Materyal Tasarım ve Hazırlama İlkeleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
Advertisements

EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
KÜTÜPHAN-E TÜRKİYE PROJESİ. MODÜL 7 Sunular ve Etkili Sunum Hazırlama Kütüphan-e Türkiye Eğitim Çalışma Grubu, Göknur Kaplan Akıllı.
Mastarlar.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
Algılayanın Özellikleri 1. Beklentiler 2. İlgiler 3. Gereksinimleri 4. Bilişsel stilleri 5. İnançları 6. Bireysel değerleri.
Bilgisayar Temelli Materyaller Arş. Gör. Esin ERGÜN Dr. Ümmühan AVCI YÜCEL Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme.
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
ARAZİ ROBOTU KAVRAMSAL TASARIMI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GÖRSEL TASARIM.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İşlev Açısından Kelime Türleri
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
Öğretim Materyallerinin Seçimi ve Tasarımı
DESEN.
KAVRAMLAR EĞİTİM: “Bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik/ kasıtlı davranış değiştirme süreci”
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
a) Burada gördüğünüz eserler sizde hangi duyguları uyandırdı
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gözde Görüntü Oluşumu ve Göz Kusurları
KAVRAM HARİTALARI.
TEKNOLOJI VE TASARıM DERSI.
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
DERS YAZILIMLARININ GELİŞTİRİLMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
GÖRSEL ARAÇ ÇEŞİTLERİ.
Gümüşhane Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Genetik ve Biyomühendislik Bölümü Bitirme Çalışması Poster Hazırlama Kılavuzu Poster Boyutları:
Sunum transkripti:

Materyal Tasarım ve Hazırlama İlkeleri Bölüm 8 Materyal Tasarım ve Hazırlama İlkeleri (Bir resim bin kelimeye bedeldir...) Ünite İçeriği: Öğretim Materyalleri Tasarımı 1.1-Harf kullanımı 1.2-Renk kullanımı 1.3-Biçimsel elemanların kullanım ilkeleri-TASARIM ÖĞELERİ 1.4-Yerleşim elemanlarının kullanım ilkeleri-TASARIM İLKELERİ Materyal Hazırlama İlkeleri Ders Materyali Geliştirme Aşamaları

Öğretim materyallerinin oluşturulmasında iki aşama çok önemlidir: Tasarlama Hazırlama

1. ÖĞRETİM MATERYALLERİ TASARIMI Öğretim materyali hazırlanmadan önce tasarlanması gerekir. Tasarım boyutu icatcılık gerektirir. Bitmiş materyalin gözde canlandırılması ve çok boyutlu düşünülmesi gerekir.

Tasarımda Geştaltçı psikolojinin ilkelerinin de dikkate alınması gerekir. Tamamlama Şekil zemin ilişkisi Devamlılık Yakınlık Basitlik Benzerlik Algılama

Şekil, zeminden daha dikkat çekici özelliklere sahiptir. Yakınlık, organizmanın bir alandaki ögeleri, nesneleri birbirlerine olan yakınlıklarına göre algılama eğilimidir. Benzerlik, şekil, renk , doku, cinsiyet vb pek çok özellik bakımından birbirine benzer ögelerin birlikte gruplanarak algılanma eğilimidir. Tamamlama, organizmanın tamamlanmamış etkinlikleri, şekilleri, sesleri tamamlayarak algılama eğilimidir.

Devamlılık, aynı yönde giden noktalar, çizgiler vb birimlerin birlikte gruplanarak algılanma eğilimidir. Basitlik, basit, düzenli bir şekilde organize edilmiş figürleri algılama eğilimidir. Algılama simetrik, düzenli, düzgün olan iyi bir biçime, şekle ve bütüne doğru olmaktadır. Algılama, simetrik, düzenli, düzgün olan iyi bir biçime, şekle ve bütüne doğru olmaktır.

1.1 Harf Kullanımı Kullanılan harfler birbiri ile uyumlu olmalıdır. Bir yazıda çok fazla çeşit harf karakteri kullanılmamalıdır. Başlıklar büyük harfle, diğer kısımlar küçük harfle yazılmalıdır. SÜREKLİ BÜYÜK HARF KULLANILMASI DİKKAT VE ALGILAMAYI ZORLAŞTIRIR. Koyu, eğik ve alt çizme özellikleri ayırt edici bilgiler için kullanılmalı ve uzun kullanılmamalıdır.

Harf koyu olduğunda zeminin açık, zemin koyu olduğunda harfin açık olmasına dikkat edilmelidir. Harflerin çok yakın olmamasına dikkat edin. Harflerin büyüklüğü öğrenenlere göre ayarlanmalıdır; küçük yaşlarda büyük punto kullanılmalıdır.

Bir materyalde, metinde çok fazla yazı olmamalıdır Bir materyalde, metinde çok fazla yazı olmamalıdır. Örneğin, bir PowerPoint slaytında en fazla 5-6 satır; kelime sayısı da az olmalıdır. Harfler ve satırlar arasında gerektiği kadar boşluk olmalıdır; çok yakın olunca dikkat dağılabilir.

