PSİKOLOJİYE GİRİŞ ZEKA VE ZEKA ÖLÇÜMÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
Farklı Kültür ve Cinsiyetler. Ortak kültür Ortak Bilgi Dil Din Sosyal değerler Ortak tarih Coğrafi konum Gelenekler Sosyal değerler Giyim Sorumluluk algısı……..
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
DANIEL GOLEMAN Tuğba KABALCI
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bütünleştirme uygulamaları
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Program Tasarım Modelleri
TUTUM VE ALGILAR.
DUYGUSAL ZEKA.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEST DIŞI TEKNİKLER.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ZEKA.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Dr. Gökçe Karaman Benli.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
ÖĞRENME.
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

PSİKOLOJİYE GİRİŞ ZEKA VE ZEKA ÖLÇÜMÜ Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi 1. Zeka Ölçümü Sir Francis Galton Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Kalıtsal Deha, 1869 (Sir Francis Galton, kitap) İnsanlar beceri göstermede nasıl ve neden farklılık gösterir? Zeka testinin prosedürleri, teorileri ve uygulaması üzerine.. Evrim teorisi ve insan becerileri Ona göre zeka ölçümü için şunlar söylenebilir: Zekanın derecesi vardır ve zeka farklılıkları ölçülebilir Farklılıklar, çan eğrisi oluşturur Zeka, nesnel testlerle ölçülebilir İki testi karşılaştırmak için korelasyon kullanılabilir «Öjenik hareket» Deha’nın kalıtımsal olduğuna inanır Yetenek ya da üstünlük aileden gelir ve yetişme koşullarının zeka üzerinde etkisi vardır. Zeka, Darwinci türlerin sağlığına ve bir şekilde de kişinin ahlaki liyakatine bağlıdır. Evrim Teorisi: Evrim, biyolojide canlı türlerinin nesilden nesile kalıtsal değişime uğrayarak ilk halinden farklı özellikler kazanması sürecidir. Bazen dünyanın evrimi, evrenin evrimi gibi kavramlardan ayırmak amacıyla organik evrim ya da biyolojik evrim olarak da adlandırılır. Evrim, modern biyolojinin temel taşıdır. Bu teoriye göre hayvanlar, bitkiler ve Dünya'daki diğer tüm canlıların kökeni kendilerinden önce yaşamış türlere dayanır ve ayırt edilebilir farklılıklar, başarılı nesillerde meydana gelmiş genetik değişikliklerin bir sonucudur. İnsan becerileri nasıl ve neden farklilik göstermektedir. Evrime dayandırarak bunu açıklamaya çalışır. Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Sir Francis Galton’un çalışması modern zeka ölçümü için bir bağlam yaratmıştır. Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi ZEKA ÖLÇÜMÜ Zeka; Mantık kurma Planlama Sorun çözme Soyut düşünme Karmaşık fikirleri kavrama Hızlı öğrenme Deneyimden öğrenme Soyut düşünme (99.3%) Problem çözme becerisi (97.7%) Bilgi edinme kapasitesi (96.0%) Bellek (80.5%) Çevreye uyum sağlama (77.2%) Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi «Zekayı kavramsallaştırma şekli, onları ölçme şeklini büyük ölçüde etkiler» İki farklı görüş; Tek puana indirme Ayrı birçok boyut görüşleri Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Zeka Testinin Kökenleri Alfred Binet (1857-1911) 1905, ilk zeka testi Zihinsel engelli çocuklar için etkili öğrenme metodları geliştirebilmek amacı «Entelektüel beceri» Ölçüm: Yaşa uygun problemler ve nesnel çözümler Muhakeme ve mantık Zeka yaşı / Kronolojik yaş Zeka testleri farklı yaşlardaki çocuklar için test edilmiş ve her yaştaki normal çocuk için ortalama puan hesaplanmıştır. Her çocuğun performansı kendi yaşıtı diğer çocukların ortalama performansıyla karşılaştırılmıştır. Test sonuçları, normal çocukların belirli bir puana ulaştığı ortalama yaş cinsinden ifade edilmiştir. Bu ölçüye zeka yaşı adı verilmiştir. Örneğin bir çocuk 5 yaş grubunun ortalama puanına eşit puan aldıysa, bu çocuğun doğumundan itibaren geçen yıllar anlamına gelen kronolojik yaşı gözetilmeksizin, zeka yaşının 5 olduğu söylenir. Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Zeka Testinin Kökenleri ABD'deki yansımaları Göçmenler, okul çocukları gibi grupları belirlemek, sınıflandırmak 1.Dünya Savaşı’nda çabuk öğrenen ve lider askerleri belirlemek Sonuç: Liderlik ve bir takım sosyal özellikler testlerle belirlenebilir O zaman okullarda ve endüstride kullanılabilir! Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi IQ Testleri IQ Testleri (Intelligence Quotient-Zeka Katsayısı) Binet’in etkisinin ABD'ye geçişi ile.. Stanford-Binet Zeka Ölçeği, 1916 Lewis Terman (Stanford Üniversitesi) Binet’in etkisi ile yaş seviyesine uygun normlar geliştirmiş IQ = Zeka yaşı : Kronolojik yaş x 100 Ortalama = 100 Klinik psikolojide, psikiyatride, eğitim danışmanlığında.. Son hali, normal aralıkta yer alanların, zihinsel engellerin ve üstün zekaya sahiplerin IQ’sunu hesaplayabilmekte Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi IQ Testleri Wechsler Zeka Ölçeği David Wechsler, 1939 Sözel alt testlere ek olarak sözel olmayan/performans alt testleri Toplam IQ + sözel/sözel olmayan performans hakkında bilgi Wechsler Erişkin Zeka Ölçeği (WAIS), 1955 WAIS-IV 4 alt test: Sözel kavrama/algısal düşünme/çalışan hafıza/işleme hızı WAIS-IV-16 ve üstü yaş grubu için HAZIRLANMIŞTIR Wechsler Çocuklar için Zeka Ölçeği-4-16 yaş grubu için Wechsler Okul Öncesi ve Birinci Sınıf Zeka Ölçeği Bu nedenle; Aynı kişi farklı yaşlarda ölçüleceği zaman önemi artar! Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi WAIS-IV ÖRNEĞİ Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Zekanın Uç Noktaları Artık IQ = Zeka yaşı : Kronolojik yaş x 100 hesabı geçerli değil! IQ puanları, 100 puan nüfusun ortalaması olacak şekilde normlanır Entelektüel Gelişim Bozukluğu İlk kriter: 18 yaşın altında olmak ve ortalamadan iki SS altta olmak Ancak tanı için ek olarak; Kavramsal, sosyal becerilerde ve uyum davranışlarında kısıtlılık Önceleri mental retardasyon = 70-75 altı. Ancak şimdi terim değişti! Amaç; ihtiyaca göre çevresel ve sosyal ortam oluşturulması Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Entelektüel Gelişim Bozukluğu ve Öğrenme Bozuklukları Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Entelektüel Gelişim Bozukluğu ve Öğrenme Bozuklukları Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Genetik ve çevresel faktörler etkili Bazı hastalıklar nedeniyle (down sendromu) genetik faktörler baskın olabilmekte Aile araştırmaları; Genetik kalıtım, yalnızca hafif retardasyon aralığında etkili Ciddi retardasyonlarda kalıtımsal olmayan genetik anormaliteler.. Çevresel etkiler açısından aynı/ayrı okul eğitimi tartışması..? Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Öğrenme Bozukluğu IQ ve başarı arasında büyük çelişki olan durumlarda.. Teşhis koymadan önce; Düşük motivasyon Fiziksel problemler (görme, duyma vs.) Niteliksiz öğretim Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Üstün Zekalılık +130 IQ Ancak tanı için ek olarak; J. Renzulli (2005) (3 kümeli özellik) Beceri Görev sorumluluğu Yaratıcılık Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi 2. Zeka Teorileri Testler ve zeka? Psikometrik Zeka Teorileri Alt testler arasındaki ilişkiyi inceler En sık kullanılan teknik: Faktör analizi Charles Spearman, 1927 Bir çok zeka testinin ilişkili oluşu.. O zaman, tüm entelektüel performansın altında yatan bir «g»? Beyin taramaları ve «g» ? Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi R.Cattell, 1963 Daha gelişmiş analitik teknikler.. Genel zeka Kristalleşmiş zeka (özellikle tekrar eden olaylarda) Akıcı zeka (alışılmamış soyut sorunlarda) Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Sternberg’in Üçlü Zeka Teorisi, 1999 Problem çözmede bilişsel işlemin önemi.. Analitik Zeka Benzer birçok görevde kullanılan işlem becerileri Yeni gerçekler öğrenmek için bilgi için bilgi edinme işlemi Stratejiler ve teknikler için performans bileşeni Hedefe giden gelişimi takip ve strateji seçmek için biliş ötesi işlem Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Yaratıcı Zeka Alışılmadık problemler başa çıkma yeteneği «Yaratmak, keşfetmek, hayal etmek, farz etmek..» Pratik Zeka Günlük ilişkiler.. Farklı bağlamlara uyum sağlayabilme.. Çevreyi, ihtiyaca göre şekillendirme becerisi.. Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Gardner’ın Çoklu Zekası ve Duygusal H. Gardner, 1999, 2006 İnsan deneyimini kapsayan 8 farklı zekalar.. Becerilerin değeri, toplumda neye ihtiyaç duyulduğu, neyin yararlı olduğu ve neyin ödüllendirildiği ile ilgili Batı toplumu mantıksal (mat., dil), doğu toplumu kişiler arası ilişkiler.. Bilindik yöntemlerle ölçmek zor.. Günlük durumlar gözlenmeli, yaratılmalı.. Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi İnsanlar, zeka sayısı açısından farklılık gösterir! Işıldak profil Birkaç farklı zeka türünde dengeli.. Lazer profil Özellikle bir ya da iki zeka türünde.. Sanatçılar, bilim insanları.. Duygusal zeka Duyguları algılama, değerlendirme ve ifade etme Düşünceler için duygulardan yararlanma becerisi Duyguları anlama-analiz etme ve etkili bir şekilde kullanma Duygusal ve entelektüel gelişim için duyguları düzenleme Duygular & düşünceler.. Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi 3. Zekanın Politikası Grup Karşılaştırmalarının Tarihi 1900 başları, psikolog Henry Goddard Göçmenler ve zihinsel engellilerden seçilenlere test uygulama.. Amerikan Meclisi, 1924, Göçmen Kısıtlama Yasası Afrikalı Amerikalılar ve Latin kökenliler ortalamada Asyalılar ve beyazlardan daha düşük standart zeka puanlarına sahip Bu farklılıkları nasıl yorumlayacağız? Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Kalıtım ve IQ Soyağacında IQ benzerlikleri var mı? Aile çalışmaları araştırmaları.. Yaklaşık %50’lik kısım genetik etki farklılığı Beyazlar ve siyahlar arasındaki IQ farkı.. 15 puandan 4-9 puana iniş.. Çevresel faktörler etkili & Kapatılamaz genetik bir farklılık Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

IQ önemli ölçüde kalıtsaldır ancak bu, daha az puan almış toplulukların genetik açıdan daha aşağıda olduklarını mı gösterir? Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Çevre ve IQ Bireyden bireye deneyimlenmesi farklılık gösterebilen fiziksel ve sosyal faktörlerin bütünü Bu nedenle, kontrol edilmesi zor bir süreç.. Bu nedenle, sosyodemografik özellikler üzerinden.. Sosyodemografik farklılıkların IQ üzerindeki etkisinin nedenleri: Yoksulluk.. Sağlık ve eğitim kaynakları Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Kültür ve IQ Testinin Geçerliği IQ & Başarı & Batı kültürü Akademik ve iş hayatında başarı Daha motive, başarı odaklı ve başarıya yönelik daha iyimser.. IQ ve genetik mirasın kadere dönüşmesi..? Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Farklı kültürel ve etnik grupların karşılaştırılması Testlerin taraflılığı? Gerek içerik gerekse uygulanış biçimi farklılıkları.. Araştırma: Uygulanış farklılıkları & Stereotip tehdidi Stereotip tehdidinin olumsuz etkileri Psikolojik stres Daha kontrollü ve yaratıcılıktan uzak tutum Olumsuz duygu ve düşüncelerin baskılanmasına harcanan enerji Araştırma: Kültürel ön yargı Çinli, Japon ve Amerikalı çocukların matematik performansları.. Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi yaratıcılık Bireyin yenilikçi ve oluşturdukları durumlara uygun ürün veya fikirler yaratabilme yetisidir. ‘Tekerleğin icadı’ neden yenilikçidir? Tekerlek-yenilikçi çünkü kimse mucidinden önce onun nasıl kullanılacağını bilmiyor ve ortaya yeni bir fikir çıkarıyor. Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

Yaratıcılığın ölçülmesi ve zekayla ilişkisi Iraksak düşünme: yaratıcılığın sorunlara alışılmamış ama uygun çözümler bulmayla tanımlanan bir özelliği Iraksak düşünmeyi test eden sorular testi çözenlere akıcı ve esnek düşünme olanağı sağlar. Yakınsak düşünce: Bir sorunu çözmek için farklı kaynakları bir araya getirebilme yetisine denir. Farklı bilgileri yeni çözümler yaratacak şekilde bir araya getirme-ilişkilendirme Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi

PSY102T.01-Işık Üniversitesi Dahi – Deli ? Nisan 17 PSY102T.01-Işık Üniversitesi