Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuvar Kullanımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuvar Kullanımı
KİMYA EĞİTİMİNDE LABORATUARIN KULLANIMI
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Buluş Yoluyla Öğrenme.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Laboratuvar hangi yaklaşımlara yönelik kullanılırsa kullanılsın, yapılacak tüm deneyler için önceden bir planlamanın yapılması ve deneylerle ilgili işlemlerin.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
Özel Öğretim Yöntemleri
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
FEN LABORATUVARINDA ORGANİZASYON
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
FEN EĞİTİMİNDE PROJE ÇALIŞMASI Koç Özel Lisesi Biyoloji Öğretmeni
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Genel Öğretim Yöntemleri [Problem çözme / Gezi-Gözlem]
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Uz. NÜKET GÜNDÜZ.
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Bilimsel düşünme becerileri
Bilimsel Süreçler Temel Süreçler Nedensel Süreçler Deneysel süreçler
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
FEN ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
*Araştırma yapma * Soru sormakla başlar ??????
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretimin Planlanması
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar. a. Hücre zarından madde geçişine ilişkin deney öncesi bilimsel yöntem basamakları bir.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuvar Kullanımı Yrd. Doç. Dr. Beril YILMAZ SENEM

Laboratuvar Fen konuları, daha etkili ve anlamlı İlk elden somut yaşantılar geçirirler Yaparak-yaşayarak öğrenmeye dayalı etkinliklerde

Laboratuvar Karmaşık ve soyut kavramların öğretilmesinde Fenle ilgili etkinliklere katılmalarına Bilimsel yöntemi tanımalarına

Laboratuvar Fen öğretiminin ayrılmaz bir parçası Öğrencilerin Gözlem yapma, düşünme, fikir üretme, yorum yapma Etkinliklerine katılmaktan hoşlandıkları, dolayısıyla fen konularını öğrenmeye güdülendikleri bilimsel araştırma sonuçlarıyla kanıtlanmıştır

v

Kapalı Uçlu Deneyler Verilen bilgilerin doğruluğu araştırılır Bilimdeki gerçeklerin yeniden ispatlanır Deneyin nasıl yapılacağı laboratuvar kılavuz kitaplarında Öğretmen tarafından açıklanır Yapılan deneylerle hangi sonuca ulaşılacağı ayrıntılarıyla belirtilir

Açık Uçlu Deneyler Önceden bilinmeyen bilgileri bilim adamı gibi çalışarak bulup ortaya çıkarma Deneyin sonucu önceden belli değildir Deneyin nasıl yapılacağı ve işlem sırası adım adım verilmez

Hipotez Test Etme Deneyleri Öğrenciler, kendi kurduğu veya veril hipotezlerin doğru olup olmadığını test ederler Bunun için öğrenciler deney tasarlarlar Araç ve gereçleri sağlar Düzeneği tasarlar ve kurar Deneyi yapar Gerekli gözlem ve ölçümleri yapar Verileri işler ve yorumlar Deneyin sonucuna göre hipotezin doğru ya da yanlış olduğuna karar verir

Laboratuvar Kullanımına Yönelik Yaklaşımlar Doğrulama yaklaşımı Tümevarım yaklaşımı Bilişsel süreç becerileri yaklaşımı Buluş yoluna dayalı yaklaşım Teknik beceriler yaklaşımı

Doğrulama Yaklaşımı En sık kullanılan laboratuvar yaklaşımı Derste işlenen kavram, ilke, yasa veya konunun öğrenciler/öğretmen tarafından ispatlanması Sınıfta çeşitli öğretim yöntemleri işe koşularak öğretilen kuramsal bilgiler, laboratuvar ortamında çeşitli araç-gereçler kullanılarak doğrulanmaya çalışılır.

Doğrulama Yaklaşımı Neyi nasıl yapacağını ve sonuçta ne bulacağını önceden bilmektedir. kapalı uçlu deneylere dayalı laboratuvar tekniğine benzemektedir. eksikliği, deneyin doğru sonuç vermemesi durumunda, öğrencilerin bilimsel gerçeklere ve öğretmene olan güven duygularının azalmasıdır.

Doğrulama Yaklaşımı Örnek 1 Fen bilgisi öğretmeni derste bitki hücresini kuramsal olarak işledikten sonra, laboratuvar ortamında soğan zarı hücresini mikroskop altında inceleyebilir. Örnek 2 Derste değişik bakteri örnekleri işlendikten sonra, kültür olarak hazırlanmış bakteri türleri de mikroskop altında incelenebilir.

Doğrulama Yaklaşımı Örnek 3 Kimyasal tepkimelerde "kütlenin korunumu" derste işlendikten sonra, laboratuvarda yapılacak bir gösteri deneyi veya öğrenci grup deneyleri ile korunum ispatlanabilir. Bu örnekte tepkime öncesi tartılan ayrı türdeki maddeler kapalı bir kapta tepkimeye sokulur ve tepkime bittikten sonra tekrar tartılarak kütlenin tepkime öncesinde ve sonrasında değişmediği gözlenir.

Tümevarım Yaklaşımı Doğrulama yaklaşımının tersine, tümevarım yaklaşımında öğrenciler, laboratuvar ortamında ilk elden deneyimlerle ilke, kavram veya bilimsel genellemeleri kendileri bulmaya çalışırlar. Sonuçlar sınıf ortamında tartışılır ve incelenen konuyla ilgili bilimsel tanımlar ve çeşitli bilgiler verilerek konunun öğrenilmesi tamamlanır.

