Prof. Dr. Recep BOZLAĞAN. LİDER 2 MİSYON VİZYONVİZYON.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TAKIM ÇALIŞMASI Prof.Dr.Ertuğrul YAMAN.
Advertisements

İLETİŞİM VE ETİK DEĞERLER
Göç eden yaban kazlarının havada süzülürken "V" şeklinde bir formasyonla uçtuklarını görmüşsünüzdür... Bilim adamları kazların neden bu şekilde uçtuklarını.
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
SUNUM.
İŞLETMELER VEYA KİŞİLERİN HEDEFİ, EN İYİ OLMAK İSTİYORUM + -
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
SUNUM. İYİ Kİ SANDIK VAR GİRİŞ: 2010 yılı Ocak, Şubat, Mart aylarında Birliğimize bağlı 154 meslek odamızın genel kurulları var. Oda üyeleri, yeni yöneticilerini.
Göç eden yaban kazlarının havada süzülürken "V" şeklinde bir formasyonla uçtuklarını görmüşsünüzdür... Bilim adamları kazların neden bu şekilde uçtuklarını.
GÜZEL İNSAN VE İKY DOÇ. DR. HALİL ZAİM.
Uluslararası İş Etiği.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
SUNUM. STRATEJİK YÖNETİM Esnaf ve sanatkâr işyerleri sahipleri; bir meslek koluna tabi olup, mesleki yeteneklerini kullanmak suretiyle ailelerini geçindirmek.
HAZRETİ ALİ’NİN VASİYETNAMESİ (Hazreti Ali’den oğlu Hasan’a)
Göç eden yaban kazlarının havada süzülürken "V" şeklinde bir formasyonla uçtuklarını görmüşsünüzdür... Bilim adamları kazların neden bu şekilde uçtuklarını.
LİDERLİK.
Göç eden yaban kazlarının havada süzülürken "V" şeklinde bir formasyonla uçtuklarını görmüşsünüzdür... Bilim adamları kazların neden bu şekilde uçtuklarını.
LİDERLİK ve EKİP ÇALIŞMASI Prof. Dr. Recep BOZLAĞAN.
TÜRK EĞİTİM-SEN GAZİANTEP ŞUBESİ SUNAR © Office XP de en iyi görüntüyle sesler ve bütün efektler çalışır. M.K.
Astlarını yetkilendirir.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
DEĞERLER KULÜBÜ İSTİKRARLI OMAK
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
LİDERLİK ve EKİP ÇALIŞMASI Prof. Dr. Recep BOZLAĞAN.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
BİRLİKTE ÇALIŞALIM ı Kazanım: Grup çalışmalarına etkili biçimde katılır. 10. Sınıf 11 nolu kazanım etkinliği.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Ertuğrul Gazi oğlu.Osmanlı İmparatorluğunun kurucusu.
Stratejik Yönetim.
BİREYSEL VE TOPLUMSAL SORUMLULUKLARIMIZ
MEHMET TAŞ KIRIKKALE MEM SPE
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE YÖNETİMİ.
EMPATİ NEDİR?.
STRATEJİK PLANLAMA.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
İNOVASYON.
YABAN KAZLARI Yaban Kazları.
TAKIM RUHU ve EKİP ÇALIŞMASI
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
VİZYONER LİDERLİK.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ALLAHIN YARDIMINA GÜVENİRİM ÇALIŞIRIM,BAŞARIRIM
KASTAMONU HALK EĞİTİMİ MERKEZİ VE AKŞAM SANAT OKULU.
LİDER KİME DENİR? 1. Yönetimde yetke ve etkisi olan kimse, önder, şef. 2. Bir partinin ya da bir örgütün en üst düzeyde yönetimiyle görevli kimse. 3. Bir.
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
Hazırlayan ve Sunan Erkan Kaya. EKİP Ortak bir iş yapma adına, doğru bir sonuç üretmek üzere bir araya gelen birden çok kişidir.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
İnsanın Çabası: EMEK ve RIZIK
Göç eden yaban kazlarının havada süzülmesi
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
LİDERLİK ve EKİP ÇALIŞMASI Prof. Dr. Recep BOZLAĞAN.
BİRLİKTE ÇALIŞMA UÇAN KAZLAR.
YABAN KAZLARI Yaban Kazları.
Çalışırım, Allah’ın Yardımına Güvenirim ve Başarırım.
SAYGI NE DİR?. SAYGI NE DİR? Dilimizde bu kelime hürmet karşılığı kullanılmaktadır Dilimizde bu kelime hürmet karşılığı kullanılmaktadır . Saygı bir.
SAYGI.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Faaliyet gösterdiğimiz hizmet sektöründe en büyük eksikliğin kalifiye iş gücü olduğundan yola çıkarak; ‘Aslolan insana verilen değerdir’ anlayışıyla kaliteli,
Prof. Dr. Hamit Okur İstanbul Medeniyet Üniversitesi
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖRGÜT KÜLTÜRÜ Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Şahin
Göç eden yaban kazlarının havada süzülürken "V" şeklinde bir formasyonla uçtuklarını görmüşsünüzdür... Bilim adamları kazların neden bu şekilde uçtuklarını.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Uzm. Dr. Kenan TAŞTAN YÖNETİMDE BAŞARI Uzm. Dr. Kenan TAŞTAN
“Saygı” bir şeye, bir kimseye karşı çekinme ile birlikte duyulan sevgi, değer duygusu anlamına gelmektedir. Saygı bir değer olarak insan ilişkilerinin.
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Recep BOZLAĞAN

