Sınav Kaygısı - Önleme Yolları
KKaygı – Sınav Kaygısı Nedir? SSınav Kaygısının belirtileri nelerdir? SSınav Kaygısının olası nedenleri nelerdir? BBu nedenler nasıl kontrol edilebilir. İÇERİK :
KAYGI NEDİR? : Kaygı kaynağı belirsiz korku ve tedirginlik durumudur ve var oluşumuzdaki en temel duygulardan biridir. SINAV KAYGISI NEDİR? : - Sınav öncesinde yaşanan, stresin doğurduğu karmaşık, fizyolojik ve duygusal tepkilerdir. - Sınav kaygısı, kaygının özel bir türüdür ve “öteki”lerin bireyi değerlendirme ortamlarında belirginleşir. YGS ve LYS sınavı da bu ortamlardan biridir.
Öğrenciye göre SINAV; ““sınav karizmadır” ““sınav her şeydir” ““sınav ne kadar iyi olduğunu gösterir” ““sınav ne kadar aptal olduğunu gösterir” ““kazanırsan her şeysin, kazanmazsan hiç bir şey”
ZZamanı iyi kullanamama SSonuçları tahmin etme SSınava gerçeğinden farklı anlamlar yükleme DDaha önce yaşanmış başarısızlıkların tekrarlanabileceği endişesi GGerçekçi olmayan düşünce biçimleri AAile ve çevrenin beklentilerinin yüksek olması KKendine güvensizlik KKaramsarlık SINAV KAYGISININ NEDENLERİ ?
BBilgisizlik ve hedefin belirsizliği GGerçekçi olmayan hedefler PPlânsızlık ÇÇalışma metotlarını bilmemek DDanışılacak kişilerin olmaması AArkadaşların olumsuz telkinleri ÖÖğrencinin önünde başarılı bir örnek olmaması
ÇÇabuk üzülür ÇÇabuk heyecanlanır. HHep gergin ve tedirgindir. Duygusal ve içlidir. Her şeyi büyütür, küçük şeyleri kendine dert eder. SSınavlarda heyecanlanır, sararır, solar, terler. Tırnaklarını yiyebilir, elleriyle oynar, kız öğrenciler saçlarıyla oynar. UUykuları düzensizidir. EEleştiriye hazırlıksızdır BBeğenilmek ister. SINAV KAYGISININ ETKİLERİ (Kaygılı Öğrenci Tipleri)
ÖÖÖÖğrenilen bilgiler transfer edilemez OOOOkuduğunu anlama ve düşünceleri organize etmede zorluk yaşanır DDDDikkatte bir azalma olur, dikkat sınavın içeriğine değil sınavın kendisine ve bağlı olarak yaşananlara odaklanır. ZZZZihinsel beceriler zayıflar, bilgilerin hatırlanmasını engeller. EEEEnerji tükenir ve israf edilmiş olur. FFFFiziksel rahatsızlıkların ortaya çıkmasına neden olur. SSSSürekli tedirgin olup, duygusal tepkileri abartılıdır. NNNNedenini bilmediği korkular çeker. AAAAilelerine bağımlıdır. Ailelerinden sürekli destek beklerler. SINAV KAYGISININ ETKİLERİ (Kaygılı Öğrenci Tipleri)
KKalp atışlarında hızlanma HHızlı nefes alıp-verme GGerginlik ve/veya sinirlilik hali TTerleme ve/veya titreme DDilin damağın kuruması MMide şikayetleri BBağırsak hareketlerinde değişme (ishal-kabızlık) SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ
T T T Telaş, şaşkınlık, B B B Baş ağrısı H H H Huzursuz uyku, kabus görme K K K Konsantrasyon bozuklukları K K K Kaygı ve korku içeren düşünceler O O O Ortamdan uzaklaşmak isteme Y Y Y Yorgunluk belirtileri.
