SAFFET ÖZTÜRK AIM ŞEFİ GENEL MÜDÜRLÜK. Genel özellikler Her chart kendine özgü fonksiyonu ile ilgili bilgileri içerir. Aynı zamanda, güvenli ve hızlı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DHMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HAVA SEYRÜSEFER DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Advertisements

Hoş Geldiniz FEYAZ BİLGİ COĞRAFYA ÖĞRETMENİ SULTANBEYLİ KIZ ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ.
12.BÖLÜM YAKLAŞMA KONTROL HİZMETİ Ayrılan Uçak ( Departing Aircraft ): Kalkış yapacak olan bir uçağa verilecek olan kleransta; a)Kalkış için serbest kılındığı.
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Mastarlar.
BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMALARI SUNUM : Kaan Duran ÖĞRETİM GÖREVLİSİ : Mustafa İDUĞ.
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
1. SEYRÜSEFER 2 Seyrüseferde kullanılan limit ve koşulların farklılığı nedeniyle seyrüseferler; Görerek (Visual Flight Rules), Aletli (Instrumental Flight.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
İMAR PLANLARININ İNCELENMESİ Hazırlayan: A. Yakut DEMİRBAŞ Şehir Plancısı 1.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
1-) Otoyollara girerken hangi şeridi kullanmak zorunludur
Saffet ÖZTÜRK AIM Şefi Genel Müdürlük. Kullanıcı adı ve şifre girilir. Web sayfası dil seçeneği.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Seyhan Havzası Sektörel Su Tahsis Planlaması Prof. Dr. Sezai Göksu.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
AIM Hizmetleri, Görev - Sorumluklar ve Projeler
Spor tesis işletmesi-2.
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
HERON & ZEPLİN İbrahim KURU SİVAS.
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
Program Tasarım Modelleri
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
TEMELLER.
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
TESVİYE EĞRİLERİNİN ÇİZİMİ
HARİTA BİLGİSİ.
KALİTE İZLEME VE DEĞERLENDİRME SÜRECİNDE OKUL MÜDÜRÜ KALİTE BİRİM SORUMLUSU MÜNFERİT BİRİMLERİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI.
DİKSİYON.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
MF/HF ORTA FREKANS YÜKSEK FREKANS.
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
COĞRAFİ KONUM.
COĞRAFİ İŞARET DENETİMİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
Değirmendere Hacı Halit Erkut Anadolu Lisesi
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
TEKNİK RESİM GÖRÜNÜŞ (12. HAFTA).
Nazlı ÖZTÜRK.
İK MAKALESİ.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
İMÜ198 ÖLÇME BİLGİSİ İMÜ198 SURVEYING Bahar Dönemi
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
Türkiye Futbol Federasyonu 7-8 YAŞ TEMEL HAREKET EĞİTİMİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Eşleştirme Programı World Wide Mating Service (WMS)
Erişilebilirlik Dairesi Başkanlığı
Hidrograf Analizi.
EŞ YÜKSELTİ (TESVİYE) EĞRİLERİNİN
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

SAFFET ÖZTÜRK AIM ŞEFİ GENEL MÜDÜRLÜK

Genel özellikler Her chart kendine özgü fonksiyonu ile ilgili bilgileri içerir. Aynı zamanda, güvenli ve hızlı bir hava trafik hizmeti sağlanabilmesi amacıyla, uçuş aşaması ile ilgili gerekli bilgileri sağlar. Sağlanan bilgilerin kesin, anlaşılır, kolayca okunabilir ve doğru olması gerekir. Bilgilerin pilot tarafından kısa bir süre içerisinde anlaşılabilir olması gerekir.

Genel özellikler Uçuş esnasında, gerektiğinde bir chart’ tan diğer bir chart’ a kolayca geçiş imkânı sağlanmalıdır. Hava trafik hizmetlerinde kullanılan chartlar, her ülkenin kendi AIP’ sinde uluslararası standartlara uygun olarak yayınlanmaktadır. Havacılık haritaları hazırlanırken ICAO Annex-4 ve Doc 8697 dokümanları referans alınmaktadır.

Genel Chart Yapısı HEADING PLAN VIEW

HEADING PLAN VIEW PROFİL VIEW OCA(H) BİLGİLERİ

HEADING SAYFA ADI PİST NUMARASI MEYDAN ADI YÜRÜRLÜK TARİHİ GEÇİŞ İRTİFASI FREKANS BİLGİLER İ USUL ADI

HEADING YAYINCI OTORİTE DEĞİŞİKLİK AIRAC AMDT NUMARASI

Haritada Ölçek Haritalardaki küçültme oranına ölçek denir. (Harita uzunluğu/Gerçek Uzunluk) Büyük Ölçekli Haritalar Ölçeği 1/20.000'e kadar olan haritalardır. ADC, PRKG bu türden haritalardır.

