VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY IV: İç Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları Kimileri yıldızlara bakarken çukura düşerler…
Advertisements

İşletme Politikası 7 – 8 Mart Üretim / Pazarlama Politikaları.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
LİKİDİTE DURUMU ANALİZİ Likidite değerlendirmesi ile işletmenin dönen varlıkları ve kısa vadeli yabancı kaynakları arasındaki ilişkileri analiz edilir.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
Müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
Pazarlama Çevresi.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama İlkeleri.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Bölüm 7 Temel Stratejiler ve Alt Grupları
KIRSAL ALANDA İNSAN KAYNAKLARINI GELİŞTİRMENİN TEMEL AMACI NELERDİR?
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İşletmelerde Tesis Yönetimi
Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi
10.OLİGOPOL PİYASASI.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
Türkiye’nin Alternatif Turizm SWOT Analizi -Tartışma-
Ürün veya Hizmet Satışı
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
11.OLİGOPOL PİYASASI.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Tedarik Zinciri Yönetimi:
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
Ürün Farklılaştırma, Konumlandırma ve Yeniden Konumlandırma
Uluslararası İşletme Yönetimi
Hizmet Pazarlamasında Fiyat Kavramı
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar 1) Dış Çevre Analizi Uzak Çevre (PEST) Yakın Çevre (5 GÜÇ) Pazar Potansiyeli 2) İç Çevre Analizi Vizyon, Misyon, Değerler Değer Zinciri Temel Yetkinlikler 7 S 3) Stratejik Alternatifleri Hangi Temelde Hangi Yönde Nasıl VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar

STRATEJİ GELİŞTİRME Nasıl Hangi Temelde Hangi Yönde Alternatif Metot Ölçek Büyümesi Satınalma Stratejik İşbirliği Genel Stratejiler Maliyet Liderliği Farklılaştırma Odaklaşma Alternatif Yönetim Geri Çekilme Birleşme Yeni Pazara Girme Ürün Geliştirme Pazar Geliştirme Çeşitlendirme İlgili İlgisiz

Rekabet Stratejileri Örgütlerin yaşamları oluşturdukları rekabet üstünlüğüne bağlıdır Rekabet Üstünlüğü –Bir firmanın mevcut ya da potansiyel rakiplerinden farklı olarak ve yine rakipleri tarafından taklit edilemeyecek değer yaratan bir stratejisi olduğunda sürdürülebilir bir rekabet avantajına sahip olduğu söylenebilir… Değer Nedir? Satış gelirlerinin maliyetlerden fazla olması? Normalden fazla gelirlerin olması? Hisse senedi performansındaki artış?

Rekabet Stratejileri (devam) Tüpraş (1) Türk Telekom (3) Türkcell (4)-Vodafon (26) Türk Havayolları (9)-Pegasus (107)-Onurair (114) Arçelik (10)-Vestel (19)-Bosch (33) İpragaz (42)-Milangaz (50)-Aygaz (21) Carefour (31)-Migros (13)-BIM (15)-Kiler (97) SORU: Yukarıdaki firmaların “rekabet üstünlüğü” dayanakları nelerdir?

Üç Genel Strateji Rekabet Avantajı Rekabet Alanı Düşük Maliyet Farklılaştırmak Geniş Pazara 1 Maliyet Liderliği 2 Farklılaştırma Dar Pazar 3A Maliyet Odaklılık 3B Farklılığa Odaklanma

Toplam Maliyet Liderliği Stratejisi Bir ürünü, müşterilerin beğenisini kaybetmeden rakiplere göre düşük maliyetle üretmeyi sağlayan entegre eylemler seti… Dikkat edilmesi gereken: en ucuz malı\hizmeti pazara sürmek değil hedeflenen, kaliteden ödün vermeden aynı ürünü rakiplerine göre daha ucuza mal etmeyi hedeflemeyi ifade eder. Görece standardize ürünler Ürünün özellikleri çoğu müşterilerce kabul kabul edilebilir düzeyde En düşük fiyat

Toplam Maliyet Liderliği Stratejisi Düşük Maliyet Liderliği toplam maliyetlerin yapısının düşük olmasıdır, sadece düşük imalat veya üretim maliyeti değil! Düşük maliyet yapısı, ölçek ekonomileri, tam kapasite üretim, tecrübe/öğrenme etkileri, ucuz girdiler, süreç yenilikleri, ürün dizaynında iyileştirmeler ve yönetsel faktörlerin sayesinde gerçekleştirilebilir. Maliyet Liderliğine oynayan firma şunlara vurgu yapar: İşgücüne yakın denetim; Sıkı maliyet denetimi; Maliyetler ve sayısal hedeflere dayalı teşvikler -Bim? - Lada? - Çin pazarları? - Semt pazarları?

Strategic Business Planning for Commercial Producers Business Strengths © Purdue University, Center for Food and Agricultural Business, 2002

Toplam maliyet liderliği stratejisinin muhtemel üstünlükleri Düşük maliyet sayesinde rakiplerin fiyat savaşına kalkışmaları zorlaşır. Düşük maliyetli firmalar müşterilerden gelen daha düşük fiyat baskısına karşı görece dayanıklıdırlar. Yüksek marjları sebebiyle tedarikçilerin fiyat artırma girişimlerine karşı görece korumalıdırlar. Endüstriye yeni girip fiyata dayalı bir rekabet stratejisi uygulayan firmalar bunu yaparken maliyet liderinin sahip olduğu etkinlik tecrübesini dikkate almak zorunda kalırlar. Maliyet liderleri fiyatı ikame mallara karşı en iyi kullanabilecek firmalardır.

