Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Zehra KORUK Türkiye Yüksek İhtisas Eğitim ve Araştırma Hastanesi
Advertisements

İDARİ-ASKERİ-AKADEMİK-ADLİ PERSONEL İpek Özkal Sayan, Türkiye’de Kamu Personel Sisteminin Gelişimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, SBF 2005.
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
IMF ile stand by anlaşması
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
Kamu Personeli Verimlilik Projesi
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
MODELİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
PERSONEL GELISTIRME Butun ulkelerde personel gelistirme gorevi ulkelerin egitim sistemi ve sistemde gorev yapan insan kaynaklari bolumune baglidir. Insan.
Kamuda İç Denetimin Gelecek Stratejisi
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
Halkın güveninin kalmadığı bir belediye Modern belediyecilik anlayışı ile yeniden güven tesis edilecek Kapasitesinin üstünde niteliksiz personel Devamsız.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Be Ş eri Sermaye H İ ZMET YöneT İ M İ Prof.Dr.Kamil Ufuk BILGIN TODAIE ankara VI.YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU.
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
Kamu personel rejımı Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
Sonuçlar (hesap verebilirliğin sonuçları) Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
KURUM YAZIŞMALARI II Öğr. Gör. Hakan YILDIZ.
GIDA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
Sendikaların İşlevleri
KOCAELİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İSU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
Kamu Hizmetine Giriş. Bu hafta neler var...  Kamu Hizmetine Girişte Anayasal İlkeler  Hizmete Girişte Aranan Genel ve Özel Şartlar  Hizmete Alma Politikası.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Dünya Ekonomik Forumu Küresel Cinsiyet Eşitsizliği Raporu 2015 ÇALIŞMA HAYATINDA 100 KADINDAN 37’si ÇALIŞIYOR Bu veri ile 125 ülke arasında Türkiye.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 1
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
Örgütsel Kariyer Planlaması
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Kamu Yönetiminin İşleyiş Sorunları. Yoğun norm düzeni içerisinde sürdürülen bürokratik işlemler aslında hizmetin kişisellikten uzak, eşitlik ilkesine.
Kamu Yönetiminde Yasal Sorunlar. Kamu Yönetiminin alt yapısını oluşturan yasal düzenlemelerin, aynı veya benzer konularda yapılmış olması, sistemde ileri.
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
Kamu Yönetiminin Denetim Sorunları. Kamu yönetimi sisteminin; planlanan çıktıların üretilebilmesi, hukuk devleti ilkesinin uygulanması, yönetsel yozlaşmanın.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
Kamu Yönetiminin İşleyiş Sorunları. Yoğun norm düzeni içerisinde sürdürülen bürokratik işlemler aslında hizmetin kişisellikten uzak, eşitlik ilkesine.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
İTÜ Personel Daire Başkanlığı
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
STRATEGIC PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF EDUCATION, TRAINING AND YOUTH
50.Yıl DPB T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
Sendikaların İşlevleri
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
50.Yıl T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İnsan Kaynakları Yönetimi
KARİYER SİSTEMİ.
SİCİL PERFORMANS.
Çağcıl Kamu Personel Yönetimine Egemen Olan İlkeler
TÜRKİYE İSTİHDAM VERİLERİ
SEÇİMLERDE ADAY OLAN KAMU GÖREVLİLERİYLE İLGİLİ REHBER
Yargıtay Genel Sekreter Yardımcısı
Sunum transkripti:

Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar

Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin genelde ise devletin idari kapasitesinin en önemli bileşenlerindendir rakamlarına göre toplam istihdam içindeki kamu payı OECD ülkeleri arasında en alt sıralarda %9.1 olarak yer almaktadır.

Finlandiya % 24 Fransa %22 Kanada % 17 ABD %15 İspanya % 15 İrlanda % 15 Belçika % 15 Portekiz % 15 Almanya % 12 Türkiye % 9 Güney Kore %4

Devlet ile kamu çalışanları arasındaki hukuki ilişkiye göre 4 grup kamu çalışanı mevcuttur. Bunlar; –Memurlar (4/a) –Sözleşmeli personel (4/b) –Geçici personel (4/c) –İşçiler (4/d)

Ayrıca memurlar 10 farklı kategoride sınıflandırılmıştır. Bunların dışında hakim ve savcıların, YÖK’e tabi öğretim üye ve yardımcılarının, KİTlerde çalışanların ve TSK personelinin kendi içinde ayrı ayrı sınıflandırıldıkları görülmektedir. Bu farklı düzenlemelerin bir sonucu olarak her bir kamu personeli, farklı hak ve yükümlülüklere sahiptir. Kamu personel yönetimi açısından en önemli sorunlardan birisi budur.

Kamu personelinin hizmete alımında farklı farklı usullerin uygulanması (KPSSye rağmen) seçim ve nitelikli personelin alımı açısından öznelliğin egemen olduğu bir personel seçim sistemi meydana getirmiştir. Kamu örgütleri arasında dengeli bir personel politikası izlenememesi, bazı kamu örgütlerinde yığılmalara neden olurken bazılarında personele ilişkin zaafiyetler yaratmaktadır.

