(Ravi Modelleri) Sunum 2 Doç. Dr. Halis AYDEMİR. Rivayet, bir aktarıcının kaynak ile muhatabı arasında oluşturduğu bilgi akışının yahut başka bir ifadeyle,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MATTA 17. İSA’NIN GÖRÜNÜMÜ DEĞIŞIYOR Altı gün sonra İsa, yanına yalnız Petrus, Yakup ve Yakup'un kardeşi Yuhanna'yı alarak yüksek bir dağa çıktı. Onların.
Advertisements

ÖĞRETMEN KILAVUZ SLAYTLARI. Konuya Giriş İyi dersler… Konumuz başlıyor…
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
MELİKE DEMİRDAĞ ARKADAŞ ARKADAŞ Can AKIN ŞAİR VE FOTOĞRAF SANATÇISI.
Teknolojiden Yararlanmak İçin…. Keloğlan’ın düşünde, Kaf Dağı’nın ötesinde, korkunç devler ülkesinde gezinmeyen biri mi var? Saklambaç, köşe kapmaca,
MED İ NEL İ LERLE GÖRÜ Ş ME VE AKABE ANLA Ş MALARI.
Hazırlayan: Filiz BİLİCİ Hatice Seyit Çeker İlkokulu Nizip/Gaziantep
KİRİŞ YÜKLERİ HESABI.
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Tatlı çocuk… Küçük Luis parkta oynarken Babasının arabasının İçinde Mari teyze olduğu halde ormana doğru Gittiğini gördü.Merak içinde arabayı takip etti.
M Ü ŞRİKLERİN BOYKOT İLÂNI. Mekke m ü şrikleri, İslâm n û runun s ö nmesi i ç in, ellerinden gelen her şeyi yaptılar. Alay, hakaret ve işkencenin her.
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
(İsnad Modelleri) Sunum 4 Doç. Dr. Halis AYDEMİR.
(Ravi Güvenirlik Katsayısı) Sunum 1 Doç. Dr. Halis AYDEMİR.
2015 YGS ANALİZ KAMİL ÖZBAŞ Rehber Öğretmen YGS ANALİZİ (TÜRKÇE)  YGS’nin 40 soruluk Türkçe kısmında ağırlık; sözcük, cümle ve paragraf düzeyinde.
EBOB&EKOK Ökkeş ŞAHİN TEOG 8.SINIF
Yıllar önce bir Millî Eğitim Bakanı’nın makam odasının kapısı çalındı. İçeriden kararlı ve tok bir ses, ''Girin'' diye seslendi. Oldukça mütevâzı’ döşenmiş.
40 ALTIN. Küçük Abdulkadir okumak, bilgili, kültürlü bir insan olmak istiyordu. Annesi, babasından kalan 40 altını kıyafetinin koltuğunun altına dikti.
KÜÇÜK İTFAİYECİ lütfen sesi açıp Tıklayınız..
AYAKKABICI Ayakkabıcı, yeni getirdigi malları vitrine yerleştirirken, sokaktaki bir çocuk onu izlemekteydi.
ÜZEYİR GARİH DOSTLUK İLKÖĞRETİM OKULU 1-A SINIFI SAKARYA/ ARİFİYE
Hızlı Okuma Egzersizleri
Düzgün ve Doğru Yapacağız, Adam Gibi Adam Olacağız.
yapIlarIna göre fİİller
BÖLME İŞLEMİ PROBLEMLERİ
İLK EMRİ ‘OKU’ OLAN BİR DİNİN MENSUPLARIYIZ
AY.
BEYAZ BULUT YAĞMUR OLMAK İSTEDİ
PEPE’NİN HİKAYESİ.
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ
Çözülemiyen Matematik Soruları
Uçak Bileti Değiştirme
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
Rivayetlerin Olasılığı Kuramı
Bireysel Konularda İstişare
SONBAHAR.
Başkasının parasını bulunca sahibine vermek en doğru harekettir.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Bir Bakan Ve İki Çocuk.
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
"Merhaba sevgili izleyiciler. İşte size ilginç bir yarışma haberi daha
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
"Merhaba sevgili izleyiciler. İşte size ilginç bir yarışma haberi daha
Geliştirme Genel Müdürlüğü
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Etkinlik Adı: Bilgisayardaki çocuk bana benzesin Etkinlik Kazanım: Kendini Tanıyabilme, Başkalarıyla ilişkilerini başlatabilme Etkinlik Gün: 2 Etkinlik.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
KÜÇÜK BİR TEST ! Cem Yurtsev
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Ünitemizden Öğrendiklerimiz
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
3. Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Yusuf (a.s.)
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Hicret Olayı.
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Annesini Arayan Kardan Adam
Sunum transkripti:

(Ravi Modelleri) Sunum 2 Doç. Dr. Halis AYDEMİR

Rivayet, bir aktarıcının kaynak ile muhatabı arasında oluşturduğu bilgi akışının yahut başka bir ifadeyle, bir taraftan aldığı haberi diğer tarafa intikal ettirmesinin bir yöntemidir.

Tanık Duyan Toplayan (Rivayeti Elde Etme Bakımından)

Olayın gerçekleştiği veya bilginin dile getirildiği kaynakla birinci elden/doğrudan teması bulunan nâkile denir.