“Sınava hazır değilim” “Bu bilgiler çok gereksiz ve saçma” “Nerede ve ne zaman kullanacağım ki ?” “Sınavlar niye yapılıyor, ne gerek var ?” “Bu bilgiler gelecekte benim işime yaramaz” “Sınava hazırlanmak için gerekli zamanım yok” “Ben zaten bu konuları anlamıyorum” “Biliyorum bu sınavda başarılı olamam” “Sınav kötü geçecek.” Sürekli Kaygı Taşıyan Öğrenci İfadeleri
Daha yüksek kaygı yaşayan öğrenci ifadeleri… AAAAcaba sınavı kazanabilecek miyim ? A A A Arkadaşlarım kazanırda ben kazanamazsam, onların arasında nasıl dolaşırım ? A A A Annem babam yemedi yedirdi, giymedi giydirdi, benim için her şeyi yaptılar. Bütün ümitlerini bana bağladırlar, kazanamazsam onların yüzüne nasıl bakarım. D D D Daha hazır değilim, vakit de çok kısaldı. SSSSınavı düşündükçe ruhum daralıyor, içim sıkılıyor, ne yapabilirim ki ? KKKKafamı toplayamıyorum, okuduklarımı anlayamıyorum. GGGGaliba sınavı kazanamayacağım. ÇÇÇÇalışmak istediğimde bu düşünceler akla geliyor ve çalışamıyorum. NNNNe olacak benim halim ?
KAYGI İLE BAŞEDİYORUZ… (Öğrencilere) Kaygıyla başetmede bazı yaklaşımlar : KKendini tanıma yoluyla kaygıyı yenme TTest tekniğini gözden geçirme PPsikolojik-kaygının kontrolü
Kendini tanıma : ÖÖncelikle kendinizi tanıyın HHayattan beklediklerinizi sürekli tekrar edin. KKaygı duyduğunuz alanları tespit edin. Mesela sınava geç kalma korkusu taşıyan bir öğrenci gerekli önlemleri aldığı zaman geç kalmayacağını düşünerek bu kaygısını yenebilir. Bilinçaltımız her şeyi not eder. “Ben başarısızım,” “tembelim”, “heyecanlıyım”, “çok hata yapıyorum”, “sınavdan çok korkuyorum” bu olumsuz düşünceleri aklınızdan geçirmeyin.
Kendini tanıma : B en kazanacağım. Ben başaracağım. Ben korkmuyorum. Ben hazırlıklıyım. K endinize iyi davranın ve olumlu düşünün. Olumlu düşünün, kendinize değer verin ve kaygıdan uzaklaşın. Kendinize güvenin ve kendinize değer verin. a a a artırılabilir…
Test tekniği açısından : Sınav kitapçıkları dağıtıldığında aceleyle kitapçığı çözme telaşına düşmeyin. En iyi olduğunuz bölümden başlayabilirsiniz. Ama şimdiye kadar denemediğiniz taktikler denemeyin. Turlama Tekniği ile soruları çözün. (Bilmediğiniz ve veya emin olmadığınız soruları geri dönüp bakmak üzere işaret koyun). Belli bir bölümü bitirdikten sonra ya da bütün sınavı bitirdikten sonra…
Sadece işaretlediğiniz soruları yeniden çözmek ve boş bırakıp bırakmadığınızı görmek için geri dönün. Sorulardaki; değildir, her zaman, hiçbiri, birlikte, en çok, en az gibi vurguları önemseyin, bu vurguların farkında olun. Matematik ve Fen bölümünde genellikle basit hatalarla soru yanlış yapılır. (Örn: eksi,artı veya dört işlem hataları). Sınavdan sonra en çok duyduğum şey, “şimdi getirsinler hepsini çözeyim”
Psikolojik-kaygının kontrolü açısından : DDoğru Nefes Alma: Açık havada veya havalandırma iyi olan bir odada derin nefes alıp vererek kafanızdan düşüncelerinizi boşaltabilirsiniz. NNefesi alırken karın bastırılmalı burundan alınarak ağızdan veriniz. Akciğerler tamamen doldurulmalı,boşaltılmalı,nefes alış verişler kesik kesik,kesintisiz şeklinde çalışılırsa ses tellerine de faydası olur. Çalışmaları beş on kez tekrar ediniz NNefes alırken derin ve yavaş alınız. BBu gevşeme türünde süre, dakika kadardır. Kan vücudumuzun en uç noktasına kadar gider ve vücüdun dinlenmesini sağlar. Pratik yapılarak kolayca uygulanabilir.
Unutmayın ki, Başka insanların vazgeçtiği noktada siz devam etmelisiniz. TÜM ÖĞRENCİLERİMİZE BAŞARILAR DİLERİZ.