Probleme Dayalı Öğrenme Akın Bilgin| T.C. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
Advertisements

İŞ BİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Öğrenci Merkezli Eğitim
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
Problem Çözme.
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Probleme Dayalı Öğrenme Modeli
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Problem Çözme Becerileri
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) (Problem-Based Learning)
KLASİK DÖNEM BESTECİLERİ
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
TÜBİTAK Doç. Dr. Eyüp ARTVİNLİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretim yöntemlerinden Balık Kılçığı Tekniği
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ÇEVRE DOSTU POŞET TASARLAYALIM
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Probleme Dayalı Öğrenme
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Probleme Dayalı Öğrenme
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bilimsel düşünme becerileri
Probleme Dayalı Öğrenme
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Öğr. Gör.Dr. Berna CANTÜRK GÜNHAN
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
PROBLEM ÇÖZME.
GÜNÜMÜZDE ÖĞRETMENİN DEĞİŞEN ROLLERİ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
21. YY BECERİLERİ.
KAVRAM HARİTALARI.
Sunum transkripti:

Probleme Dayalı Öğrenme Akın Bilgin| T.C. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi

İçerik Nasıl Ortaya Çıktı? Model nasıl uygulanır? Basamakları nelerdir? Süreçte öğretmenin rolü nedir? Süreçte öğrenci rolü nedir? Problem İlkeleri Avantajları Dezavantajları Başvurular

Nasıl Ortaya Çıktı? 1950'li yıllarında Amerika Birleşik Devletleri'nde Case W. Üni­versitesi Medical School'da uygulanmıştır. Ka­nada Mc Master Üniversitesinde 1960’ların so­nuna doğru Probleme Dayalı Öğrenme Modeli ve yetişeğe uyarlama çalışmaları yapılmıştır. Mc Master Üniversitesi Temellerini John Dewey'in görüşlerinden -ya­parak yaşayarak öğrenme- almaktadır. Yirmi beş yıl önce dikkat çekici bir şekilde birkaç tıp okulunda uygulanmaya başlanmıştır. Günü­müzde birçok Tıp Fakültesi Probleme dayalı öğrenme modelini klinik öncesi derslerde kullanmaktadırlar. Case W. Üni­versitesi

Model nasıl uygulanır? Sınıfla­ra yazılı senaryolar, anekdotlar, video, teyp gibi araçların yardımıyla gerçek bir problem durumu getirilir. Öğrenciler sekiz kişiden daha az küçük gruplara ayrılır. Gruptaki öğrenciler haftada en az iki defa toplanırlar ve bu problem durumu ile ilgili önceki yaşantılarını ve bilgile­rini birbirleri ile paylaşırlar. Bu paylaşımlarda öğrenci­ler durumu analiz eder. Öğrenciler diğer derslerde de arkadaşları ile yeni bilgilerini paylaşırlar. Soruların cevapla­rını araştırırlar. Bu yeni bilgiler ve deneyimler probleme uyarlanır. Bütün bunların sonucunda öğrenciler hipotezlerini değiştirebilir ya da ret edebilirler. Bu eylem planı gruba sunulur.

Basamakları nelerdir? 1.Problemin farkına varılması ve problemin tanımlanması 2.Problemin tam ve doğru olarak açıklanma­sı 3.Problemi çözmek için gerekli olan bilginin tanımlanması 4.Bilgi toplamak için gerekli olan kaynakla­rın belirlenmesi 5. Olası çözümlerin oluşturulması 6.Çözümlerin analiz edilmesi 7.Çözümün sözlü ya da yazılı rapor halinde sunulması

Süreçte Dikkat edilmesi gerek üç bileşen

Süreçte öğretmenin rolü nedir? Öğrenme sürecini kolaylaştırmak, öğrencilerin öğrenmeyi kolaylaştıran eğitim materyallerine ulaşmalarını sağlamak, öğrencileri geçmişteki yaşantılarını yansıtmaları ve durumu açıklama­ları için teşvik etmektir. Öğretmen problemi tanımlamak için öğrenci­lere yardım eder. Bunun yanında öğretici ol­maktan çok, öğrencilerle birlikte öğrenendir. Öğretmen, hem öğrenen hem de beyin fırtınası yoluyla düşüncelerin aktarılması için öğrencile­ri cesaretlendiren kişidir.