Haritada Ölçek Orta Ölçekli Haritalar Ölçeği 1/ ile 1/ arasında olan haritalardır. IAC, SID, STAR bu türden haritalardır. Küçük Ölçekli Haritalar Ölçeği 1/ den daha küçük olan haritalardır. ENR, ACTR bu türden haritalardır.

Jeodezik Referans Sistemi Havacılık Haritalarında kullanılan koordinat referans sistemi Dünya Jeodezik Sistemi ’e (WGS-84) göre ifade edilmiştir. AIP de bulunan tüm koordinat bilgileri bu sisteme göre Annex-15 Appendix-7 kriterlerine göre yayınlanmaktadır.

Referans Kuzey Manyetik Kuzeydir. P usula ibresinin yalnız yerin manyetik etkisi altında kaldığı takdirde göstermiş olduğu kuzeydir. Bölge ve zamana bağlı olarak değişim gösterir. MN TN VAR TN= True North – Gerçek Kuzey MN= Magnetıc North – Manyetik Kuzey

Ölçü Birimleri Havacılık haritalarında standart olarak, yatayda NM (deniz mili), dikeyde ise FEET veya METRE kullanılır., 1 NM = 1852 METRE 1 FEET = METRE 1 KNOT= KM/H 1 METRE = FEET

Minimum Sektör İrtifa (MSA) Minimum sektör irtifası: Merkezi bir seyrüsefer yardımcısıyla belirlenmiş 25 NM yarı çaplı bir sahada bulunan manialar üzerine 300 m (lOOO FT)'lik koruma payı eklenerek elde edilen minimum uçuş irtifasıdır.

Circling, OCA ve OCH Circling approach ( Turlu yaklaşma ):İniş öncesi aletli yaklaşmanın bir parçası olarak meydan çevresinde meydanı görerek yaklaşmaya devam edilmesi. Straight-in App: Pist doğrultusunda ya da pist doğrultusuna yakın doğrultuda uygun alçalma oranı ile meydanı görerek yaklaşmasıdır. OCA(H): Bir pistin eşik rakımı yada meydan rakımının üstünde müsaade edilebilecek en düşük irtifa yada yükseklik.

Türkiye AIP’sinde yayınlanmış Chartlar Havalimanı Vaziyet Planı (ADC) Hava Aracı Park Planı ( PRKG) Havalimanı Yer Hareketleri Planı (GMC) Havalimanı A Tipi Mania Planı (AOC) Hassas Yaklaşma Arazi Planı (PATC) Standart Kalkış Usulleri (SID) Standart Geliş Usulleri (STAR) Aletli Yaklaşma Planları (IAC) Minimum Vektör İrtifa Planları (MRVC) Saha Kontrol Transit Yol Planları (ACTR) Yol Planı (En-route)

Havalimanı Vaziyet Planı Harekat sahasını ve içerisinde yer alan tüm teknik ekipmanları gösterir.

Hava Aracı Park Planı Uçak tiplerine göre apronda tesis edilmiş park pozisyonlarını gösterir. Taksi yollarına ait genişlikler ile yüzeylerin mukavemeti yazılır.

Havalimanı A Tipi Mania Planı Her bir pist için yayınlanır, maniaların tanımlandığı büyük ölçekli plan ve kesitlerdir. Stopway, clearway ve kalkış sahalarını da içerisine alan sahayı tanımlar

Hassas Yaklaşma Arazi Planı- PATC PATC haritası son yaklaşmanın gerçekleştirilebilmesi için belirtilen pist başı tarafında yer alan arazinin profil ve kuşbakışı görüntüsünü içerir. PATC haritasını kullanarak pilotlar son yaklaşmada araziye göre bulunmaları gereken yüksekliği tespit ederler. (Radyo altimetre)

Hassas Yaklaşma Arazi Planı- PATC

En-route Chartı ATS ( Air Traffic Service-Hava Trafik Hizmeti ) yolları boyunca seyrüsefer imkanları ile ilgili tüm bilgileri sağlar. Enroute Chart'larda Hava Yolu İsimleri ( G80, UL612 gibi ), bir noktadan diğerine ulaşmak için gerekli uçuş başı, radyal bilgisi, noktaların ( VOR - NDB - MEYDAN vs. ) konum bilgileri, frekansları, minimum saha irtifa değerleri mevcuttur. Bunlara ilave olarak uçuşa kapalı bölgeler, tehlikeli alanlar ayrıca belirtilmiştir. Minimum Saha İrtifası: Aletli meteorolojik şartlarda kullanılabilen en düşük irtifa değeridir. Manialardan 300m (lOOOft), dağlık arazilerde ise 600m ( 2000ft) koruma payıyla belirlenir.