İbn Abbas abdest aldıktan sonra etrafındakilere d ö nerek: Allâh ’ ın El ç isini (s) b ö yle abdest alırken g ö rd ü m, dedi.

Gerçekleşen bir olayın veya dile getirilen bir bilginin haberini bir vesileyle duyan raviye denir.

İbn ömer ’ in azatlı k ö lesi Nâfi ‘ anlatıyor: Bir defasında İbn ömer ihramlıyken ü ş ü mesin diye sırtına başlıklı bir elbise koymak istedim. Elimdekini g ö r ü nce bana dedi ki: Allâh ’ ın el ç isi (s) bunu ihramlıya yasaklamışken sen sırtıma mı koymak istiyorsun?

Gerçekleşen bir olayın veya üretilen bir bilginin izini kasıtlı olarak süren, onun haberini elde etmek için erişebildiği her kişiye başvuran ve bunları toplayan raviye denir.

el-Vel î d İbn Ubâde İbn es- Sâmit ’ in oğlu anlatıyor: Babamla ben, hen ü z onlar sağken, ilim toplayalım diye, şu Ensar mahallesine gittik. Orda ilk buluştuğumuz kişi, Peygamber’in (s) arkadaşlarından Ebu'l-Yeser oldu; yanında bir de k ö lesi vardı …

Paylaşan Dağıtan (Rivayeti Aktarma Bakımından)

Elde ettiği bir haberi, yeri ve zamanı geldiğinde belli vesilelerle çevresindekilerle paylaşan raviye denir.

Yahyâ İbn el-Husayn, ninesi Ü mm ü’ l- Husayn ’ dan ş ö yle duyduğunu aktarır: Allâh ’ ın El ç isiyle (s) birlikte vedâ haccında bulundum. Allâh ’ ın el ç isi orada ç ok s ö zler s ö yledi. Sonra ş ö yle dedi: Başınıza siyâh î bir k ö le dahi y ö netici tayin edilse, sizi Allâh ’ ın kitabıyla y ö nettiği s ü rece, onu dinleyin ve ona itaat edin!

Elde ettiği bir haberi kendisinden, almak üzere gelen toplayan ravilerin rağbetine mazhar olmuş raviye denir.

İbn C ü reyc, Nâfi ‘ in İbn Ö mer ’ den ş ö yle aktardığını rivayet eder: Allâh ’ ın El ç isi (s) buyurdu ki: Medine ’ liler Z ü’ l-huleyfe ’ den, Şam ’ lılar Cuhfe ’ den, Necd halkı ise Karn ’ dan itibaren tehlilde bulunurlar.

Tanık-Paylaşan Tanık-Dağıtan Duyan-Paylaşan Duyan-Dağıtan Toplayan-Paylaşan Toplayan-Dağıtan (Rivayeti Elde Etme ve Aktarma Bakımından)

Kaynaktan gözlemlediği bir eylem yahut söylemi çeşitli vesilelerle çevresindeki insanlarla paylaşan kimsedir.

Kaynak Duyan Ravi Tanık-Paylaşan

Kaynaktan gözlemlediği bir eylem yahut söylemi çevresindeki insanlardan ziyade toplayan ravi ya da ravilere aktarma fırsatı bulmuş kimsedir.

Kaynak Toplayan Ravi Tanık-Dağıtan

Bir vesileyle elde ettiği bir haberi yine bir vesileyle paylaşan kimsedir.

Paylaşan Ravi Duyan Ravi Duyan-Paylaşan

Bir vesileyle elde ettiği bir haberi çevresindeki insanlardan ziyade toplayan râvilere aktarma fırsatı bulmuş kimsedir.

Paylaşan Ravi Toplayan Ravi Duyan-Dağıtan

Toplamak gayesiyle haberlerin peşine düşmüş, ancak daha sonra biriktirdiği bu bilgileri kendisi gibi toplayan ravilere aktarma fırsatı bulamamış kimsedir.

Dağıtan Ravi Duyan Ravi Toplayan-Paylaşan

Toplamak gayesiyle haberlerin peşine düşen, sonra da biriktirdiği bu bilgileri kendisi gibi toplayan ravilere aktarma fırsatı bulan kimsedir.

Dağıtan Raviler Toplayan Ravi Toplayan-Dağıtan

Bir ravinin, tüm rivayetlerindeki toplam tanıklık, duyma ve toplama üzerinden alış cephesindeki ağırlıklı türünü; toplam paylaşma ve dağıtma üzerinden ise veriş cephesindeki baskın yönünü tespit etmek mümkündür.

® ravisinin toplam 4 adet rivayeti bulunsun:

Toplam Duyma: 3 Toplam Toplama: 2 Toplam Alış: 5 Ravimiz 3/5 (%60) oranında Duyan, 2/5 (%40) oranında Toplayan bir ravidir.

Toplam Paylaşma: 3 Toplam Dağıtma: 9 Toplam Veriş: 12 Ravimiz 3/12 (%25) oranında Paylaşan, 9/12 (%75) oranında Dağıtan bir ravidir.

® Ravisinin alış cephesinde duyma baskın (%60), veriş cephesinde ise dağıtma baskın (%75) görünmektedir. Buna göre ® duyan-dağıtan bir ravi modelini yansıtmaktadır, denilebilir.