ANTROPOMETRİK AÇIDAN ÇALIŞMA YERİ DÜZENLENMESİ VE UYGULANMA ÖRNEĞİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
Ders Yazılımlarını Değerlendirme Yaklaşımları Seher ÖZCAN.
SULAMA MEKANİZASYONU Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN. İşletme Noktasının Grafik Yolla Bulunması.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
Ergonomi. Ergonomi; insan kullanımına yönelik tasarım, çalışma ve yaşama koşullarının optimal hale getirilmesi çalışmalarının tümüdür. İNSAN FAKTÖRLERİ.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Program Tasarım Modelleri
TEMELLER.
Deri Kıvrım Kalınlıkları
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
YÜZEY :Cisimlerin hava ile temas eden bölümlerine yüzey denir.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
OKUL ÖNCESİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİ
Uzaktan eğitim; - eğitim sisteminden doğan yüksek maliyeti düşürme, geleneksel eğitim modelinden daha yüksek verimin alındığı sanal sınıf ortamında.
Performans Değerlendirme
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Öğretimin Uyarlanması
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
Özge Buket Cesim. , Burak Aşık. , Merve Çerçi. , İlke Önal
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Çokgenler.
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KOL AĞZI TEMİZLEME TEKNİK ÇALIŞMALARI
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
SPOR PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
VOLEYBOLDA MANŞET, PAS VE SMAÇ TEKNİĞİ ÖĞRENİMİ
BÖLÜM 4 ÖTMG’de ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Eğitimde Proğram Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
ŞEKİLLER.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Bilgilendirme Toplantısı
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Gelişim ve Temel Kavramlar
Sınıfın İlişki Düzeni.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BELLEK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

ANTROPOMETRİK AÇIDAN ÇALIŞMA YERİ DÜZENLENMESİ VE UYGULANMA ÖRNEĞİ

Şekil 4: 26-40 Yaş Grubunda İnsanların Çıplak Ölçüleri (mm olarak) h e a b c d l f g n K E B C D I H G Adlandırma Alt sınır değer mm Ortalama Erkek Kadın Üst sınır Ayakta Oturarak A Öne doğru uzanma mesafesi B Göğüs derinliği, ayakta C iki kol ile yukarı doğru uzanma mesafesi D Boy E Göz yüksekliği F Omuz yüksekliği G Dirsek yüksekliği (ayakta, yerden) H Yerden apış arasına kadar olan mesafe I El yüksekliği (yerden) K Omuz (çıkıntıları arası) genişliği L Kalça genişliği (ayakta) a Üst vücut yüksekliği b Göz yüksekliği c Omuz yüksekliği (oturarak) d Dirsek yüksekliği (oturarak) e Diz yüksekliği f Baldır yüksekliği g Dirsek, avuç (kavrama ekseni) mesafesi h Vücut derinliği (otururken) i Kalça-diz ucu mesafesi k Kalça-ayak tabanı mesafesi l Uyluk kalınlığı m Dirsek arası mesafe n Kalça genişliği (otururken) 668 240 1923 1645 1511 1373 1026 754 732 370 310 866 752 572 192 498 401 329 456 558 963 133 395 326 723 275 2061 1745 1614 1463 1099 815 774 400 349 921 804 619 230 539 451 362 502 601 1034 151 444 363 791 303 2226 1852 1720 1562 1180 884 832 429 376 972 853 660 280 573 484 391 566 648 1128 165 500 388 615 232 1755 1522 1399 1238 955 -- 314 809 682 537 196 461 347 293 425 531 958 118 366 341 693 1869 1629 1500 1348 1031 740 356 359 864 736 589 236 394 322 1049 145 386 772 360 1992 1737 1590 1444 1098 811 387 407 919 786 631 279 542 436 364 532 637 1121 173 544 Şekil 4: 26-40 Yaş Grubunda İnsanların Çıplak Ölçüleri (mm olarak)

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri İnsan İş Özellikler Yetenekler Motivasyon Çalışma koşulları (görevler ve çevre) teşvikler Sınama Kişinin uygunluğu İşin gerekleri İnsan ile işi birbirine uyarlamak mümkün mü? Kişinin özellikle-rinin iyileştirilmesi mümkün mü? Çalışma koşulla-rının iyileştirilmesi mümkün mü? Yetiştirme, alıştırma, uzmanlaşma Çalışma yerini düzenleme Çalışanın daha etkin hale gelmesi i j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j l i i t l i l i t i Şekil 1: İnsan İle İşin Birbirine Uyarlanması © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri Vücut ölçüleri Vücut duruşu Otururken ve ayakta dururken çalışma yeri ölçüleri Enformasyon aktarımı ve algılanması Göstergelerin ve kumanda organlarının düzeni ve düzenlenmesi Antropometri ve çalışma yeri düzenleme Antropometrik bakış açısı Enformasyon tekniği bakış açısı Hareket tekniği bakış açısı i j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j l i i t l Şekil2: Antropometrik Açıdan Çalışma Yeri Düzenleme İçin Yaklaşımlar l i t i © MESS-REFA

