İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ.  Bu bölümde;  Ö ğ retim Aranılan Yanıt mıdır?  İ htiyaç De ğ erlendirme Nedir?  İ htiyacın Belirlenmesi ve Analizi 

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
Veri Tabanı Tasarlama İlk kuralımız, olabildiğince bilgileri parçalamaktır.
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 8. Ders.
Hazırlayanlar Prof. Dr. Fevziye AKÖZ (YTÜ)
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
MESLEKİ EĞİTİM.
Öğretim İhtiyacını Belirleme
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BÖLÜM 6 DENETİM TESTLERİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI
ERK İSG&İK – –
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Gereksinim Analizi ve Varlık Bağıntı Diyagramı
Uzaktan Eğitim Kuramları
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
PAZARLAMA ARAŞTIRMASI Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU
ÖĞRENME ORTAMLARINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
DERS YAZILIMLARININ TASARIMI, DE Ğ ERLEND İ R İ LME YAKLAŞIMLARI VE SEÇ İ M İ 1.
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
STRATEJİK PLANLAMA.
Tarama araştırmaları (TA)
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
Ücret yönetimi 1. 2 İ Ş ANAL İ Z İ NED İ R ? İ ş analizi belirli bir işin en küçük parçalarıyla ayrıntılı olarak tanımlanıp incelenmesi sürecidir. 3.
İnsan Kaynakları Yönetimi
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Sistem Yaklaşımı.
EĞİTİM BİR KÜLTÜRLEME ARACIDIR Kasıtlılık: Planlı olma.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
PERSONEL GELİŞTİRME YAKLAŞIMLARI.
ADDIE. ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ 1. FİZİĞİN UĞRAŞ ALANLARI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
AKTS Hesaplaması.
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
HEMŞİRELİK SÜRECİ DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
GÖREV ANALİZİ.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Hipotez Testinde 5 Aşamalı Model
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
İLERİ VERİ TABANI UYGULAMALARI
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ

 Bu bölümde;  Ö ğ retim Aranılan Yanıt mıdır?  İ htiyaç De ğ erlendirme Nedir?  İ htiyacın Belirlenmesi ve Analizi  İ htiyaç Türleri ve Veri Kaynakları  Bir İ htiyaç Analizinin Uygulanması  Hedeflerin Analizi  Performans De ğ erlendirme konu başlıklarına yer verilmektedir. 2

İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ  Bir ö ğ retim tasarımına başlamadan önce,  Ö ğ retime neden ihtiyacımız var?  Hangi koşullarda hem maliyeti yüksek hem de zaman alıcı bir uygulama yapılması önerilir?  Var olan sorun ö ğ retimle çözülebilir mi? gibi sorulara yanıt bulmamız gerekir 3

İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ  İ lk olarak, bir performansın beklentileri karşılamadı ğ ını düşünelim. Örne ğ in, acil yardım telefonlarına yanıt veren ilk yardım ekibi, polise ve itfaiyeye yeterli ve eksiksiz bilgi verememektedir. 4

5 Bir başka örnekte de, bir okuldaki beşinci sınıfların test puanlan ulusal veya bölgesel ortalamalarının üzerine çıkamamaktadır. Bu iki durumda da telefon santrali operatörleri ve ö ğ renciler kendilerinden beklenenleri karşılamamaktadırlar.

 İ kinci olarak, bir devlet kurumunda, yeni araçların sürece katılımı ya da süreçteki de ğ işiklikler nedeniyle de ğ işime u ğ radı ğ ını düşünelim. Bu durumda kurumdaki işleyişin bu de ğ işimden etkilenmesi kaçınılmazdır. 6

 Üçüncü olarak, bir şirket ya da sanayi kolunun hızla gelişti ğ ini, nitelikli eleman eksikli ğ i ortaya çıktı ğ ını farz edelim. Örne ğ in, ABD'de 1970'lerde petrol sanayi, sanayinin daha üst konumlar için mühendisler hazırlamasından ve üniversitelerin nitelikli mezunlar vermesinden daha hızlı büyümüştür. 7

ÖĞRETİM ARANILAN YANIT MIDIR?  Ö ğ retim tasarım süreci, ö ğ retimsel bir sorunun ya da ihtiyacın belirlenmesiyle başlar. Performans niçin beklentilerin altındadır? Problemin kayna ğ ını bildi ğ imizde ö ğ retimsel bir müdahalenin sorunu çözüp çözemeyece ğ ini belirleyebiliriz. 8

İHTİYAÇ DEĞERLENDİRME NEDİR?  Kaufman ve English (1979) ihtiyaç de ğ erlendirmesini, problemin belirlenmesi ve daha sonra uygun bir müdahalenin seçilmesi için bir araç olarak tanımlar. 9

İHTİYAÇ DEĞERLENDİRME NEDİR? İ htiyaç de ğ erlendirmesi süreci dört işlevi yerine getirir: – Önemli ihtiyaçlar belirlenir. – Ne tür bir müdahale yapılaca ğ ının belirlenmesinde öncelikleri oluşturur. – Ö ğ retimin etkisini de ğ erlendirmek için veri tabanı oluşturabilir. 10