Tümevarım Yaklaşımı Fen ve Teknoloji Öğretiminin "öğrenme halkası" ve "bütünleştirici öğrenme" yaklaşımları bu yaklaşımın birer uygulama biçimidir. Bu yaklaşımda, öğrencinin deney sonunda hangi sonuca ulaşacağı bilinmemektedir.

Tümevarım Yaklaşımı Deney sırasında gereksinim duyulabilecek araç ve gereçler öğretmen tarafından belirlenir ve sağlanır. Deneyin yapılması, verilerin toplanması ve yorumlanması öğrencilere bırakılır. Bu yönüyle tümevarım yaklaşımı, açık uçlu deneylere dayalı laboratuvar tekniğine benzemektedir.

Tümevarım Yaklaşımı Örnek 1 bir sarkacın periyoduna veya hızına nelerin etki ettiğini bulmak Örnek 2 güneş ışınlarının bir bitkinin büyümesini nasıl etkilediğini belirlemek Örnek 3 sodyum klorür ve potasyum nitrat gibi tuzların çözünürlüklerine sıcaklığın etkisini belirlemek

Tümevarım Yaklaşımı + öğrencinin öğretmen tarafından hazırlanan bir öğretme-öğrenme ortamında kendi etkinlikleri yoluyla bilgi edinmesine olanak sağlamaktadır. - Bu yaklaşım öğrencinin gelişimi bakımından önemli üstünlüklere sahiptir. Ancak öğrencilerin, deneyin planlanması, gerçekleştirilmesi, verilerin toplanması ve sonuçların yorumlanması için fazla zamana gereksinim duymaları bu yaklaşımın sınırlılığını oluşturmaktadır.

Bilimsel Süreç Becerileri Gözlem yapma, Sınıflandırma, Yer ve zaman ilişkilerini kullanma, Sayıları kullanma, Ölçme, Sonuç çıkarma, Çıkarım yapma, Hipotez kurma, Değişkenleri saptama ve kontrol etme, Veri toplama ve yorumlama, Deneyleri yapma ve tasarlama

Bilimsel Süreç Becerileri Öğrenmeyi kolaylaştırır Etkinlikler planlanırken, tek bir etkinlik ile tüm becerilerin geliştirilebileceğini düşünmek yanlış olur Bazı durumlarda tek bir becerinin geliştirilmesi için bile birden fazla etkinlikler planlanabilir Basitten karmaşığa doğru

Bilimsel Süreç Becerileri Etkinliklerden önce konuya ısınmak için çeşitli sorular sorulabilir; Bugün hava nasıl? Yağmurlu mu? Yağmur nasıl oluşur, hiç merak ettiniz mi? Evde ütü yapılırken, ütüden çıkan buharın nasıl oluştuğunu ve buharın ne olduğunu düşündünüz mü? Katı bir cisim ısı aldığında onda ne tür değişiklikler meydana gelir? Mumun erime ve donma sıcaklığını bulmak için ne yapılabilir?

Buluş Yoluna Dayalı Yak. Bruner’in Buluş yoluyla öğrenme teorisine dayanmaktadır Bir ilke, kavram ya da bilimsel bir genelleme öğrencilerin kendi planladıkları bir deneyle araştırılır Öğretmenin, öğrencilere herhangi bir fikri benimsetme yönünde bir çabası söz konusu yoktur, Sorgulamayacağı anlamına gelmez!

Buluş Yoluna Dayalı Yak. Öğrenci bilgiyi bizzat kendisi keşfeder. Bu durum öğrencilerde ilgi uyandırır ve onları öğrenmeye güdüler. Yüksek düzeyde bilişsel, duyuşsal ve devimsel özelliklere sahip öğrencilerin bulunduğu ortamlarda uygulanır. Bu yaklaşım, sınıftaki tüm öğrencilere değil, başarılı ve ilgili öğrencilere uygulandığında daha anlamlı sonuçlar elde edilir. Örneğin, TÜBİTAK'ın (Türkiye Bilimsel Teknik Araştırma Kurumu) proje yarışmalarına katılacak öğrenciler projelerini bu yaklaşımla hazırlayabilirler.

Buluş Yoluna Dayalı Yak. uzun zaman alır (-) ekonomik açından pahalıya mal olabilir (-) Bu yaklaşımın yetenekli öğrencilerle kullanılması durumunda, geleceğin bilim adamlarının yetiştirilmesinin olanaklı olabileceği söylenebilir. (+) Örnek: Suda batma ve yüzme ile yoğunluk arasındaki ilişkiyi belirlemek Gemiler neden batmaz? Suya taş attığınızda ne olur? Suya tahta attığınızda ne olur?

Teknik Becerileri Geliştirme Laboratuvar araçların kullanılması ve deney düzeneklerinin kurulmasıyla ilgili teknik beceriler Fen dersindeki etkinlikleri gerçekleştirme becerileri Laboratuvara yeni gelen araç ve gereçlerin kullanımının öğrencilere öğretilmesi Deneylerin laboratuvarda sağlıklı bir biçimde gerçekleştirilmesini ve güvenilir sonuçlara ulaşılması Örnek: Reostayı tanıyalım etkinliği

Laboratuvarda kullanılan öğretim metotları Gösteri Model Yapma İstasyon Grup Çalışması Bireysel Çalışma Proje Tabanlı Öğrenme

Sorular İlköğretim Fen ve Teknoloji derslerinde en çok hangi tür deneylere yer veriliyor? Hangi tür deneyleri tercih etmeliyiz?