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
Yaşlanmanın ayrıcalıkları …
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Eğitim Öğretim yılında Kuran-ı Kerim dersinin müfredatında bulunmayan fakat Eğitim Öğretim yılı Kuran-ı Kerim müfredatında bulunan.
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
Erguvan ağacı İstanbul’un bir simgesidir. En azından geçmişte öyleydi Erguvan ağacı İstanbul’un bir simgesidir. En azından geçmişte öyleydi. Beton.
ATATÜRK’ÜN ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
Bugün neler öğreneceğiz?
Din Dersi Paylaşım Portalı
ÇAĞRI KİTAPLARI (TOMARLARI)
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
YAS 5 Anne ve babamın birbirlerine bağırmalarının beni ne kadar korkuttuğunu öğrendim. YAS 7 Meşrubat içerken gülersem içtiğimin burnumdan geleceğini.
6. Sınıf 2. Ünite: Namaz ÜNİTE KONULARI Namaz İbadeti ve Önemi
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
Masanın.
TASAVVUF FELSEFESİ Tasavvuf, İslam inancında Allah'a ulaşmanın yollarından biridir. Başka bir deyişle, insanın akıl yoluyla erişemediği ilahî hakikatlere.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
CAN AKIN ŞAİR VE FOTOĞRAF SANATÇISI BİLEMEZDİM Kİ.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
Ünite Konuları için tıklayınız
İKTİSAT-AHLAK-İMAN İLİŞKİSİ
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
ПРИЛОЗИ.
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Sunum transkripti:

TERKİB-İ BEND Bentlerle kurulan uzun bir nazım biçimidir. En az 5, en fazla 10 bentten oluşur. Her bent 5 ile 10 beyit arasında değişir.(Sonraki dönemlerde daha fazla beyit sayısına sahip bendler de kullanılmıştır.) Genellikle dinî, felsefî ve sosyal yaşamla ilgili eleştiri ve önerilere yer verilir. Toplum aydınlatılmaya çalışılır. Mersiyelerin de bu biçimle yazıldığı olmuştur. Her bendin (terkib-hane, kıta) sonunda vasıta beyti denen bir beyit vardır. Vasıta beyitleri her bendin sonunda değişir ve bunlar kendi aralarında uyaklanır. Türk edebiyatında Bakî (Kanunî Mersiyesi), Bağdatlı Ruhi ve Ziya Paşa bu alanda en ünlü şairlerimizdir.

a x a x a x a b c x c x c x c ç d x d x d x d e f x f x f x f g ğ x ğ x ğ x ğ h ı x ı x ı x ı i 1. bend2. bend3. bend4. bend5. bend6. bend Her bendin son beyti vasıta beyti olup bendlerin vasıta beyitleri birbirinden farklıdır. Terkîb-i Bend (Kafiye düzeni-1)

a b c d e f g ğ h ı i j 1. bend2. bend3. bend4. bend5. bend6. bend Her bendin son beyti vasıta beyti olup bendlerin vasıta beyitleri birbirinden farklıdır. Terkîb-i Bend(Kafiye düzeni-2)

1Pek rengine aldanma felek eski felek-tir Zira feleğin meşreb-i nasazı dönek-tir aaaa Terkib-hane 2Ya bister-i kemhada ya viranede can ver Çün bay u geda hake beraber girecek-tir xaxa // 3Allah'a sığın şahs-i halimin gazabından Zira yumuşak huylu atın çiftesi pek-tir xaxa // 4Yaktı nice canlar o nezaketle tebessüm Şirin dahi kasdetmesi cana gülerek-tir xaxa // 5Bed-asla necabet mi verir hiç üniforma Zerduz palan ursan eşşek yine eşşek-tir xaxa // 6Bed-maye olan anlaşılır meclis-i meyde İşret güher-i ademi temyize mihenk-tir xaxa // 7Nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdîr Tekdir ile uslanmayanın hakkı kötek-tir xaxa // 8Nadanlar eder sohbet-i nadanla telezzüz Divanelerin hemdemi divane gerek-tir xaxa // 9Afv ile mübeşşir midir eshab-ı meratib Kanun-i ceza acize mi has demek-tir xaxa // 10Milyonla çalan mesned-i izzete serefraz Birkaç kuruşu mürtekibin cay-i kürek-tir xaxa // 11İman ile din, akçadır erbâb-ı gınâ-da Namus ü hamiyyet sözü kaldı fukarâ-da xaxa vasıta Ziya Paşa, Terkib-i Bend, 9. bend’ten

