1900 ‘LÜ YILLARDA 5000 ALMAN’IN ÇALIŞTIĞI KÖY-BELEMEDİK TARİHİ 1888 yılında II. Abdulhamit ile Alman İmparatoru Kaiser Willhem tarafından imzalanan sözleşmeyle Haydarpaşa’dan Bağdat-Halep-Şam’a kadar demiryolu ağı kurulması öngörüldü. Bu projeyle, Osmanlı’nın asker, eşya ve yolcu taşıması, Almanların da ihtiyaç duyduğu petrol kaynaklarına ulaşması planlandı. Haydarpaşa’dan Eskişehir, Konya, Ereğli, Pozantı, Adana güzergahını izleyen Bağdat Tren Hattı’nın en önemli ve zor geçiş noktası olan Belemedik’te, 1905 yılında Almanlar tarafından 12 kilometre uzunluğunda, 22 tünel açıldı. Hacıkırı’nda da 200 metre uzunluğunda Varda Köprüsü inşa edildi. Belemedik tren istasyonunda o yıllarda binlerce Alman ve Türk görev yaptı. Bölgede Almanlar, hastane,genelev, okul, kilise, sinema, cami inşa ettiler. Bağdat Tren Hattı’nın bu zorlu aşamasını yıllar süren çalışma sonucu başarıyla tamamlayan Almanlar, Belemedik’teki yüksek bir kesimde bulunan 3 bin 700 metrekarelik alanda mezarlık oluşturarak, buraya hayatını kaybeden vatandaşlarını defnetti. Aradan geçen zamanda kuytu bir yerde olduğu için binalarının önemli bölümü tamamen harap olan, birkaç mezar taşı dışında ortadan kaybolan bu istasyonun, kuruluşunun 100. yılında Alman-Türk dostluğunun sembolü olması için çalışma yapılıyor. Almanya Federal Cumhuriyeti Büyükelçisi Dr. Eckart Cuntz Belemedik ve civarında etkileyici bir doğanın bulunduğunu kaydetti. 100 yıl önce inşa edilen demiryolunun o dönemdeki kısıtlı imkânlarla inşa edildiğini hatırlatan Cuntz, `Yapıldığı tarih düşünüldüğünde gerçekten bu hat büyük bir eserdir. Hat aynı zamanda Türk-Alman dostluğunun bir sembolüdür.` diye konuştu.Almanya Federal Cumhuriyeti Büyükelçisi DrEckart CuntzCuntz Belemedik`te Türk-Alman işçi ve mühendislerinin birlikte yaşadığına işaret eden Cuntz, buranın gelecekte Hicaz-Bağdat demiryolunun önemli bir istasyonu haline geleceğini dile getirdi.Bağdat CUNTZ: `BELEMEDİK`TE İKİ ÜLKE DOSTLUĞUNU SEMBOLİZE EDECEK ANIT YAPILSIN`YAPILSIN Belemedik`te iki ülke işbirliği ve dostluğunu sembolize edecek bir anıtın yapılmasını gündeme getiren Dr. Eckart Cuntz, `Burada eskide kalmış binalar, değişime uğramamış haliyle görmek için eski bir buharlı trenle bu tarihi güzergâhta yapılacak gezi çok büyük bir ilgi görür. Almanya`dan da bu geziye ilginin çok olacağını düşünüyorum.` değerlendirmesinde bulundu.
HACIKIRI – ALMAN KÖPRÜSÜ
ÇAKIT VADİSİ-TÜNELLER VE KÖPRÜLER