MÜKEMMELLİĞE DOĞRU TÜRKİYE İsrafın Önlenmesinde Durum Tesbiti ve Çözüm Önerisi: 80/20 Prensibi ve 6 Sigma Yönetim Sistemi Prof. Dr. Aziz Akgül Türkiye İsrafı Önleme Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı 9-11 Mayıs 2008
İSRAF GEREKSİZ, AMAÇSIZ VE YARARSIZ YERE YAPILAN HERŞEYDİR.
İSRAF KISIR DÖNGÜSÜ 1980’Lİ YILLARIN İKİNCİ YARISINDAN İTİBAREN EKONOMİMİZ Kamu İsrafı Bütçe Açıkları Kamu Borçlanma Gereği Yüksek Faizler Yatırımların Azalması Kamu İsrafı Borcun Borçla Finansmanı KISIR DÖNGÜSÜNE GİRMİŞTİR. BU KISIR DÖNGÜDEN KURTULMANIN YOLU İSRAFIN ÖNLENMESİDİR.
TÜRKİYE’NİN KALİTESİZLİK MALİYETİ: İSRAFIN BÜYÜKLÜĞÜ
6 Sigma ve Kalitesizlik Maliyeti SigmaMilyonda Hata 3 Sigma Gelirin/Cironun %25’ i 66,807 4 Sigma Gelirin/Cironun %15’ i 6,210 5 Sigma Gelirin/Cironun %10’ u Sigma Gelirin/Cironun %5.0’ i 3.4 İSRAFIN BÜYÜKLÜĞÜ Kalitesizlik Maliyeti %
Türkiye 6 Sigma’nın neresinde? Türkiye’ nin 2007 Yılı Gayri Safi Yurtiçi Hasılası(Milli Gelir) 758 milyar YTL’dir. 758 milyar YTL x %25 = 189 Milyar 500 Milyon YTL israf ediliyor. İSRAFIN BÜYÜKLÜĞÜ
TÜRKİYE OECD İÇİNDE İSRAFTA NEREDE? DÜNYA EKONOMİ FORUMU TARAFINDAN 30 OECD ÜLKESİNİ İHTİVA EDEN İSRAF İLE İLGİLİ OLARAK ÜLKELERİN MUKAYESELİ ÇALIŞMASINDA, 30 ÜLKE İÇİNDE TÜRKİYE EN MÜSRİF ÜLKEDİR.
İSRAF ALANLARI ALTIN İSRAF ALANLARI İÇ BORÇ FAİZİ: 2007 yılında 40.3 Milyar YTL olarak gerçekleşti. GÜMÜŞ İSRAF ALANLARI SOSYAL GÜVENLİK SİSTEMİNE BÜTÇEDEN AKTARILANLAR: 2007 yılında 24 Milyar YTL, BRONZ İSRAF ALANLARI KAMU KURULUŞLARINDAKİ HER TÜRLÜ İSRAF DÜZ İSRAF ALANLARI BİREYSEL İSRAFLAR: Gıda, enerji ve su israfı gibi
80/20 PRENSİBİ 80/20 PRENSİBİ; SEBEPLER İLE SONUÇLAR, GİRDİLER İLE ÇIKTILAR VE GAYRETLER İLE BAŞARILAR ARASINDA BİR DENGESİZLİK OLDUĞUNU İFADE EDER. 80/20 PRENSİBİ; SEBEPLERİN, GİRDİLERİN VEYA GAYRETLERİN ÇOK AZIYLA, SONUÇLARIN, ÇIKTILARIN VEYA BAŞARILARIN ÇOĞUNLUĞUNUN ELDE EDİLMESİNİ İFADE EDER. TİPİK BİR UYGULAMADA; ÇIKTILARIN %80’İ GİRDİLERİN %20’SİNDEN, SONUÇLARIN %80’İ SEBEPLERİN %20’SİNDEN VEYA BAŞARILARIN %80’İ GAYRETLERİN %20’SİNDEN KAYNAKLANIR.
80/20 PRENSİBİ 80/20 PRENSİBİNİN UYGULANMASI SAYESİNDE; İSRAF VE OLUMSUZ DEĞERLER AZALTILIR. DAHA AZ HARCAMA VE GİRDİ SAYESİNDE, DAHA ÇOK ÇIKTININ ELDE EDİLMESİ MÜMKÜN OLUR. Çünkü; Sebeplerin en önemli %20’si sonuçların %80’ine, Sonra gelen %30’u sonuçların %15’ne ve Geriye kalan %50’si ise sonuçların sadece %5’ine neden olur.