1.2 Renk Kullanımı Materyal hazırlarken renk ögesi kullanılmalıdır. Renkler her zaman dikkat çekicidir. Renkler önemli bilgileri ayırt etmede zıtlık yaratılarak kullanılabilir.

Renkler öğrenenlerin gelişim özelliklerine uygun olarak kullanılabilir Renkler öğrenenlerin gelişim özelliklerine uygun olarak kullanılabilir. Küçük yaşta olanlar için parlak renkler daha dikkat çekicidir. Renklerle bilgilerin gruplanması da sağlanabilir. Her bir bilgi bütünü bir renkle ifade edilebilir.

En önemli bilgiler canlı renklerle ayırt edilebilir. Bir materyalde renk çok aşırı kullanılmamalıdır. Kullanılan renkler estetik bir bütün oluşturmalı, dikkati dağıtacak şekilde karmaşık olmamalıdır. Renkler gerçek yaşamdakine uygun olarak kullanılmalıdır. Örneğin; ağaçsa yaprakları yeşil olmalı vb.

Ekran Tasarımı Bilgisayar temelli bir materyalde, ekran tasarımı son derece önemlidir; öğrenen için yeterince ilgi çekici hazırlanmalıdır. Bir ekranda en fazla 4-5 satır ve en fazla 20 sözcük kullanılmalıdır. Basit koyu harf tipleri tercih edilebilir. Çok gösterişli yazılar dikkat dağıtabilir.

Boşluklar olmalıdır. Her tarafı dolu bir ekran algılamayı zorlaştırır. Ekrandan ekrana tutarlılık sağlamak için satır genişliği ve satır aralığına önceden karar verilmeli. 1 satır yorucudur; en azından 1.5 satır aralık olabilir. Boşluklar olmalıdır. Her tarafı dolu bir ekran algılamayı zorlaştırır. Satır sonları “tire”lenmemelidir. Koyu fon üzerine açık, ya da açık renk üzerine koyu olacak şekilde zıtlık ekranda olmalıdır. Şekil-zemin algısı özelliğine dikakat edilmelidir.

1.3 Biçimsel Elemanları Kullanım İlkeleri (TASARIMIN ÖĞELERİ) 1. ÇİZGİ: Fonla figürün ayrıldığı kısımdır ve algılamada ayırt edicilik sağlar. Yatay, dikey, eğik olması farklı etkilere yol açar. 2. BOŞLUKLAR-ALAN: Mesaj dışında kalan yerlerdir ve algılamayı kolaylaştırır. Göz en çok sol üst 1/9’luk alanı algılar. 3. ŞEKİL-FORM-BİÇİM-BOYUT: Boyut her zaman göreceli olup, boyut hakkındaki yargımız onu çevreleyen cisimlere bağlıdır. Şekiller, bir yüzey üzerinde oluşturulan 2 boyutlu biçimlerdir. Kendine bağlanan bir çizgi bir şekil oluşturur. Form ise, kullanılan biçimlerin birbirlerine göre durumlarıdır. 4. YÜZEY, DOKU: Sade, düz, mat, renkli, parlak, pürüzlü, … Dokunma hissi verir; materyali hissetmemize yardımcı olur. 5. RENK: Algılama üzerinde etki yaratır.

1-Çizgi İki boyutlu görsel öğe olan çizginin yatay, dikey veya eğik olarak kullanılması farklı etkiler yaratır: Yatay çizgiler: Derinlik, hareketsizlik, sakinlik; Dikey çizgiler: Güç, kuvvet; Eğik çizgiler: Hareket izlenimi verir.

1-Çizgi (devam) Yatay Düşey Eğik

2-Alan Görsel materyalin, yazının kapladığı yerdir. Kapalı alanlar ve açık (boş) alanlar diye ikiye ayrılabilir. Boş alanlar bir müziğin duraklama işareti gibi, bütünleyici öğe olarak kullanılır.

2-Alan (devam) Merkez Dikkat

3-Boyut Bir şeklin boyutu göreceli olup, onu çevreleyenlere bağlıdır...

4-Doku Doku, 2 boyutlu görsellere 3 boyutlu hissi verir…

5-Renk Sıcak Soğuk Sıcak Soğuk Renk Çemberi Ana Renkler: Ara Renkler: Sarı, kırmızı, mavi. Ara Renkler: Turuncu, yeşil, mor. Sıcak/Soğuk Renkler: Soğuk Sıcak Soğuk

5-Renk (devam) Renk çemberinde, yan yana renkler uyumlu renkler, karşı karşıya renkler zıt renkler (bütünleyici renkler)’dir. Uyumlu renkler yan yana geldiklerinde birbirlerinin etkisini azaltır. Zıt renkler yan yana geldiklerinde birbirlerinin etkilerini arttırır ve en net görünürler. Zıt renkler karıştırılırsa akromatik (grimsi) renkler bulunur. Yani, çok parlak olduğunu düşündüğünüz bir kırmızı renk kullanıyorsanız, kırmızıya az miktarda yeşil eklemek kırmızıyı matlaştıracaktır. Kırmızı renkler daha çok hatırlanmaktadır.

