atık Üretim ve kullanım faaliyetleri sonucu ortaya çıkan, insan ve çevre sağlığına zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Çevre yönetim sistemleri ve çevre boyutu

KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
1 Konu 20: YENİ TARIM KANUNU. AMAÇ ; Tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için.
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
İMAL USULLERİ KAYNAK TEKNOLOJİSİ BÖLÜM 5 KESME. Esası? Oksijen saflığının etkileri? Kesme üfleci ve çalışma şekli? Yüzey kalitesi değerlendirmesi?
Hat Dengeleme.
ATP MESLEK ALANLARINA GEÇİŞ KOŞULLARI
 Tehlikeli atıklar; çevre ve insan için tehlike arz eden yanıcı, yakıcı, kanserojen, patlayıcı, tahriş edici ve zehirli atıkların tümüne verilen.
AMAÇ  Riskli sanayi tesislerde kaza risklerini değerlendirmek,  İllerde, çevre ve toplumu etkileyebilecek düzeyde büyük kaza riski taşıyan sabit tesislerde.
ÇEVRE MEVZUATI Anayasası (56, 57, 63, 166 ve 169. Maddeleri ) Anayasamızın 56. Maddesi birinci fıkrası: “ Herkes sağlıklı ve dengeli bir ç evrede.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Doğadaki canlı varlık yaşam sürecini tamamladıktan sonra kompostlanarak tekrar yaşama katabilir.Şehirlerde evlerde uygulanacak bu sistem sayesinde şehir.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI İzleme Dairesi Başkanlığı Laboratuvarlar Şube Müdürlüğü GENEL MÜDÜRLÜK MAKAMI Haziran 2013 YÜZEYSEL SULAR VE YERALTI.
Coğrafya Performans Ödevi
ODUNPAZARI ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
08 Temmuz 2013 Online (gerçek zamanlı) Yüzey Suyu İzleme Sistemleri Konulu TAIEX Çalıştayı T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
1. İçerik Su Çerçeve Direktifi’ne göre Çevresel Hedefler ve Önlemler Programı Büyük Menderes Havzası Örneğinde Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi ve Önlemler.
ÖZEL TANIMLI FONKSİYONLAR
AYAKTA TEŞHİS VE TEDAVİ YAPILAN ÖZEL SAĞLIK KURULUŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK Tıp merkezi, poliklinik, laboratuvar, müessese ve muayenehanelerin: Açılmaları,
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
Atık nedir? Nasıl Geri Kazanılır? Ferhat Erdem YILMAZ 7/D-169.
Türkiye’de Endüstriyel Atık Yönetimi ve Yapılan Çalışmalar 7
Pazarlama İlkeleri.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TIBBİ ATIK KAZALARI ANKARA’DA HASTANE ÖNÜNDE TIBBİ ATIK TAŞIYAN KAMYONDA PATLAMA Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbni Sina Hastanesi'nin.
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ÇEVRE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Resmi Gazete;13. 05
EGE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ Hastane Atık Yönetimi
Konu 9 ISO-9000 Kalite Güvencesi Standartları
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
Öğretimin Uyarlanması
ATIK YÖNETİMİ.
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
VARDİYALI ÇALIŞMA VE GECE ÇALIŞMASI
Anlatmacı: Adnan Hadzimusiç
ATIKTAN TÜRETİLMİŞ YAKITIN ÇİMENTO SEKTÖRÜNDE KULLANIMI
RADYASYON KİRLİLİĞİ.
Erozyon ve Toprak Erozyonunun Oluşumu
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Yerli Kalsine Kaolen Üretim Süreci
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖĞRENME STİLLERİ.
Piyasa destek tedbirleri
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
İş Hukukunun Kapsamı İSTİSNALAR.
ATIK ve ATIK YÖNETİMİ LABORATUVAR ÇALIŞANLARI İÇİN BİYOLOJİK TEHLİKELERE KARŞI TEMEL BİYOGÜVENLİK KURALLARI Keep Lab Safety Keep You Healthy ( TR01-KA )
Sayılarla Türkiye’de Atık Yönetimi
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Sunum transkripti:

atık Üretim ve kullanım faaliyetleri sonucu ortaya çıkan, insan ve çevre sağlığına zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesi sakıncalı olan her türlü maddeye atık denir.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından Çevre Kanununun ilgili hükümleri doğrultusunda atık yönetimi uygulamalarının düzenlenmesi amacı ile Yönetmelik, Tebliğler ve Genelgeler yayımlanarak atık yönetimine ilişkin standart ve diğer şartlar tanımlanmaktadır.