ASLINDA ZAMAN YETERSİZLİĞİ DİYE BİR DURUM YOKTUR. ÇOĞUNLUKLA DÜŞÜK DEĞERLİ FAALİYETLERLE UĞRAŞARAK ZAMANIMIZI İSRAF EDİYORUZ. BÖYLECE, ZAMANIMIZIN SADECE %20’SİNİ VERİMLİ KULLANABİLİYORUZ. İŞİNİZDE ELDE ETTİKLERİNİZİN %80’İ, ZAMANINIZIN %20’SİNİ AYIRDIĞINIZ HUSUSLARDAN GELİR. BU SEBEPLE, GAYRETLERİN 4/5’NÜ İFADE EDEN BÜYÜK KISMI GEREKSİZDİR. BU DA, İNSANLARIN BEKLENTİLERİNİN AKSİNE BİR DURUMDUR. 80/20 PRENSİBİ ve ZAMAN İSRAFI
80/20 PRENSİBİ Gider CinsiTutarı (TL)Kümülatif (TL)Yüzde (%) 1. Malzeme Giderleri Personel Giderleri Finansman Giderleri Enerji Giderleri Satış Giderleri Ödenen Komisyonlar Günlük Giderler Sigorta Giderleri Ağırlama Giderleri Çeşitli Büro Giderleri
ALTI SİGMA NEDİR? HER ÜRÜN, HİZMET, SÜREÇ VE İŞLEMDEN HATALARIN YANLIŞLARIN VE KUSURLARIN TAMAMINA YAKINININ ELENMESİNİ HEDEFLEYEN VE 1 MİLYON İŞLEMDE EN FAZLA 3 HATAYI ÖNGÖREN BİR İSRAFI ÖNLEME VE YÖNETİM YAKLAŞIMIDIR.
ALTI SİGMA NE YAPAR? MALİYETLERİ AZALTIR. VERİMLİLİĞİ İYİLEŞTİRİR. VATANDAŞ / MÜŞTERİ SADAKATİNİ ARTIRIR. ÇEVRİM SÜRESİNİ AZALTIR. HATALARI AZALTIR. İSRAFA YÖNELİK KURUM KÜLTÜRÜNÜ DEĞİŞTİRİR. ÜRÜN / HİZMETLERİ İYİLEŞTİRİR.
Performans Zaman Küçük adımlarla iyileştirmeler Sıçramalı iyileştirmeler Altı Sigma
DENETİM İSRAFTIR DENETİMDE TEPKİSEL KALİTE SİSTEMİ ESAS ALINDIĞINDAN; ÖNCE HATA OLUŞUR, SONRA HATA ANALİZİ YAPILIR VE GERÇEKLEŞEN HATALARI DÜZELTMEK İÇİN GEREKLİ OLANLAR YAPILMAYA ÇALIŞILIR. ÖNLEYİCİ KALİTE SİSTEMİNİ ESAS ALAN ALTI SİGMA YAKLAŞIMINDA İSE; ÖNCE POTANSİYEL HATA ÇEŞİTLERİ BELİRLENİR. POTANSİYEL HATA ÇEŞİTLERİNİN ANALİZİ YAPILIR. POTANSİYEL ETKİLER ÖLÇÜLÜR VE SON OLARAK POTANSİYEL HATALARI ÖNLEYİCİ FAALİYETLER YAPILIR.
KAMU YÖNETİMİNDE İSRAFI ÖNLEMENİN AKILCI 12 PRENSİBİ 1. GEREKSİZ, AMAÇSIZ VE YARARSIZ HARCAMALARI VE FAALİYETLERİ YAPMAYIN. 2. EĞER İŞ VEYA İŞLEM GEREKSİZ İSE FİNANSE ETMEYİN. 3. YARDIMA İHTİYACI OLMAYANLARA YARDIM YAPMAYI DURDURUN. 4. VERGİ ADALETİNİ SAĞLAYIN. 5. SORUMSUZLUĞU TEŞVİK ETMEYİN. 6. GELECEK NESİLLERE ADİL OLMAYAN VE GEREKSİZ BORÇ YÜKÜ BIRAKMAYIN. 7. İŞ HAYATINDA PİYASA ŞARTLARI DAHİLİNDE REKABETÇİ VE ADİL BİR ŞEKİLDE ÇALIŞMASINI SAĞLAYIN. 8. KAMU KESİMİNİN GEREKSİZ MÜDAHALESİNİ DURDURUN. 9. HERKES “ÖNCE TOPLUMSAL MENFAATLER” MANTIĞIYLA ÜZERİNE DÜŞENİ ADİL OLARAK YAPMALIDIR. 10. HERKESE AÇIK VE ADİL DEĞERLENDİRMENİN SONUNDA KATMA DEĞER OLUŞTURABİLECEK PROJELERİ FİNANSE EDİN. 11.SIFIR HATAYI ESAS ALAN YÖNETİM YAKLAŞIMLARINI UYGULAMAYA KOYUN. 12.VERİMLİLİĞİ VE ETKİNLİĞİ ESAS ALIN.
İç Borçlanma Kısır Döngüsü Yerine Türkiye’nin İsrafı Önlemeye Yönelik 80/20 Prensibi ile Altı Sigma Uygulamasına İhtiyacı var SONUÇ