LİDER 2 MİSYON VİZYONVİZYON

3 LİDERLİK NE DEĞİLDİR ?

4

5

Çoğu kişi, liderliği bir mevkie veya makama ulaşmak zanneder. Parlak bir mevki-makam elde ettiklerinde kendilerinin “lider” olduklarını zanneder. Mevkiin veya makamın, liderin kullandığı bir araçtan başka bir şey olmadığı unutulmamalıdır. Lider ruhlu insanlar, güçlerini makamdan değil, inançlarından, değerlerinden ve kişisel niteliklerinden alırlar. LİDERLİK NE DEĞİLDİR ? 6

Liderlik herkesten çok çalışmaktır, mevki-makam elde etmek değil. Donald H. McGannon 7

LİDER 8 MİSYON VİZYONVİZYON

9 LİDERLİKNEDEĞİLDİR?LİDERLİKNEDEĞİLDİR? LİDERLİK NE DEĞİLDİR ?

10 LİDER ?

LİDERLİK NEDİR? “Ahlâka uygun bir vizyon etrafında ekip çalışmasına dayalı bir sistem kurmak ve geliştirmek” 11

12 YÖNETİCİ İLE LİDER ARASINDAKİ FARKLAR YÖNETİCİ LİDER

13 Kurum İçin: İlke ve değer odaklı yönetimi, kurumun bütününde esas kabul etmek Kendimiz İçin: Kurumun ilke ve değerlerini benimseyerek düşüncelerimize, sözlerimize, davranışlarımıza ve işimize yansıtmak LİDERLİKTE 1. ADIM: GÜZEL AHLÂK

14 Ben güzel ahlâk üzere gönderildim. Hz. Muhammed (s.a.s)

Ey Oğul! Artık Beysin. Bundan sonra öfke bize; uysallık sana. Güceniklik bize; gönül almak sana. Suçlamak bize; katlanmak sana. Yanılgı bize; hoş görmek sana. Geçimsizlik bize; adalet sana. Haksız söz bize; bağışlamak sana. Bölmek bize; bütünlemek sana. Üşengeçlik bize; gayretlendirmek sana. ŞEYH EDEBÂLİ’NİN OSMAN GAZİ’YE NASİHATI 15

