Tüm Çocuklar İçin El İşi Çalışmaları Esin Dibek Marmara Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Çocukların Çizgisel Gelişimleri Karalama Devresi (2-4 yaş) İsimsiz karalamalar (Discorderly scribbling): Kontrollü karalamalar (Controlled scribbling): İsimlendirilen karalamalar (Naming of scribbling):
Karalamanın sırası
Örnek Resimler
Örnek Resimler
Örnek Resimler
Karalama evresinin sonu 4 Yaş grubundaki çocukların çizgisel özellikleri: • Görsel kontrol gelişmiştir. Örneğin, bir insan figürü çiziminde; ayaklar bir çizgi, gözler ise bir nokta şeklindedir. Eller, kulaklar, saçlar ve ağız-diş belirgin bir şekilde görülür. • Baş çiziminde yuvarlaklar favori şekil haline gelmiştir. • Çocuk çizimini daha gerçekçi bir şekilde gösterebilmek için bazen ikinci bir yuvarlağı gövde için, ikinci bir çift çizgiyi de kollar için kullanabilir. • Parçadan bütüne bir sentez oluşturama güçlüğü çekildiğinden çocuk bu çabayı sık sık denemez.
Şema Öncesi Dönem: 4-6 Yaşlar Bu devirde çocuk dış dünya ile kurduğu ilişkisini zenginleştirmeye koyulur. Çocuk müthiş bir merak içindedir. · Tanıdığı varlıkları tanıdığı kadar resimler. · Varlıkları tanımak için denemekten çekinmez.Başardığındaki mutluluğu olağanüstüdür. · En çok insan çizimine yer verir. · En sevdiğini en büyük, en ortaya çizer. · Önden çizim yapılır. Yüzler şematiktir, anlam aranmamalıdır. · Baş çok büyük resimlenir. · Gövdedeki elemanların sayısı yeterli sayıdadır. Ayrıntılar görülebilir. Ayrıntılar süslenebilir. · Resimlerinde kararlıdır, karışılmasını istemez ama resim bittiğinde yaptıklarını anlatmayı, anlattıklarının mutlaka dinlenilmesini ister.
Şematik Dönem 7-9 yaş arası Kendine özgü bir insan ve çevresinin resmini yapmaya başlamıştır. Tekrarlamalarla kendine güveni gelişmeye başlar Çoğunlukla geometrik çizgileri kullanmaktadır. Vücudun önemli sayılan parçalarını abartmaktadır Konulu resimler başlar.
Başkaldırma Dönemi 9-11 yaş arası Bu çağlarda çocuk gerçeklerle ilgilenmeye başlar Geometrik çizgilerden uzaklaşmaya başlar Cinsiyet farkını resimlerine yansıtmaya başlar Renkleri resimlerinde gerçekçi bir şekilde kullanmaya başlar
Küçük Kas Gelişimi 3 YAŞ ÖNCESİ Parmaklarıyla tırmıklama hareketi yaparak küçük bir nesneyi alır Küçük bir nesneyi baş ve işaret parmaklarıyla tutar Kerpeten tutuşu başlamıştır. Kalem tutar Kağıda işaretler yapar Kağıdı kendiliğinden karalar Kitabın sayfalarını çevirir Düşey çizgiyi taklit eder
Küçük Kas Gelişimi 3 - 4 YAŞ GRUBU · Baş ve işaret parmağımı kullanarak küçük nesneleri toplayabilirim. · 4-5 adet boncuğu bir ipe yerleştirebilirim. · Modele bakarak üç blokla köprü yapabildim. · Yardımsız kalem tutabilirim. · Modele bakarak (x,+,O,) şeklini çizebilirim. · Gösterildiğinde dikey ve yatay çizgileri taklit edebilirim. · Daire içinde gözleri, ağzı ve burnu olan bir yüz resmi çizebilirim. · Bir şeklin sınırlarını taşırmadan boyayabilirim. · Makası düz olarak tutabilir ve yardımla makas kullanabilirim. · Yapıştırıcı kullanarak bir şekli kağıda yapıştırabilirim. · Patates vs. gibi baskı çalışmaları yapabilirim. · Yoğurma maddelerini kullanarak değişik şekiller oluşturabilirim. · Bir kağıdı ikiye katlayabilirim. · Sıvıları bir kaptan diğer bir kaba boşaltabilirim
