Student selected components: do students learn what teachers think they teach? Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı, Konya
Eğiticilerin öğrettiğini düşündüğü ile öğrencinin öğrendiği, aynı şey olmayabilir. Bu mezuniyet öncesi tıp programının tüm bileşenlerine uygulanır, ama onların eğitim içeriği büyük ölçüde değişir öğrenci seçilen bileşenlere, özellikle ilgili olabilir. Bu daha önce çalışılmamış bir konu
Amaç Eğitici ile öğrencinin öğrenme çıktılarıyla ilgili algılarını karşılaştırmak olup, öğrenciler tarafından bu bileşenler bir araya getirildi. Böylece de öğrenilen ve öğretilenler arasındaki farklılıklar incelendi.
Metod Danışmanlara (n=69) öğretme ve değerlendirme komponentleri olduğunu düşündükleri 12 öğrenme çıktısının ne olduğunu belirmeleri istendi. Her bir SSC tamamlanmasından sonra öğrencilerin aynı sonuçları tamamlamak için şablon olarak (n=644) geri bildirim istenildi. Algılar 2 yolla karşılaştırıldı; (1) a colour-coded ‘traffic-light’ system was used to record agreement/disagreement between students and supervisors of individual SSCs; (2) tüm SSC program boyunca sonuçların algı farklılıkları Ki-kare istatistiği kullanılarak karşılaştırıldı
(1) 'Trafik ışık' sistemi kolayca önemli anlaşmazlıklar var ise ve daha fazla incelemeye tabi olması gerekenleri, bireysel SSC'lerden belirledi. (2) uygulama becerilerini gerçekleştirmede öğrenciler eğiticilere göre anlamlı olarak daha fazla öğretme ve değerlendirme bileşeni olduğunu düşündüklerini belirtirken (41.8% v 27.5%, x2 =5.24, p=0.02), Eğiticiler öğrencilere göre iletişim becerileri (97.1% v 82.1%, x2=6.91, p=0.009) ve bilgi alma ve elde etmede (100% v 93.7%, x2=4.8, p=0.02) daha çok öğretme ve değerlendirmede bulunulduğunu ifade ettiler.
İngiltere’de birçok mezuniyet öncesi tıp kursları öğrenci seçme bileşenleri içermektedir. Kısaca bu kurs ya da modüller çekirdek müfredattan personel tarafından ayrılmış, seçenekler içermekte ve öğrenciler de bunlar arasından seçmektedirler. The main driver for the inclusion of SSCs into undergraduate medical teaching was the publication in 1993 of Tomorrow ’s Doctors by the General Medical Council (GMC 1993); this document was subsequently updated (GMC 2002). Bu içeriklerde hem önemli derecede heterojenite sağlanmakta ve hem de bireysel farklı gereksinimler karşılanmaya çalışılmaktadır.
Bunu yapmanın bir yolu öğrenim hedeflerini belirleyerek öğretme ve değerlendirme komponentlerini açığa çıkarmaktır. Örneğin Outcome based yaklaşım çekirdek müfredatla ilgili gelişmelere ayna tutabilir (Harden et al. 1999). University of Dundee Medical School son 5 yıl bu şekilde bir yaklaşımdan istifade etmişler. A learning outcomes template (the ‘Dundee learning outcomes’) is applied to all parts of the curriculum including SSCs. Tüm eğiticilerden öğretme ve değerlendirme kriterlerinin ne olduğunu belirtmeleri gerekmektedir. Bunu bir fırsat olarak değerlendirip,öğrencilerden geri bildirim almışlar ve öğretme ve öğrenilen şeyin ne olduğunu karşılaştırmışlar.