16 Ahlâken yanlış olan bir şey, ne siyaseten ne de idareten doğrudur. M. Chiang

17 KURUMSAL İLKE VE DEĞERLER Adalet Güven Şeffaflık Kalite Verimlilik Katılım Liderlik

Ahlâkın olmadığı yerde kanun işe yaramaz. Napoleon Bonaparte 18

19 Kurum İçin: Kurumsal altyapıyı güçlendirmek ve kurum çalışanlarının niteliğini yükseltmek Kendimiz İçin: Kendimizi kurumsal hedefleri gerçekleştirmeye katkı sağlayacak şekilde yetiştirmek LİDERLİKTE 2. ADIM: BİLGİ-DONANIM

Eskiler, önce devlet işlerini yoluna koyarlardı. Devlet işlerini yoluna koymak için, önce ev işlerini yoluna koyarlardı. Ev işlerini yoluna koymak için, önce kendilerine çeki düzen verirlerdi. Kendilerine çeki düzen vermek için, önce düşüncelerini yoluna koyarlardı. Düşüncelerini yoluna koyabilmek içinse, önce bilgi eksikliklerini giderirlerdi. Konfüçyüs 20

21 BİLGİ-DONANIM Diploma Sertifikalı eğitim programları Okuyarak kendini geliştirmek Teknik inceleme ve gezi programlarına katılmak TV ve internetten faydalanmasını bilmek En az bir yabancı dili, kendini ifade edecek kadar öğrenmek İşi ehline vermeye çalışmak Personeli yetiştirme gayreti içinde olmak “Daha iyisi nasıl mümkün olabilir?” düşüncesiyle daima arayış içinde olmak

Bilmediklerimi ayaklarımın altına alsaydım, başım göğe değerdi. İmam-ı Âzam Hz. 22

23 LİDERLİKTE 3. ADIM: MİSYON Kurum İçin: Kurum olarak niçin varolduğumuzu ve bizi diğerlerinden ayıran özelliklerimizi bilmek Kendimiz İçin: Kurumun varlık sebebine, ilke ve değerlerine uygun işler yapmak

İki günü eşit olan aldanmıştır. Günü geceden kötü olan lanetlenmiştir. Gününe ilavede bulunmayan ziyandadır. Abdülaziz bin Revvad 24

25 MİSYON İşimizi sevmek; kanaat etmek Personelimizi / iş arkadaşlarımızı sevmek; diğergam olmak Kurumumuzu sevmek; şükretmesini bilmek Beldemizi/şehrimizi sevmek; ihtiyaç olanı tercih etmek Halkımızı sevmek; nemelazımcılığı bırakmak bütün bunların gerçekleşmesi için; TEVAZU sahibi olmak

26 Devletleri yıkan bütün hataların altında nice gururun gafleti yatar Fatih Sultan Mehmet

27 Kurum İçin: Kurumun görünür gelecekte erişebileceği iddialı, fakat gerçekçi bir amaç belirlemek ve personeli bu amaca inandırmak Kendimiz İçin: Kurumun görünür gelecekte erişebileceği en ilere amaca ulaşması için üzerimize düşeni yapmak LİDERLİKTE 4. ADIM: VİZYON

28 Eylemsiz vizyon hayaldir. Vizyonsuz eylem kâbustur. Japon Atasözü

29 VİZYON Beldemizin/şehrimizin Tarihini Avantajlarını ve üstün yanlarını Dezavantajlarını ve zayıf yanlarını bilmek; Halkın talep ve beklentilerini bilmek Personelin tecrübelerinden ve önerilerinden yararlanmak Kendi hayallerimizi somut hedeflere dönüştürmek Katılımcı ve iknaya dayalı bir yol izlemek Beldemizin/şehrimizin gerçeklerinden asla kopmamak

30 Çok hayal, vizyon değil illüzyondur. Vehbi Koç

31 LİDERLİKTE 5. ADIM: SİSTEM Kurum İçin: Kurumsal hedeflere ulaşılmasını sağlayacak bir yapı kurmak. Kendimiz İçin: Kurumsal sistemin en iyi şekilde çalışması için üzerimize düşeni yapmak

