İŞ VE İŞLETME AHLAKI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
Uluslararası İş Etiği.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
İŞYERİNDE ETİK (AHLAK)
YRD.DOÇ.DR. CİHAD DEMİRLİ
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİNDE KAMU-SİVİL TOPLUM İŞBİRLİĞİ
İŞLETME YÖNETİMİ.
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Örgüt Külütü, İklimi ve Sağlığı
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
MESLEK ETİĞİ Meslek etiği’ ‘mesleki davranışla ilgili neyin doğru, neyin yanlış, neyin haklı, neyin haksız olduğu hakkında inançlara dayalı ilkeler ve.
İşletmelerde stratejik yönetim
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Etik ve Ahlak.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
İNOVASYON.
Bülent Ecevit Üniversitesi
AHLAK NEDİR?.
Bolum 4- 2.
Abdulkadir HALAÇLI GİRİŞİMCİLİK Abdulkadir HALAÇLI
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
KURUM KÜLTÜRÜ VE KURUM İÇİ İLETİŞİM
1 MESLEK ETIGI MESLEK İ ET İ K Ö ğ r. Grv. MEHMET AL İ ZENG İ N.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
İŞLETMENİN SORUMLULUKLARI
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
BÖLÜM 6 GİRİŞİMCİLİK AHLAKI.
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
PERFORMANS GÖRÜŞMELERİ
İNSAN KAYNAKLARI İŞLEVİNİN TANIMI VE AMAÇLARI
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
MESLEKİ ETİK ŞUBAT 2015 TOPLUMSAL YOZLAŞMA Mehmet ERDEM.
Hazırlayan: Mustafa KUMCU Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Öğretmeni
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
TÜKETİM PSİKOLOJİSİ VE SATIN ALMA MOTİFLERİ
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
STRATEJİK PLANLAMA.
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
Toplumsal değerlerin temel özellikleri şunlardır: Toplumsal değerler, toplumun bütünü ya da toplumsal grup üyeleri tarafından bilinir, benimsenir ve bunlara.
 Örgüt kültürü, bir örgütü diğer örgütlerden ayıran, örgüt üyeleri tarafından paylaşılan bir anlam sistemini ifade eder.
Doç. Dr. Murat Kurt Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Test 1.
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
GRUP İLETİŞİMİ.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Sunum transkripti:

İŞ VE İŞLETME AHLAKI

İŞ VE İŞLETME AHLAKI Toplum içinde canımız ne istiyorsa yapabilir miyiz? Ahlak? Doğru-yanlış, iyi kötü İnsan refahı ve bunları teşvik eden davranışlar İş Ahlakı? Sadece Kanun ve düzenlemelere uymak yeterli mi? doğru ve haklı olmak İş Ahlakında iyi – kötü şeyler neler? İş ahlakı olan mı başarılı olur? Futbolcunun ahlaksız olanım başarılı olur? İş Ahlakının kurumsallaşması

AHLAKININ TANIMI “Ahlâk, doğru ve iyi şeyin ne olduğunu veya yanlış ve kötü şeyin ne olduğunu açıklayan bir davranış kodunu oluşturan kural koyucu bir ilkeler seti” olarak tanımlanmaktadır. “Esas itibarıyla ahlâk, insan refahını oluşturan şeylerin ne olduğunu inceleyen ve bunları teşvik etmek için gerekli davranış ve karar türlerini açıklayan bir süreçtir”.

İŞ AHLAKININ TANIMI İş ahlâkı, iş dünyasında davranışlarımıza yol gösteren ahlâki ilkeler ve standartları kapsar. İş ahlâkı, doğru ve haklı olmayı esas alan, kanun ve düzenlemelere itaatin daha ötesine giden bir davranış kuralları bütünüdür. İş ahlâkı, ekonomi ve iş dünyasının sağladığı olanaklar doğrultusunda sağduyulu seçimler yapmamızda bize yol gösteren ilke ve değerleri inceleyen bir disiplindir. Uymadığın zaman ayıplanabilisin, cezai müeyyide olmaz .

İŞ AHLAKININ KURUMSALLAŞMASI İşletme bazında iş ahlâkı olgusunun kurumsallaşması (sistemleştirilmesi) belli bir süreç içerisinde gerçekleşmektedir. ANİDEN DEĞİL Kurumsallaşma bir işletmenin toplumsal değerleri organizasyon yapısına uyarlamasıdır. Kurumsallaşma, insanlara yapmak zorunda olduğu şeyleri belirlemede ve nasıl davranmaları gerektiği konusunda yardımcı olur ve sosyal sistemin dengesini güçlendirir.

İŞ AHLAKININ KURUMSALLAŞMASI İş ahlâkının kurumsallaştırılması, ne tür bir hareket kodunun uygulanması gerektiği ile ilgili ilkeler, değerler ve düşünceleri açıklamayı kapsar (Müşteriye yalan söylenmemsi, kandırılmaması, işi zamanında teslim, zamanında ödeme, ayıplı mal satmama vb.). Ekonominin işleyişini ve kamu yararını gözeten bir tarzda kanun ve düzenlemelerin işleyişini kolaylaştırmaya olanak tanır