Atık Yönetimi; kapatma ve izleme-kontrol süreçlerini içeren Atık Yönetimi; Evsel, ambalaj, inşaat ve yıkıntı, tıbbi, bitkisel /madeni yağ, pil/akü, PCB/PCT li malzeme, ÖTL ve diğer tehlikeli atıkların minimizasyonu, kaynağında ayrı toplanması, geçici depolanması, ara depolanması, transfer istasyonları oluşturulması, taşınması, geri kazanılması, bertarafı, tesislerin işletilmesi, kapatma ve izleme-kontrol süreçlerini içeren bir yönetim biçimidir.

ÖNLEMEMİNİMİZASYONYENİDEN KULLANIMGERİ DÖNÜŞÜMENERJİ GERİ KAZANIMIBERTARAF

6 Çevre Kanunu ( ) ( ) Basel Sözleşmesi (1994)

Atığın kaynağında; Atığın kaynağında; özelliğine göre ayrılması, toplanması, geçici depolanması, geri kazanılması, taşınması, bertarafı ve bertaraf işlemleri sonrası kontrolü işlemleridir.

Bu yönetmeliğin amacı; atıkların oluşumlarından bertaraflarına kadar çevre ve insan sağlığına zarar vermeden yönetimlerinin sağlanmasına yönelik genel esasların belirlenmesidir.

Yeniden değerlendirilme imkanı olan atıkların çeşitli fiziksel ve/veya kimyasal işlemlerden geçirilerek ikincil hammaddeye dönüştürülerek tekrar üretim sürecine dahil edilmesine geri dönüşüm denir.

 Q1 Aşağıda başka şekilde belirtilmemiş üretim veya tüketim artıkları,  Q2 Standart dışı ürünler,  Q3 Son kullanım süresi geçmiş olan ürünler,  Q4 Dökülmüş, niteliği bozulmuş ya da yanlış kullanıma maruz kalmış olan maddeler  Q5 Aktiviteler sonucu kontamine olmuş ya da kirlenmiş maddeler  Q6 Kullanılmayan kısımlar  Q7 Yararlı performans gösteremeyen maddeler  Q8 Endüstriyel işlem kalıntıları  Q9 Kirliliğin önlenmesi işlemlerinden kaynaklanan kalıntılar  Q10 Makine/yüzey işlemleri kalıntıları  Q11 Hammadde çıkarılması ve işlenmesinden kaynaklanan kalıntılar  Q12 Saflığı bozulmuş materyaller  Q13 Yasa ile kullanımı yasaklanmış olan ürün, madde ve materyaller,  Q14 Sahibi tarafından artık kullanılmayan ürünler  Q15 Arazi ıslahı ve iyileştirilmesi faaliyetleri sonucunda ortaya çıkan kontamine olmuş madde, materyal ve ürünler,  Q16 Yukarıdaki kategorilerde yer almayan herhangi madde, materyal ve ürünler.

 D1 Toprağın altında veya üstünde düzenli depolama  D2 Arazi ıslahı  D3 Derine enjeksiyon  D4 Yüzey doldurma  D5 Özel mühendislik gerektiren düzenli depolama  D6 Deniz/okyanus hariç bir su kütlesine boşaltım  D7 Deniz yatakları dahil deniz/okyanuslara boşaltım  D8 D1 ile D7 ve D9 ile D12 arasında verilen işlemlerden herhangi biri yoluyla atılan nihai bileşiklerin veya karışımların oluşmasına neden olan ve bu ekin başka bir yerinde ifade edilmeyen biyolojik işlemler,  D9 D1 ile D8 ve D10 ile D12 arasında verilen işlemlerden herhangi biri yoluyla atılan nihai bileşiklerin veya karışımların oluşmasına neden olan fiziksel-kimyasal işlemler  D10 Yakma (Karada)  D11 Yakma (Deniz üstünde)  D12 Sürekli depolama  D13 D1 ila D12 arasında belirtilen işlemlerden herhangi birine tabi tutulmadan önce harmanlama veya karıştırma,  D14 D1 ila D13 arasında belirtilen işlemlerden herhangi birine tabi tutulmadan önce yeniden ambalajlama,  D15 D1 ila D14 arasında belirtilen işlemlerden herhangi birine tabi tutuluncaya kadar depolama

