1 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Pazarlama İlkeleri 23 Rekabet Analizi 2.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

Girişimcilik Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL. İş Kurma Motivasyonu  Motivasyon girişimci kişiye, önemli bir kişisel dinamizm kazandırır.  Kişi işi kurarken,
Adnan BOSTAN MOBSAD Yönetim Kurulu Başkanı İSO
İşletme Politikası 7 – 8 Mart Üretim / Pazarlama Politikaları.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
OEE ve KOBETSU KAIZEN EĞİTİMLERİ Yer : İzmir
VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış.
5 Uzun-vadeli Sadakat İlişkilerinin Yaratılması 1.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Fiyat ve Fiyatlandırma
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Pazarlama Çevresi.
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tekstil Mühendisliği Bölümü
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
E- İş.
Wal-Mart Stores Inc. Sam Walton tarafından kurulmuş dünya çapında şubeleri olan bir Amerikan perakende satış yapan mağazalar zinciridir. Amerika Birleşik.
Pazarlama İlkeleri.
Bölüm 7 Temel Stratejiler ve Alt Grupları
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi
HAZIRLAYAN VE SUNAN DOĞANCAN DEMİR
Dünya’nın En Büyük Perakendecisi
10.OLİGOPOL PİYASASI.
Uluslararası Pazarlama Araştırması
YA ZİNCİR KIRILIRSA ??? P.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Servislerin Performanslarının Karşılaştırılması (Benchmarking)
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Ürün veya Hizmet Satışı
ÜST YÖNETİM STRATEJİLERİ (KURUMSAL STRATEJİLER)
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
PERAKENDE, AYRINTI VE MARKA DEMEKTİR
11.OLİGOPOL PİYASASI.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Tedarik Zinciri Yönetimi:
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
Ürün Farklılaştırma, Konumlandırma ve Yeniden Konumlandırma
Uluslararası İşletme Yönetimi
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
İÇİNDEKİLER FİNANSAL ANALİZ VE KONTROL, FİNANSAL YAPIYI GÜÇLENDİRİCİ ÖNLEMLER Finansal Tabloların Analizinin Önemi Oran (Rasyo) Analizi Finansal Oranların.
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

1 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Pazarlama İlkeleri 23 Rekabet Analizi 2

2 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Rakibin Güçlü ve Zayıf yanlarının tespit edilmesi Rakiplerimiz neler yapabilir?? Geçmişte neler yapmışlar B2B’de zor çünkü datalar FMCG’de daha başarılı Nerelerden: İkincil veriler, Tedarikçiler Aracılar WOM Benchmarking

3 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Hangi rakip nasıl tepki verir? Rakiplerin hedefleri Kişisel hedefleri Tepkinin tarzı?? Fiyat indirimi-Promosyon vs. Bazıları rakibin hareketlerine direk yanıt vermezler Bazıları Müşterilerine güvenir tepki verirken yavaş davranırlar Bazıları çok sert davranır (P&G).

4 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Hangi rakibe saldırmak daha doğrudur? Hedeflenen Müşteri Savaş Alanı Pazarlama Karması Stratejileri Dağıtım Kanalı Kuvvetli mi zayıf Rakip mi? İyi veya kötü Rakipler Yakındaki rakip mi? Uzaktaki rakip mi? Apple / Microsoft Napster Yahoo Music

5 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Apple I-Pod Amerikadaki MP3 çalarların %73’ü Ipod FairPlay Software-Apple Ipodlar %75 rakiplerinden daha fazla dinleniyor. Digital music olarak

6 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Kimin Stratejisi P&G Araştırma Grubu Rekabet Analizleri Vs. Harley Davidson, Mini,BMW Müşterilere yakın yaşamak Müşteri sadakati Bloglar Müşteri Klüpleri WOM Gerilla Marketing Stonyfield Farm Kurumsal Marketing Standartlaştırılmış Pazarlama Formule edilmiş Yaratıcı

7 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar

8 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Rakiplerin İzlenmesi için Bilgi Sistelerinin Kurulması Mümkün olduğu kadar ekonomik bir şekilde bu sistemlerin kurulması gerekir. Bu bilgilerin sürekli toplanması gerekmektedir. Kaynaklar: Satış Ekibi Kanallar Tedarikçiler Pazar Araştırması Firmaları Ticaret Odaları Web Siteleri Saha Verileri Basılı Belgeler Konuşmalar Resmi beyanatlar Makaleler Test, Geçerlilik ve Güvenilirlik Yönetim