TERCİ-İ BEND Biçim ve uyak bakımından terkib-i bende benzese de konusu ve vasıta beyitleri yönüyle terkib-i bend’ten ayrılır. Vasıta beyitleri her bendin sonunda aynen tekrarlanır: Her bend terci-hane ve vasıta olmak üzere ikiye ayrılır. Dini konuların işlendiği terci-i bend’te genellikle Allah’ın kudreti, evrenin sonsuzluğu, doğanın ve yaşamın karşıtlıkları gibi konular işlenir. Terkib-i bend’ten daha zor yazılan bu nazım biçiminin en güzel örneğini Ziya Paşa vermiştir.

a x a x a x a b c x c x c x c b d x d x d x d b f x f x f x f b ğ x ğ x ğ x ğ b ı x ı x ı x ı b 1. bend2. bend3. bend4. bend5. bend6. bend Her bendin son beyti vasıta beyti olup ilk benddeki vasıta beyti tekrarlanır. Tercî-i Bend (Kafiye düzeni-1)

a b a c a ç a d a e a 1. bend2. bend3. bend4. bend5. bend6. bend Her bendin son beyti vasıta beyti olup ilk benddeki vasıta beyti tekrarlanır. Tercî-i Bend (Kafiye düzeni-2)

Tâ be key arşa çıka âh-ı dil-î nâ şadım Gökleri ağlata hasretle giden feryadım Nice bir canı yaka nâle-i âteş-zâdım Müstaid kıl yoğısa lûtfuna isti´dâdım Sana güçlük mü var ey şâh-ı kerem-mu´tâdım Şâd olmayan, sevinip neşelenmeyen gönlümün âhı, ne zamâna dek arşa çıkıp duracak; Hasretle ettiğim feryâd, ne vakte dek gökleri ağlatacak? Ateşten doğan ağlayıp inleyişim, nice bir canı yakıp duracak? Lûtfuna nail olmaya istidadım yoksa istidat sahibi et beni; Ey kerem ve ihsan etmeyi âdet edinmiş pâdişâhım, sana güçlük mü var? Mûr isem şem´ine pervane kılup eyle kabul Âb isem gevher-i yek-dâne kılup eyle kabul Seng isem Kâ´be vü kâşane kılup eyle kabul Müstaid kıl yoğısa lûtfuna isti´dâdım Sana güçlük mü var ey şâh-ı kerem-mu´tâdım Karıncaysam, mumuna karşı pervane hâline getir; kabul et; Suysam değer biçilmez inci yap, al beni. Taşsam Kâ´be yap, köşk haline sok, kabûl et beni. Lûtfuna nail olmaya istidadım yoksa istidat sahibi et beni; Ey kerem ve ihsan etmeyi âdet edinmiş pâdişâhım, sana güçlük mü var? Kâbiliyyet ver eğer vaslına nâ-kâbil isem Yeniden ver bana sermâyeyi bî-hâsıl isem Hâlimi kaale bedel eyle eğer nâkil isem Müstaid kıl yoğısa lûtfuna isti´dâdım Sana güçlük mü var ey şâh-ı kerem-mu´tâdım Seninle buluşmaya, sana kavuşmaya kabiliyetim yoksa kabiliyet ver. Elimde, avucumda bir şey kalmamışsa bana yeniden sermaye ver. Yalnızca, duyduğum sözleri naklediyorsam, sözlerimi hâle döndür; Beni naklettiğim güzel şeylerle hâllendir. Lûtfuna nail olmaya istidadım yoksa istidat sahibi et beni; Ey kerem ve ihsan etmeyi âdet edinmiş pâdişâhım, sana güçlük mü var? Müslüman eyle eğer kâfir isem kudretini Şâkir et lûtfına ger münkir isem ni´metini Dahi efzûn et eğer kemter isem rahmetini Müstaid kıl yoğısa lûtfuna isti´dâdım Sana güçlük mü var ey şâh-ı kerem-mu´tâdım Kudretini inkâr eden bir kâfirsem Müslüman et beni. Nimetini inkâr ediyorsam şükreder bir hâle getir beni. Ben aşağı ve âcizsem rahmetini daha da arttır. Lûtfuna nail olmaya istidadım yoksa istidat sahibi et beni; Ey kerem ve ihsan etmeyi âdet edinmiş pâdişâhım, sana güçlük mü var? Maksadın bey´u şîrâ rıbh a hasâret değile Keremin beste-i ser-rişte-i illet değile Bî-garez lûtfun ümîd etme kabahat değile Müstaid kıl yoğısa lûtfuna isti´dâdım Sana güçlük mü var ey şâh-ı kerem-mu´tâdım Maksadın, alıp satmak, kâr, ziyan etmek değil ya. Lûtfun, keremin, bir sebebin ipine bağlanmamış ya. Lûtfunu garezsiz, ivazsız, karşılıksız ummak, suç değil ya. Lûtfuna nail olmaya istidadım yoksa istidat sahibi et beni; Ey kerem ve ihsan etmeyi âdet edinmiş pâdişâhım, sana güçlük mü var? Afv kıl Galib-i nâpâk ü sefâhet-kârı O da olsun kerem ü cûduna lâyık bâri Bî-nevâdır deyü reddeyleme bu nâçârı Müstaid kıl yoğısa lûtfuna isti´dâdım Sana güçlük mü var ey şâh-ı kerem-mu´tâdım İşi gücü akla sığmaz kötülük olan ve hiç de temiz olmayan Galib´i bağışla da, bari o da keremine, cömertliğine lâyık olsun; Elinde, avucunda bir şeycik yoksa bile bu çaresizi reddetme. Lûtfuna nail olmaya istidadım yoksa istidat sahibi et beni; Ey kerem ve ihsan etmeyi âdet edinmiş pâdişâhım, sana güçlük mü var?