5-Renk (devam)

1.4 Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri (TASARIMDA GÖZÖNÜNE ALINACAK İLKELER) 1. Oran/Ölçek, objelerin büyüklüğü ile ilgilidir. Bir objenin diğer objelerle arasındaki ilişki de denebilir (Zürafa=3 insan). 2. Ritim (devamlılık), kompozisyonda gözün bir objeden diğerine rahatça kayabilmesidir. Birbirinden kopuk olarak yerleştirilmiş tasarım elemanları arasında bağ zor kurulur. 3. Vurgunun bütüne baskın olması gerekir. Materyalin can alıcı noktasıdır. Farklı renk, doku, şekil, renk kullanılabilir…

4. Hizalama, tasarımdaki öğelerin bazı öğelerle aynı hizada olmasıdır 4. Hizalama, tasarımdaki öğelerin bazı öğelerle aynı hizada olmasıdır. Dikey veya yatayda birlik varsa insanlar daha kolay öğrenir. 5. Denge, objenin göz tarafından algılanan ağırlığı ile ilgilidir (yatay, dikey vb unsurlar denge veya dengesizlikler oluşturabilir). Formal denge İnformal denge

6. Bütünlük, görsel elemanlar ve bunların işlevleri arasındaki ilişki bütünlüğüdür. Yararı olmayan hiçbir yazı, resim, şekil vb unsurun materyalde olmaması gerekir. 7. Ahenk, kompozisyonun bütünü ile ilgilidir. Bütünü oluşturan parçaların birbiri ile olan ilişkisidir. Parçalar bir araya geldiğinde bütünlük duygusu oluşmalıdır.

2. MATERYAL HAZIRLAMA İLKELERİ Öğretim materyali, Basit, sade ve anlaşılabilir olmalıdır. Ders programlarını destekleyici biçimde dersin hedef ve kazanımlarına uygun hazırlanmalıdır. Dersin konusunu oluşturan önemli ve özet bilgilerle donatılmalıdır. Kullanılacak görsel özellikler materyalin önemli noktalarını vurgulamak amacıyla kullanılmalı; aşırı kullanımdan kaçınılmalıdır.

Kullanılan yazılı metinler, görsel-işitsel öğeler, öğrencinin pedagojik özelliklerine uygun ve gerçek hayatıyla tutarlılık göstermelidir. Öğrenciye alıştırma ve uygulama imkanı sağlamalıdır. Her öğrencinin erişimine ve kullanımına açık olmalıdır. Sadece öğretmenin rahatlıkla kullanabildiği türden değil, öğrencilerin de kullanabileceği düzeyde basit olmalıdır.

Zaman içinde tekrar kullanılacak materyaller dayanıklı hazırlanmalı, bir defalık kullanımlarda zarar görmemelidir. Gerektiği taktirde, kolaylıkla geliştirilebilir ve güncelleştirilebilir olmalıdır. Hazırlama ve kullanım kılavuzları oluşturulmalıdır. Yakın çevreden her türlü yardım için çaba harcanmalı ve yardım alınmalıdır.

Materyal Seçiminde Bazı Faktörler Eğitim programına uygun mu? Genel ve doğru mu? Kesin ve anlaşılır bir dil kullanılmış mı? Motive edip ilgi uyandırıyor mu? Öğrenen katılımını sağlıyor mu? Teknik kalitesi iyi mi? Etkili olduğuna dair kanıt var mı? Reklam ve önyargıdan uzak mı? Kullanımı ile ilgili kılavuzlar ya da açıklamalar var mı?

3. DERS MATERYALİ GELİŞTİRME AŞAMALARI Etkinliklerde hangi içerik ve sürecin yer alacağı tasarlanır. Öğrencilere kazandırılması gereken hedefler ve kazanımlar belirlenir. Hedef ve kazanımları gerçekleştirecek etkinliklerde yer alan materyaller tasarlanır.

Materyal tasarlama ve hazırlama ilkelerine göre materyal için gerekli araç gereçler belirlenir. Araç gereçler materyal hazırlama ve tasarlama ilkelerine göre birleştirilerek materyal oluşturulur. Materyalin öğretim sürecinde uygulaması yapılır. Uygulama sonuçları değerlendirilir ve geliştirilir.

Ders materyali geliştirme aşamaları incelendiğinde sistematik bir yaklaşım olduğu görülmektedir. Ders süreci bütün olarak düşünülür ve materyal ona göre hazırlanır.

UYGULAMA Alanınızla ilgili iki boyutlu (örneğin kavram haritası, çalışma yaprağı gibi) veya üç boyutlu bir materyal (model gibi) tasarlayınız. Bütün aşamaları içeren bir rapor oluşturunuz. Ödev sadece rapor boyutunda yapılacaktır. Not: Tasarlanan materyalin nasıl hazırlanacağını şematik olarak ve aşamalı bir şekilde açıklayabilirsiniz.