AKADEMIDE KADIN Prof. Ayşe AYATA Orta Doğu Teknik Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ ENGELLİLER UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 8 Mart Dünya Kadınlar Günü İÜ Engelli Kadın İstihdamını Tartışıyor Paneli
Advertisements

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
+ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi. + Sunum İçeriği Eğitim Fakültesi Tarihçesi Eğitim Fakültesinin Şu Anki Durumu Öğrenci/Öğretim Elemanı Sayısı.
Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
REHBERLİK VE VE KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ MERKEZİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Farabi Değişim Programı Tanıtımı. Farabi Programı, Yüksek Öğretim Kurum- ları arasında, öğrenci ve öğretim üyesi değişim programıdır. Erasmus ile benzerlik.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Bölgelere Göre Meme kanseri yeni vaka görülme ve ölüm durumu (Yüz b inde ) 1.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Eğitim Sen Ocak 2015 Yükseköğretimde Örgütlenme Ümit Akıncı, Eğitim Sen İzmir 3 No'lu Şube.
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Lizbon Antlaşması Sonrası Avrupa Birliği Spor Politikası ve Hukuku
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ KAPANIŞ ve DEĞERLENDİRME TOPLANTISI 16 HAZİRAN 2009,ANKARA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
%68 % 32 ANADOLU İMAM HATİP LİSELERİ İMAM HATİP ORTAOKULLARI EĞİTİM İÇERİĞİ.
HAZIRLAYANLAR SEDA NUR GÖK KEMAL ŞAHİN. AÇILIMI Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Türkiye’de bilim ve teknolojiyi teşvik etme Yönlendirme.
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
TED Üniversitesi Alt Başlık Tarih:.
Stratejik plan çalışmaları kapsamında yapılan akademik Personel Anket SONUÇLARI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
HARRAN ÜNİVERSİTESİNE VE İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİNE
Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
GENEL SEKRETERLİK BİRİMİNE HOŞGELDİNİZ
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Cinsiyet kimliğine göre cevaplama eğilimi var mıdır?
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Karşılaştırmalı Eğitim
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
ENSTİTÜLERARASI ORTAK DOKTORA PROGRAMLARI
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
GÜMÜŞOVA MESLEK YÜKSEKOKULU ÜRETİMDE KALİTE KONTROL PROGRAMI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Ankara Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
TOPLUMSAL CİNSİYET PROBLEMLERİ VE HUKUK
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BATMAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ( )
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
PROJE YÖNETİM OFİSİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ.
Üniversite ve Akademik Dürüstlük Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

AKADEMIDE KADIN Prof. Ayşe AYATA Orta Doğu Teknik Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü

Dünyanın 20. Büyük Ekonomisi Genç Nüfus İş Gücüne Düşük Katılım

Kadınların iş gücüne katılımı çok düşük Okuma-yazma bilmeme oranı %10 Kadın sadece % 25 oranında temel eğitimi tamamlayabiliyor; Kadınların sadece %10’u üniversite mezunu FAKAT; Üniversite mezunu kadınların %68’i iş gücüne katılıyor.

Türkiye’de Cumhuriyetin kuruluşundan beri kadınların meslek yaşamına katıldığı görülüyor. Kadınlar, Doktor, Hakim, Avukat gibi mesleklerde Avrupa’dan daha önce etkin oldular. Halen, Cinsiyete göre meslek dağılımı bakımından Türkiye’nin Avrupa ülkeleri ile bazı benzer noktaları bulunmaktadır: Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarında eksik katılım Sanat ve Edebiyat alanlarında ise yüksek katılım oranları

Ü NIVERSITE M EZUNU K ADINLAR IŞ GÜCÜNE NEDEN DAHA FAZLA KATILIYOR ? Prestijli ve görece yüksek gelirli işlerde çalışan eğitimli kadınlar çalışma hayatına katılıma teşvik edilmektedir. Cumhuriyet’in temel şiarlarından bir tanesi kamusal alanda cinsiyet eşitliğini eğitim yolu ile gerçekleştirmektir. Devlet tarihsel olarak kadınların farklı meslek gruplarına yönelmelerini teşvik etmiştir.

