MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191
Müfredat Planlama Önemlidir Hocanın kendi düşüncesine göre, bir sihirbaz gibi, bir ders programı hazırladığı ve uyguladığı günler, Klinik eğitim verirken mevcut hastaların üzerinden gidildiği günler geride kaldı. Başarılı bir öğrenme için müfredat dikkatli bir şekilde belli kurallar çerçevesinde planlanmalıdır. / 192
Müfredat Nedir? “Müfredat” denince sadece akademik takvim veya ders başlıkları anlaşılmamalıdır. Müfredat, programın nasıl işleyeceğini de içermelidir. – Içerikte ne var? – Amacı ne? – Nasıl gerçekleşecek? / 193
HARDEN’IN 10 ADIM YAKLAŞIMI 1.İhtiyaç belirleme 2.Öğrenim çıktılarını belirleme 3.İçerik hakkında uzlaşma 4.İçeriği düzenleme 5.Eğitim stratejisine karar verme 6.Eğitim yöntemini seçme 7.Ölçmeyi hazırlama 8.Müfredatla ilgili iletişim 9.Uygun ortamı hazırlama 10.Müfredatı yönetme / 194
1-İHTİYAÇ BELİRLEME Amaç sadece hastalığı geçirmek değil – Sağlığı iyileştirme ve koruyucu hekimlik – Tıp fakültesinin sosyal sorumluluğu – Toplumun ihtiyaçlarını karşılama oranı da dikkate alınmalı Yöntemler – “Bilge kişilere” (hocalara) sormak – Partnerlere (halk, devlet, özel sektör) danışmak – Mezunların hatalarını incelemek – “Kritik olay incelemesi” yapmak – Görev analizi – “Mükemmel” mezunları incelemek / 195
2-ÖĞRENİM ÇIKTILARINI BELİRLEME Son 10 yılda tıp eğitimindeki en önemli fikirlerden birisi müfredat planlamada öğrenim çıktlarının ön plana konmasıdır. Eskiden: önemli olan öğrenme-öğretme ve yöntemler Şimdi: önemli olan öğrenim çıktıları ve ürün 1960’lı yıllarda amaç ve hedefleri gündeme girdi (Bloom, Mager) Şimdi öğrenim çıktıları veya yeterlilikler yaklaşımı hakim. / 196
3-İÇERİK HAKKINDA UZLAŞMA Bir kitabın içeriği “İçindekiler” de yazar. Bir müfredatın içeriği akademik takvim ve ders başlıklarından anlaşılır. Geleneksel olarak içerik bilgi ağırlıklıydı, Şimdi beceri ve tutumlar da önemli. / 197
Müfredat İçeriği Konu veya disiplin temelli (geleneksel müfredat) Vücut sistemleri (entegre müfredat) Yaşam aşamaları (çocukluk, erişkinlik, yaşlılık) Problemler (probleme dayalı müfredat) Klinik tablolar veya görevler (senaryoya dayalı, vakalara dayalı veya görev temelli müfredat) / 198
4-İÇERİĞİ DÜZENLEME Geleneksel yaklaşımda öğrencilerin önce temel bilgileri öğrenmeleri, sonra kliniğe geçmeleri beklenir. Çoğu kez (öğrenci işin pratiğini bilmediğinden) teorik bilginin nerede işine yarayacağını kestiremiyor ve sınavdan sonra teorik bilgileri unutuyorlar. Erken klinik uygulama öğrenmeyi artırıyor. / 199
10 Müfredat tepetaklak çevrilmeli Öğrenci ilk günden klinik düşünmeli Hofstra tıp fakültesinde öğrenciler ilk 8 hafta paramedik olarak çalışıyor Derslerin yatay ve dikey entegrasyonu sağlanmalı Spiral müfredat iyi bir seçenek olabilir.
5-EĞİTİM STRATEJİSİNE KARAR VERME SPICES modeli tavsiye edilir. Her okulun kendi yaklaşımı olabilir; önemli olan yerini tanımlamak ve nerede olmak istediğini belirlemektir. / 1911
6-EĞİTİM YÖNTEMLERİNİ BELİRLEME En iyisi çok sayıda yöntemi birarada kullanmak – Sınıf dersi – PDÖ – Bağımsız öğrenme – e-öğrenme – Akran eğitimi / 1912
7-ÖLÇMEYİ HAZIRLAMA Neyi ölçeceğiz? – Öğrenim çıktıları Bilgi Beceri Tutum Nasıl ölçeceğiz? – ÇSS – OSCE – Portföy (karne) / 1913
8-MÜFREDATLA İLGİLİ İLETİŞİM Öğrenciler öğrenim çıktılarından haberdar olmalı Öğrencilerle iletişimi sağlamak için – Öğrenim çıktıları öğrencilere verilebilir. – Bir müfredat haritası hazırlanabilir (öğrenim hedefleri > nerede öğreneceği > değerlendirme yöntemi) – Rehberler hazırlanabilir. / 1914
9-UYGUN BİR ÖĞRENME ORTAMI Tüm eğitimin hastanede verildiği bir yerde öğrenciye koruyucu hekimliğin önemini anlatamazsınız. Herkesin birbiriyle rekabet ettiği bir ortamda öğrenciye ekip çalışmasını anlatamazsınız. Eğitim ortamını değerlendirmek için DREEM ölçeği kullanılabilir. / 1915
DREEM Ölçeği / 1916 Med Teach Jun;27(4):322-5.
10-MÜFREDATI YÖNETME Müfredatı yönetme şu sebeplerle önem kazanmakta: – Entegre olan ve olmayan bölümler nedeniyle karmaşık – Eğiticilerin klinik, araştırma vb başka iş yükleri – Eğiticilerin farklı yerlerde dersler olması – Öğrenci sayısında artma – Sağlık sistemi ve uygulama yerlerinde değişiklik – Hesap verebilirlik ihtiyacının artması / 1917
Müfredat Geliştirmede Farklı Yaklaşımlar Mimar yaklaşımı – Plan ve öğrenim çıktıları önde. Mekanik yaklaşım – Eğitim yöntemi ve stratejileri ön planda Yemek kitabı yaklaşımı – Içerik ve neyin ne kadar verileceği ön planda Tren saatleri yaklaşımı – Müfredat çizelgesi ve zamanlar ön plandadır / 1918
ÖZET / 1919