Toplam maliyet liderliği stratejisinin muhtemel sakıncaları Maliyet liderliği bir anlamda ‘ya hep ya hiç’ stratejisidir. Maliyet konusunda ikinci durumdaki firma dahi eğer aynı ürünü daha yüksek fiyatla satarsa yaşayamayabilir.Yaşamak için kardan fedakarlık etmek zorundadır. Maliyetleri düşürme adına ürünü özgün kılan özelliklerden fedakarlık yapma riski vardır. Maliyetleri düşürme taktiklerinin çoğu, rakiplerce taklit edilebilir niteliktedir. Pazar olgunlaştıkça rakipler arasındaki maliyet farkı giderek kapanır. Maliyet liderliğine odaklanma firmanın diğer rekabet üstünlüğü sağlama yollarını ihmal etmesine sebep olabilir.

Farklılaştırma Stratejisi İşletmelerin talep farklılaştırmasına giderek o talebi tatmin etmeye yönelik ürün üretmeyi hedeflemeyi ifade eder. Farklılaşma stratejisine önemli olan Ürün standardizasyonu değil, ürün farklılaştırması. Ürün farklılaştırması işletmelerin kendi perspektiflerinden değil, müşterilerin gözünde, algılayışlarında olması gerekir.

Strategic Business Planning for Commercial Producers Business Strengths Tofaş Servis - yedek parça Diğer? ……………………………… .. Ulker, Intel, …………………….… Tansaş Müşteri şikayetlerine duyarlılık Örnekler : Turkcell Kapsama alanı, kullanıcı sayısı Mercedes Teknoloji ve mühendislik Farklılaşma Örnekleri © Purdue University, Center for Food and Agricultural Business, 2002

Farklılaştırma Stratejisi Bu firmalar alıcılar tarafından özgün algılanan ürünlerle geniş kitlelere ulaşmayı amaçlarlar. Özgünlüğün oluşturulması için firmanın pazarlama-tanıtıma önem vermesi gerekir. Farklılaşmaya uygun ürün-hizmetler önemli Sana yağı? Levi’s 501 Sony Freşa? Mavi jeans? Billur tuz? Osmanlı Bankası- ama biz…

Farklılaştırma stratejisinin muhtemel üstünlükleri Firma kendini ‘diğerlerinden’ başarılı bir şekilde ‘ayırdıkça (...ama biz farklıyız!) üzerindeki rekabet baskısı azalır. Markaya bağlı müşterilerin fiyata duyarlılıkları azalır. Endüstriye yeni girenler veya ikame mal sunanlar, marka bağımlılığının üstesinden gelmek zorundadırlar.

Farklılaştırma stratejisinin muhtemel sakıncaları Eğer birden çok rakip aynı farklılaşma taktiğini uygularsa alıcıların hepsini ‘eşit’ olarak algılamaları söz konusu olur. Niş niteliğindeki pazarlarda faaliyette bulunan firmaların farklılaşabilmeleri için çok yüksek derecede çaba göstermeleri gerekir. ‘Her zaman bir adım önde’ olma girişimlerinin bazen astarı yüzünden pahalı hale gelebilir.

Odaklanma Stratejisi Maliyet liderliği ve farklılaştırma stratejilerinden farklı olarak burada hedeflenen müşteri kitlesi geniş değil dardır, yani, işletmeler pazar segmantasyonu yaparak bir segmente odaklanırlar. Genellikle farklılaşma ve maliyet liderligi ile birlikte dar bir alana odaklanılır Rolls-Royce ultra-lux arabaları Zaman, Yeni Çağ, Milli Gazete ve Cumhuriyet SWATCH saatleri Otokar-mavi minibüs

Strategic Business Planning for Commercial Producers Business Strengths © Purdue University, Center for Food and Agricultural Business, 2002

GENEL REKABET STRATEJİLERİ Genel Strateji Genel Olarak Gerekli Olan Beceriler Ve Kaynaklar Genel Örgütsel Gereklilikler MALİYET LİDERLİĞİ Sürekli sermaye yatırımı ve sermaye erişimi Kesin sayısal hedeflere ulaşılmasına bağlı teşvikler İşlem mühendisliği becerileri Sık, ayrıntılı kontrol raporları İş gücünün yoğun olarak gözlenmesi Yapılandırılmış org. ve sorumluluklar Üretim kolaylığı için tasarlanmış ürünler Sıkı maliyet kontrolü FARKLILAŞTIRMA Düşük maliyetli dağıtım sistemi Kalite veya teknolojik liderlikte kazanılmış kurumsal ün AR&GE,ürün geliştirme ve pazarlama fonksiyonları arasında güçlü koordinasyon Ürün mühendisliği Sayısal ölçüler yerine, öznel ölçüler, Güçlü temel araştırma yetenekleri Güçlü pazarlama becerileri Kanallarla güçlü işbirliği Sektörde uzun bir geçmiş veya diğer işlerden elde edilmiş benzersiz beceriler kombinasyonu Üstün nitelikli işçileri, bilim adamlarını veya yaratıcı kişileri çekecek rahat,hoş bir ortam ODAKLAŞMA Yukarıdaki politikaların, belirli bir stratejik hedefe yöneltilmiş kombinasyonu

Stratejik Alternatiflerin Değerlendirilmesi Fırsatlar Tehditler Zayıf Yanlar Üstünlükler Maliyet Liderliği Farklılaştırma Odaklaşma

Ortada Kalakalmak “Stuck in the Middle” Bu stratejilerden hiç birini takip etmeyen firmalar ortada kalakalırlar. Bu iki sebeple olabilir: Firma bu stratejilerden birini uygulayabilecek beceriyi gösteremez. Birden çok stratejiyi uygularken çarpışan hedefler oluşur…