Yönetici “sistem içinde” çalışır. Lider “sistem üzerinde” çalışır. Stephen Covey 32

33 BİR SİSTEM OLARAK BELEDİYE İnsan Kaynakları Amaç ve Hedefler Teşkilat Yapısı Fiziksel Şartlar Kurumsal Süreçler Teknik Donanım Kurum İklimi Belediyenin İç Faktörleri Mali Yapı

34

35

İşi doğru yapana yönetici, doğru işi yapana lider denir. Warren Bennis 36

37 Hemşehriler Merkezi Hükümet Özel Sektör Sivil Toplum Kuruluşları Teknolojik Gelişmeler Mevzuat Uluslar arası Gelişmeler Belediyenin Dış Faktörleri Kamu Kurumları BİR SİSTEM OLARAK BELEDİYE

38 LİDERLİKTE 6. ADIM: EKİP Kurum İçin: Mevcut personeli birbirine karşı dürüst ve çalışkan, meslekî açıdan ise donanımlı hâle getirmek. Kendimiz İçin: Personelimize karşı dürüst olmak, çalışma temposunu yüksek tutmak ve kendimizi belediyecilik açısından geliştirmek.

Bir kilometre laf söyleyeceğine, bir metre iş yap Japon Atasözü 39

Göç eden yaban kazlarının havada süzülürken "V" şeklinde uçtuklarını görmüşsünüzdür... Bilim insanları kazların neden bu şekilde uçtuklarını araştırmışlar araştırma sonucunda şu verilere ulaşmışlar;

1. "V" şeklinde uçulduğunda, uçan her kuş kanat çırptığında, arkasındaki kuş için onu kaldıran bir hava akımı oluşuyormuş. Böylece "V" şeklinde uçan kaz grubu, birbirlerinin kanat çırpışlar sonucu ortaya çıkan hava akımını kullanarak uçuş menzillerini % 75 oranında uzatıyorlarmış. Yani tek başına gidebilecekleri azami yolu grup halinde neredeyse ikiye katlıyorlarmış. Kıssadan Hisse: İş hayatında başarı, şahsî çabanın yanı sıra ekip çalışmasını da gerektirir.

2."V" grubunun başında giden kaz, hiç bir hava akımından yararlanamıyor. Bu yüzden diğerlerine oranla daha çabuk yoruluyor. Bu durumda en arkaya geçiyor ve bu defa en yakınındaki kaz “lider” konumuna geçiyor. Bu değişim sürekli yapılıyor; böylece grup içinde yükselme/ilerleme sıra ile oluyor. Kıssadan Hisse: Terfilerde acele edilmemeli, herkes sırasını beklemeli; kişi, zamanı geldiğinde, yerini başkasına bırakmasını bilmeli.

3. Uçuş hızı yavaşladığında, grup içindeki bütün kuşlar hep birlikte öterek, lideri ve birbirlerini zinde tutmanın gayreti içine girmektedir. Kıssadan Hisse: Performansımızın artması için bazen iş arkadaşlarımızın uyarılarına ihtiyaç duyarız. Bundan alınmamalıyız; tam aksine, böyle uyarıları anlayışla karşılamalıyız.

4. Gruptaki bir kuş hastalanırsa veya bir avcı tarafından vurulup uçamayacak duruma gelirse; düşen kuşa yardım etmek üzere gruptan iki kaz ayrılır ve korumak üzere hasta/yaralı kazın yanına gider. Kıssadan Hisse: Ekip içinde aksayanlar olabilir, ekibin diğer üyeleri bunları feda etmeye değil, kazanmaya çalışmalı.

Ekip, en zayıf üyesi kadar güçlüdür! O halde, kurum çalışanları niçin bir yandan ekip olamamaktan şikayet eder, diğer yandan da birbirlerinin kuyusunu kazar?

46 GERÇEK BAŞARI SAHTE BAŞARI İŞTE BU ! Diğerlerinin de başarılı olmasını ister. Diğerlerinin başarısızlığından memnuniyet duyar.