Öğretmenin izleyeceği İşlem basamakları a) Problem Durumunu Sunma b)Listeleme (Öğrenenler Ne Biliyor?) c)Problem Durumunu Geliştirme d)İhtiyaçları Listeleme e)Eylemleri, Önerileri, Çözümleri ya da Hipotezleri Listeleme f)Çözümü Desteklemek ve Sunmak g)Araştırmayı Yeniden Gözden Geçirme

Süreçte öğrenci Öğrenciler başlangıçta problemi çözmek için gerekli olan bilginin çoğuna sahip değillerdir. Aynı zamanda çözüm için gerekli olan eylemlerin ne olduğunu da tam olarak bil­memektedirler. Onlar problemle uğraştıktan sonra problemin tanımı değişebilir. Bir çözüm önerdikten sonra bile öğrenciler doğru kararı verdiklerinden emin olmayacaklardır. Onlar el­deki bilgiye dayalı en olası karan alma deneyi­mine ve problemle ilgili bir sonuca da sahip ol­muş olacaklardır. Bu süreçte öğrenciler problem durumunda geçen olay ile ilgili olarak, bir fen bilimcisi, tarihçi, doktor ya da başka bir kişi gi­bi roller üstlenirler. Üstlendikleri rolün yansıttı­ğı şekilde düşünür ve davranırlar.

Süreçte öğrenci Öğrenciler bu süreçte gruplar oluşturarak problemi çözerler. İdeal grup sayısı 5-7 olmalıdır. Grup üyele­ri problemi çözmek ve öğrenmek için birlikte çalışırken, grupla çalışma, işbirlikli öğrenme be­cerilerini de kazanırlar. Bazı grup oluşumları ortaokul ve üzeri eğitim kurumlarında ara­sında olabilir. Fakat bu tamamen seçilen proble­min niteliğine bağlı olarak değişmektedir. Öğrenciler probleme dayalı öğrenme süre­cinde kendi öğrenmeleri için sorumluluk alırlar ve böylece problem çözme becerileri ve öz de­netimli öğrenme becerileri gelişir. Öğrenciler aktif olarak problem durumu ile ilgili araştırma­lar yapar, bilgi toplarlar ve problemin çözümü ile ilgili öneriler getirirler. Çalışmalarını sınıfa ve diğer gruplara sunarlar.

Problem Probleme dayalı öğrenme yaşantılarının mal­zemesini oluşturan problemler; -karmaşık ve kompleks, -araştırma, bilgi toplama ve yansıtmayı ge­rektiren, -değişen ve deneysel, -basit, doğru çözümü olmayan, açık uçlu, -üst düzey düşünme becerilerini geliştiren, -yapılandırılmamış nitelikte olmalıdır.

Gallagher’e göre iyi bir problemin özellikleri Etkili bir problem, öncelikle öğrencilerin ilgisini çekmeli, sunulan kavramların daha iyi anlaşılabilmesi için onları motive etme­lidir. Gerçek yaşam ve konuyla ilişkili ol­malıdır. İyi bir problem öğrencilerin mantıksal, bilgiye dayalı ve gerçek kararlar verme­sini gerektirmelidir. Grubun her bir üyesi problemi benimse­melidir. Problem etkili bir işbirliğini ger­ çekleştirilecek niteliktedir. Problem öğrencilerin ön yaşantılarıyla ilişkili olmalıdır.

Fen Eğitiminde Kullanılabilecek Problem Örnekleri Bir gün babanızla oto yolda arabayla iler­lerken bir uyan levhası gördünüz ve şu uyarıyı okudunuz. "Yol Islakken Kayabilir Dikkat" ve babanız bu uyarıyı okuduktan sonra derhal ya­vaşladı. Neden? Tatilinizi deniz kenarında geçiriyorsunuz. Bir sabah dışarı gittiğinizde sahilde bir sürü öl­müş balık gördünüz. Bazı insanlar yemek için onları topluyorlardı. Siz nasıl davranırdınız? Neden? Son zamanlarda televizyonlarda yayınla­nan deterjan reklamlarında limonlu deterjan rek­lamlarının sıkça yapıldığını görüyorsunuz? Ne­den sizce deterjan reklamlarında özellikle limon vurgulanıyor?

