Zihinsel Engelliliğin Tanımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
CP HASTALARINDA SOSYAL HİZMETLER. CP hastalıklı bireyin temel özbakım, sosyal ve mesleki becerileri kullanabilecekleri yeterlilik düzeyine ulaşabilmeleri.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Program Tasarım Modelleri
Bilişsel ve Dil Gelişimi
Öğrenci İsmi ENGELLİ TÜRLERİ SOSYOLOJİ ENGELLİLİK FİZYOLOJİ ENGELLİLİK PSİKOLOJİ ENGELLİLİK FİZİKSEL ENGELLİ RESİMLER
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
KİŞİSEL HİJYEN.
Pazarlama İlkeleri.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Metinlerin Sınıflandırması
Doğum Öncesi Nedenler Annenin doğum öncesinde geçirmiş olduğu hastalıklar (özellikle hamileliğin ilk üç ayında geçirilen kızamıkçık, frengi, toksoplazma.
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Öğretimin Uyarlanması
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Bütünleştirme uygulamaları
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Evlilik ve Aile Danışması
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilişsel Gelişim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
KİŞİSEL REHBERLİK.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
ÜNİTE 14 ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Zihinsel Engelliliğin Tanımı Zihinsel Engellilik Nedir?  Zeka; doğuştan var olan ve hayat boyunca deneyimlerle gelişen problem çözme gücüdür. Bu güçle insan kendisini ve çevresini anlar, olayları muhakeme eder, sonuçlar çıkarır ve uyumla hayatını devam ettirir. Zihinsel Engellilik; doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrasında çeşitli nedenlere bağlı olarak gelişimsel dönemde ortaya çıkan, uyumlu davranışlarda görülen yetersizliğe ilaveten dikkat, algılama, bellek ve muhakeme gibi genel zeka fonksiyonları açısından normalin altında olma durumudur. Zihinsel engelli bireyler kişisel bakım, çevreye uyum, dil, iletişim ve duyusal motor becerilerinde yaşıtlarına göre geç ve yavaş gelişirler

DSM-IV (American Psychatric Association)'e göre zeka geriliği tanısının konulabilmesi için şu üç temel özelliğin olması gerekir: Genel zeka işlevinin belirgin derecede ortalamanın altında olması. Yaşadığı toplumdaki kendi yaş grubu ile kıyaslandığında toplumsal beceriler, sorumluluk, iletişim kurma, günlük beceriler ve kendi kendine yeterlilik gibi alanlarda geriliğin olması. 18 yaşından önce başlaması.

Doğum Öncesi Oluşan Nedenler: Annenin yaşı Zihinsel Engelliğin Sebepleri Nelerdir? Hafif derecede zihinsel engelli bireylerin pek çoğunda (tüm zihinsel engellilerin yaklaşık %90'ını oluşturur), belirgin bir biyolojik nedene rastlanmadığı için, nedenlerinin belirlenmesi çoğu zaman güç olmaktadır. Ancak orta ve ağır derecede zihinsel engelliliğe genellikle biyolojik etkenlerin neden olduğu saptanmıştır. Genel olarak bilinen nedenler üç ana başlık altında toplanabilir: Doğum Öncesi Oluşan Nedenler: Annenin yaşı Annenin beslenmesi (yeterince iyot alamamak ya da yetersiz beslenme) Hamilelik döneminde kullanılan ilaçlar Radyasyona maruz kalma İçki, sigara, uyuşturucu gibi alışkanlıklar Psikolojik sorunlar Akraba evliliği Annenin hamilelik döneminde geçirdiği hastalıklar (Rubella-kızamıkçık,   frengi, toksoplazma gibi) Zehirlenmeler, Kazalar, travmalar Anne-çocuk arasındaki kan uyuşmazlığı Kalıtsal kökenli metabolizma bozuklukları olan galaktoz, fenilketonori ve bazı beyin hastalıkları, kromozom yapısındaki bozukluklar.

Doğum Sırası Oluşan Nedenler:  Erken veya geç doğum Kordon dolanması Güç ve riskli doğum Vakum-forseps gibi aletlerin özellikle uzman olmayan kişilerce kullanılması Doğumun hijyenik olmayan ortamlarda yapılması Doğum Sonrasında Oluşan Nedenler:   Çocuğun geçirdiği hastalıklar (menenjit, beyin iltihabı), Zehirlenmeler Hastalıklarda yanlış ve geç müdahale Beslenme bozuklukları (yetersiz ve dengesiz beslenme) Kazalar, travmalar ve yetersiz çevre koşulları v.s.

Zihinsel Engellilik Nasıl Sınıflandırılır? Zihinsel engellilik zeka yaşı bölümlerine göre birbirinden ayrılmaya çalışan bir gruptur. Bir kişinin geri olmasını yani farklı olmasını sadece zeka yaşı bölümü ile açıklamak kolay değildir. Zihinsel engelli bireylerin aile, çevre ile olan ilişkileri, zeka yaşı bölümleri, kendi kurdukları dünyaları, etkilendikleri olaylar, algıları, korkuları, sevinçleri birbirinden farklı olması nedeniyle tek bir tipte zihinsel engelden ya da engelli birey tipinden bahsetmek çok güçtür. Ancak zihinsel engelli bireylerin gereksinimlerini belirleyebilmek amacıyla, zihinsel engelli bireyler ağırlık derecelerine göre genellikle iki farklı yaklaşımla sınıflandırılmaktadırlar. Bunlardan biri psikolojik tanılama yaklaşımı, diğeri de eğitsel tanılama yaklaşımıdır. 

SINIFLANDIRMA IQ Psikoloik tanı Eğitsel tanı 70-55 Hafif Eğitilebilir 55-35 Orta Öğretilebilir 35-25 Ağır Bağımlı 25-Altı Çok Ağır Tam Bağımlı  

Hafif Derecede (Eğitilebilir) Zihinsel Engelliler Bu gruba giren zihinsel engellilerin normal çocuklardan görünürde hiçbir farkı yoktur. Bu nedenle okula başlamadan önce anne,baba veya çevre tarafından fark edilmeyebilirler. Hafif derecede zihinsel engelliler özbakım becerilerini öğrenebilir, kendi bakımlarını yapabilirler ancak zaman zaman bazı sağlık kurallarının hatırlatılmasına gereksinim duyabilirler. Yaşadıkları kentte kolaylıkla bir yerden diğer bir yere gidebilirler. Bisiklet, paten gibi eşgüdüm içeren araçları kullanabilirler. Temel gramer kurallarına uygun konuşabilirler, birleşik sözel kavramlarla iletişimde bulunabilirler, günlük konuşmaların üstesinden gelebilirler ancak soyut ve felsefi kavramları tartışamazlar. Okuma-yazma, matematik gibi becerileri öğrenebilirler. Telefonu ve yazılı iletişim araçlarını kullanabilirler ancak anlatımları basittir, soyut ya da önemli günlük olayları yazamazlar.  Başkalarıyla yarışma ve işbirliği ilişkilerinde bulunurlar, sosyal ve yaratıcı etkinliklere sınırlı da olsa katılırlar. Ancak karmaşık planlama, dikkat ve düzenleme gerektiren etkinlikleri sürdüremezler. İçinde bulunduğu etkinliği başlatabilir, en az 15-20 dakika dikkatini sürdürebilir. Kendi hayatlarını kazanabilecek karmaşık beceri gerektirmeyen işlerde çalışabilirler, yetişkinlikte kısmen ya da tamamiyle yaşamlarını sürdürebilecek iş becerisi edinebilirler. Kendi başlarına alışveriş yapabilirler, para değişimini doğru olarak yapabilirler ancak parayı ekonomik olarak kullanmada yardıma gereksinim duyarlar. Basit yemekleri ve günlük ev işlerini yapabilirler (temizlik, toz alma, çamaşır ve bulaşık yıkama vs.)

Orta Derecede (Öğretilebilir) Zihinsel Engelliler        Çok yaygın ve ağır derecede olmamakla birlikte sıklıkla bedensel özür de gösterirler.  Özel eğitim olanaklarından yararlanarak: Yardımsız yemek yiyebilirler, banyo yapabilirler ve giyinebilirler; uygun giysi seçebilirler. Çamaşırlarını yıkayabilirler, ütüleyebilirler ve koruyabilirler. Kendisi ve başkaları için kolay yiyecekler hazırlayabilirler. Vücudunu yeterince kontrol edebilirler; kaba ve ince kas eşgüdümü iyidir. Basit düzeyde söyleşide bulunabilirler, birleşik cümle kurabilirler. Sözcükleri tanıyıp cümleleri, reklam spotlarını, işaretleri ve anlamlı basit metinleri okuyabilirler. Ancak yazılı iletişimi başaramazlar, uzun ve karmaşık sözel iletişimi sürdüremezler. Paranın değerinin farkına varabilirler ancak paranın nasıl kullanılacağı konusunda yardıma ihtiyaçları vardır. Yazılı notla alışverişe gidebilirler ancak bağımsız alışveriş yapamazlar. Tek başlarına bir yerden bir yere gidemezler.

Ağır Derecede (Bağımlı) Zihinsel Engelliler  Sürekli gözetim ve bakıma ihtiyaçları vardır. Özel eğitim olanaklarından yararlanarak: Kaşık ve çatal kullanarak yemek yiyebilirler, giysilerini giyebilirler. Tuvaletlerini kendi başlarına yapabilirler. Sosyal ilişkiye girerek arkadaşlıklar kurabilirler. Konuşması anlaşılır, işaretleri ve sözcükleri tanıyabilirler. Çok Ağır Derecede (Tam Bağımlı) Zihinsel Engelliler  Yaşamları boyunca özel bakıma ihtiyaç duyarlar. İkinci bir özre sahip olma olasılıkları diğer gruplara göre daha yüksektir. Dökerek de olsa çatal kaşık kullanabilirler, basit giysileri giyebilirler. Tuvaletlerini yapmayı kısmen öğrenebilirler ancak tuvalet eğitimini yaşıtlarından geç kazanırlar. Temizlik alışkanlıkları denetim ve gözetim gerektirir. Karmaşık yönergeleri takip edemezler. Sınırlı sayıda sözcük kullanabilirler, basit dilbilgisi kurallarını öğrenebilirler.

Anlatıcı Kişiler: -Barış Dursun -Yavuz Varış -H. İbrahim Şahbaz