İHTİYAÇ TÜRLERİ VE VERİ KAYNAKLARI İ htiyaç de ğ erlendirmesi, planlanması ve düzenlenmesinde 6 ihtiyaç türü kullanılır. Bunlar, tasarımcılara toplanacak bilgi türünü belirleme ve ihtiyaçları sınıflamada bir araç olarak yardımcı olur. 11

12 İHTİYAÇ TÜRLERİ İhtiyaç Türleri Normatif İ htiyaçlar Karşılaştırmalı İ htiyaçlar Hissedilen İ htiyaçlar İ fade Edilen İ htiyaçlar Önceden Tahmin Edilen ya da Gelece ğ e İ lişkin ihtiyaçlar Acil İ htiyaçlar

Normatif İ htiyaçlar (Normative Needs): Hedef kitlenin ihtiyacının, ulusal bir standartla karşılaştırılmasıyla belirlenir. E ğ itimde normatif ihtiyaçlar, ALES vb. yapılan seviye tespit sınavları gibi de ğ erlendirmelerde elde edilen performans gibi ulusal başarı test normlarını kapsar. 13 İHTİYAÇ TÜRLERİ

 Karşılaştırmalı İ htiyaçlar (Comparative Needs): Normatif ihtiyaçlara benzemektedir. Çünkü her ikisi de hedef kitlenin dış bir ölçütle karşılaştırılması yoluyla tanımlanır. 14 İHTİYAÇ TÜRLERİ

Hissedilen İ htiyaçlar (Felt Needs): Hissedilen bir ihtiyaç, bireysel bir istek ya da ihtiyaçtır. Hissedilen ihtiyaçlar, var olan performans ya da beceri düzeyi ile beklenen performans ya da beceri düzeyi arasındaki farkı gösterir. 15 İHTİYAÇ TÜRLERİ

İ fade Edilen İ htiyaçlar (Expressed Needs): Bradshaw (1972) ifade edilen bir ihtiyacı, hissedilen ihtiyaçların eyleme dönüştürülmüş hali olarak tanımlar. İ nsanlar ço ğ unlukla, ifade edilen ihtiyaçların giderilmesiyle ilgilenir. 16 İHTİYAÇ TÜRLERİ

 Önceden Tahmin Edilen ya da Gelece ğ e İ lişkin ihtiyaçlar : Önceden tahmin edilen ihtiyaçlar, gelecekte oluşabilecek de ğ işikliklerin belirlenmesi ile ilgilidir. 17 İHTİYAÇ TÜRLERİ

Acil İ htiyaçlar (Critical Incident Needs): Nadiren oluşan fakat önemli sonuçları olan başarısızlıklar olarak tanımlanır. Örne ğ in nükleer kazalar, deprem, fırtına gibi do ğ al afetler… 18 İHTİYAÇ TÜRLERİ

BİR İHTİYAÇ ANALİZİNİN UYGULANMASI İ htiyaç belirleme ve analiz süreci aslında bir de ğ erlendirme ve karar verme sürecidir. Bir ihtiyaç analizi düzenlemede 4 aşama vardır: – Planlama, – Veri toplama, – Veri analizi ve – Son raporun yazılması. 19

BİR İHTİYAÇ ANALİZİNİN UYGULANMASI  Aşama 1. Planlama: Etkili bir ihtiyaç analizi, hedef kitlede ya da iş de odaklanmalıdır. Tasarımcı öncelikle, "Her tür ihtiyaç için veri toplamak gerekir mi?" sorusunu yanıtlamak durumundadır. 20

BİR İHTİYAÇ ANALİZİNİN UYGULANMASI  Veri Toplama Teknikleri  Resmi kayıtların incelenmesi  Görüşmeler  Odak grup toplantıları  Anketler  Gözlemler  Performans verilerinin incelenmesi (örn: performans değerleri)  İş gerekliliklerinin incelnmesi (örn: iş tanımları)  Beceri testleri 21

BİR İHTİYAÇ ANALİZİNİN UYGULANMASI  Aşama 2. Verilerin Toplanması: Veriler toplanırken, örneklemin büyüklü ğ ü ve da ğ ılımına dikkat etmek gerekir. Örneklem, evreni temsil edecek şekilde seçilmelidir. Buna dikkat edilmezse sonuçlar gerçe ğ i yansıtmaz. 22

BİR İHTİYAÇ ANALİZİNİN UYGULANMASI  Aşama 3. Verilerin Analizi: Analizin çıktısı, ihtiyaçların önceli ğ ini belirler. İ htiyaçlara, ekonomik de ğ er, etki, puanlama ölçütü gibi nedenlerle öncelik verilebilir. 23

BİR İHTİYAÇ ANALİZİNİN UYGULANMASI  Aşama 4. Son Rapor:  Çalışma amacını belirtin,  Sürecin nasıl yapıldı ğ ını ve süreçte kimlerin yer aldı ğ ını sürece aktarın.  Bir ya da daha çok tablo kullanarak ve anlatımla sonuçları görselleştirin.  Verilere dayalı olarak gerekli önerilerde bulunun. 24

TEŞEKKÜRLER