Kamuda henüz performans yönetimine geçilememiş olması, performans-ücret dengesizliğinin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Performans-nitelik-ücret arasındaki dengesizlik, yer yer ücret adaletsizliği tartışmalarına (eleştirilerine) yol açmaktadır.

Sicil sistemi kaldırılmış olmasına rağmen, henüz etkin performans yönetim sistemlerinin kurulamamış olması, kamu kesiminde personel değerlendirmesinde önemli sorunların ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Kamuda her ne kadar liyakat ve kıdeme dayalı terfi yasal olarak düzenlenmiş olsa da üst düzey görevlendirmeler başta olmak üzere yükselmelerde politik tercihlerin yapıldığı görülmektedir.

Kamu personel yönetimi açısından en önemli sorunlardan birisi de hizmet içi eğitimlerdir. Personelin yetiştirilmesi ve tamlaşmasına dönük olarak düşünülen hizmetiçi eğitim çalışmalarının etkinlikten uzak ve amaca uygun olmadığı ifade edilebilir. Bunlarla birlikte kamu personelinde yoğun olarak motivasyon eksikliğine ilişkin gözlemlerin yapıldığı ileri sürülebilir. Motivasyon eksikliği, performans ve verimlilik düşüklüğüne neden olmaktadır.

Kariyer ve liyakat ilkelerinin terk edilmiş olması, çok kere idare aleyhine idari yargı makamlarına başvurulmasına ve nihayet bu durum da iş gücü, zaman ve enerji kaybına neden olmaktadır. Böylece hizmetlerin sunumunda gecikmelerle karşılaşılmaktadır. Kamuda sağlam karakterli iş güvencesinin olması, bunu suiistimal eden personele karşı yönetimsel zaafiyet doğurmaktadır.

Mevcut yapıda personel sistemi, dağılımı, ücretlendirme gibi konularda şeffaflığın olmaması, kamuoyunun bu hususları takibini zorlaştırmaktadır. Kamu personelinin ağırlıklı kısmının (%75/ kişi) merkezi idare emrinde istihdam edilmesi, merkezi idarenin hiyerarşisi dışında kalan diğer kamu hizmeti sunan birimlerde (Örn: belediyeler/ kişi) personel açısından zaafiyet yaratmaktadır.

Kamu personeli açısından önemli bir koruma mekanizması da yönetsel güvencedir. Yönetsel güvence arkasına sığınan bazı personelin, kamu hizmetlerine ve hizmet talep edenlere gereken özeni göstermedikleri izlenmektedir. Kamu kesiminde siyasi müdahalenin fazla olması, yer yer ast-üst ilişkilerinin bozulmasına neden olmakta, bu durum da olağan işleyişi bozmaktadır.

Son dönemlerde ortaya çıkan kanun yoluyla kadro tahsisleri, personel rejiminin sağlıklı bir yapıya oturmasına engel olmaktadır (2013’te kişi). Personel seçiminde gerçekleştirilen merkezi sınavlar, sadece teknik bilgiyi ölçmekte, ancak çeşitli becerileri ölçememektedir.Örneğin yaratıcı yeteneği ölçemediğinden, bu beceriye sahip nitelikli çalışanların kamu kesimine kazandırılmasında katkı sağlayamamaktadır.

Kamu kesimindeki iş-ücret dengesizliği, nitelikli çalışanların kamu yerine özel sektörü tercih etmesine neden olmaktadır. Böylece kamu kesimi üstün becerililerin değil de güvenceli iş arayışında olan düşük kapasiteli adayların daha çok tercihi olmaktadır. Hiyerarşik denetimin esas olduğu kamuda, buna rağmen bazı personelin sıklıkla iş savsaklayabildiği, bazılarının ise işin yapılmasında kanun dışı yollara başvurabildiği gözlenmektedir. Ast-üst ilişkilerinin karakteristiğinin zamanla bozulmasının neden olduğu bu durum, özellikle sivil denetim mekanizmalarının daha çok devreye sokulmasını gerektirmektedir.

Kamu kesiminde siyasi kaygılarla kadrolaşma eğilimleri, hizmet üretim ve sunumunda zamanla disiplinsizliğin ve ciddiyetsizliğin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Adaylık ve oryantasyon eğitimlerinin ciddiyetle yapılmıyor olması, yeni yetişen personelin yazılı kurallardan daha çok teamülleri esas alarak hizmet üretmeye yönelmesine neden olmaktadır.

Devlet memurları kanununun maddelerinin hemen hemen 3/4ünün değiştirilmiş olması, kanunun amaca hizmet eder halden çıkmasına neden olmuştur. Dolayısıyla yeni bir personel kanunun hazırlanması gerekliliği vardır. Profesyonel bir yönetici sistemi kurulamamış olması ve yönetim geleneğinin oluşmamış olması, kamu kesiminde yönetimsel sorunların ortaya çıkmasına neden olmaktadır.