Ey dil ey dil niye bu rütbede pür-gamsın sen Gerçi vîrâne isen genc-i mutalsamsın sen Secde-fermây-ı melek zât-ı mükerremsin sen Bildiğin gibi değil cümleden akdemsin sen Rûhsun nefha-i Cibrîl ile tev'emsin sen Sırr-ı Haksın mesel-i Îsî-i Meryemsin sen Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen Merteben ayn-ı müsemmâdadır esmâ sanma Merci'in Hâlik-ı eşyâdadır eşyâ sanma Gördüğün emr-i muhakkakları rü'yâ sanma Başkasın kendini sûretle heyûlâ sanma Keşf ile sâbit olan ma'nîyi da'vâ sanma Hakkına söylenen evsâfı müdârâ sanma Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen İnleyip sırrını fâş eyleme ağyâra sakın Düşme bilmezlik ile varta-i inkâra sakın Değmesin ellerin kâkül-i dildâra sakın Sonra Mansûr gibi çıkman olur dâra sakın Arz-ı acz itmeyesin yâreden ol yâre sakın Bulduğun cevher-i âlîleri bî-çâre sakın Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen Sendedir mahzen-i esrâr-ı mahabbet sende Sendedir am'den-i envâr-ı fütüvvet sende Gizli gizli dahi vardır nice hâlet sende Ma'rifet sende hüner sende hakikat sende Nazar etsen yer ü gök Dûzah u Cennet sende Arş u Küsiyy ümelek sendedir elbet sende Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen Hayfdır şâh iken âlemde gedâ olmayasın Keder-âlûde-i ümmîd ü recâ olmayasın Vâdi-i ye'se düşüp hîç ü hebâ olmayasın Yanılıp reh-ev-i sahrây-ı hevâ olmayasın Âdeme muttasıl ol tâ ki cüdâ olmayasın Secdeler eyle ki merdûd-ı Hudâ olmayasın Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen Berk-i hâtıf gibi bu kayd-ı sivâdan güzer et Erişen hâr u hâsa âteş-i aşkı siper et Dâmenin tutmaya âsâr-ı alâyık hazır et Şems-veş hâhiş-i Monlayıla azm-i sefer et Hele bir cem'-i havâs eyle de Gâlib nazar et Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen