SPOR PAZARLAMASI Nuran KANDAZ GELEN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
PAZARLAMA YÖNETİMİ Nuran KANDAZ GELEN. SPORTİF ÜRÜN KAVRAMI En genel anlamıyla ürün, özellik ve yararlar bütününü kapsar. Diğer bir genel yaklaşıma göre.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Spor tesis işletmesi-2.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Pazarlama Çevresi.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama İlkeleri.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
SPOR PAZARLAMASI Nuran KANDAZ GELEN.
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
FİNANSAL PLANLAMA.
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
PAZARLAMADA FİYATLAMA
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
İK MAKALESİ.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Tedarik Zinciri Yönetimi:
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
Üniversitelerarası Girişimcilik ve Yenilikçilik Endeksi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
ÖĞRENME STİLLERİ.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Ürün ve Hizmetler İçin Kapasite Planlaması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

SPOR PAZARLAMASI Nuran KANDAZ GELEN

Pazarlamacı, Satıcı ve Dilenci Giremez Pazarlamanın Konusu Pazarlamacı, Satıcı ve Dilenci Giremez YÖNETİM

Pazarlamanın Konusu Pazarlamanın fonksiyonlar arasındaki önemi, insanların kandırılarak satış yapılması noktasında değil; aksine işletmenin var olma nedenini oluşturan tüketici istek ve ihtiyaçlarının anlaşılabilmesi ve karşılanması aşamasında ortaya çıkmaktadır. Birçok görüşe göre pazarlama ve üretim işletmenin temel fonksiyonlarını oluşturmaktadır.

Pazarlamanın Konusu Üretim fonksiyonu tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarına göre belirlenir. Ancak bu ihtiyaç ve istekler, pazarlamanın tüketiciler ile yakın teması sayesinde, pazarlama araştırmaları ile belirlenmektedir. Bu yüzden, pazarlama, işletmelerin diğer bölümlerinden farklı olarak müşteriler ve tüketiciler ile ilişkiler halinde bulunmaktadır.

Pazarlamanın Tanımı Temelde pazarlama, bireyler ve örgütler arasında yaşanan değişim ilişkisini ifade etmektedir (Baker, 1995). Pazarlama bilimi, köklerini tüketicinin “velinimet” olduğu görüşünden almaktadır.

Pazarlamanın Tanımı Pazarlama, yoğun iletişim çabalarının tüm insanlığı programlanabilir birer robot olarak gören işletme fonksiyonundan öte, insanların kişiselliğini ve estetik değerlerini göz önünde bulunduran ve onlarla karşılıklı değere dayalı değişim ilişkileri ağları oluşturmaya çalışan sosyal bir bilimdir (Baker, 1995).

Pazarlamanın Tanımı Amerika Pazarlama Birliği (AMA-American Marketing Association,1985) pazarlamayı, “bireylerin ve örgütlerin amaçlarına uygun değişimi sağlamak, üzere malların, hizmetlerin ve fikirlerin oluşturulmasını; fiyatlandırılmasını; dağıtımını ve tutundurma çabalarını planlama ve uygulama sürecidir” olarak tanımlamıştır.

Pazarlamanın Tanımı Pazarlamaya olan bakış açısında yaşanan değişimler sonucu pazarlamanın ilişki boyutunun ön plana çıkması ve tüketici hükümranlığının kabul edilmesiyle birlikte pazarlama, “Paydaşlarına değer yaratan değişim ilişkileri ağlarını oluşturmayı, sürdürmeyi, geliştirmeyi ve gerektiğinde sonlandırmayı amaçlayan uygulamalı sentez bir sosyal bilim” olarak tanımlanmıştır (Erdoğan, 2009:47).

Pazarlamanın Tanımı Pazarlamada değişimin yaşanabilmesi için, aşağıdaki şu koşulların bulunması gerekmektedir (Kotler, 1972:47): • Değişim için en az iki tarafın olması, • Taraflar arası iletişimin olması, • Her bir tarafın, diğerinin istek duyduğu ve ihtiyacı olan bir değere sahip olması, • Her iki tarafa birden fayda sağlaması, • Her bir tarafın değişimi gönüllü bir şekilde yapması.

Pazarlamanın Tanımı Pazarlar içerisinde, insanların istek ve ihtiyaçları neticesinde değişim gerçekleştirilmektedir. İhtiyaç, fiziksel gereksinimlerden oluşmaktadır. İstek, ihtiyaçların kültürel ve bireysel etkilerle şekillenmiş halidir.

Maslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi

Spor Endüstrisi Spor endüstrisinin gelişimine paralel olarak bir çok is alanı da ortaya çıkmıştır. “The Sports Directory” rehberi, sporla ilgili 13 tane kariyer alanı listelemiştir. Bu alanlar, etkinlik düzenleme, etkinlik yönetimi ve pazarlaması, spor medyası, spor sponsorluğu, sporcu hizmetleri, spor birlikleri, spor avukatları, üreticiler ve dağıtıcılar, malzemeler ve tedarikçileri, takımlar, ligler, kolej sporcuları ve finans alanlarını içermektedir (Shank, 2002: 6). Bu ise, spor endüstrisinin boyutlarının ne kadar geniş olduğunu göstermektedir.

Spor Endüstrisi

Spor Endüstrisi Spor Endüstri Aşağıdaki Ürünleri Sunar Katılımsal bir ürün sunar. Türkiye Süper Lig’inde mücadele etme. Seyirsel bir ürün sunar. Örnek futbol, atletizm, basketbol. Spor ve fitness etkinlikleri için her türlü sportif malzeme. (basketbol ayakkabısı, step tahtası, raket, eşofman) Tutundurmaya yönelik ürünler sunar.(logolu şapkalar, formalar, atkılar, aksesuarlar) Sportif müsabakaların yapılacağı tesisler sunar. (tenis kortları, stadyumlar, yüzme havuzları) Sportif ve rekreasyonel etkinliklerin devamı için hizmetler sunar(havuz, golf sahası bakımı, raket tamiri) Rekreasyonel etkinlikler sunar.(kayak, rafting, yamaç paraşütü) Spor organizasyonlarının yönetimi.(maraton ya da tenis turnuvası) Sportif yayınlar sunar.(süreli dergiler, gazeteler) Profesyonel sporcuların hukuki, tutundurma, finansal işlerinin yerine getirilmesi

Spor Endüstrisinde Bölümleme İki Sektör Modeli

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER A- Yeni, Farklı Spor, Fitness ve Rekreasyon Etkinliklerinin Sayısal Artışı ve Gelişimi 1970 fitness ( aerobik, spor salonları, fitness merkezleri, sağlık kulüpleri) 1990’lı yıllar golf yaygınlaşması ABD Kayak, yamaç paraşütü, scuba, rüzgar sörfü, squash vb yeni branşların varlığı Profesyonellik imkanı(eğitici ve uygulayıcı olarak)

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER B-Kitle İletişim Araçlarındaki Artış Son yıllarda kitle iletişim araçlarındaki artış (kablolu televizyonlar, ev bilgisayarları, uydu sistemleri, özel kanallar, HD TV’ler ) Günümüzde farklı konularda birçok dergi bulunmaktadır. ( balıkçılık, yelken, rafting, basketbol, futbol, su sporları, kış sporları vb.) NBC 2008 olimpiyat oyunlarının kablolu yayınları için 2.3 milyar dolar ödemiştir

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER C- Bireysel Serbest Zamanın Artışı 1960’lı yıllardan sonra bireysel serbest zamandaki artış ( haftalık 40 saat) İnsanlar zorunlu ihtiyaçları dışında kalan 27 yılı serbest zaman etkinliklerine harcayabilmektedirler ( 70 yaş)

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER D-Çeşitli Pazar Bölümleri Bölümlerinde Spor Ürünlerinin Artması ve Bu Ürünlerle İlgili Teknolojik Gelişmeler; Spor sektöründeki mal ve hizmetler dört başlık halinde sınıflandırılabilir. Spor malları ( bu mallar spor ekipmanlarını ve kondisyon aletleri ) Spor giyim ( spor ayakkabılarını ve spor kıyafetlerini içerir ) Spor hizmetleri ( kondisyon, sağlık kulüpleri ve destekleyici hizmetler Giriş ücretleri ( spor ile ilgili biletler )

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER E-Spor Endüstrisi İçindeki Pazarlama Eğilimindeki Artış; Spor yöneticilerinin pazarlamanın temel prensiplerini öğrenmiş olması ve spor endüstrine uygulaması, spor endüstrisini daha ticari hale getirmiş ve spor ürünleri tüketici ihtiyaçları düşünülerek tasarlanmaya başlanmıştır. Spor endüstrisi sponsorluk faaliyetleri için ideal bir alandır. Tüm alanlar içinde spor sponsorluğu en büyük paya sahiptir. Herhangi bir araba yarışında birçok içecek, elektronik şirketi vb. logolarla kaplanmıştır. Sponsorluk faaliyetleri reklam maliyetlerinden daha ucuzdur.

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER F-Spor eğitimindeki artış; Bazı bireyler antrenör olmayı, bazı bireyler nasıl yönetici olunacağını, bazı bireyler spor organizasyonlarının nasıl yapılacağın öğrenmek isterler. Pazarlama mantığı içinde bir ürüne istek varsa bu satışı beraberinde getirir. Örneğin bir kişi tenis öğrenmek istiyorsa kursa gider buda ticari bir faaliyeti oluşturur. Tenisle ilgili spor malzemeleri, dergi, cd vb. mal ve hizmetleri satın alır.

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER G-Spor Endüstrisindeki Kar artışı; Sporun ticarileşmesiyle birlikte spordaki maliyetlerde artmıştır. Bunun sonucunda da ürünlerin fiyatı da artmıştır. Tüm dünyada spor ürünlerinin satışının artması spor endüstrisindeki kar oranını artırırken, spor ürünlerinin kalitesini de arttırmıştır.

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER H-Spor Yönetimi Konusundaki Gelişmeler; Spor yönetimi uzun yıllardır sporun içinde yer alan bir kavramdır. Spor yönetimi içinde birçok insan direktör, organizatör, kurucu olarak spor olaylarını yönetmek için çalışmışlardır. Spor yönetimi kavramı ilk defa 1960 yıllarda alt bir dal olarak ifade edilmiştir. Bu anlamda spor yönetimi spor içinde planlama, organizasyon, yöneltme ve değerlendirme fonksiyonlarını kullanma olarak ifade edilir.

SPOR ENDÜSTRİSİNİN BÜYÜMESİNİ VE GELİŞMESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER I-Sporun Küreselleşmesi ve küresel Bir Pazar Haline Gelmesi; Sporun tüm dünyada küresel hale gelmesi spor endüstrisini küresel bir Pazar haline getirmiştir. Modern olimpiyatların, Dünya Futbol Şampiyonası sporu küresel bir değer haline getirmiştir. İlk olimpiyatlara 1896 280 sporcu katılırken 1992 olimpiyatlarına 257 etkinlik 9367 sporcu katılmıştır. 2000 olimpiyatlarına 300 etkinlik 10651 sporcu kayılmıştır.

PAZAR VE PAZARLAMA KAVRAMI: Pazar, bir mala gereksinim duyan tüketicilerin alışveriş yapmak için gittikleri mekândır. Halk arasındaki söylemi ile malların alınıp satıldığı, satıcıların ve alıcıların yüz yüze gelerek alım-satım yaptığı mekândır. Oysa pazarlama açısından pazar, ilgili yazında “Belli bir mala gereksinimi olan, malı satın almak için parası ve parasını harcamaya istekli olan kişiler ve örgütler topluluğudur.”

PAZAR VE PAZARLAMA KAVRAMI Pazarlar; basit çerçevede tüketiciler pazarı ve örgütsel pazarlar olmak üzere ikiye ayrılabilir. Kişisel gereksinimlerin giderilmesi amacıyla mal ve hizmet satın alan bireyler, tüketiciler pazarı kavramına dahil edilebilmektedir. Örgütsel pazarlar ise; bir mal veya hizmet üretmek için, başka mal veya hizmetleri üretim bandında kullanma amacı ile satın alan kişi ve kuruluşların oluşturduğu pazarlardır. Farklı özelliklerinden dolayı satın alma davranışlarında farklılık gösteren bu pazarlar; endüstriyel kullanıcılar pazarı, aracılar pazarı, kamu pazarı, uluslararası pazarlar gibi alt baslıklara ayrılabilmektedir33. 33 Bozkurt, İletişim Odaklı Pazarlama, MediaCat Yayınları, 1. Baskı, 2004, İstanbul, s. 14.

Pazarlama Fonksiyonunun Tarihsel Gelişimi Toplumlarda işbölümünün ve uzmanlaşmanın artması, sanayi devrimiyle birlikte makineleşme ve kitle üretim tekniklerinin kullanılması, kentleşme oranlarının artısı, tüketicilerin eğitim ve gelir düzeylerinin artısı pazarlamanın gelişmesini sağlamıştır. Durukan, a.g.e., s. 165. Günümüz pazarlama anlayışına gelininceye kadar pazarlama alanındaki değişme ve gelişmeler:

SPOR PAZARLAMASI Spor pek çok şirketin dikkatini çekmiş ve pek çok alanda bir pazarlama aracı olarak kullanılmaya başlanarak, hızla büyüyen tüketim toplumunun etkisi ile ticari bir boyut kazanmıştır. Spor tüketicilerinin talep ve ihtiyaçlarının çok karmaşık olması, spor seyircisi ve katılımcılarının harcamalarının artısı, spor ekonomisi içindeki rekabeti ve profesyonel spor pazarlamasına olan talebi arttırmıştır. Bu sektörde yer almak isteyen isletmeler spordan üç farklı şekilde yarar sağlama amacı gütmektedirler. Bu yararlar; sporun reklam amacıyla kullanılması, spor ürünlerinin üretilmesi ve pazarlaması, spor olayının gerçekleştirilmesinin sağlanmasıdır.

SPOR PAZARLAMASI Spor pazarlaması kavramı ilk defa 1978 yılında “Advertising Age” dergisi tarafından kullanılmış ve “tüketicilerin, hizmet pazarlamacılarının endüstriyel bir ürün olarak sporu tutundurma aracı olarak giderek artan bir biçimde kullanmaları” seklinde açıklanmıştır (Durusoy, 2004). Ancak bu açıklama bir yönü ile eksiktir. Bu eksiklik, spor pazarlamasının pazarlama ilkelerini ve süreçlerini doğrudan doğruya spor katılımcılarına, izleyicilere ve son kullanıcılara yönelik olarak ürün ve hizmet sunmak üzere özgün biçimlerde uygulanmasıdır

SPOR PAZARLAMASI Spor pazarlaması şöyle tanımlanabilir; değişim işlemleri yoluyla spor tüketicilerinin gereksinimlerini ve taleplerini karşılamak amacıyla tasarlanmış tüm etkinlikleri kapsar. Spor pazarlaması iki temel etki getirmiştir. Spor ürünleri ve hizmetlerinin doğrudan spor tüketicilerine pazarlanması ve diğer tüketim ve sanayi ürünleri ve hizmetlerinin spor promosyonları kullanılarak pazarlanmasıdır. (Balcı 2005) Balcı V, Spor Pazarlaması Kavramlar-Yöntemler-Örnekler, Bağırgan Yayınevi, s:58, Ankara, 2005 Başka bir tanıma göre ise spor pazarlaması, isletmenin amaçlarının gerçekleştirilmesi ve tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarının tatmin edilmesi amacıyla bir spor ürününün üretilmesi, fiyatlanması, dağıtılması ve tutundurulması için gerekli olan etkinliklerin düzenlenmesini içeren bir süreçtir (Pitts ve Stotler, 1996: 80).

SPOR PAZARLAMASI Spor pazarlaması, çağdaş pazarlama anlayışında olduğu gibi bir değişim sürecine dayanır. Değişim genel olarak bir pazarlama işlemi olarak tanımlanır ve alıcı ve satıcının bu değişim sürecinde birbirlerine bir şey/ bir değer sunmalarını ifade eder. Değişimin olabilmesi için çeşitli koşulların bulunması gerekir. Bunlar: En az iki taraf olmalı Her iki taraf birbirine bir değer sunmalı Taraflar arasında iletişim olmalı Her iki taraf sunulan şeyi kabul ya da reddetme özgürlüğüne sahip olmalı Her iki taraf diğeri ile ilişki kurmayı kabul etmeli

SPOR PAZARLAMASI Literatürde Spor Pazarlaması iki bölümde incelenmektedir (Durusoy: 2004). 1. Spor ürünleri ile çeşitli spor hizmetlerin pazarlaması ve doğrudan spor tüketicilerine ulaştırılması, 2. Endüstriyel ürünlerin ve diger tüketim ürünlerinin pazarlamasında sporun tanıtım amacıyla kullanılmasıdır. Bunların yanı sıra, çeşitli is çevrelerinin spora yatırım yapması ve spor olaylarını desteklemesi (sponsorluk) doğrudan ekonomik çıkar sağlamaktan çok saygınlık ve imaj kazanarak, toplumsal ve kültürel etkinliklerde söz sahibi olmak amacıyla yapması da spor pazarlaması alanı içinde yer almaktadır. Bu nedenle, spor pazarlaması, spor ürünlerinin pazarlaması ve spor yoluyla pazarlama olarak iki ayrı bölümde tanımlanmaktadır.

SPOR PAZARLAMASI Sporun yaygınlaşmasında Bir işletme fonksiyonu olan pazarlama, sporu, sporcuyu, spor kulübünü veya spor organizasyonunu araç olarak kullanarak hedef kitlesini genişleterek, Ürettiği mal ve veya hizmetlerin tanıtımını yaparak spor yoluyla işletmeye katkı sağlamayı amaçlarken, spor yöneticisi, spor kulübü, sporcu veya spor organizatörleri de, ürettikleri spor hizmetlerini, spor programlarını, spor müsabakalarını pazarlayarak kendilerine finans oluşturarak sporun yaygınlaşmasına da katkıda bulunurlar. Soyer F, Sporda Sponsorluk, Gazi Kitapevi, s:1, Ankara, 2003

Satış ve Pazarlama Farkı nedir? Satış; AMA’ya göre Potansiyel müşteriyi ( gelecekte müşteri olması olası bir şahıs) mal ve hizmeti satın alabilmesi için ikna ve yardım etmek; alıcı durumunda bulanan kimseyi satın almaya sevk etmekle ilgili kişisel ve kişisel olmayan işlemlerdir. Pazarlama; Kişi ya da örgütlerin amaçlara uygun şekilde değişimi sağlamak üzere, malların, hizmetlerin ve düşüncelerin yaratılması, fiyatlandırılması, dağıtımını ve tutundurulması, çabalarını planlama ve uygulama sürecidir.

Satış ve Pazarlama Farkı nedir? Bu tanımdan anlaşılacağı üzere pazarlamanın boyutu çok geniştir. Zira pazarlama mal,hizmet veya düşüncelerin üretimine geçmeden önce tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarının tespit edilmesi çalışmaları ve pazarlama araştırmalarıyla başlar. Bu çalışma ve araştırmalardan elde edilen bulgular doğrultusunda mal,hizmet ya da düşünceler şekillendirilir. Daha sonra uygun fiyat, uygun dağıtım kanalları ve satış yerleri belirlenir. Uygun tutundurma faaliyetleriyle müşteriye ulaşmaya ve satışın gerçekleştirilmesine çalışılır. Pazarlama satışın gerçekleşmesiyle sonuçlanamaz. Satış sonrası servis hizmetleri ve müşteri memnuniyeti araştırmalarıyla devam eder. Spor hizmettir, fikirdir ya da düşüncedir. Spor pazarlanması sadece sportif ürünler pazarlaması olarak değerlendirilmemelidir.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI SOSYAL PAZARLAMA AÇISINDAN SPOR PAZARLAMASI Sosyal düşünce modern spor kavramını reddediyorsa, sporla uğraşan öğrencilere aileler ve çevresi tembel muamelesi yapıyorsa, bu sorunun çözümü ülkenin genel eğitim politikası ile yakından ilgili olduğu kadar bir sosyal pazarlama kampanyasının yokluğuna da bağlıdır. Çünkü; Sosyal Pazarlama: Sosyal bir düşüncenin, nedenin veya uygulamanın belirli bir halk grubuna benimsetilmesi için gerekli pazarlama programlarının geliştirilmesidir. Sosyal düşünceleri kar amacı gütmeyen kurumlar pazarlarlar. Ancak bu kurumlar sadece düşünce pazarlamazlar, hizmetler, hatta mallarda pazarlarlar. Bu sebeple, sosyal pazarlama kar amacı gütmeyen organizasyonların düşünce pazarlaması olarak sınırlandırılırlar.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI SOSYAL PAZARLAMA AÇISINDAN SPOR PAZARLAMASI Kar amacı güden örgütlerden sosyal düşünceleri pazarlaması beklenemez. Ancak destekleyebilirler. Bu destekleme kar amacından vazgeçtikleri anlamına gelmez, Aksine spor yapmanın utanılacak bir şey olmadığını destekleyerek spor malzemelerinin satışlarını arttırıp karı maksimize edebilirler. Sosyal pazarlama; pazarlamanın 4 P si olarak bilinen, mal fiyat, tutundurma ve dağıtım bileşenleri göz önünde bulundurularak özendirici bir pazarlama planlanarak yapılır. Halka veya bir gruba bir düşünceyi satmak veya bunlar üzerinde sosyal değişiklik sağlamak için, yoğun reklam kampanyaları yapmak sıkça görülebilmektedir. Ancak bu kampanyanın başarısı uygun bir biçimde hazırlanması ile gerçekleştirilebilir. Reklamın yeterliliği verilen mesajların doğru araştırılmasıyla paraleldir. Örneğin; hangi yaş grubu hangi sporları yapacak.Ya da hedef kitlenin spor malzemeleri için yeterince parası var mı??

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Sosyal Pazarlama Kampanyasının Pazarlanması Süreci A-Problemin Tanımlanması: Sosyal pazarlamacı, problemi tanımlarken psikolojik, ekonomik, politik vb etkileri dikkate almalı ve problemi doğru tanımlamalıdır. Örn: Spor yapmanın sağlığa yararlı olduğu” konusu mu işlenecek yoksa spor yapmak için zamanı nasıl planlarız mı işlenecek??? Anket ve araştırmalar verilecek cevaplara göre problem tanımlanır.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Sosyal Pazarlama Kampanyasının Pazarlanması Süreci B- Hedefin Belirlenmesi: Sosyal pazarlamacı ulaşmak istediği hedefi belirlemelidir. Sosyal pazarlamada amaç kar değil sosyal yarar olduğuna göre “bir yılda spor yapanların sayısı %25 arttırılmış olacaktır” şeklinde bir hedef belirlenebilir.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Sosyal Pazarlama Kampanyasının Pazarlanması Süreci C- Hedef Pazarın Belirlenmesi: Pazarı bölümleyip bir veya birden çok bölüm veya bölümler belirlenebilir. Örneğin,spor yapanlar, az yapanlar, eskiden yapmayanlar..cinsiyet, yaş……

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Sosyal Pazarlama Kampanyasının Pazarlanması Süreci D-Tüketici Analizi: Her Pazar bölümü tahlil edilir ve spora ilişkin algı tutum ve davranışlar öğrenilir. Algı değişmeden tutum ve davranışlar değişmeyecektir. E- Kampanyada Kullanılacak Kanalların Analizi: Sosyal pazarlamacı, pazarlama kampanyasının yürütülmesinde çeşitli kanalların işbirliğine ihtiyaç duyar. Örneğin, kitle iletişim araçları,tesis imkanları, doktor tavsiyesi, din adamlarının vaazları…sosyal pazarlamacıyı amacına daha kolay ulaştıracaktır.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Sosyal Pazarlama Kampanyasının Pazarlanması Süreci F- Pazarlama Taktikleri: Yapılacak fayda-maliyet analizi sonucunda spor yapanların ve sporun yararlı olduğunu düşünenlerin sayısında artış sağlamak için çeşitli taktikler geliştirilecektir. Programın Uygulanması ve Değerleme: Uygulama takvimi ve bütçe nasıl? Amaç hedef vizyon performans .. Olumlu algı tutum ve davranış…. Kitle iletişim araçları….. Uzman elemanlar.. Çıktılar ve Değerleme….

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması Gerek yaygın gerekse uzmanlaşmış spor (seyre dayalı spor) programları birer hizmet özelliği göstermektedir. Zira yaygın spor programları, programa aktif olarak katılanlara, seyir spor programları da seyirci olarak katılanlara ihtiyaç ve istek doygunluğu sağlamaktadır. Hizmet Nedir? Bir malın veya hizmetin satışına bağlı olmaksızın nihai tüketicilere ve örgütlere pazarlandığında ihtiyaç ve istek doygunluğu sağlayan, bağımsız olarak tanımlanabilen eylemler” olarak ifade edilebilmektedir. Örn. Eğitim hizmeti,Sağlık hizmetleri.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması Ancak yaygın spor programları ile seyir spor programları pazarlama açısından farklılık göstermektedir. Çünkü yaygın spor programları aktif olarak katılmaya yönelik hizmetler sunarken seyir spor programları seyirci katılımına yönelik hizmet sunarlar. Aktif katılımcılar spor yaparak, para ve enerji harcarlar, Pasif katılımcılar eğlenmek ve vakit geçirmek için. Bu nedenle bu iki program pazarlamasına farklı yaklaşılması gerekmektedir.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması Günümüzde kar amacı güden ve gütmeyen örgütler kurum ve kuruluşlar da pazarlama ilke ve teknikleri yaygın olarak kullanmaktadır. Profesyonel spor ve elit amatör sporlar toplumda oldukça yaygındır. Gerek aktif olarak gerekse seyirci olarak katılma potansiyeli en çok bu branşlarda yaygındır. Branşlar sosyal alaka merkezi haline gelmiştir. Bu sebeple kar beklentisi olan kuruluşlar ağırlığı bu branşlara vermektedir. Profesyonel spor ve elit amatör sporlarda sporun oyun özelliği göz ardı edilir ve kar amacıyla pazarlanabilir bir ürün haline gelir.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması Özet olarak hizmet pazarlaması açısından spor pazarlaması iki boyutlu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu boyutların ayrı ayrı ele alınması bir zorunluluktur. Çünkü gerek sunan kuruluşlar gerekse tüketicileri tamamen birbirinden farklıdır. Hal böyle olunca yapılandırılacak pazarlama programı da önemli ölçüde farklılık gösterecektir. Şimdi bu boyutları inceleyelim:

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması Yaygın Spor Programları Pazarlaması Yaygın spor programları kavramı ile aktif katılımı gerçekleştirmeyi amaçlayan spor aktiviteleri ya da programları kast edilmektedir. Bu aktiviteler ya da programlar, kulüplerin, spor şirketlerinin, okulların, üniversitelerin, kişilerin ya da farklı örgütlerin düzenledikleri, sağlık için spor, herkes için spor aktivitelerinden, yaz kış spor okullarına kadar uzanan bir yelpazeyi içermektedir. Aktif katılımcıların amacı yaşam kalitelerini yükseltmek için spora zaman, para ve enerjilerini harcayan ve bundan haz alan kişilerdir.

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması

SPOR PAZARLAMASININ DEĞİŞİK BOYUTLARI Hizmet Pazarlaması Açısından Spor Pazarlaması