SSC 2005/06 öğrenciler tarafından Dundee müfredatının Faz 2 yi temel alarak şu anki çalışma tamamlanmıştır.5 yıllık müfredatın faz 2de 2. ve 3. yılları de içermektedir. 2 yıl boyunca 16 hafta ayrıldı bu modüllere. Moduller 2 ya da 4 hafta gibi uzun sürelerdi. Öğrenciler seçtikleri modüllere göre 4-8 hafta arasında bireysel olarak tamamlamaktaydı. Öğrencilere repertuar arasından seçim yapmalarına ya da kendi SSC oluşturmalarına izin verildi.
Öğrenci seçme modüllerinin organizasyonu ile ilgili raporlarda kendi kendine önerilenlerde analiz yapılamadığını belirtmektedirler. Raporlar arasında da inanılmaz şekilde değişiklikler bulunmaktadır. Temel ve klinik bilimler, çekirdek müfredatla ilgili derinlemesine konular, spor hekimliği, tıp tarihi, hatta tıbbı Fransızca ve tıbbı İspanyolca da bulunmaktadır.
Metod Danışmanlara SSC ile ilgili öğrenim çıktıları sorulduğunda 12 adet çıktı tanımladılar ve bu tanımladıkları çıktıların öğretmede ve değerlendirmede majör mu yoksa minör mu bileşen olduğu soruldu. Öğrenciler de geribildirim verdiler. Algıların karşılaştırılması: Öğrenci ve eğiticilerin algıları için 2 yaklaşım kullanıldı. Bireysel SSC: Algılar için renklendirilmiş trafik ışığı kodları kullanıldı. Eğer eğitici ve öğrenci öğretilen ve değerlendirilen konu üzerinde hemfikirseler kod yeşil renkli olmakta. Tamamıyla karşıt görüş bildirilirse de kod kırmızı rengi almaktadır.
Kısmi anlaşmazlık söz konusu olduğunda da kehribar rengi (Koyu sarı) Renk oluşmaktadır.
1.Figür için 69 kişi tamamen, %100 yanıt vermişler. 286 öğrenci de 648 SSC tamamlamışlar. 644 adet de geribildirim elde edilmiş (%99.4).
considering-or-university/studying-be- doctor/medical-school/medical-student- selected-components
Common themes for SSCs Major uzmanlık alanlarındaki klinik eklerde daha derin bilgi elde etme İlgili kişiler tarafından yürütülen daha küçük klinik ekler Klinik denetim Klinik araştırma Laboratuvar temelli araştırmalar Sistematik derlemeleri içeren literatür kaynaklı projeler,
Common themes for SSCs Klinik becerileri geliştirme, bazıları temel olayıp öğrenciler tarafından tıp eğitiminde kompleks klinik konular olup daha fazla araştırma konusu içermektedir Ekip halinde çalışma ve multidisipliner eğitim Tıp etiği Küresel sağlık, ulusal ve uluslararası tamamlayıcı ve alternatif tıp, halkla ilişkiler,sosyal ve gönüllü bakım, tıp bilişimi,dil, sanat, literatür, insan bilimleri, diğer bilimler, müzük, ilahiyat, gazatecilik…
Practice points Bu çalışma öğrenci seçme modülleri hakkında bilgi sağlayan ilk çalışmadır. Planlanan ve öğrenilen müfredat arsındaki farklılığı ortaya çıkarmaktadır. İki yaklaşım tanımlanmaktadır (Eğitici öğretme ve değerlendirmede neye niyetleniyor? Öğrencinin öğrenme çıktısı nedir? (a)Trafik ışık sistemi ile bireysel olarak öğrencinin öğrenmede seçme algısı ile eğiticinin öğrenim hedefleri ve (b) Global olarak öğrenim hedeflerinin analiz edildiği öğrencinin seçme modulunun bütün olarak algılandığı karşılaştırma.
Sonuç Bu ili karşılaştırma bize öğrencilerin her zaman eğiticilerin öğretmek istediklerini öğrenmediğini göstermektedir. İki tamamlayıcı yaklaşımın kullanılması, global olarak ve bireysel karşılaştırmalar yapılmasını sağlar ve böylece önemli bir sorunu gidermek için güçlü bir araç sağlar.