R AKAMLARLA AKADEMIDE KADIN 190 Üniversite (114 Devlet, 76 özel) 14 Kadın Rektör (%7) Devlet Üniversitelerinde 6 Özel Üniversitelerde ise 8

YENİ KURULAN ÜNİVERSİTELER

F AKÜLTELERDEKI KADIN VE ERKEK AKADEMISYEN ORANLARI FakültelerKadın (%)Erkek(%) İktisadi ve İdari Bilimler 4060 Fen-Edebiyat4159 Hukuk4258 Eğitim4258 Tıp ve Sağlık Bilimleri 4456 Edebiyat ve İnsani Bilimler 4456 Müzik ve sahne Sanatları 4357 Spor Bilimleri4654 Fen4654 Açıköğretim4852

Niceliksel Olarak Azlık Akademide ve araştırmada kadın sayıları azdır ama bunu sadece azlık olarak görmemek gerekir. Bu azlık araştırma görevlilerinden profesörlere doğru artmaktadır. En önemli farklılık idari pozisyonlarda görülmektedir. Kaynak Güç kullanımı

A KADEMI ; KADIN IÇIN ÖNEMLI AVANTAJLARI OLAN PRESTIJLI BIR ALAN Esnek çalışma saatleri 9 aylık eğitim ve öğretim yılı aile içi toplumsal cinsiyet rolleri ile uyumludur Kadınların cinsiyetçi rol modelleri ile uyumlu alanlara olan yüksek talebi Objektif atamalara ve terfi ye göre düzenlenmiş ve standardize edilmiş Türk Üniversite sistemi kadınların Üniversite’de çalışmasına ve yükselmesine olanak sağlamaktadır. Fakat, Bazı akademik alanlardaki kadın akademisyen sayısı bu kadınları karar sürecine dahil eden güçlü pozisyonlarda yer aldığı anlamına gelmemektedir. Hatta, Kadınların bazı akademik alanlardaki çokluğu; Belirli akademik alanların değersizleşmesine Azalan gelir Azalan prestije Neden olmaktadır.

Ü NIVERSITELER VE A RAŞTIRMA ALANLARINDA CINSIYET EŞITLIĞI PROBLEMLERI  Farklılıklar var mı biliyor muyuz? Toplumsal Cinsiyet TÜBİTAK için bile belirli önceliğe sahip değildir. Mesela TÜBİTAK cinsiyete dayalı istatistik tutmaz.  Cinsiyet Hiyerarşisi ve Mesleği Koruma Erkeklerin yoğun olduğu meslekler prestijlidir algısı. Kadınlar çoğaldıkça mesleki prestijin azalması. Bazı mesleklerde kadınlar ‘fıtratından’ olamaz.  Başarı Var mı? Kör hakemlik, Objektif Standartlaşmış terfi sistemi Cumhuriyet Değerleri Uluslararası Teşvikler (AB Fonları)

T OPLUMSAL CINSIYET KÖRLÜĞÜ = TOPLUMSAL CINSIYET DUYARSIZLIĞI Kadınların dezavantajlarının dikkate alınmaması. Telafi ve pozitif ayrımcılık mekanizmalarının sınırlı olması. Aile ve iş yaşamı dengesi, doğum izni ve çocuk bakımı gibi konuların geçici görülmesi ve özel bir düzenleme yapma gereğinin duyulmaması. Bazı alanlardaki kadın araştırmacı eksiğinin kadınlara karşı önyargılı tutumdan değil kadınların yönelim/ilgi eksikliği olarak görülmesi.

S ONUÇ Akademi ve bilimsel araştırma sürecindeki toplumsal cinsiyet figürleri Avrupa ile benzerlikler taşımaktadır. Bu görece ilerleyiş sonuç itibari ile toplumsal cinsiyet konusunda bir hassasiyeti garantilememektedir. Hatta, bazı koşullarda varolan problemlerin gözardı edilmesine yol açmaktadır. Eşitsizlikler yokmuş gibi davranılmakta bu da toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda ilerlemeyi zorlaştırmaktadır. Cinsiyetçi bilimsel ayrım mesleki gelir ve prestijle doğrudan ilişkilidir. Erkeklik ve kadınlığın toplumsal inşası akademik alanlara yansımakta olup bazı akademik çalışma alanları kadına özgü kılınmaktadır. Akademideki Toplumsal Cinsiyet problemleri sadece eşitlikçi olmayan bir bilimsel topluluğun açığa çıkmasına değil, aynı zamanda araştırmanın niteliğini de olumsuz etkilemektedir.

NE YAPMAK LAZIM? Eşitsizliğe kör kalmamak için bilmek ve istatistik toplamak Kadınların bilimsel yaşama ve araştırmaya özgün katkısının önemine inanmak Kurumsal destek sağlamak Eşitlikçi söylem kullanmak Eşitlikçi politikalar ve strateji oluşturmak Cinsel taciz v.b.nin önlenmesine ilişkin tedbir almak

T EŞEKKÜRLER !