Dostlarıyla uğraşanlar, düşmanlarıyla şavaşamaz. Selahattin Eyyubî 47

EKİP ÇALIŞMASI TÜRLERİ  Bir işi, yeterli sayıda kişinin bir araya gelerek işbirliği halinde yapması  Bir kişinin, herhangi bir işi, ilgili kişilerin görüş, düşünce ve yardımına başvurarak yapması  Bir kişinin, arkadaşının yardıma ihtiyaç duyduğunu hissettiği bir işe gönüllü olarak destek vermesi  Fiilen yardım edebilir  Dua edebilir  Görüş ve düşüncelerini açıklayabilir, önerilerde bulunabilir  O kişi üzerinde etkili olan kişilerle görüşüp, düşünce ve önerilerini onlar üzerinden aktarmaya çalışabilir  İyi dilek ve temennilerini sözlü olarak iletebilir  Tebessüm edebilir, iyi davranabilir, hoşgörü ve anlayışla yaklaşabilir

İş’te birlik olmazsa, fikirde birlik kâr etmez. Muhammed İkbâl

EKİP’TE NELER YOKTUR?-1 Liderlik zaafiyeti Görev tanımlarına hapsolmuş tavır ve davranışlar Çalışanlar arasında şüphe ve mesafe Gerçekçi olmayan hedefler Sorumluluğu başkasına yüklemek, kendini kurtarmaya çalışmak

EKİP’TE NELER YOKTUR?-2 Motivasyon düşüklüğü Çok bilmişlik, ukalâlık Sürtüşme ve gerilime dayalı rekabet Dedikodu, komplo teorileri ve ayak oyunları Tembellik

Çalışmadan geçinenler bizden değildir. Hacı Bektaş-ı Veli

EKİP’TE NELER VARDIR? Rekabet ve sürtüşme yerine işbirliği vardır. Herkesin görevi açıkça tanımlanmış olmakla birlikte, görevlerde esneklik vardır. Açıklık, dürüstlük ve güven duygusu hakimdir. Moral ve motivasyon yüksek tutulur. Herkes, üstüne düşen görevi yerine getirir. Herkes, ulaşılan başarının nimetlerinden, üstüne düşen sorumluluk oranında faydalanır. Başarısızlık halinde, başta lider olmak üzere hep birlikte dersler çıkarılır, sorumluluk paylaşılır.

Gerçek lider, başarısızlık halinde kendi hissesine düşenden daha fazlasını, başarılı olunması halinde kendi hissesine düşenden daha azını ister. Arnold Glasow 55

56 LİDERLİKTE 7. ADIM: MOTİVASYON Kurum İçin: Mevcut personelin vizyona ulaşma konusundaki heyecanını ve misyon duygusunu diri tutmak Kendimiz İçin: Vizyona ulaşma konusundaki heyecanımızı ve misyona olan inancımızı kaybetmemek, iş ortamına “negatif enerji” ve “ümitsizlik” yaymamak.

En büyük lider muhteşem işler yapabilen kişi değil, muhteşem işler başaracak insanları yetiştirebilen kişidir. Ronald Reagan 57

58 MOTİVASYON İnsanların kişiliğine saygı göstermek İnsanların yaptığı işe saygı göstermek İnsanları dinlemesini bilmek Kişiyi dinlerken ona doğru dönmek Konuşan kişinin yüzüne (gözlerine) bakmak Kişiyi dinlerken başka bir iş ile uğraşmamak Kişinin konuşmasını sabırla dinlemek Cümleleri dinlemek Ses tonunu dinlemek Beden dilini anlamak

