Analitik Bütçe Sınıflandırması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÜNİVERSİTELER İÇİN BİRİMLER DÜZEYİNDE AFP HAZIRLANMASI
Bütçe Kodlaması Nedir? Bütçe Kodlaması Devlet faaliyetlerinin Kurumsal, Fonksiyonel ve Ekonomik Sınıflandırmasıdır.
ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
MALİ İSTATİKTİKLERİN DERLENMESİNE YÖNELİK GENEL YÖNETİM SEKTÖRÜ
1 Ahmet DEMİRCAN Daire Başkanı 22 MAYIS ANTALYA PERFORMANS BÜTÇE VE RAPORLAMA DAİRE BAŞKANLIĞI.
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
T.C. MALİYE BAKANLIĞI MUHASEBAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
Mali İstatistik Kullanım Alanları
Kamu Muhasebe Sistemi.
KAMU HARCAMA SÜRECİ VE SAYIŞTAY
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
KAMU HARCAMA HUKUKU ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
KAMU KESİMİNİN TASNİFİ
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
Sosyal koruma harcamalarının izlenmesinde uluslararası olarak kullanılan iki yöntem bulunmaktadır. Bunlardan birincisi AB’nin kullandığı ESSPROS ikincisi.
BÜTÇE HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI. BÜTÇE 5018 SAYILI KANUNDA BÜTÇE: BELİRLİ BİR DÖNEMDEKİ GELİR VE GİDER TAHMİNLERİ İLE BUNLARIN UYGULANMASINA İLİŞKİN HUSUSLARI.
BÜTÇE AÇIKLARI.
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
YAYIMLANAN MALİ VERİLER .
olarak tanımlanmıştır.
KESİN HESAP.
ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
KAMU HARCAMALARININ SINIFLANDIRILMASI
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI KAMU MALİ YÖNETİMİ PROJESİ KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR, MEVCUT KODLAMANIN DAHA ÖNCE DEĞİNİLEN EKSİKLİKLERİNİ ORTAYA.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
BÜTÇE HAZIRLAMA REHBERİ
2008 Yılı Analitik Bütçe Sınıflandırması T.C. MALİYE BAKANLIĞI BÜTÇE ÇALIŞMALARI ARALIK 2007.
İL KOORDİNASYON KURULU 2014 YILI 2014 YILI 1. TOPLANTISI 1. TOPLANTISI T.C. ADANA VALİLİĞİ.
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
HARCAMA.
BÜTÇE MEVZUATI VE UYGULAMA SUNUMU
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇELEME SÜRECİNDE ANALİTİK KODLAMA SİSTEMİ.
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ VE ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
BÜTÇE TEKLİFİ HAZIRLAMA KLAVUZU
Devlet Muhasebe Standartları
ANALİTİK BÜTÇE Kazım GENÇ Maliye Uzmanı ANKARA
BÜTÇE HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Devlet Muhasebesi Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN.
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER.
BÜTÇE VE PERFORMANS ŞUBESİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Bütçe Çeşitleri.
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

Analitik Bütçe Sınıflandırması

Genel Bilgiler Öncelikle analitik bütçe sınıflandırmasının bir bütçe sistemi değil, bütçeyi oluştururken kullanılan bir sınıflandırma tekniği olduğunu belirtmek gerekir. Bu sınıflandırmaya geçilmesinin en önemli sebepleri; kamu harcamalarının ekonomik faaliyetler üzerindeki analizinin daha iyi yapılabilmesi, daha güvenilir ve düzenli olması, kod yapısının eski uygulama gibi karışıklığa sebebiyet vermemesi olarak belirtilebilir. Bu sınıflandırma, temelini GFS’den almıştır.

GFS NEDİR? Government Finance Statics (Devlet Mali İstatistikleri); analitik bütçe sınıflandırmasının özünü oluşturmakla beraber, ekonomik analiz için hükümetin nakit alındılarını ve ödemelerini uluslararası kabul edilmiş ölçülere göre kaydeden bir sistemdir. Bu sistem 1999 yılında sadece Hacettepe Üniversite’sinde otomasyon desteği sağlanmadan uygulanabilmiştir.

A.B.S.’nin Yıllar İtibariyle Uygulanması 2002-2003 yıllarından itibaren 6 pilot kurum olarak; Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, Hacettepe Üniversitesi ve Ege Üniversitesi’nde, 2004 yılından itibaren genel bütçeli ve özel bütçeli kuruluşlarda, 2005 yılından itibaren mahalli idareler, sosyal güvenlik kurumları, kamu tüzel kişiliğini haiz kurul ve üst kurullarda, 2006 yılından itibaren de döner sermayeli kuruluşlar ile diğer kurum ve kuruluşlarda(KİT’ler hariç) analitik bütçe sınıflandırmasının uygulanması kararlaştırılmıştır. NOT : Mahalli idareler 2006 yılında bu uygulamaya geçebilmişlerdir.

