Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Öğretim Teknolojisi Öğretim teknolojisi, belirli bir konunun öğretimiyle ilgili kılavuzlama tekniğidir. Öğretim materyali, öğretimde üzerinde durulacak bilgilere özgü, kazanıma hizmet eden, özel olarak hazırlanmış malzemelerdir. Öğretim materyalleri, öğretmen tarafından süreçte öğrencilere sunulan araçlardır. Kaynakla alıcı arasında bilgi taşıyan her unsurdur. Materyaller, öğretim programının gereksinimleri doğrultusunda hazırlanmalıdır.
Öğretim Materyali, Ortak Yaşantı Alanını Geliştirir. Kaynağın Yaşantı Alanı Alıcının
Öğretim Teknolojileri & Materyal Tasarımı Araç-gereç Seçimi Materyal Hazırlama İlkeleri Araç - Gereç Türleri Materyal Hazırlarken Dikkat Edilecek Özellikler Materyal Tasarım İlkeleri
Öğretim Araç Gereçlerinin Seçimi
Öğretim Araç Gereçlerinin Seçimi Eğitim öğretim programının amaçlarıyla uyumlu olmalıdır. Kazanımlar- hedefler materyal seçimini etkiler. Ortamın büyüklüğü, niteliği, sınıfın düzeni, öğrenci sayısı dikkate alınmalıdır. Öğrenci özellikleri materyal seçimini etkiler. Öğretmenin özellikleri materyal seçimini etkiler. Öğretmen, araç gerecin özellikleri hakkında bilgi sahibi olmalıdır. Zaman ve para kısıtlamaları, materyal seçimini etkiler.
Materyal Hazırlama İlkeleri ANLAMLILIK Materyal ne kadar anlamlıysa öğrenilmesi o kadar kolay olur. Anlamsız hecelere göre (tin, nit, mel, yaz, şez, zed), anlamlı metinleri daha kolay öğreniriz. *Hicret’i anlatırken Arabistan haritasını göstermek
Bilinenden Başlama Somuttan soyuta, basitten karmaşığa, bilinenden bilinmeyene doğru gidilmelidir. At
Bilinenden Başlama
Çok Örnek: Kavramın genişliğini göstermek için bol örnek sunmak gereklidir.
Görelilik: Resimler, şekiller kişiye göre farklı algılanmamalıdır. c b a
Seçicilik: Materyaldeki ögeleri dikkat çekici biçimde yerleştirmek gerekir.
Seçicilik: Materyaldeki ögeleri dikkat çekici biçimde yerleştirmek gerekir.
Fonun anlamlılığı: Mesaja uygun fona yer vermek gerekir Fonun anlamlılığı: Mesaja uygun fona yer vermek gerekir. Kullanılacak görseller materyalin önemli noktalarını vurgulamalıdır.
Fonun anlamlılığı: Mesaja uygun fona yer vermek gerekir.
Kapalılık: Şekiller belirgin olmalıdır Kapalılık: Şekiller belirgin olmalıdır. Açık ya da yarım bırakılmamalıdır.
Birleştiricilik: Benzer olan ögeler ilişkili olarak algılanır.
Değişmezlik: Nesne daha önce bilinen renk, biçim ve parlaklık gibi özellikleriyle algılanır.
Tamamlama: Bir durumun bir kısmını vermek bütününe dair fikir verebilir.
Derinlik : Nesneler bize uzak ya da yakın oluşlarına göre farklı görünürler.
Derinlik : Nesneler bize uzak ya da yakın oluşlarına göre farklı görünürler.
Yenilik: İzlenen görüntüdeki elemanlara bir yenisinin eklenmesidir Yenilik: İzlenen görüntüdeki elemanlara bir yenisinin eklenmesidir. Yaşantılara zıt olan durumlara ve yeni ögelere dikkat edilir.
Materyal Hazırlama İlkeleri BASİTLİK İLKESİ Basit arka planlara yer vermek, gereksiz unsurlar kullanmaktan kaçınmak gerekir. HEDEF DAVRANIŞ İLKESİ Araçlar öğrenciyi dersin hedefine ulaştıracak nitelikte olmalıdır. ÖĞRENCİYE GÖRELİK Araçlar öğrencinin özelliklerine uygun olmalıdır.