Sözü dinlemesini bilmeyen, sözünü dinletmeyi de bilmez. Türk Atasözü

60 MOTİVASYON Söz söylemesini bilmek Ses tonunu ortama göre ayarlamak Güzel kelimeleri tercih etmek Beden dilini ortama göre ayarlamak Mesafe daima konur, astların fazla yaklaşmasına ve gereğinden fazla yakın durmasına müsaade edilmez. Ama astlar ile arasına duvar da örmez. Gülünmesi gereken yerde gülünür, ağlanması gereken yerde ağlanır, somurtulması gereken yerde somurtulur Personelin görüş, öneri ve şikayetleri önemsenir Fırçalamak yerine, nasihat edici bir üslup tercih edilir Tehdit etmek yerine, uyarıcı bir üslup tercih edilir

61 Vali Bey, Vali Yardımcıları ile Her Hafta Maç Yapar

62 MOTİVASYON “Ortaya konuşmak”tan mümkün olduğunca kaçınmak: Nasihat ve uyarı doğrudan muhatabına yapılmalı ve uygun bir ortam tercih edilmeli. Nasihat ve uyarı astların geneline yapılacaksa, bu durum açıkça söylenmeli ve gerekli nasihat/uyarı çekinmeksizin yapılmalı Teşekkür etmesini bilmeli ve teşekkür sonrasında astların gevşemesinden veya şımarmasından endişe edilmemeli. Çünkü, kendinden emin olan bir yönetici, astlarının gevşemesine ve şımarmasına müsaade etmez. Astlara karşı “açık kapı” politikası uygular. Ancak, bu fırsatın bir “gammazlama ve ispiyonlama” mekanizmasına dönüşmesine asla izin vermez. Personel arasında hafiyeler yerleştirmez, personeli birbirine düşürecek kurnazlıklar düşünmez.

Senin için başkalarına yalan söyleyen, gün gelir başkaları için de sana yalan söyler. Türk Atasözü

64 MOTİVASYON Lider, ilk duyduğuna göre amel etmez. Her problemin, mutlaka bir arka planı (ona sebep olan şartlar) olduğunu daima hatırda tutar; acele etmez ama doğru zamanda karar alır. Yanıldığında hatasını kabul eder ve gocunmadan gerekli düzeltmeyi yapar. Kalp kırdığında en azında üzüntüsünü ifade eder, gerektiğinde özür diler. Sorunlar ne kadar büyük olursa olsun, asla ümitsizliğe düşmez. Kendi iç dünyasında yılgınlık olsa bile asla dışarı vurmaz.

Bir liderin başlıca görevi ümitleri canlı tutmaktır. John W. Gardner 65

66 MOTİVASYON Kurduğu sistemi veya başında bulunduğu kurumu kendisinden sonrakilere çalışır vaziyette teslim etme sorumluluğuna sahiptir. Lider, kurumda en fazla fedakârlık yapan kişidir. Kendisine ayrıcalıklı muameleye asla müsaade etmez. Başkalarının iltifatlarına, dalkavukluklarına itibar etmez. Makamın sağladığı imkânları tevazu içinde kullanır, asla şımarmaz, gösteriş yapmaz, daha lüksünü, daha gösterişlisini emretmez. Vefasızlık göstermez.

Sonunda göstermeyeceksen vefayı, göze alma o cefayı Ahmed-i Hani 67

PERSONELİN NE İSTEDİĞİ BİLİNMELİ BEDENEN: Bana iyi bir çalışma ortamı sun ZİHNEN: Benim yeteneklerimden yararlan KALBEN: Bana iyi davran RUHEN: Bana erdem kat

Kimin erdemli olduğu, menfaat mücadelesinde ortaya çıkar M. Morgan 69

PERSONEL, TEMEL YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ BİLMELİ BEDENEN: Çalışma ortamının daha iyi hâle getirilmesine katkı yapacağım ZİHNEN: Yeteneklerimi, belediyenin hizmetine sunacağım KALBEN: Halka ve iş arkadaşlarıma iyi davranacağım RUHEN: İşime erdem katacağım

71 Mal cimride, Silah korkakta, İdare zayıfta olursa, Orada işler bozulur. Hz. Ebubekir (r.a.) SON SÖZ

72 Prof. Dr. Recep BOZLAĞAN