Düzenlemeden önce çalışma yeri Üretim araçları fazla yüksek Kısa boylu kişilerin kutulara ulaşması zor Diz serbest alanı yeterli değil, o yüzden basınç noktaları Uzun boylu kişiler için bacak serbest alanı fazla dar Kısa boylu kişiler ayak koyma yerine ulaşamıyor Özellikle uzun boylu kişilerin bacakları sıkışıyor 2 3 4 5 6 Parça taşıyıcının geri taşıması için alan 1 Düzenlemeden sonra çalışma yeri Üretim araçları kavrama alanında Kutular kısa boylu kişiler için de kolay ulaşılabilir yerde Diz serbest alanı yeterli Uzun boylu kişiler için de uygun bacak serbest alanı Ayak koyma yeri kısa boylu kişiler için ayarlanabiliyor Uzun boylu kişilerin de bacaklarını normal tutabilecekleri kadar alan Yeterli ayak koyma yeri uzunluğu Parça taşıyıcının Ayak koyma yeri ayarlanabiliyor Üretim araçları ve parça kutuları kapsama alanına yerleştirilmiş Başlangıç durumu Yeni durum Montaj çalışma yeri Şekil 12: Bir Çifte Kayış Montaj Bandında Düzenlemeden Önce ve Sonra Çalışma Yeri (VDI’ye göre, 1980)

10 20 30 40 50 60 70 Sadece göz hareketiyle bakış çizgisi alanı Ayakta duruşta kafanın doğal duruşu Kafa çevirme eklemi (şematik olarak) Göğüs eklemi (şematik olarak) Bel eklemi (şematik olarak) Kalça eklemi Oturma dairesi Diz eklemi Zıplama eklemi Ayak ucu eklemi Normal bakış çizgisi Görüş mesafesi cm = Vücut kısımlarının azami uzanımının yandan görünüşü; uzuv ölçüleri çizim düzeyine paralel gösterilmiştir. Şekil 18: Büyük Kadın ve Orta Büyüklükte Erkeğin Şablon Olarak Yandan Görünüşü

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri Amaç: Çalışma yeri öğelerinin İnsan vücut ölçülerine i j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t Biçimsel ve geometrik olarak uyarlanması Şekil 3: Antropometrik Bakış Açılarına Göre İş Düzenlemenin Hedefleri j l i i t l i l i t i © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri % 5 % 90 Düzenlemede göz önüne alınması gereken alan Ölçüm değerleri Sıklık 5. yüzdelik 50. yüzdelik 95. yüzdelik i j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j Şekil 4: Vücut Ölçülerinin Dağılımı (Normal Dağılım) l i i t l i l i t i © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri 15 25 45 A B C D E 3 5 - 4 ° A İnce işlerde iş 40 - 50 cm nesnesinin yüksekliği 45 - 55 cm B Makineyle çalışmada 30 - 40 cm alet yüksekliği 35 - 45 cm C Gözle dikkatli kontrol 25 - 35 cm gerektirmeyen, ancak dirsek serbestliği isteyen işler D Üst baldır serbestliği 20 cm E Asgari diz alanı 18 cm Kadınlar 38 - 47 cm Erkekler 43 - 51 cm i j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j Şekil 5: Oturarak Çalışmada cm Olarak Çalışma Yükseklikleri l i i t l i l i t i © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j l i i t Şekil 6: Kavrama Alanının Masa Yüzeyi Yüksekliğindeki Kesiti l l i t i © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri 17 cm ³ 70 cm 15 cm 35 cm A B f g A: Denetleme ve kontrol faaliyetleri B: Hareket ağırlıklı işler Arbeiten f: Erkekler 53 cm Kadınlar 50 cm g: Erkekler 80 cm Kadınlar 70 cm i j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j l i i t l l Şekil 7: Bacakların Etki Alanı (Schultetus’a göre, 1980) i t i © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri 2 5 3 ° 4 D C B A A: Sürekli Kadınlar 110 - 125 cm gözlemlenmeleri Erkekler 120 - 135 cm gereken nesnelerin yüksekliği B: Makineyle çalışmada Kadınlar 100 - 115 cm alet yüksekliği Erkekler 110 - 125 cm C: Gözle dikkatli kontrol Kadınlar 90 - 105 cm gerektirmeyen el işi Erkekler 100 - 115 cm kontrolle D: Ağır nesnelerle çalışmada çalışma yüksekliği 80 cm Gegenständen80 cm 8 c m 1 - i j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j l i i t l l i t i Şekil 8: Ayakta Durarak Çalışmada Çalışma Yüksekliği © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri Çalışma yeri yüksekliği Yatay ilişkilendirme düzeyi l T1 W T2 dikey Ayak serbest alanı yüksekliği 1 ³ 12 cm alanı derinliği T2 ³ 15 cm Bacak alanı derinliği T1 ³ 8 cm Sajital serbest alan (çalışma yeri sınırlandırma için içten içe uzaklık) W ³ 100 cm i j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j l i i t l l i t i Şekil 9: Ayakta Durarak Çalışma Yerlerinde Serbest Alan Ölçüleri © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j l i i t l l Şekil 10: Vücut Duruşları i t i © MESS-REFA

Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri j Ünite 19: İş Düzenlemesi Ağırlık Merkezleri REFA-TEMEL EĞİTİMİ l t i r t i l - l l i t j l i i t l l i t i Şekil 11: Uygun Bakış Açısı © MESS-REFA