Analitik Bütçe Kod Yapısı A)Giderin Sınıflandırılması 1)Kurumsal Sınıflandırma 2)Fonksiyonel Sınıflandırma 3)Finansman Tipi Sınıflandırma 4)Ekonomik Sınıflandırma B)Gelirin Sınıflandırılması C)Finansmanın Sınıflandırılması

A) Giderin Sınıflandırması 1)Kurumsal Sınıflandırma Yönetim yetkisini temel kriter kabul eden bu sınıflandırma siyasi ve idari sorumluluğun bütçede gösterilmesini sağlar. 4 düzeyli ve 8 haneli kod grubundan oluşmaktadır. Birinci düzey, bakanlıklar ile anayasal olarak eşdeğer kurumları ve bütçe türlerini belirlemektedir. İkinci düzey, birinci düzeyde tanımlanan yöneticilere karşı doğrudan sorumlu birimler ile bütçe türleri kapsamında yer alan kurumları ifade etmektedir. Üçüncü düzey kodlar, ana hizmet birimleri gibi ikinci düzeye bağlı birimleri kapsar. Dördüncü düzey kodlar, destek ve lojistik birimleri ile politikaları uygulayan birimleri tanımlar. Bu sınıflandırma harcama yetkilisinin tespitinde belirleyicidir.

2)Fonksiyonel Sınıflandırma Fonksiyonel sınıflandırma devlet faaliyetinin türünü göstermek üzere tasarlanmıştır. Ayrıca, bütçe politikalarının oluşturulmasında sektörel ayrımların yapılabilmesi de bu sınıflandırmanın hedefleri arasındadır. Dört düzeyli ve altı haneli kod grubundan oluşmaktadır. Birinci düzey, devlet faaliyetlerini 10 ana fonksiyona ayırmaktadır. Ana fonksiyonlar, ikinci düzeyde programlara bölünmektedir. Üçüncü düzey kodlar ise nihai hizmetleri göstermektedir. Dördüncü düzey açılarak muhtemel ihtiyaçlar için boş bırakılmıştır.

3)Finansman Tipi Sınıflandırma Finansman tipi sınıflandırma, yapılan harcamaların hangi kaynaktan finanse edildiğini göstermektedir. Burada harcamanın nereye yapıldığı hususu önem taşımamaktadır. Finansman tipi sınıflandırma mali mevzuatımız gereği geliştirilmiştir. Devirli ödenekleri izlemeye imkan vermektedir. Tek haneli koddan ibarettir.

4)Ekonomik Sınıflandırma Ekonomik sınıflandırma devlet faaliyetlerinin, milli ekonomi üzerindeki etkilerine göre gruplanmasıyla oluşturulmuştur. Devlet faaliyetlerinin, milli gelir ve piyasa ekonomisi üzerindeki etkilerinin ölçülmesini amaçlar. 4 düzeyli ve 6 haneli kod grubundan oluşur. Bütçe politikalarının seçici bir şekilde uygulamasını sağlar. Ekonomik sınıflandırma gelirlerin, harcama ve borç vermenin, finansmanın(gelir-gider farkı) sınıflandırması şeklinde 3 bölümden oluşur.

Gelirin ekonomik sınıflandırması, B cetveli hazırlanırken esas alınacaktır. Harcama ve borç vermenin ekonomik sınıflandırmasında, karşılıklı veya karşılıksız, cari veya sermaye ayrımı öncelik taşır. Finansmanın ekonomik sınıflandırması, devletin açıklarını karşılamak amacıyla, kendi yükümlülükleri karşılığında yaptığı ödeme ve tahsilatları kapsar.

B)Gelirin Sınıflandırması 4 düzeyde gerçekleşmektedir. Aşağıdaki tablo ilk düzeydir.

C)Finansmanın Sınıflandırması Finansman sınıflandırması, bütçe gelirleri ve giderleri arasındaki farkın hangi kaynaklardan, nasıl finanse edileceğini ayrıca gelir-gider arasında fazlalık olursa bunun nasıl değerlendirileceğini belirler. Özel bütçeli idareler ile denetleyici ve düzenleyici kurumlar kendi bütçelerine ilişkin finansman sınıflandırmasını esas alarak ‘’F’’ cetvelini hazırlayacaklardır.

Analitik Bütçenin Oylanması

Analitik bütçe sınıflandırmasına göre oluşturulan devlet bütçesi, gerek TBMM Bütçe komisyonunda gerekse Genel Kurulda fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyinde oylanmaktadır. Bütçe ; kurumsal sınıflandırmanın her dört düzeyini, fonksiyonel sınıflandırmanın üç düzeyini, finansman tipi sınıflandırmayı, ekonomik sınıflandırmanın da ilk iki düzeyini kapsayacak şekilde kanunlaşmakta ve uygulanmaktadır.

Kaynakça www.bumko.gov.tr www.maliye.gov.tr Prof. Dr. Kâmil Tüğen - Devlet Bütçesi kitabı(2014)

Hazırlayanlar: Ozan Mercan – 2013466075 Tuğba Karabulut - 2013466058