Küçük Kas Gelişimi 4-5 YAŞ GRUBU · On küple kule yapabilirim. · Beş adet blok' u tren şeklinde dizebilirim. · Model gösterildiğinde kare, artı, çarpı, üçgen, V, T, H, D şekillerini çizebilirim. · Üç kısımlı adam resmi ve basit bir ev resmi çizebilirim. · Sınırları belli bir yol üzerinde soldan sağa, yukardan aşağıya, sağdan sola doğru elimi kaldırmadan çizgi çizebilirim. · 1'den 5'e kadar olan sayıları kopya edebilirim. · Ufak bir makasla sekil kesebilir ve başka bir kağıtta bulunan ayni şeklin üzerine yapıştırabilirim. · Model gösterildiğinde bir kağıdı üç kere katlayabilirim.
Küçük Kas Gelişimi 5-6 YAŞ GRUBU · Model olunduğunda ayakkabı bağcığıyla düğüm atabilirim · Nokta nokta verilen bir resmin noktalarını birleştirebilirim · 6 kısımlı bir adam resmi çizebilirim ve eksik çizilmiş bir adam resmini tamamlayabilirim · Söylendiğinde yatay,dikey, artı, çarpı,daire,üçgen,kare, dikdörtgen şekillerini çizebilirim · 1'den 10'a kadar olan sayıları kopya edebilirim · Labirent bulmacaları tamamlayabilirim · Bir kağıdı dörde katlayabilirim · Gösterildiğinde bir kareyi üçgen şeklinde katlayabilirim · Bir kavanozun kapağını açıp kapayabilirim · Tahta çekiç ile tahtaya çivi çakabilirim
Öneriler... Etkinlikleri Materyallerde uyarlamalar yapın Basitten-zora Kontrollüden bağımsıza (Birlikte yapılan çizimler, örnek çalışmalar) Sınırlıdan- sınırsıza Büyükten- küçüğe planlayın Materyallerde uyarlamalar yapın Temizliğe çocukları da katın
Desen – Resim Teknikleri Kurşun kalemle yapılan resimler Kuru, mum ve yağlı pastel ile yapılan resimler Fırçayla resimler
Resimde Boyama Teknikleri Kara tahta üzerine renkli tebeşirle resim Mum boya-yağlı pastelle resim Guaş, suluboya ve akrilikle resim
Resimde Rahatlatıcı Teknikler Parmaklarla boyanan resim Şeker boyası Leke resimler Tutkallı zemin üstüne kazıma tekniği İplikler kullanılarak yapılan resimler Kum kullanılarak yapılan resimler
Baskı ve Kopya Teknikleri Karton baskı Strafor baskı Püskürtme İp boyası
Diğer Teknikler... Kolaj çalışmaları Mozaik tekniği Kağıt mozaik Patates baskısı ile mozaik Fırçayla mozaik
Farklı Süsleme Teknikleri Kibrit çöpleriyle tasarım Üfleme boya Boncuklar kullanılarak yapılan süsler
Üç Boyutlu İşler Çeşitli malzemelerden heykel yapımı Kille (Oyun Hamuru ile) yapılan çalışmalar Kağıt hamuru ile yapılan işler Masklar Tutkalla yumuşatılmış kağıtlardan yapılan masklar Kutularla yapılan çalışmalar
Örnek Resimler
Örnek Resimler
Örnek Resimler
Onlar başardılar...
Çünkü...
Onlar da başarabilirler...
edibek@marmara.edu.tr