 R1 Enerji üretimi amacıyla başlıca yakıt olarak veya başka şekillerde kullanma  R2 Solvent (çözücü) ıslahı/yeniden üretimi,  R3 Solvent olarak kullanılmayan organik maddelerin ıslahı/geri dönüşümü (kompost ve diğer biyolojik dönüşüm prosesleri dahil)  R4 Metallerin ve metal bileşiklerinin ıslahı/geri dönüşümü,  R5 Diğer anorganik malzemelerin ıslahı/geri dönüşümü,  R6 Asitlerin veya bazların yeniden üretimi,  R7 Kirliliğin azaltılması için kullanılan parçaların (bileşenlerin) geri kazanımı,  R8 Katalizör parçalarının (bileşenlerinin) geri kazanımı,  R9 Yağların yeniden rafine edilmesi veya diğer tekrar kullanımları,  R10 Ekolojik iyileştirme veya tarımcılık yararına sonuç verecek arazi ıslahı,  R11 R1 ila R10 arasındaki işlemlerden elde edilecek atıkların kullanımı,  R12 Atıkların R1 ila R11 arasındaki işlemlerden herhangi birine tabi tutulmak üzere değişimi,  R13 R1 ila R12 arasında belirtilen işlemlerden herhangi birine tabi tutuluncaya kadar atıkların depolanması (atığın üretildiği alan içinde geçici depolama, toplama hariç)

 Atık kodu 20 bölümden oluşur  Bölüm , Kaynağa dayanır (endüstriyel işyeri branşı)  Bölüm İşleme dayalı  Bölüm Madde ve malzemeye dayalı  Bölüm 20 Evsel atıklar  Bölüm 16 Listede başka türlü tanımlanmayan atıklar

atık kodunun belirlenmesi Atık Listesinde bir atığa karşılık gelen atık kodunun belirlenmesi için aşağıda belirtilen aşamalar takip edilir; a)01’den 12’ye ya da 17’den 20’ye kadar olan bölümlerde atığın kaynağı ve bu atığa uygun altı haneli atık kodu belirlenir. b) Atığın kodunun belirlenmesi için, 01’den 12’ye ya da 17’den 20’ye kadar olan bölümlerde uygun bir atık kodu bulunamaz ise 13, 14 ve 15 inci bölümler incelenir. c) Bu bölümlerde de uygun bir atık kodu bulunamaz ise atık, Atık Yönetiimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelik 16 ncı bölüme göre değerlendirilir. ç) Eğer atık, 16 ncı bölüme de uyarlanamıyorsa, Atık Listesindeki ana faaliyet kodlarına uygun olan ve sonu 99-başka türlü tanımlanamayan atıklar ile biten uygun atık kodu Bakanlığın onayı ile kullanılır.

Altı haneli atık kodu: XX YY ZZ(*) Atıklar, altı haneli kodlar ve ilgili iki haneli ile dört haneli bölüm başlıkları ile tanımlanmıştır. Atık Kategorisi Atık Tanımı XX YY ZZ Atık A XX Bölüm (01’den 20’ye kadar) YY Alt Bölüm (01’den en fazla 14’e kadar) ZZ Listeleme (01’den en fazla 41 ve 99’a kadar) * Tehlikeli işareti Atıklar ile ilgili yapılacak bütün çalışmalarda, atığın tanımına karşılık gelen altı haneli atık kodunun tam olarak kullanılması zorunludur.

Atık Alüminyum Oksit Atık Alüminyum OksitBurada; 10⇒ Bölüm 10 termik süreçlerden kaynaklanan atıkları ifade etmektedir. 03 ⇒ Alt bölümü alüminyum termik metalurjiden kaynaklanan atıkları ifade etmektedir. 05 ⇒ Atık alüminyum oksit