9 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar

10 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Porter’ın Temel Rekabet Stratejileri Genel Maliyet Liderliği:: En düşük üretim ve dağıtım maliyeti. Farklılaştırma: Vakko-Beymen Odaklanma: Ritz (sadece %5) Ortadakiler (Sears – Holiday Inn)

11 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Treacy ve Wiersema Operasyonel Mükemmellik: Firma kendi endüstrisinde mükemmel bir kaliteyi uygun fiyattan satar. Wal_Mart, Tschibo. Müşteri ile yakın ilişki: Detaylı bir müşteri database yardımı ile bölümlendirme(segmentasyon) ve hedefleme yaparlar. Müşterinin ne istediğini bilir ve ona göre özelleştirme yaparlar. British Airways, Ritz vs. Ürün Liderliği: Kendini sürekli aşan ve rakipleri gereksiz bırakan firmalar. Nokia (son moda ürünler).

12 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Bazı firmalar her iki stratejiyi de uygulamak isterler (Operasyonel mükemmellik ve müşteriye yakınlık FedEx) ama bu strateji zordur. Önemli olan bir alanda mükemmelleşmek ve diğerlerinde endüstri ortalamasını yakalayabilmektir.

13 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Rakibin Durumu Nedir? Bazılarının kaynakları fazladır, bazıları genç firmadır, bazıları hantaldır. Bazıları çabuk çıkışlar peşindeyken, diğerleri uzun vadeli kârlılıklarla ilgilenirler. Pazar Lideri %40 Niş %10 Takipçiler %20 Lideri Tehdit Edenler %30 Örnek P&G birçok alanda lider olmasına rağmen el sabunlarında Unilever, Kağıt sektöründe Kimberly Clark ile savaşmaktadır

14 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Liderin stratejileri Avantajları: Fiyat değişimlerinde diğerlerini yönetir,yeni ürünlerin pazara sunumunda, dağıtım ağının genişlemesinde, promosyon harcamalarının dağıtılmasında. Rakip ya tehdit edilir, ya taklit edilir, ya da rakipten kaçarsınız. Wal –Mart, Caterpillar, IBM, Google vs. Apple Ipod-Sony Walkmen, (Ürün geliştirme) Sears-WalMart (Kendinden cok emin olma) Levi’s-Gap, Hilfiger, DKNY (moda trendler)

15 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Kim hangi stratejiyi uygulamalı Pazar Lideri *Toplam Pazarı Geliştirme Pazar Payını Koruma *Pazar Payını Genişletme Niş Müşteriye göre Pazara göre Kalite-Fiyat Hizmet Birden çok niş Takipçiler Yakından izle Uzaktan izle Lideri Tehdit Edenler Cepheden Saldırı * İndirekt saldırı

16 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Toplam Pazarı Genişletme (parfüm): Ürünü kullanmayanlar, erkekler, yeni ülkeler, yeni kullanım alanları-karbonat Daha fazla kullanım Campbell tarif sorumlusu Pazar Lideri *Toplam Pazarı Geliştirme Pazar Payını Koruma *Pazar Payını Genişletme

17 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Pazar Payını Koruma: Dell-HP, Burger King-Mc Donalds. En iyi savunma iyi saldırıdır UEFA?? Rakibin saldıracağı güçsüz tarafları önceden onarın. -Sürekli iyileştirme, yeni ürünler -Müşteri hizmetleri -Dağıtımda etkinlik -Masrafların azaltılması -Frito Lays/ Anheuser Busch Pazar Lideri *Toplam Pazarı Geliştirme Pazar Payını Koruma *Pazar Payını Genişletme

18 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Pazar Payının Büyütülmesi Dijital kamera pazarı % 1 artış 68 milyon dolar Kârlılık ve Pazar payı arasındaki ilişki (Markstrat) unit cost (parça başı maliyet Pazar Lideri *Toplam Pazarı Geliştirme Pazar Payını Koruma *Pazar Payını Genişletme

19 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Lideri Tehdit Edenler Cepheden Saldırı * İndirekt saldırı Tehdit edenler öncelikle hangi rakibi hedef aldıklarını ve neyi Değiştirmek istediklerini belirtmeleri gerekmektedir. Lideri başarılı yapanlar nedir onu tespit etmek ve onun üzerinden Geliştirmeler yaparak daha başarılı olmak. Home Depot-Lowe’s, Bira üreticileri, Cepheden Saldırı : Doğrudan ürünlerine, reklamlarına, dağıtımına Vodafone-Turkcell-Avea. Kim daha uzun süre finansal olarak bu Savaşı kaldırabilir? Gilette-Brazilyalı lokal firma (Daha iyi ürün, daha akıllıca bir dağıtım ?? Ne kadar bu savaşı devam ettirirsiniz? İndirek saldırı: Liderin zayıf yönlerinden ve pazardaki boş bıraktığı Alanlardan. Netflix-Blockbuster, Southwest-American Airlines. Eğer liderden daha az kaynağınız varsa....

20 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar

21 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar

22 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Niş Müşteriye göre Pazara göre Kalite-Fiyat Hizmet Birden çok niş Takipçiler Yakından izle Uzaktan izle P&G (Sürekli yeni ürün Tide ve Down için 50 milyon Dolarlık R&D yatırımı Pazar payı %55 ve Lever in Pazar payı %17-7 ne yaptı tutundurmadan kıstı, fiyatı İndirdi. Daha düşük fiyat,daha iyi servis, zenginleştirilmiş Ürün özellikleri. Ama lider burada daha avantajlıdır K-Mart-Blue Light kampanyası, Wal Mart: Her gün Düşük fiyat. Blockbuster – Netflix (Lidere indirekt saldırı-Dağıtım Dan vurdular). Takipçilerin avantajları neler?Liderin pazarı eğitme- Sinden yararlanırlar, onun ürettiği ürünlerin daha İyisini yaparlar vs. Ama kopyalamak yanlış mutlaka bir farklılık yaratmak gerekmektedir. Tarif: Üretim maliyetlerini ve fiyatlarını Düşük tut, ürün kaliteni ve hizmetini yüksek tut. Veterinary Pet Müşteri grubu,coğrafi Pazar, vs

23 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar

24 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Niş stratejileri: Sigortacılık- dev firmaların oynadığı bir alan, ama evcil hayvanlar için bir sigortacılık yapılırsa- Veterinary Pet insurance- pazarın %82’si. Türkiyeden örnek Fast Bike. Kitlesel Pazarlar- Büyük Pazar payları Niş Pazarlar – Büyük marjin. Nişler büyük rakiplerin girmek istemeyecekleri kadar küçük bir Pazar olmalıdır, büyüme şansı olmalıdır,pazarda kendinizi tanıttıktan ve güven yarattıktan sonra pazara hakim olmalısınız. Logiteck Maus – Son altı yılda satışlarını ikiye katladı.

25 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar

26 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar

27 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar

28 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Nişler: Az müşteri, coğrafi,kalite-fiyat, hizmet, çoklu niş, önemli olan ne olduğunuzu ve ne olmadığınızı bilmektir.

29 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Rakipleri ne kadar yakından takip etmeliyiz? Rakip odaklı: İyi tarafı sürekli zayıf taraflarınızı kuvvetlendirmek, kötü tarafı rakibe çok odaklanarak endüstride gelişebileceğiniz gereken noktaları kaçırmak. “INNOVASYON”. Müşteri odaklılık: Hangi müşteri gruplarının gelişmekte oldukları hangilerine yatırım yapılmasının daha doğru olduğunun saptanması gerekmektedir. İdeal Olan: Pazar Odaklı olabilmektir.İyi bir pazarlama pazarın ve müşterilerin daha iyi anlaşılması ile mümkün olabilmektedir.

30 PAZARLAMA İLKELERİ 21 Global Pazarlara Giriş Stratejileri Yrd. Doç. Dr. Azra Bayraktar Ürün Odaklı Rekabet odaklıPazar Odaklı Müşteri Odaklı Müşteri Odaklı Olmak EvetHayır Rakip Odaklı Olmak Evet Hayır