İlkeleri Küçük gruplarda çalışan öğrenciler bir problemi çözmek için ne bildiklerini ve daha önemlisi neyi bilmediklerini ortaya koymalıdırlar. Belirledikleri problem durumu ile ilgili kararları almak ve problemi çözmek için gerekli ön koşulları saptamaları gerekir. Grup toplantılarında ders kitapları dışında diğer kaynaklara gitmek için bir birlerini ikna etmelidirler. Öğretmenin temel görevi grup sürecini ve öğrenmeyi kolaylaştırmaktır, yazılı cevap­lar vermek değildir

Avantajları Ders öğretmen merkezli olmaktan çok öğ­renci merkezlidir. Öğrencilerde öz denetimi geliştirir. Öğrencilere olaylara çok yönlü ve derin bir bakış açısı getirir. Öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirir. Etkin olarak, problemi çözmek için yeni materyal ve kavramları öğrenmeye katılı­mını sağlar.. Öğrencilerin bir takım olarak çalışmasını sağlayarak sosyal yönlerini ve iletişim be­cerilerini geliştirir. Öğrencilerin üst düzey düşünme (kritik düşünme, eleştirel düşünme, bilimsel dü­şünme becerileri gibi) ve dinleme beceri­ lerini geliştirir. Uygulama ve teoriyi birleştirir. Öğretmen ve öğrenciler için öğrenmeyi güdüler. Öğrenenleri mesleklerinde ve ya­şamlarında karşılaştıkları problemleri çöz­ melerinde gerekli girişim ve çabayı gös­termeleri için teşvik eder. Bireyi bir grubun üyesi olarak etkili işbir­liği yapmada sorumlu davranmaya yönel­tir. Yaşam boyu öğrenmeyi sağlar. Birleştirilmiş ve bireysel, esnek ve kulla­nılabilir bilgi tabanını etkili olarak kul­lanma becerilerini geliştirir.

Dezavantajları Öğretmenler öğrenenlerle birlikte öğre­nen, rehber, süreci kolaylaştıran bir role sahip olsalar da sınıflarındaki otoriteyi ve gücü bırakmayı sevmezler. Bu yüzden öğrenme süreci için geçen zaman öğretim açısından güç olabilir. Öğretmenler için öğretim sitillerini değiş­tirmek zor olabilir. Öğretmenin iş yükü sorumluluğu Proble­me dayalı öğrenme modelinin uygulandığı sınıfta daha çok artabilir. Derste ilk kez sunulan problem durumları­nı öğrencilerin çözmesi problemi çözmek için yeteneklerinin sınırlarını kestireme-dikleri için daha uzun zaman alır. Probleme Dayalı Öğrenme Modelinin uy­gulandığı sınıflarda içeriğin uygulanması geleneksel öğrenme yöntemlerinin uygu­landığı sınıflara göre %20 daha uzun za­ man alabilir.

Model/rehberdir. Fikirleri sorgular. Öğrenmeyi yansıtır. Öğrenenlerin düşüncelerini ortaya çıkarır. Öğrenci katılımını sağlar. Grup dinamiğini oluşturur. Süreci yönlendirir. Öğrenenle birlikte öğrenir. Etkin bir katılım sağlar. Bilgiyi yapılandırır. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır. Bilgiyi paylaşır. Problemin tanımladığı rolü (bilim adamı, doktor, sanatçı vb.) üstlenir. Yapılandırılmamıştır. Bireysel ihtiyaçlarla uyumludur. Gerçek yaşamdan seçilmiştir. Tek bir çözümü yoktur. Formüle edilemez. Açık uçludur. Öğrencilerin merakını sağlayacak ve güdülenmesini kolaylaştıracak niteliktedir. Öğrencilerin ön öğrenmeleriyle ilişkilidir. ÖĞRETMEN (BİR REHBER OLARAK) ÖĞRENCİ (PROBLEM ÇÖZÜCÜ OLARAK) PROBLEM (GÜDÜLEME VE HEDEFE ULAŞMA ARACI OLARAK)

Başvurular Kaptan, F., & Korkmaz, H. (2001). Fen Egıtımınde Probleme Dayalı Ögrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(20),