İŞ AHLAKININ KURUMSALLAŞMASI İş ahlâkı kuralları çalışanlara işletmenin amaçlarını, ilkelerini tanımlamaya yönelik resmileştirilmiş kurallar bütünüdür. Genellikle iki ana yapıyı esas alarak hazırlanırlar. Bunlar; a) işletme ilkeleri b) işletme politikalarıdır. Kurumsallaşan iş ahlakının öğeleri ise şunlardır; Psikolojik anlaşma, (yazılı değil, psikolojik baskı olur) örgütsel bağlılık ahlakı esas alan kültür

İŞ AHLÂKININ KURUMSALLAŞMASINDA ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN ROLÜ VE ÖNEMİ İş ahlâkının kurumsallaşmasında örgütsel kültür önemli rol oynar. Örgüt kültürü ise; bir organizasyonun üyeleri tarafından paylaşılan ve onların davranışlarını yönlendiren, çoğu kez bilinçsizce türetilen, bir organizasyonun kendisi ve çevresinde bir temel olarak “kabul görülen” tarzda tanımlanan temel değerler, normlar, varsayım ve inançlar bütünüdür. kültürel farklılıkların yönetimi (Mülteci sorunu, Almanya örneği) ve örgüt kültürü gelecekte şirketlerin başarı veya başarısızlığını saptamada çok daha önemli bir faktör haline gelecektir. Bu nedenle, işletmelerin ekonomik ve sosyal performansı üzerinde önemli bir etkiye sahip olan örgüt kültürünün ahlâki davranışı destekleyici etkisi üzerinde durmakta fayda vardır.

İŞ AHLÂKININ KURUMSALLAŞMASINDA ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN ROLÜ VE ÖNEMİ-2 Günümüzde birçok organizasyonun gereksinim duyduğu ve üzerinde önemle durduğu şey, daha olumlu ve ahlâki bir kültürle faaliyet göstermektir. (Çalışkanlık , dürüstlük, hırsızlık yapmamak, aidiyet ) Örgüt kültürü ile iş ahlâkının kurumsallaşması temelde aynı değerleri içermektedir. Çünkü tanımlayıcı bir rolü bulunmaktadır; bir işletmeyi diğerlerinden ayırıcı özelliklerini ortaya koymaktadır. Ahlâki bir örgütsel kültür, toplumsal amaçlar ile toplumsal sorumlulukların her zaman bir kişinin kişisel kazancından daha çok ağırlık taşıdığı inancını yansıtır. Böylesi bir kültür, güçlü ve ilkeli liderlik, saygınlık ve uzak görüşlülükle başlar. (İnsanların güvenini kaybetmektense paramı kaybederim)

İŞ AHLAKI VE BENZER KAVRAMLAR İş ahlakı, iş dünyasındaki mal ve hizmet üretim ve tüketim sürecindeki doğrular ve yanlışları ifade eder. İş ahlakı genellikle özel teşebbüslerin mal ve hizmet üretiminde ve satışında ahlaki davranmalarının önemi üzerinde durmaktadır. “şirket ahlakı”, “firma ahlakı”, “işletme ahlakı”, “ticaret ahlakı” yahudi “esnaf ahlakı”, iyi esnaf – kötü esnaf? “üretici ahlakı”, iyi mal – kötü mal? iyi hizmet– kötü hizmet? “işveren ahlakı” iyi işveren –kötü işveren? Sigorta, asgari ücret

İŞ AHLAKI KAVRAMI VE SOSYAL SORUMLULUK Tüm birey ve kurumların içinde yaşadığı çevreye karşı ödev ve sorumlulukları bulunmaktadır. Sosyal sorumluluk, esasen iş ahlakının gereğidir. Bir başka ifadeyle, iş ahlakı, sosyal sorumluluğu da içeren bir anlam taşır. Bir işletmenin başlıca sorumluluk alanları; Çalışanlara karşı sorumluluk? Müşterilere (tüketicilere) yönelik sorumluluk? Hissedarlara yönelik sorumluluk? Doğaya ve çevreye karşı sorumluluk? Devlete karşı sorumluluk? Tedarikçilere karşı sorumluluk? Rakiplere yönelik sorumluluk? Topluma karşı sorumluluk vs.?

TÜRKİYE’DE İŞ AHLAKI Türkiye’de iş ahlakı üzerine, özellikle son zamanlarda, yapılan çalışmaların daha çok rüşvet, vergi kaçırma, casusluk ve aldatmaya yönelik iş uygulamalarının ağırlıklı olarak ve toplumsal boyutta ele alındığı görülmektedir. Bir çalışmada bayan girişimcilerin daha etik davrandığı bulunmuştur.

TÜRKİYE’DE İŞ AHLAKI Girişimcilik ahlakının geliştirilmesi için çeşitli yapılar oluşturabilir; a) Bir işe başlarken ya da işin başarılı olabilmesi için uyulması gereken ve toplumda genel kabul görmüş etik kuralları konusunda işletmelerde yazılı standartlar oluşturulmalıdır. b) Girişimci ve üst yönetimin tüm çalışanlara ve topluma örnek olacak şekilde ahlaki davranış ve eylemlerde bulunması gerekmektedir. c) İşletme içinde Etik Kurul oluşturulabilir. d) kurum içerisinde bir “ahlak kültürü” oluşturarak kurumsallaşma çabalarına hizmet etmesi sağlanabilir. Bunun yolu eğitimden geçer. e) İş ahlakına yönelik hukuksal düzenlemelerin (örneğin; vergi kaçakçılığı ile mücadele programı, kaçak işçi çalıştırma ile mücadele, haksız rekabet ile mücadele, tüketici koruma, vs.) uygulamaları da önem kazanmaktadır.