SEMBOLLER

SSY bilgi kutucuğu; NAVAIDS & FIXES SSY TANITMASI SSY FREKANSI SSY İSTASYON ADI ADI SSY KANALI SSY TANITMASI MORS KODU SSY KOORDİNATI SSY SEMBOLÜ

FIX: Bir route ya da airway üzerinde tesis edilen belirlenmiş bir pozisyonu (designated position) gösterir. Route üzerinde kesişen noktaları, dönüşü veya yoldaki bir değişimi belirtir. NAVAIDS & FIXES ZORUNLU RAPOR NOKTASI (COMPULSORY REPORTING POINT): Pilotun ATC’ye pozisyon raporu vermek zorunda olduğu nokta. ZORUNLU OLMAYAN RAPOR NOKTASI (NON-COMPULSORY REPORTING POINT): Pilotun ATC’ye pozisyon raporu vermek zorunda olmadığı nokta.

HAVA KORİDORLARI A,B,G,R : Bölgesel hava koridoru ağı içerisinde RNAV olmayan koridor, L,M,N,P : Bölgesel hava koridoru içerisinde RNAV koridor, H,J,V,W : Bölgesel hava koridoru içerisinde yer almayan RNAV olmayan koridor, Q,T,Y,Z : Bölgesel hava koridoru içerisinde yer almayan RNAV koridor.

ALETLE YAKLAŞMA CHARTI-IAC Aletli yaklaşma usullerini içeren charttır. Aletli yaklaşma usulü; Uçağı ilk yaklaşma fiksinden veya tanımlanmış geliş yolunun başından inişin tamamlanabileceği bir noktaya getirecek, eğer iniş tamamlanamayacaksa bir bekleme noktasına getirecek veya belli bir yüksekliğe tırmandıracak, manialardan koruyarak uçuş aletlerinin yardımıyla yapılan daha önceden belirlenmiş manevralar serisi. Hassas yaklaşma usulü: ILS tarafından glide path ve açısal bilgilerin sağlandığı bir aletli yaklaşma usulü. Hassas olmayan Yaklaşma usulü: VOR, NDB ve Loc Only ‘e dayalı usullerdir.

Hassas Yaklaşma Usulü Hassas Olmayan Yaklaşma Usulü 33

KARS HAVAALANI ILS / DME RWY06 ALÇALMA USULÜ KARS HAVAALANI VOR / DME RWY06 ALÇALMA USULÜ 34

Standart Aletli Kalkış Chartı-SID: Standart aletli kalkış usulünü içeren charttır. Standart aletli kalkış usulü; Bir pistten kalkışı müteakip uçağın yol safhasına başlayacağı noktaya kadar gidişini gösteren hava trafik hizmet rotasıdır.

NAVAIDS & FIXES FIX ADI VOR RADIAL FIX KOORDİNATI VOR’A OLAN UZAKLIK ZORUNLU RAPOR NOKTASI

Standart Aletli Geliş Chartı-STAR Standart aletli geliş usulünü-STAR- içeren charttır. Standart aletli geliş usulü; Bir uçağın iniş yapacağı pist için belirlenmiş bir yaklaşma usulunü uygulamaya başlayacağı noktaya kadar gelişini gösteren hava trafik hizmet rotasıdır.

Standart Aletli Geliş Usulü 42

RNAV (aRea NAVigation) GNSS Yaklaşma, SID ve STAR’lar da mevcuttur. RNAV uçaklara, seyrüsefer işaretçileri içerisindeki bir ağda istenilen herhangi bir uçuş yolunu kullanmayı olanak tanıyan bir seyrüsefer metodudur. Geleneksel SS RNAV SS

WAYPOINT SEQUENCE FLY OVER/FLY BY SPEED ALTITUDE RESTRICTIONS LEG DISTANCE – MAGNETIC/TRUE TRACK FIX INFORMATION

NAVAIDS & FIXES FLY BY RNAV NOKTASI (RNAV WAYPOINT): Hava aracının belirlenen noktaya varmadan dönüşünü başlatıp bir sonraki segmente katılır. FLY OVER RNAV NOKTASI (RNAV WAYPOINT): Hava aracı belirlenen noktanın üzerinden geçerek bir sonraki segmente katılır.

TMA / Area Control Transit Routes (Saha Kontrol Chartı) – ICAO IFR - Aletli Uçuş Kurallarına uygun uçuş esnasında uçuş ekibine Yol aşamasından - yaklaşma aşamasına geçiş Kalkış/pas geçme aşamasında n - yol aşamasına geçiş Karmaşık yapıdaki ATS yolları arasında uçuş

Area Chart (ACTR)

MRVC

VFR Chart - Görerek Yaklaşma Chartı – ICAO  Bir meydana görerek yaklaşma yapabilmek amacıyla, gerekli referansları içeren meydan ve çevresindeki sahayı gösterir.  VFR şartlar altında uçan uçaklar tarafından kullanılırlar.

Bird Concentration & Movement Chart

Havacılık Haritalarında Yer Alan Semboller  Havacılık haritaları üzerinde yer alan şekil ve semboller ICAO tarafından yayınlanan Annex-4 ve DOC 8697’de yer almaktadır.  Aynı zamanda AIP GEN 3 bölümünde yayımlanmaktadır.

SEMBOLLER

TEŞEKKÜRLER…