Magnet Hastane Nedir? (Mıknatıs Hastane)
Mıknatıs hastane terimi; kalifiye hemşirelerden oluşan, personeli çekebilen ve tutabilen, sürekli olarak nitelikli bakım sağlayabilen bir ortamı anlatmak için kullanılmaktadır. Mıknatıs hastanelerde hedef, en iyi donanıma ve eğitime sahip hemşireler, en iyi hasta uygulamaları, en iyi çalışma ortamı ile hasta ve hemşireler için en iyi sonuçlara ulaşmaktır.
1980 ‘li yıllarda birçok hastanede hemşire devir oranı oldukça yüksek ve hemşire açığı fazla iken, bazı hastanelerde hemşire devir oranı hem düşük, hem de yoğun iş başvuruları nedeniyle, diğer hemşireleri kuruma çekmekteydiler.
Bu durum Amerikan Hemşirelik Akademisi’nin dikkatini çekmiş ve 1981’de hemşireleri kuruma çeken ve ellerinde tutan sağlık kurumlarını “mıknatıs hastane” olarak tanımlamıştır.
Amerikan Hemşireler Birliği (American Nurses Association) tarafından 1983 yılında sağlık kurumlarında hemşire yöneticilerin hemşirelik uygulamalarını ve hasta bakım sonuçlarını mükemmelleştirmek için 14 ölçüt belirlemiştir.
Bu ölçütlerin belirlenmesinde 1980 yılında hastanelerin ciddi boyutlarda hemşire ihtiyaçları neden olmuştur.
ilk çalışma, 1984 yılında 65 maddeden oluşan Hemşire Çalışma İndeksi ile başlamıştır (Kramer & Hafner, 1989).
14 mıknatıs hastanede çalışan 289 hemşireyle bireysel derinlemesine görüşmeler yapılarak kaliteli hasta bakımı verilmesine ve sağlıklı bir çalışma ortamına ilişkin vazgeçilmez maddeler sorulmuştur (Kramer & Schmalenberg, 2002).
Yapılan görüşmeler sonunda; Mıknatıs hastanelerin hemşirelik hizmetleri yönetimi ve profesyonel hemşirelik bakım uygulamalarında organizasyon yapısı, hasta merkezli kurum kültürü, kariyer gelişim uygulamaları, yönetim ve liderlik
konularında diğer hastanelerden belirgin olarak farklı özellikler gösterdikleri belirlenmiştir.
Belirlenen bu özellikler mıknatıs hastanelerin hemşireleri kuruma çeken ve kurumda tutan manyetik güçler olarak tanımlanmıştır.
Bu hastane ortamlarında çalışan hemşirelerde; psikolojik tükenme düzeyi daha düşük, iş tatmini daha fazla hasta sonuçları daha iyidir (Aiken, Clarke, Sloane, Sochalski & Silber, 2002).
Mıknatıs kriterlerde özerklik kavramı ve hemşirelerin kendi çalışma ortamlarının tanımlanmasına katılım vurgulanır. Kaliteli hemşirelik bakımı sunmak için temel ve sürekli eğitim ihtiyacının belirlenmesi, Liderlik, özerlik ve ekip çalışması gibi özelliklerin hemşirelerin iş tatminine katkıda bulunan önemli niteliklerdir (Best & Thurston, 2004, 2006).
Karar almak konusunda hemşirelere daha fazla alan tanınmasının iş bırakma oranlarını azalttığına dair bulgular vardır (Alexander, Bloom & Nuchels, 1994). Hasta bakımında hemşirelere fazla söz hakkı tanınmadığında, hemşireler uzmanlıklarına değer verilmediğini hissederler, bu da onların işverenlerine bağlılığını azaltır.
NİTELİKLİ HEMŞİRE NİTELİKLİ BAKIM MEMNUN HASTA
Kaynaklar Ekici D (2013) Sağlık Bakım Hizmetinin Yönetimi, Sim Matbaası, Ankara 2. Yıldırım D, Kısa S, Hisar F (2012) Validity and reliability of the Turkish version of the Essentials of Magnetism Scale, International Nursing Review, 59(4): 560-566. 3-Nitelikli Bakıma Ulaşma Yolları Medicana International İstanbul Hemşirelik Hizmetleri Müdürü http://www.medicana.com.tr/hemsirelik/bilimsel-yayinlar/2014-Nitelikli-Bakima-Ulasma-
İYİ DERSLER TEŞEKKÜRLER